Verkeerd aangsloten?

En weer die lamp vergeten he...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]

Ik heb eerst de spanningen op de uitgang van de transformator gecontroleerd en dat waren de juiste.
Ik zal de volgende keer met een lamp in serie testen, heb nu met gewone zekeringen getest (aan de primaire kant van de transformator 1 en aan de secundaire 2.

Ik heb daarjuist de transformator aangesloten waarmee de versterker werkte en daarmee doet hij het nog steeds.

Ik heb nu geprobeerd met 1 lamp in serie.
Eerst ging het lampje van de versterker flikkeren zoals het hoort maar dan sprongen de relais niet aan maar bleef het lampje knipperen maar dan op een iets ander tempo.
Dan heb ik de versterker uitgezet en daarna terug aangezet en toen ging de lamp branden en bleek een van de zekeringen door gesmolten te zijn maar dit was een snelle zekering om dat ik geen trage meer had.
Kan ik eventueel met aan elke draad een lamp in serie en zonder zekeringen (omdat ik er geen meer heb) uittesten of de versterker nog aangaat en wat hij nog allemaal doet? of moeten er ook nog voor de veiligheid zekeringen tussen staan?

[Bericht gewijzigd door Bart_meeuwis151 op (47%)]

Ik heb daarjuist op de versterker lampen i.p.v. zekeringen aangesloten.
met de transistors, drivers en dc-beveiliging gaf hij kortsluiting en gingen de lampen branden, als ik de transistors en de drivers losmaakte gingen eerst de lampen branden dat er kortsluiting was maar na een paar keer te testen hoorde ik na een tijdje een klik van een relais en het lampje aan de voorkant van de versterker ging minder snel aan en uit flikkeren, hierna zette ik de versterker nog eens uit en aan en dan gingen de lampen niet branden en gingen de relais aan en brande de led aan de voorkant na het aangaan van de relais constant.
Als ik de drivers terug in de versterker stak gingen de lampen terug aan.
Ik vermoed dus dat er nog een foutje zit op de print van de dc-beveiliging.
Ik ga ook nog een paar condensators op de grote print vervangen die er niet meer zo goed uit zien, als ik dit heb kunnen vervangen en op de print van de dc-beveiliging heb kunnen uitzoeken wat er nog mis is en dat hersteld heb laat ik iets weten.

Wat voor lampen heb je gebruikt ? en vooral waar ?

Op 16 januari 2009 18:10:20 schreef Gadget_inc:
Wat voor lampen heb je gebruikt ? en vooral waar ?

Ik heb gewone lampen van 230V 40W gebruikt en heb ze allebei tussen de ringkerntransfo en de gelijkrichter gezet.

Omdat dat niet werkt, te hoge spanningsval.

Testen met zekeringen... |:( Je was al gewaarschuwd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

Lamp primair gebruiken, voor je trafo.
En je gebruikt zekeringen, pak je zomaar zekeringen of zekeringen met de juiste waarde?

En electronica is eerst denken dan doen: kijken hoe je het moet aanstluiten, aanstluiten, controleren, controleren, nogmaals controleren en DAN pas de stekker in het stopcontact. Tenzij je voor indiaantje wilt spelen.

Waar rook is, daar is de proef mislukt!!

Groetjes Hans.

Ik heb de transfo met een lamp in serie met het net gehangen en heb hem aangesloten op de printplaat van de versterker.
Eerst ging de lamp hard branden maar dan doofde ze zacht en bleef ze gloeien.
de versterker ging aan en de relais sprongen aan.
Is het normaal dat de lamp eerst hard brand? (door een stroompiek)
Moet de lamp normaal helemaal doven?

Zit er een soft start in die versterker? Zo nee: kan je eventueel toevoegen. Hoeveel Watt is je lamp?
Het hard branden op het begin is normaal, dat is je trafo met elco's.
Het gloeien is afhankelijk van hoe fel en welk vermogen lamp je hebt (iets) sluiting of ruststroom.

Heb je nou de tranistoren ed nagemeten? En eerst alles verholpen?

[Bericht gewijzigd door JuuL op (36%)]

Op 6 februari 2009 19:31:48 schreef Bart_meeuwis151:
Is het normaal dat de lamp eerst hard brand? (door een stroompiek)

Elco's?

Moet de lamp normaal helemaal doven?

Genoeg stroom om te gloeien is normaal.

Op 6 februari 2009 19:41:40 schreef JuuL:
Zit er een soft start in die versterker? Zo nee: kan je toevoegen. Hoeveel Watt is je lamp?

Heb je nou de tranistoren ed nagemeten? En eerst alles verholpen?

Er zit geen soft start in de versterker.
de lamp is 40Watt.

Heb de transistoren, diodes, zenerdiodes en weerstanden allemaal nagemeten en de elco's (buiten die van de voeding) heb ik allemaal vervangen omdat deze er niet meer goed uitzagen.
Ik heb ook 2 vermogenstransistoren vervangen waarop ik sluiting mat.
De gelijkrichter is in orde.
Voor de rest zijn alle verbrande componenten vervangen.
Dit waren een aantal vermogensweerstanden en een paar condensators.
Ik denk dat ik alle problemen verholpen heb maar ik ben er niet zo gerust in om de versterker ook zonder lamp te testen als ik zeker weet dat hij werkt want ik zou niet nog eens een kapotte transformator willen hebben.(nogal duur in aanschaf)

Met de lamp in serie werkt hij perfect.

Ik heb de versterker zonder lamp uitgetest en hij werkt.
De elco's van de voeding zijn ondertussen ook vervangen.

Dat was misschien niet nodig geweest, mijn hint sloeg op het feit dat je lamp even oplicht. Dat is normaal omdat elco's zich opladen en je netstroom dus even hoger is.

Hint niet goed aangekomen. ;)

Maar nu: Het is belangrijk dat de ruststroom niet te hoog is. Bij beide kanalen over de emitterweerstanden meten, zal rond de 25mV per weerstand uitkomen.

Zoniet dan ruststroompotmeters vervangen, voor het inschakelen in dezelfde stand als de oude zetten. En natuurlijk weer de lamp er even tussen voor de veiligheid.

Daarna potmeters op genoemde waarde afstellen.

Sommige versterkers hebben liever wat meer ruststroom, maar klinkt het goed en wordt het allemaal in rust niet te warm dan is het prima zo.

Ik heb de elco's van de voeding ook vervangen omdat ik gehoord had van een paar mensen dat bij professionele eindversterkers die elco's na een aantal jaren niet goed meer zijn en vervangen moeten worden dus heb ik er ineens nieuwe elco's ingestoken.
Ik zal de ruststroom eens nameten en eventueel bijstellen als dat nodig is.
Vervang ik eigenlijk best de rest van de vermogenstransistoren die niet defect waren ook?

@ brambram: Hebt u de audiolab versterker nog?
Zo ja, zou ik je e-mail addres mogen hebben, ik zou hem eventueel over willen nemen.

Op 7 februari 2009 21:32:56 schreef Bart_meeuwis151:
Ik heb de elco's van de voeding ook vervangen omdat ik gehoord had van een paar mensen dat bij professionele eindversterkers die elco's na een aantal jaren niet goed meer zijn en vervangen moeten worden dus heb ik er ineens nieuwe elco's ingestoken.
Ik zal de ruststroom eens nameten en eventueel bijstellen als dat nodig is.
Vervang ik eigenlijk best de rest van de vermogenstransistoren die niet defect waren ook?

Is niet nodig. als het werkt is het toch goed?
Op de zaak bij mij staat een oude versterker van het merk scott. Hiervan heb ik een jaar of 5 geleden ook 1 kanaal hersteld(eindtorren). Beide kanalen spelen nog prima. Ding is wel een 30 jaar oud!

Heeft iemand het schema nog ? Als ik op de link klik krijg een uil :)

het kost meer dan een nieuwe denk ik.
gewoon bij het grof vuil...

Om te beginnen moet het dan nog altijd bij het oud bruingoed, maar zo zitten we hier meestal niet inelkaar. Als iets zo slecht is dat het weggegooid moet worden, wordt dat gemotiveerd. Meteen zeggen dat het weg moet als iemand om een schema vraagt, geeft geen pas.

Of reageer je nu achteraf op de TS uit 2008? Zijn versterker zal of inmiddels werken of inderdaad weggegooid zijn. En dan nog: Rodec (Transtel Sabima) is degelijk spul, dus weggooien loont vrijwel nooit.

@goose: welke link bedoel je? Ik denk dat ik eroverheen kijk, in elk geval nergens een uil gezien. Ik zal ondertussen zoeken of ik wat vind.

Edit: Nou, dat viel erg mee. Meteen op de eerste pagina van http://forum.vintage-audio-laser.com/demande-aide/panne-sur-rodec-hda4… staat een PDF.

Bedankt voor het schema... Ik heb hier een HDA 450 die flink wat schade had. Ik heb em ondertussen terug werkende. Maar toch nog een probleem. Over weerstand R19 dient +-1volt te staan. ( staat zo op het schema en de niet herstelde preamp meet ik ook dit netjes) Op de preamp waar ik Q5 Q6 en Q6 heb moeten vervangen alsook de weerstanden R3 en R4 kan ik met P1 er maximum 0,8 volt uitkrijgen en wanneer ik een 1000 Hz sinus instuur en een luidspreker op dit kanaal hang dan zakt de spanning naar 0,5 a 0,6 volt. Op de niet herstelde preamp blijft de spanning netjes op niveau. Iemand een tip waar ik moet naar kijken ?

Zijn Q5 en Q6 door hetzelfde type vervangen?