SK10 is een beschermingslak die doorsoldeerbaar is, een soldeerlak dus. Als ik hem gebruik dan is het eerst print goed reinigen met aceton, daarna mooi doen glimmen met een pluk staalwol (dan soldeert het o zo makkelijk), goed afblazen (zodanig dat er geen staalwolvezeltjes meer opzitten), niet meer met de handen op het koper komen en SK10 in een dun laagje erover. De spuitnevel mag niet te dik zijn, dan houdt je de spuitbus te dichtbij. Schuin over de print naar het licht kijken en zien dat alles bedekt is, maar zo dun mogelijk. Spuitbus op de kop houden en ventiel leegspuiten. Meestal gebruik ik direkt een heteluchtblazer of de print droog te blazen. Zo gaat die lak snel opdrogen en heeft stof ook bijna geen kans om erin te plakken. Nadien plat de lak nog een beetje, je kan de print dan nog een uurtje ofzo op de verwarmingsradiator leggen om verder uit te drogen.
Ik heb op die manier nooit printen die stof verzamelen in hun coating.
Voor fluxresten te verwijderen: daar bestaat flux-remover of defluxer voor. Das een spuitbus met een stijf borsteltje op de kop. Druk de kop in, het produkt komt eruit langs de borstel waarmee je op de fluxplaatsen rondcirkeld. Als alles eraf is, niet vergeten, de hele print nog even afspoelen met dat produkt, anders droogt de opgeloste flux over heel de print, en dat plakt.
Het spijtige eraan is dat sommige soldeerlakken aangetast worden door een defluxer. Andere weer niet. SK10 van KontactChemie wordt naar hun bewering niet aangetast door hun defluxer. Maar soms met andere defluxers dan weer wel.
Je kan verschillende zaken doen dan:
1) produkten kiezen die niet met elkaar reageren
2) na de staalwoltruuk je koper niet aanraken en alles eerst solderen, dan defluxen en dan soldeerlak erover
Als je het koper tussentijds toch aangeraakt hebt, kan het met de tijd verkleuren onder de lak
3) staalwol, SK10, solderen, defluxen en dan terug SK10
Op het werk gebruik ik een speciale coating, die na rework op een print erop gaat en ook het vocht afstoot. We drogen ze direct aan hetelucht en dan nog een dag verder uitdrogen op kamertemp. Ze is bestand tegen defluxers, goed en stabiel, maar dan achteraf weer niet zo makkelijk bij een volgende mogelijke soldeerbeurt bij rework. Maar met een goed soldeerstation gaat dat wel.
- - big bang - -