Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en op mijn speurtocht op google kwam ik dit forum tegen. Ik ben mijn huis vol aan het hangen met o.a. bewegingssensoren voor licht, gordijnen en dit soort onzin. Geweldig vind ik persoonlijk. Nu kwam ik zo'n klapschakelaar tegen van Velleman (MK139), welke ik op dit forum al meerdere malen ben tegen gekomen. Ik heb zo'n setje gekocht. Alles is verder duidelijk, heb het al getest en op de aangeven voltages werkt het perfect. Echter nu zou ik deze schakelaar graag aan een lamp op 220V willen hangen.

Het 'systeempje' werkt op 150mA/12V DC. Volgens de verpakking schakelt hij maximaal 3A/24V DC/AC , echter de informatie die op de relais staat, beweert dat hij het volgende kan schakelen: 15A/120V AC, 15A/28V DC, 7A/220V AC en dit alles wordt geschakeld door 12V DC. Deze info zegt mij dat de relais zelf het wel aan kan. Maar blijkbaar kan het printplaatje, koperen-verbindingen of overige onderdelen de 220V niet aan of ivm warmte-ontwikkeling oid. Of de info is niet volledig.

Nu zijn mijn vragen als volgt: Kan de aanduiding 3A 24V wijzen op de maximale DC en niet de maximale AC. Of ligt het aan de rest? En moet ik er wat tussen hangen zodat hij de 220V kan schakelen? Of kan ik iets doen zodat de rest van het ding wel de 220V trekt? Of kan ik beter opzoek gaan naar bij een halogeenlamp oid die op 24V of lager werkt? Evt. ander advies is ook welkom.

Alvast bedankt.

Danny

De 3A 24V in de handleiding zal DC zijn.
Dat op het relais staat dat deze 230V kan hebben betekent niet dat de printsporen en de print opbouw aan de minimale veiligheidseisen voldoet.

Voor 230V is de minimale spoorafstand 7,5mm. Ook de spoorbreedte moet aan de eisen voor 7A voldoen.

Je zal een tweede relais of een SSR (solid state relais) moeten gebruiken.

Even het schema bekeken. Zet in de plaats van LD2 een SSR en laat het gewone relais vervallen.

@Hugo: Bedankt voor je reactie.

Ik ben wat nieuw met printplaten. Zou je kunnen toelichten wat precies de spoorafstand en spoorbreedte is?

Bij het plaatsen van zo'n SSR moeten de spoorafstanden en -breedte dan ook nog aan de specs voldoen? Zo'n schema vind ik nog een beetje moeilijk te vertalen. Bedoel je met LD2 de positie van de bestaande relais? Heb je wellicht een voorbeeld van zo'n SSR op bijv. de conrad site.

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil niet alles voorgekauwd hebben voor dit project, ik hoop op deze manier wat verder te komen met electronica. Iemand nog goed resouces voor beginners?

Thx!!!

Spoorafstand = afstand tussen de sporen
Spoorbreedte = breedte van het spoor
Spoordikte = dikte van het spoor

Je kunt 7A niet door een spoortje van 0,001 mm sturen om maar heel even een extreem en fictief voorbeeld te noemen.

Om overslag te voorkomen moet er een bepaalde minimale afstand tussen de sporen zijn.

Zoek eens op spoorbreedte / spoordikte en spoorafstand; er staat genoeg over op het forum