leip11
hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht
ik heb hier de jvc xl-v333bk en daarvan start de cd motor niet. dus de cd gaat niet ronddraaien. nou heb ik gezocht naar een manual, maar kan deze niet vinden. weet iemand waar ik deze kan vinden.
groet,
timo
leip11
hoi,
ik ben al wat verder. de motor draait dus niet. vanuit de print komt er ook geen spanning.
maar ik heb nog steeds geen servicemanual kunnen vinden. zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
groet,
timo
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Het is een heel ritueel voordat die motor gaat draaien. Bekijk eerst alle voedingen, zijn die goed dan gaan we verder. Bij het laden van de CD gaat eerst de laserunit naar voren, dan sluit hij even een contakt, dan gaat de laser aan, daarna gaat hij focusseren en als de processor het signaal focus OK krijgt, dan start de motor en gaat de index van de CD lezen.
Als eerste verdachte komt het contakt van de laser in aanmerking, weigert dit dan gebeurt er verder ook niets.
Gewoon te controleren door met een open loopwerk de gedragingen van de lens te bekijken.
Groetjes Hans.
Is je lens misschien vuil of versleten?
Ik heb hier 2 cd-spelers staan waarvan de lens versleten is en als hij de cd niet goed kan focussen (geen focus OK naar de processor kan sturen zoals zoef de haas al zei) dan gaat de cd ook niet draaien.
Wat doet de lens nog allemaal?
leip11
ik ging net kijken wat hij doet als je er een cd in doet.
ik doe er een orginele in die het wel doet. maar eerst ging hij bij een orginele ook niet draaien.
dit doet hij nu dus wel.
bij een gekopierde doet hij niks. terwijl dit eerst wel as.
een gedeelte dus opgelost.
waar zou dit probleem kunnen liggen??
groet,
timo
leip11
haha dat had ik ook kunnen bedenken.
maar ik kan ook nergens iets van een schema vinden om te achterhalen waar nog meer het probleem zou kunnen liggen.
timo
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
De meest simpele handelingen daar heb je echt geen schema voor nodig. Contakt waar het laserunit tegenaan loopt kan weigeren, de spindelmotor kan een dood punt hebben, het lasertransport kan haperen enz. Bekijk die punten eerst en maak ook de lens goed schoon met alcohol en een wattenstaafje en poets die dan goed na met een droog staafje. In 90% van de gevallen zijn daarmee de problemen verholpen of vast te stellen.
Groetjes Hans.
Op 31 december 2008 13:40:38 schreef leip11:
haha dat had ik ook kunnen bedenken.
Je vroeg naar de bekende weg. 
bij een gekopierde doet hij niks. terwijl dit eerst wel as.
Dan had je hiervoor geluk. Deze CD speler is al aardig op leeftijd, en van CDR's hadden ze toen nog niet gehoord.
De reflectie van een CDR is veel lager als van een normale CD. Als de CD speler na het schoonmaken van de lens het met CDR's nog niet doet, dan is waarschijnlijk de laserunit te ver versleten.
Mischien is hij nog aan gang te schoppen door hem opnieuw af te regelen, maar daar heb je wel wat meer bij nodig dan alleen een schema (oscilloscoop, referentie CD e.d.)
leip11
hij is van mijn tante en die vroeg of ik hem wilde repareren. hij heeft bij haar wel een aantal cdrs kunnen draaien. maar het hoefde niet(heeft ook een dvd speler staan die het wel kan). maar ze wilde deze wel graag terug hebben omdat de aparatuur die er staat ook allemaal rond de zelfde tijd zijn.
bedankt voor de hulp.
timo
leip11
nou ben ik bezig met het weer in elkaar zetten van de cd speler. en test hem nog een keer voor dat hij helemaal dicht gaat. draait hij dus weer niet. als ik kijk naar de lens dan zie ik die wel op en neer gaan. ik denk om te focussen of zo iets.
maar hij geeft nu weer no disc aan.
lens is schoongemaakt.
timo