Even om voor mij het plaatje compleet te maken, meet je alles door het eerst uit te solderen? Of meet je alles terwijl het nog in de schakeling zit?
bij mij zijn deze weerstanden doorgebrand;
http://i498.photobucket.com/albums/rr342/brambrambram/printpl.jpg
versterker heeft zwaar vervormd geluid doorgegeven, daarna zijn die weerstanden doorgebrand. foto klopt niet helemaal, waren alleen de 3 ondersten.
Als het niet gaat lukken met de versterker heb ik evt. wel interesse om m' over te nemen, kan ik proberen om uit deze 2 een werkende versterker te maken.
De versterker werkt terug.
Ik heb de kapotte transistor vervangen en op de print van de DC-beveiliging alle onderdelen die verbrand waren of er niet meer goed uitzagen vervangen en heb ook de IC vervangen.
Ik heb nog geen nieuwe ringkerntransfo maar degene die de versterker aan mij gegeven heeft gaat zien of hij nog een ringkerntransfo heeft liggen en als hij er nog een heeft liggen krijg ik hem van hem en anders koop ik er waarschijnlijk een nieuwe.
@brambram Bedankt voor de tips en het aanbod, het kan zijn dat ik binnen kort nog iets op dit forum zet als degene waarvan ik de versterker heb geen ringkerntransfo meer heeft en kan dan eventueel die van u kopen maar ik ga eerst zelf eens kijken want ik woon in België en het is voor mij redelijk moeilijk om naar Nederland te komen. Ik raad u aan om de versterker te herstellen, ik heb al van een paar mensen gehoord dat die versterkers van rodec goede kwaliteit zijn.
Hebt u al een topic geopend op dit forum voor tips voor je versterker te herstellen?
Ik wil eventueel wel helpen maar ik ben niet zo heel goed in tips geven over elektronica.
Bedankt voor alle tips
Heb je misschien wat informatie voor me over hoe alle draden lopen? Kan echt nergens bedradingsschemas ofzoiets vinden.
Ik denk dat bij mij het probleem in de voedingselco's zit, maar kan niks doormeten, heb totaal geen apperatuur hiervoor..
Trouwens, als de versterker al werkt met de oude ringkern is het niet meer nodig een nieuwe te kopen.
[Bericht gewijzigd door brambram op (18%)]
@brambram Van de aansluiting voor de voedingskabel van het lichtnet loopt er een draad naar de zekering die er vlak naast staat, van daar en van de andere aansluiting van de voedingskabel loopt een draad (een snoer met 2 draden erin) naar de schakelaar.
Van de schakelaar gaan 2 draden naar de ringkerntransfo. Uit de ringkerntransfo komen 3 draden, op 2 daarvan staat 45V, de 3e is de GND.
Van de ringkerntransfo gaan de 2 draden van 45V naar de gelijkrichter, op de + van de gelijkrichter wordt de + van de ene afvlakelco aangesloten, op de - van de gelijkrichter wordt de - van de andere afvlakelco aangesloten.
Van de + en de - van de gelijkrichter gaan draden naar de + en de - die aangeduid zijn op de print RC 035.
Van de aansluitingen waar nog niets op aangesloten is van de afvlakelco's lopen er draden naar de GND van de print RC 035, de GND van de ringkerntransfo loopt ook naar de GND van de RC 035.
Naast de +, -, en GND aansluiting zijn er op de print RC 035 ook aansluitingen waar R en waar L bij staat, van de L loopt er een draad naar de + van de linker luidsprekeraansluiting, van de R een draad naar de + van de rechter luidsprekeraansluiting.
Van de negatieve klemmen (-) van de luidsprekeraansluiting lopen er draden naar de GND van de print RC 035.
Voor de rest zijn het allemaal kabeltjes met een soort kliksysteem.
Als tip geef ik je nog dat je best tussen je ringkerntransfo en je gelijkrichter ook zekeringen zet.
Je kan aan de afvlakelco's misschien zien of daar iets mis mee is, als je dit niet kan zien kan je altijd aan iemand met een oscilloscoop vragen ofdat hij die niet aan jou wil uitlenen.
Voor de rest weet ik geen methode om te weten te komen of het probleem aan de elco's licht.
je zei dat de 4 kleine weerstanden aan de linkerkant van de print RC035 zwart zagen, meet dan ook eventjes na of de transistors die aan de aansluiting vlak daarnaast hangen geen kortsluiting geven.
Ik hoop dat deze uitleg je een beetje van dienst kan zijn en dat je er een beetje aan uit kunt.
Ik denk niet dat de transistors kortsluiting geven, er kwam namelijk wel geluid uit(alle kanalen), alleen heel erg vervormd.
@brambram Ben je al iets met de uitleg van de bedrading?
Het is raar dat die weerstanden doorgebrand zijn.
Geeft de versterker kortsluiting? Of gaat hij nog aan maar komt er dan geen geluid uit?
Ik heb nog een vraagje over de transformator van de versterekr.
Ik heb nogal een beperkt budget maar koop ik best een ringkerntransfo van 500VA of van 625VA? die van 500VA kost bij conrad 78 euro en die van 625VA kost bij amplimo 106 euro. In de versterker zat oorspronkelijk een ringkerntransformator van 550VA.
Kan ik de ringkerntransfo van 500VA gebruiken?
Of koop ik beter een van 625VA?
Op 4 januari 2009 16:26:15 schreef Bart_meeuwis151:
@brambram Ben je al iets met de uitleg van de bedrading?
Het is raar dat die weerstanden doorgebrand zijn.
Geeft de versterker kortsluiting? Of gaat hij nog aan maar komt er dan geen geluid uit?
heb de versterker na het doorbranden v/d weerstanden niet meer op 230 gezet, lijkt me niet echt goed voordat de onderdelen vervangen zijn.
@brambram: zet op de print nieuwe weerstanden(volgens mij 100Ohm want ze hebben bij mij kleurcode bruin - zwart - zwart - goud - paars) en steek tussen de ringkerntransfo en de gelijkrichter zekeringen zodat er niks mis kan gaan met je transfo en test dan uit wat de versterker doet. Kijk of hij aangaat en wat hij voor de rest nog doet, bij het minste dat je iets verdachts hoort of ziet zet je hem best uit. Als hij normaal werkt kan je proberen aan de luidsprekeruitgangen te meten met een multimeter of je geen te hoge spanning meet, is de spanning goed dan kan je er een paar slechte luidsprekers op aansluiten en uittesten wat hij dan doet.
Werkt de versterker niet normaal of gaan de zekeringen eruit dan moet je eens proberen met de drivers, de DC-beveiliging en de transistors eruit te halen en te zien wat hij dan doet, normaal doet hij dan helemaal niets, als je de DC-beveiliging er bij insteekt gaat normaal eerst de led aan de voorkant van de versterker een paar keer aan en uit knipperen, dan hoor je de relais klikken en dan gaat de led blijven branden. Steek dan de drivers er terug in en kijk wat hij dan doet en vervolgens de transistors.
Als de zekeringen er dan uitgaan weet je wat er mis is, als de zekeringen er niet uit gaan kijk je de printjes best afzonderlijk eventjes na of je nergens een fout vind.
Ik heb een ringkerntransformator gekocht en vandaag werd hij aan de deur bezorgd.
met een gewone transformator werkte de versterker perfect, maar nu sloot ik hem aan met zekeringen en toen ik hem aanzette begon hij weer een fractie van een seconde zo te knetteren als zijn voorganger, het lampje van de versterker ging eventjes aan en uit knipperen en daarna gingen de zekeringen tussen gelijkrichter en transformator er uit.
Met de andere transformator werkte de versterker perfect maar met de ringkern niet.
Weet er iemand raad?
Ik heb eerst de spanningen op de uitgang van de transformator gecontroleerd en dat waren de juiste.
Ik zal de volgende keer met een lamp in serie testen, heb nu met gewone zekeringen getest (aan de primaire kant van de transformator 1 en aan de secundaire 2.
Ik heb daarjuist de transformator aangesloten waarmee de versterker werkte en daarmee doet hij het nog steeds.
Ik heb nu geprobeerd met 1 lamp in serie.
Eerst ging het lampje van de versterker flikkeren zoals het hoort maar dan sprongen de relais niet aan maar bleef het lampje knipperen maar dan op een iets ander tempo.
Dan heb ik de versterker uitgezet en daarna terug aangezet en toen ging de lamp branden en bleek een van de zekeringen door gesmolten te zijn maar dit was een snelle zekering om dat ik geen trage meer had.
Kan ik eventueel met aan elke draad een lamp in serie en zonder zekeringen (omdat ik er geen meer heb) uittesten of de versterker nog aangaat en wat hij nog allemaal doet? of moeten er ook nog voor de veiligheid zekeringen tussen staan?
[Bericht gewijzigd door Bart_meeuwis151 op (47%)]
Ik heb daarjuist op de versterker lampen i.p.v. zekeringen aangesloten.
met de transistors, drivers en dc-beveiliging gaf hij kortsluiting en gingen de lampen branden, als ik de transistors en de drivers losmaakte gingen eerst de lampen branden dat er kortsluiting was maar na een paar keer te testen hoorde ik na een tijdje een klik van een relais en het lampje aan de voorkant van de versterker ging minder snel aan en uit flikkeren, hierna zette ik de versterker nog eens uit en aan en dan gingen de lampen niet branden en gingen de relais aan en brande de led aan de voorkant na het aangaan van de relais constant.
Als ik de drivers terug in de versterker stak gingen de lampen terug aan.
Ik vermoed dus dat er nog een foutje zit op de print van de dc-beveiliging.
Ik ga ook nog een paar condensators op de grote print vervangen die er niet meer zo goed uit zien, als ik dit heb kunnen vervangen en op de print van de dc-beveiliging heb kunnen uitzoeken wat er nog mis is en dat hersteld heb laat ik iets weten.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 16 januari 2009 18:10:20 schreef Gadget_inc:
Wat voor lampen heb je gebruikt ? en vooral waar ?
Ik heb gewone lampen van 230V 40W gebruikt en heb ze allebei tussen de ringkerntransfo en de gelijkrichter gezet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Omdat dat niet werkt, te hoge spanningsval.
Testen met zekeringen...
Je was al gewaarschuwd.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]
Lamp primair gebruiken, voor je trafo.
En je gebruikt zekeringen, pak je zomaar zekeringen of zekeringen met de juiste waarde?
En electronica is eerst denken dan doen: kijken hoe je het moet aanstluiten, aanstluiten, controleren, controleren, nogmaals controleren en DAN pas de stekker in het stopcontact. Tenzij je voor indiaantje wilt spelen.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!