Hallo,
Ik heb een 24V motor en 2 autobatterijen van 12V.
Ik heb de motor geprobeerd met één 12V batterij.
Hij draait al hard genoeg.
Maar moesten jullie nu zeggen dat het toch beter is van deze 2 batterijen aan te sluiten zodat ik 24V heb.
Hoe moet ik deze dan plaatsen?
Ik weet dat ze in serie moeten staan maar moet de + plus van de ene batterij dan verbonden worden met de + pool van de andere batterij?
Of moet de + plus pool van de ene batterij verbonden worden met de - pool van de andere batterij?
Als ik de stroombron aansluit draait de motor meteen op volle toeren.
Hebben jullie een zéér eenvoudige schakeling om de snelheid van de motor te kunnen regelen?(liefst zonder weerstanden).
Alvast bedankt.
msicaron
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Al eens aan de motorregeling van deze site gedacht??
Over het serieschakelen verhaal: Als je de pluspolen, resp minpolen, van beide batterijen verbind zijde batterijen parallel geschakeld; dwz dat de de stroom geleverd door beide batterijen wordt opgeteld.
Als je de minpool en de pluspool aan elkaar knoopt dan staat er tussen de ander polen 24v (in de veronderstelling dat de batterijen 12V leveren hetgeen onbelast niet het geval zal zijn).
Hou er wel rekening mee dat bovenstaande theoretisch is. beide batterijen moet in dezelfde toestand verkeer (cfr twee gelijke transformatoren)
(Ik kan me natuurlijk wel altijd vergissen!)
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Als je de snelheid soepel wil regelen kan dat 1) ofwel met een vermogenweerstand in serie of 2)op een elektronische manier.
Die gepresenteerde schakeling hier lijkt misschien wel moeilijk, maar minder kan ik me moeilijk voorstellen.
Wat is zoal de stroom dat je motor trekt?
- - big bang - -
Stroom is het aantal Ampere.
Bijv. 3A
Spanning is het aantal Volt.
Bijv. 12V
Je vraagt om een zéér eenvoudige schakeling om de snelheid te regelen. Maar zonder weerstanden.
Waarom wil je geen weerstanden?
Zoek anders eens op spanningsdeler. Die bestaat helemaal uit weerstanden. 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ik kan begrijpen dat een weerstand voor een zware motor schakelen veel verlies in de vorm van warmte geeft en dat niet wil. Maar bij kleine motors kan dat nog wel meevallen. En een serieweerstand is echt het simpelste. Daarom had ik graag geweten wat stroom in ampere dat ding trekt.
- - big bang - -
Specificaties:
Motor:
24V
2700RPM
Ampère niet gevonden.
Batterij 1:
12V
44Ah
210 A(DIN)
Batterij 2:
12V
50Ah
220 A(DIN)
370 A(SAE)
360 A(En)
ElecM
aka m.devriesjr
Het vermogen is 100Watt.
De ampére is denk ik 6A.
[Bericht gewijzigd door weerstand54321 op (35%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als ie hard genoeg draait op 12V, zou ik zeggen: Niets aan veranderen. In serie wil zeggen dat je batterij-A + aan batterij B - hangt, en dan je belasting aan A- en B+ hangt.
parallel wil zeggen A+ aan B+ en A- aan B-.. Belasting naatuurlijk ook aan A+ en A- (en dus ook aan B+ en B-)
big bang
Als hij bij 12V al snel genoeg draait, dan kan het op 1 batterij. Maar je kan ook 2 batterijen parallel schakelen, je blijft dan 12V hebben, maar ze leveren allebei en gaan dus maar half zo snel leeg raken.
- - big bang - -
Ok, zal ik doen.
Maar hij draait nog steeds veel te snel.
Kan ik gewoon een dimmer gaan kopen in de winkel en deze erop aansluiten?
Nee, met een dimmer van de "dat zeg ik, ...." gaat het niet werken.
Gebruik of de motorregeling van de site, waarbij je de BUZ11 van een flinke koelplaat voorziet.
Of je haalt een 100 ohm 100W rheostaat bij je elektroboer (als die dit al verkoopt).
Dit wordt een kostbaar grapje.
Waarom werkt het niet met een dimmer?
Er zijn 2 batterijen aangesloten in parallel.
Nu zijn deze rechtstreeks verbonden met de motor.
Als ik daar nu gewoon een dimmer tussenplaats.
Als ik mij niet vergis is een dimmer toch iets waar je regelt hoeveel elektriciteit er doorkomt.
En hoe meer elektriciteit de motor krijgt hoe sneller.
Hoe minder elektriciteit de motor krijgt hoe trager.
Klopt dit niet?
Kan dit velleman kitje niet ervoor dienen:
http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=343638
Of dit?
http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=9075
Velleman kitje:
max. belasting: 2.5A (300W / 120V - 600W / 230V)
Als jij denkt dat je moter 6A trekt dan lukt het niet met alleen dat velleman kitje.
Als je echt echt echt de snelheid van die motor wil beperken of regelen dan kan je toch wel wat moeite doen voor de motorregeling zoals al een paar keer gezegd is.
Als ik daar nu gewoon een dimmer tussenplaats
Niet dus:
Nee, met een dimmer van de "dat zeg ik, ...." gaat het niet werken.
EDIT: ook het 2de kitje is volgens mij niet echt geschikt.
Wat moet ik dan veranderen aan die schakeling voor een 24V motor?
[Bericht gewijzigd door weerstand54321 op (55%)]
Op 11 januari 2009 09:04:53 schreef weerstand54321:
Er staat bij dat dit voor 12V motoren is,
ik heb een 24V motor.
Dat ook ja. Maar de kitjes kunnen op zich gewoon niet genoeg stroom leveren
Laat maar. Wat veranderen? Maak het jezelf niet moeilijker en gebruik de motorregeling van deze site.
[Bericht gewijzigd door T-baev op (18%)]
Jij hebt een gelijkspanningmotor die wordt gevoed door accu's. Een accu levert gelijkspanning.
Een dimmer is alleen geschikt voor wisselspanning. Ook die twee kitjes van Velleman zijn alleen geschikt voor wisselspanning.
Als je de motor met 12V voedt hoef je niets veranderen aan de motorregeling van deze site.
Ik heb wel nog een gashendel liggen van een elektrische step.
Maar hoe moet ik deze dan aansluiten?
Hij heeft een rood, zwart en groen kabeltje.
Waarom luister je niet naar de suggesties die gedaan worden?
Vertel dan ten minste waarom je de motorregeling niet neemt?
Als je ons nu eens vertelt waarom je die motor wil regelen.
De motor zit op een kar.
Bij die kar moet men de snelheid kunnen regelen.
Ik doe het liever niet met de motorregeling maar met die gashendel van die step.
De gashandel van die step is een regelbare weerstand.
Deze regelbare weerstand zal op de step ook op een motorregeling zijn aangesloten.
Die gashandel van je step kan je vergelijken met P1 uit de motorregeling van deze site.
msicaron
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Probeer dan eerst eens uit te meten wat die gashendel doet. Meet de weerstand tussen de draden en kijk of die veranderd als je de hendel meer open of toe zet. Als dit het geval is zal het wrs over een potmeter gaan. Deze moet je dan aansluiten op de motorregeling en dan kan je de motor regelen met de gashendel.
Moet sneller typen