Hallo, weer een camper gerelateerde vraag.
In die dingen worden vaak 12V -> 230V omvormers gebruikt.
Dus van de accu spanning wordt 230V gemaakt voor gebruik van bijvoorbeeld de tv van thuis of wat dan ook.

Om het echt veilig aan te sluiten zou er eigenlijk een aardlekschakelaar nodig zijn.
Echter zie ik even niet hoe die juist aan te sluiten.
Simpel weg op de 230V uitgang (dus de fase en de nul van de omvormer via een aardlekschakelaar naar de rest van het net) lijkt mij niet te werken.

Om een stroom te laten lopen moet er een gesloten stroom kring zijn.
Thuis is die via de aarde terug naar de generator die met de nul aan de aarde ligt.
Een omvormer ligt niet met de nul aan het chassis van de camper, dus is er geen gesloten stroomkring.
Ergo geen lekstroom dus zal de aardlekschakelaar niet schakelen.

Maak ik ergens een denk fout, of is er iemand die wel de juiste manier weet van hoe het aangesloten moet worden..??

De nul van de omvormer is niet met de aarde verbonden. Er staat alleen een spanning tussen de fase en de nul.
Kun je m.i. ook met je lichaam geen spanning naar aarde afvoeren dus geen gevaar als je de fase aanraakt.
(of denk ik nu helemaal verkeerd?)

Met een omvormer heb je in principe een zwevend net. Daar valt dus inderdaad niks te aardlekken. Maar dat betekent niet dat de situatie dan onveilig is. In tegendeel, zo'n zwevend net kan heel veilig zijn. Als er alleen dubbel geisoleerd ongeaarde apparaten - zoals een TV - aangesloten worden, zie ik geen reden tot verdere maatregelen.

Worden er ook apparaten die geaard zijn aangesloten dan zou isolatiebewaking aan de orde zijn. Een alternatief is één zijde van de uitgang van de omvormer aan aarde leggen en dan daarna een aardlekschakelaar.

Maar ja, je gaat toch geen wasmachiene achter een omvormer hangen. Toch?

Nu is je denkfout helemaal niet zo fout.

Je kunt je omvormer aan een kant aan massa (dus de installatieaarde, en de ommanteling van de omvormer)leggen, en dan heb je een gewoon stroomnet zoals gebruikelijk is, en functioneerd je aardlekschakelaar deels zoals je gewend bent. Wil je het dan helemaal werkend maken, dan moet je een echte aardverbinding maken met de aarde, dus een aardpin de grond in.
Voor aardsluitingen in aangesloten apparaten zal de aardlekschakelaar functioneren zoals je gewend bent. Voor aanraking van onder spannningstaande delen is het wat anders. Het is nl niet bekend hoe goed de omvormer met de echte aarde verbonden is. Het is vooraf dan ook niet bekend of de aardlekschakelaar bij aanraking van onder spannningstaande delen uit zal springen.

Maar...
je kunt de omvormer ook zwevend houden, dus geen van de uitgangsdraden aan aarde. Je omvormer heeft waarschijnlijk een geaarde contaktdoos. Alle aangesloten apparaten kunnen dus "geaard" worden. Dit is dus geen aarden, maar Potentiaal-vereffening genoemd.
Een aardlekschakelaar heeft hier weinig tot geen zin, je hebt geen aarde.
Wil je toch een aanvullende beveiliging, dan moet je een isolatiebewaking toepassen.

De uitgang zwevend houden (zonder isolatiebewaking)kan alleen bij kleine overzichtelijke installaties.

Hetzelfde is van toepassing op generatoren en aggregaten!

NU voor jouw situatie: (camping, hele caravan met de hele rattaplan (buiteverlichting, snoertjes etc)
Of een isolatiebewaking toepassen (voorkeur), of
Aardlekschakelaar, en omvormer aan een zijde aarden.
Sla een stuk metaal de grond in als aarde.

Op 18 december 2008 22:46:00 schreef Toeternietoe:
Sla een stuk metaal de grond in als aarde.

Weet je niet hoe lastig dat kan zijn in bijv. Zwitserland ;). Voor de rest geen commentaar.

Gr.

Erik

Je kan een kunstmatige "neuter" aanmaken door met 2 weerstanden een spanningsdeler te vormen en het knooppunt te aarden. Dan werkt de verliesstroomschakelaar wel.
Dit doet een isolatiebewaking trouwens ook.Dat was de reden waarom een verliesstroomsch.telkens uitviel toen ik op vraag van de klant er een isolatiebewaking ging aan toevoegen. "Je kiest het ene of het andere" zei de leverancier. De verlieststr werd dan maar weggenomen.