Ik heb nu zo'n 2 jaar een Philips 26PF4310 LCD-TV. Eigenlijk heb ik al zolang ik de TV heb problemen met het afstemmen op bepaalde zenders met name VT4, VijfTV, NatGeo,... Toen de TV nog onder garantie zat heb ik dit gemeld, maar men kon bij Philips niets vinden. Uiteindelijk heeft men toen nieuwe firmware geïnstalleerd. Daarna leek het beter te gaan, maar onlangs begon het probleem weer te spelen.
Op aanraden van een Philips-collega (ik werk bij Philips) die vroeger nog bij de TVs heeft gewerkt heb ik de tuning-spanning gemeten. Blijkt dat bij een tuningspanning tussen 7 en 7,5V de tuner het niet doet (veel ruis, wegdriften van beeld, af en toe tijdelijk geen probleem). Het gaat over een uv1318 tuner.
Nu heb ik wel wat ervaring met elektronica, maar niet met TVs. Kan er iemand wat tips geven?
Nope niet de kiezer vervangen heeft echt geen zin.
De fout zit hem in de step up voeding van 12 volt naar 30 volt welke geraliseerd wordt met een aantal transistoren en een spoel en nog wat c,s
Een bekende schakeling die veelal werd toegepast maar hier dus in het klein.
Vervang de betreffende darlington transistor opschrift 6A en de spoel in dit circuit van 221 naar 471 en je toestel zal weer perect werken
Deze tor alleen vervangen is ook goed maar dan bestaat de kans dat de tor na verloop van tijd wederom defect raakt.
Tor zit aan de onderzijde ongeveer in het midden boven.
Er zit maar 1 6a tor in en die spoel is eenvoudig te vinden
Voor positie nummers zal je moeten wachten tot ik weer op mijn werk ben
Ik zal dit in het weekend zeker bekijken!
Bijkomend vraagje: ik heb alle pinnen van de tuner gemeten tov de massa (de behuizing van de tuner?!?). Ik heb nergens 33V gemeten. Staaft dit uw idee/oplossing?
Is een veelvoorkomend probleem bij div philips toestellen.
Torretje gaat er uit waardoor de spanning 5 volt blijft en je alleen de lage kanalen kan pakken.
Kanaal 68 (847) zou hij probleemloos moeten pakken .
De darlington smd transistor is defect type 6a is BC817.
Positie nummer moet ik nog opzoeken
De tuner massa is in dit geval altijd goed
De exacte pin bezetting weet ik niet uit mijn hoofd maar als je hem op automatisch zender zoeken zet zal een van de spanningen gaan varieeren wat dus de afstemspanning is welke in jou geval zal stoppen bij ca 5 V
[Bericht gewijzigd door K9 op (30%)]
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Als dit op de print is aangegeven, dan staat daar de aanduiding VC of VT bij. Laat je het apparaat zoeken zonder antenne, dan loopt daar de spanning van 0.5 tot 28 volt.
Groetjes Hans.
Even gespiekt in de data base van ome Philips
No tuning on medium or high frequencies.
Cure
The problem is due to an overstress on item 7735 at start-up.
- Replace item 7735 with the same type (order code 4822 130 42804).
- Replace item 5753 from 220uH to 470uH (order code 2422 536 01178).
Wel ,dat vind ik nu heel gek. De TV is al een keer terug naar het service-center gestuurd, maar er was geen probleem te vinden. En als ik dit lees, lijkt het alsof het een bekend probleem is, waarvoor een oplossing voorhanden is. Ik denk dat ik toch maar eens een klachtje ga sturen naar de collega's van de TV-afdeling. (Ik werk bij Philips, maar dan voor lampen)
Nog een vraagje: heb je nog meer info over de spoel? Met het Philips-codenummer ben ik niet veel...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]
Is een normale spoel welke je in een beetje electronica zaak wel kan krijgen .
Herkenbaar zijn ze aan de blauw met zwarte kleur
Wil je aub mijn naam er buiten laten bij philips daar ik dit waarschijnlijk niet zo had mogen kopieeren
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De tip is in elk geval geen Philips bedrijfsgeheim, want Euras zegt letterlijk het volgende:
Replace T7735 by
the same type of transistor
and L5753 (220uH use 470uH).
Check resistor (1K) between E and B of Q7735.
Niet woordelijk overgenomen van Philips, maar toch wel duidelijk hetzelfde.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
Ik zet het dan ook voor de zekerheid neer.
IK heb namelijk SONY al eens achter me aangehad en dat was vervelend.
Mijn naam is bij philips zeker bekend dus vandaar mijn verzoek
Geen probleem. Als ik de TV gerepareerd krijg denk ik dat ik Philips ga laten voor wat het is. (eigenlijk neit zo heel tevreden over, maar bon, da's een andere discussie)
Zondag kan ik zeggen of de operatie gelukt is! Toch al hartelijk bedankt voor de hulp!
Alleen het torretje vervangen is vaak al afdoende en ook makkelijk te krijgen.
Denk maar zo het is al die jaren goed gegaan.
Vandaag had ik er toevallig eentje maar dan in plasma uitvoering de LC 4.9 meen ik
Geen afstemspanning doch in een andere TD geweest en print aangetast (je snapt het vaak echt niet)
In dit geval een LC4 met een LG panel en daar komt uit de voeding keurig een Vtun van 45V
Pen 9 van de tuner afgenipt zener er over naar massa weerstand van 1k8 tussen de 45 v en spelen maar.
Wat ik dus niet begrijp van met name philips is het moeilijk willen doen middels step up voedingen enz enz .
Ze maken het eerst laag en dan weer hoog .
Helaas kan je dit doorgaans niet realiseren in een LCD daar de spanningen daar lager zijn maar toch is er een spanning aanwezig van om en nabij de 33 V dan gewoon aftappen en dit circuit overslaan wanneer het dus niet meer lukt om deze normaal te herstellen.