Beste mensen ik heb de versterker gebouwd die bij schakelingen staat (10 watt versie).
Ik heb de datasheet doorgenomen maar ik kan nou niet precies eruit halen wat de versterking nou is.
Er staat voltage gain closed loop van ongeveer 40, en bij open loop tussen de 60 en 80 afhankelijk van de frequentie.
Ik heb zelf het idee dat het de closed loop is anders heb je wel een zeer onregelmatige versterking.
Of is het zo dat de versterking op een andere manier wordt geregeld. Ik dacht eerst dat het een op amp was. Daarmee zal de versterking uitkomen op 11 dacht ik. Maar ik wist niet zeker of ik bij die berekening ook R1 moest betrekken.
(kanttekening: hij werkt alleen maar goed op een accu of batterij, van netstroom heb je teveel vervuiling in het geluid en moet je het het signaal ook nog zuiveren).
Een apparaat is zo goed als zijn voeding, al dus een slogan jaren geleden in Elektuur, en het is maar al te waar, zeker met dit ic . de versterking wordt bepaalt door hetegen koppel circuit. Wat er in de datasheet staat weet ik niet ,maar soms staan daar wel eens "rare" dingen in , vind ik.
Ja die datasheets staan inderdaad vol met rare praat. Maar ja er zijn mensen die het snappen. Dus volgens jou word de versterking bepaald door de terugkoppeling net zoals met een opamp? In het geval van die versterker dus 1+(R2/R3) wat 11 oplevert?
R2/R3 220 ohm/2R2 (2,2 ohm) is dus 100. Parrallel staat er ook nog R4 + condensator , dus hoog zal minder versterken.
Op 7 januari 2009 18:12:23 schreef sareninden:
Ik heb de datasheet doorgenomen maar ik kan nou niet precies eruit halen wat de versterking nou is.Er staat voltage gain closed loop van ongeveer 40, en bij open loop tussen de 60 en 80 afhankelijk van de frequentie.
Pagina 8 lezen.