Show your projects! Part 11.

Dit topic is gesloten

Op 9 januari 2009 20:12:14 schreef klein is fijn:
Als ik de middelste foto zie heeft hij er SK10 op gespoten. Klopt ook met het smerig worden, want het spul blijft meestal nog wel even plakkerig en trekt stof aan.

Niet slecht als dit de eerste keer SMD solderen is. :)

Ja volgens mij hebben ze dat op school. Volgens mij is dat flux voor het solderen of zo, want als ik ergens de soldeerbout op zet zie ik meestal na paar seconde soort van bruine resten overblijven. Is dit eigenlijk nog verwijderbaar?

Op 9 januari 2009 20:12:14 schreef klein is fijn:
Als ik de middelste foto zie heeft hij er SK10 op gespoten. Klopt ook met het smerig worden, want het spul blijft meestal nog wel even plakkerig en trekt stof aan.

Niet slecht als dit de eerste keer SMD solderen is. :)

Heb eens printplaatje klein printje in mijn zak gedaan toen ik naar huis ging eenmaal thuis zat dat ding onder de pluisjes :) eerst goed laten drogen :)

SK10 is een beschermingslak die doorsoldeerbaar is, een soldeerlak dus. Als ik hem gebruik dan is het eerst print goed reinigen met aceton, daarna mooi doen glimmen met een pluk staalwol (dan soldeert het o zo makkelijk), goed afblazen (zodanig dat er geen staalwolvezeltjes meer opzitten), niet meer met de handen op het koper komen en SK10 in een dun laagje erover. De spuitnevel mag niet te dik zijn, dan houdt je de spuitbus te dichtbij. Schuin over de print naar het licht kijken en zien dat alles bedekt is, maar zo dun mogelijk. Spuitbus op de kop houden en ventiel leegspuiten. Meestal gebruik ik direkt een heteluchtblazer of de print droog te blazen. Zo gaat die lak snel opdrogen en heeft stof ook bijna geen kans om erin te plakken. Nadien plat de lak nog een beetje, je kan de print dan nog een uurtje ofzo op de verwarmingsradiator leggen om verder uit te drogen.
Ik heb op die manier nooit printen die stof verzamelen in hun coating.

Voor fluxresten te verwijderen: daar bestaat flux-remover of defluxer voor. Das een spuitbus met een stijf borsteltje op de kop. Druk de kop in, het produkt komt eruit langs de borstel waarmee je op de fluxplaatsen rondcirkeld. Als alles eraf is, niet vergeten, de hele print nog even afspoelen met dat produkt, anders droogt de opgeloste flux over heel de print, en dat plakt.

Het spijtige eraan is dat sommige soldeerlakken aangetast worden door een defluxer. Andere weer niet. SK10 van KontactChemie wordt naar hun bewering niet aangetast door hun defluxer. Maar soms met andere defluxers dan weer wel.
Je kan verschillende zaken doen dan:
1) produkten kiezen die niet met elkaar reageren
2) na de staalwoltruuk je koper niet aanraken en alles eerst solderen, dan defluxen en dan soldeerlak erover
Als je het koper tussentijds toch aangeraakt hebt, kan het met de tijd verkleuren onder de lak
3) staalwol, SK10, solderen, defluxen en dan terug SK10

Op het werk gebruik ik een speciale coating, die na rework op een print erop gaat en ook het vocht afstoot. We drogen ze direct aan hetelucht en dan nog een dag verder uitdrogen op kamertemp. Ze is bestand tegen defluxers, goed en stabiel, maar dan achteraf weer niet zo makkelijk bij een volgende mogelijke soldeerbeurt bij rework. Maar met een goed soldeerstation gaat dat wel.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

iedereen kent de overbekende gaatjesprint, en dat je ermee kunt recyclen. dit stukkie print heeft eigenlijk zijn beste tijd gehad, maar wilde toch nog iets maken. het gaat hier om de toongenerator van CO
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn1195.jpg
de maten zijn: 3 x 2 x 1 cm:) behoorlijk klein dus.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Wat dacht je; Laat ik m'n lineaal door midden zagen.. oh toch maar niet? :P

tja, die liniaal heb ik al jaren ooit zo gekregen, is nog altijd vern**kt, maar dat is niet erg:P

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Wat is dat ovaal ding met in het midden? Precies het oog van ene uit een StarWars film! :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Lijkt wel op Eye of sauron

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Op 10 januari 2009 23:11:22 schreef electro_freakz:
tja, die liniaal heb ik al jaren ooit zo gekregen, is nog altijd vern**kt, maar dat is niet erg:P

zolang hij nog doet wat hij moet doen :p

knap gerecyceld

Op 9 januari 2009 20:39:17 schreef ymoona:
Complexe dingen, maak ik liever niet meer in c.

Waarom niet? Je moest eens weten wat wij op het werk allemaal in C maken, en das complex zat hoor! Het is meer een manier van werken die je je aanwent, maar wij proberen mede vanwege de overhead toch juist OO te vermijden en gewoon in C te werken.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Complexe dingen, maak ik liever niet meer in c.

Maar wel in....... ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

C# zoals hij zei, dus kennelijk maken objecten de boel per definitie minder complex. Ik kan me in die stelling dus niet vinden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 11 januari 2009 14:17:01 schreef Jochem:
C# zoals hij zei, dus kennelijk maken objecten de boel per definitie minder complex. Ik kan me in die stelling dus niet vinden.

In het begin is object georienteerd lastiger. Zodra je bezig gaat met meer projecten en je hebt voor een hoop dingen al eerder moeite gestoken in objecten / classes maken, scheelt je dat een hoop werk.

Ik ben geen beroepsprogrammeur, maar ik ben tegenwoordig toch echt bezig zoveel mogelijk in classes onder te brengen. Dit omdat ik weet dat ik op het werk waarschijnlijk meer projecten ga schrijven waar ik dan die classes goed kan hergebruiken.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Mijn breadbordje lag al 30 jaar in de kast, tijd om het eens opnieuw te gebruiken. Omdat ik toch bezig ben met een aantal eenvoudige tutorials te schrijven voor het MAX II CPLD boardje heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens een 2 digit 7 segments display aan te hangen en de routines als een tutorial te omschrijven. proef2 stelt een seconde teller voor van 0..59 sec als voorbeeld. Naast het bcd tellen bevat het geheel ook de omzetting van bcd naar 7 segments maar 4 bit binair mag ook als hex weergave.

Hierbij een opname van de realisatie:

http://farm4.static.flickr.com/3351/3187778671_456a5e79b1_o.jpg

De tutorial vind je bij mijn andere tutorials: proef2

Merkop dat ik de aansluiting zodanig heb gemaakt dat er niets moet gesoldeerd worden. De flatkabel mag rechtdoor aangesloten worden via 1 rij (20 pinnen) waar dan direct de 16 weerstanden van elk 220 ohm mogen aan verbonden worden.

Ik heb vandaag ook wat met 7-segmentjes gedaan.
Een tellertje (stopwatch) voor een Natuurkundeproefje, 1/1000 seconde nauwkeurig, omdat ik het goed IC niet had, het IC maar even in een picje geprogrammeerd (4-digit 7-segments teller).

http://www.uploadarchief.net/files/download/teller.jpg

Tot op de miliseconde goed, maar ik kan nergens een kristal vinden? Hoe doe je dan die timing?

Kristal nemen van enkele Mhz (niet ene van 1kHz want die bestaan niet) en in de controller delen met de prescaler.

Met die clock kan je een timer clokken of een counterloop laten tellen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 11 januari 2009 20:49:53 schreef fotoopa:
Hierbij een opname van de realisatie:

Ik moet de vraag toch een keer stellen, ook al is het off-topic... Hoe komt het dat jouw fotos zo onwaarschijnlijk scherp zijn (het viel me al vaker op)? Doe je er een flinke unsharp-mask overheen of komt het echt zo uit de camera? Dat laatste kan ik me bijna niet voorstellen, of het moet een 50+Mpixel cam zijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Aan fotoopa vragen hoe hij zijn foto's zo mooi krijgt, is als aan een ballerina vragen waarom ze zo goed op haar tenen kan staan :P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

wilde gok: hij gebruikt geen bagger consumenten camera met plastic lenzen, maar een goede, digitale spiegelreflexcamera met een macrolens o.i.d.?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tsja de betere Nikon cq. Canon camera's produceren (als je weet wat je doet) ragscherpe beelden. En dan heb ik het niet over de megapixel oorlog bij de compact camera's...

Heb nog spijt dat ik m'n Canon 30D verkocht heb. Anyway ik zal ook maar eens een poging wagen aan de hand van fotoopa's tutorials. Goed initiatief!

Op 11 januari 2009 22:41:12 schreef big bang:
Kristal nemen van enkele Mhz (niet ene van 1kHz want die bestaan niet) en in de controller delen met de prescaler.

Stijn S bedoelt dat hij nou juist dat kristal nergens in de schakeling terug ziet.

Op 11 januari 2009 23:03:55 schreef flipflop:
Ik moet de vraag toch een keer stellen, ook al is het off-topic... Hoe komt het dat jouw fotos zo onwaarschijnlijk scherp zijn (het viel me al vaker op)?

Die scherpte geloof ik wel, hoewel het er zeker mooi uit ziet. Ik vind het opvallender dat de belichting van de hele foto in orde is, maar dat tegelijk het 7-seg display er ook prachtig uit ziet.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten