Ik ben vandaag een versterker gaan halen bij iemand.
Hij zei dat waarschijnlijk de transistors kapot waren.
Ik wou voor ik aan het meten ging eens uittesten wat de versterker nog deed.
Ik stak hem in het stopcontact en eerst zoemde hij zacht en knetterde hij maar dan maakte hij ineens een sissend geluid en kwam er veel rook uit de versterker.
De rook kwam volgens mij van de ringkerntrafo maar ik ben er niet helemaal zeker van.
Een vriend zei dat ik moest meten of ik geen oneindige ohmse weerstand mat op de primaire en secundaire wikkeling van de trafo, op de primaire mat ik iets meer dan 1 ohm en op de secundaire ook.
toen ik de transistors uit de versterker haalde zag ik dat bij een van de transistors de printplaat zwart zag. Ik rook eraan en het rook naar de geur die uit de versterker kwam toen daar rook uit kwam.
Aan de ringkerntrafo rook ik niets.
Dezelfde vriend die ook zei van de ohmse weerstand zei dat ik de versterker nog eens moest insteken en zien hoeveel volt ik op de uitgang van de trafo kreeg.
Ik heb alle draden naar de printplaat losgemaakt maar nu is mijn vraag of jullie denken dat het van de trafo komt of van de transistor en of ik morgen de trafo nog eens zou proberen en of dit niet gevaarlijk kan zijn.

Trafo en transistoren zullen wel door zijn gefikt, misschien ook gelijkrichter en nog veel meer. Vraag me af of je er nog wel wat aan hebt.

Trafo secundair loshalen, multimeter op VAC stand aansluiten en stekker in het stopcontact en meten. Als de stekker erin zit er verder beter afblijven als je niet weet wat je doet.
Weerstandsmeting doen als de trafo niet is aangesloten.

Maar heeft die versterker geen zekeringen ofzo? Volgens mij vloog dat ding zowat in de brand...

[Bericht gewijzigd door JuuL op (12%)]

1 van de 4 zekeringen heeft het begeven de rest niet.
Ik ga morgen zien of ik nog iets aan de uitgang van de trafo meet ik hoop van wel want ringkerntrafo's zijn redelijk duur.
Kan het zijn dat de trafo nog werkt? Want ik meet aan de ingang en aan de uitgang een (lage) weerstand.

Kijk eens naar de elco's die willen nog wel eens voor indiaantje spelen en rooksignalen geven.

De elco's heb ik nagekeken eerst dacht ik dat de rook misschien van daar kwam maar aan de elco's zag ik niks.
Ik zal morgen iets posten als ik de transfo uitgetest heb.

Ik heb daarjuist de ringkerntrafo losgekoppeld van de gelijkrichter en de condensators en hij kraakte nog steeds en er kwam nog altijd rook uit dus deze is kapot. Weet er iemand waar ik goedkoop een ringkerntransfo kan kopen? De ringkerntrafo is 550VA aan de uitgang komt 45 - 0 - 45V 6.5A

zoiets goedkoop? ik kan me vergissen, maar ik denk niet echt dat dat kan

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (74%)]

Bij Conrad kost een 45V/500VA ringkern 77,99 Euro.
Verder is er waarschijnlijk meer beschadigd.

Zou ik ook voor ik een nieuwe van 80 euro koop eens kunnen proberen een oude die minder krachtig is op de versterker aan te sluiten om te zien of er voor de rest nog iets gesneuveld is? Zou dat ook met een gewone transformator gaan?
Kan een ringkerntransfo goed tegen schokken? Ik ben de versterker met de trein gaan halen dus hij heeft een paar schokken gekregen. Zou het ook kunnen dat doordat een van de transistors doorgeslagen is en door de 3 pinnen doorgeeft dat daardoor de transformator kapot gegaan is?

Er zal wel ergens iets volle sluiting maken. De transistor kan dat zijn ja. Eruit solderen en doormeten.
Meet alle transistoren en gelijdrichter door. Pas een nieuwe trafo aansluiten als je de sluiting hebt gevonden en verholpen.

ik heb toevallig nog een 550va 2x45v ringkern liggen, interesse? Waarschijnlijk precies dezelfde als de ringkern die daar in zit.

je kunt van me ook een complete audiolab M480 overnemen in onderdelen, is al uit elkaar(volgens mij geupgrade rodec HDA450), maar die is ook niet helemaal goed meer(wel te gebruiken voor onerdelen)

[Bericht gewijzigd door brambram op (44%)]

Op 23 december 2008 14:47:30 schreef JuuL:
Pas een nieuwe trafo aansluiten als je de sluiting hebt gevonden en verholpen.

En nooit weer zoiets zonder lamp in serie met het net testen!

@ brambram: Ik heb eventueel wel interesse in de ringkerntransfo. Woont u in België of in Nederland?

Ik heb deze ochtend met een gewone transfo uit een andere versterker die ik niet meer nodig had getest wat de versterker zonder drivers, transistors en nog een kleine print met een ic en een aantal componentjes deed.
Eerst deed de versterker niets, daarna stak ik de print met ic's en nog componentjes (deze print is type RC25 037) in de versterker gestoken en ook de 2 printjes met de drivers (deze zijn beide type RC25 036), als deze erin staken begon als ik hem aanzette de led aan de voorkant van de versterker aan en uit te pinken, als ik dit een paar seconden liet begon er ineens iets te zoemen, toen ik de (volgens mij nog werkende) transistors in de versterker stak gingen de zekeringen tussen de transfo en de printplaat eruit, bij de ringkerntransfo zaten daar geen zekeringen tussen en waarschijnlijk is hij daardoor om zeep. Ik heb voor ik de transfo aan de print hing doorgemeten of ik een kortsluiting tussen de punten mat maar daar was geen kortsluiting, ook niet als ik de transistors die nog werkten op de versterker aansloot.
Wat mij wel opviel was dat ik precies weer een geur van verbrande plastic rook.
Ik ga proberen de versterker nog verder uit te meten en te zien waaraan de fout kan liggen. Ik kan ook eventueel foto's van de binnenkant van de versterker posten.

Als ik zo je experimenten lees en de raad van HenryS niet opvolgd, handel dan nu als volgt:

Kliko openen, restant versterker erin mieteren, kliko dicht en uithuilen.

Met dit geexperimenteer is er nu nog wel meer omzeep geholpen.

Ik woon in nederland.

maar was inderdaad niet heel slim om zomaar een transformator met andere waardes aan te sluiten, zal de versterker geen goed doen.

BIj mijn versterker zijn er wat weerstanden doorgebrand op plaat RC25 035, misschien heb je daar ook wat fout zitten.

edit: heb ook nog 2 onbeschadigde rc35 036 printjes, dus als daar iets fout zit kan je die ook nog overnemen.

hoe zit de bedrading trouwens precies? aller draden in de mijne zijn doorgeknipt en ik heb geen bedradingsschema ofzoiets voor deze versterker.

edit2: heb een tijdje geleden ook van iemand gehoord dat deze versterkers problemen kunnen hebben met de voedingselco's.

[Bericht gewijzigd door brambram op (10%)]

Bedankt voor de reacties.
Ik weet dat het niet slim was maar had pas deze middag het forum gelezen en deze ochtend al uitgetest.
Ik ga de printjes RC25 036 en ook de RC25 037 doormeten.
Wat zou de versterker juist moeten doen als hij normaal zou werken? Ik heb deze versterker nl. defect gekregen. Brand dan de led vanvoor op de versterker constant?
De bedrading bij mij zat redelijk goed, het enige was dat de led niet meer aangesloten was en dat de draden van de GND naar de negatieve klemmen van aansluiting van de boxen halverwege doorgeknipt is en daarna terug vast gesoldeerd.
Weet er iemand waarvoor de print RC25 037 juist dient?

De voeding heb ik met een multimeter nagekeken maar verder kan ik ze niet nakijken omdat ik geen ocilloscoop heb.

ik geloof dat de led constant zou meoten branden als de versterker aan staat. de 2 peak leds niet.

Zie net dat de rodec geen peak leds heeft, zal wel een van de upgrades van de audiolab zijn.

Om er even zeker van te zijn dat het dezelfde versterker is, ziet de binnenkant er verder hetzelfde uit?(deze foto van internet gehaald, is niet de mijne)

http://img238.imageshack.us/img238/7863/s8001400gj9.jpg

[Bericht gewijzigd door brambram op (36%)]

Op 26 december 2008 13:22:46 schreef Bart_meeuwis151:
Bedankt voor de reacties.
Ik weet dat het niet slim was maar had pas deze middag het forum gelezen en deze ochtend al uitgetest.

Volgende keer eerst vragen cq denken en dan pas doen...
En zomaar componenten loshalen en testen met een andere trafo zonder te weten wat te doen is NOT DONE. Hopelijk heb je er wat van geleerd.
Zo niet: advies van Hugo opvolgen.

Ik ga proberen de versterker nog verder uit te meten en te zien waaraan de fout kan liggen

Transformator, zekeringen, (eind)transistoren, eventueel IC's en weerstanden, eventueel gelijkrichter etc.

De binnenkant ziet er helemaal hetzelfde uit.
Zijn transistors alleen kapot als ze sluiting hebben of kunnen ze ook kapot zijn als ze geen sluiting hebben?
op de RC25 037 zijn de 3 weerstandjes en de condensator rechts van de ic bruin, ik ga uitmeten of dit van stof is of dat ze gewoon defect zijn. Aan pin 2 van de aansluiting op de print ziet het ook een beetje bruin dus het kan zijn dat hier ook een sluiting of overbelasting is geweest.

Ga er maar vanuit dat de kapotte transistoren bij jou volledige sluiting hebben >:)

Maak eens wat goede foto's. Want ik denk niet dat iedereen hier weet wat de RC25 037 print is.

Als je nu nog een keer hem zo aansluit op 230 dan gooi hem maar gelijk weg erna.

Ik heb de gelijkrichter, eindtransistors en zekeringen al doorgemeten.
Van de zekeringen op het bord RC25 035 is de linker zekering kapot.
bij de eindtransistors gaf de linker RC25 134 sluiting en zag deze zwart, aan de binnenkant van de behuizing vlak naast waar de print zat is ook nog een zwarte plek.
Voor de rest ga ik de printjes nog verder doormeten.

Als je zegt "doormeten", wat doe je dan? Wat meet je, wat zijn je verwachtingen?

Ik heb een paar foto's van de printplaten genomen.

foto van de print aan de achterkant van de transistors die sluiting geven.

http://img237.imageshack.us/img237/9979/dsc00043yy3.jpg

foto van de voorkant van de transistors met het type op vermeld.

http://img237.imageshack.us/img237/301/dsc00045rs6.jpg

foto van de print RC25 037 met rechts van de ic weestanden die er niet goed uitzien.

http://img237.imageshack.us/img237/9825/dsc00047gi4.jpg

foto van de print RC25 036 met de drivers.

http://img407.imageshack.us/img407/3695/dsc00049zh2.jpg

foto van de print RC25 035 waarop aan bovenkant de print de voeding toekomt en draden naar de aansluitingen van de boxen gaan.

http://img237.imageshack.us/img237/9999/dsc00051jr5.jpg

Met doormeten bedoel ik bijvoorbeeld bij weerstanden zien of ze nog doorgeven en of ze nog de juiste waarde doorgeven, bij transistors meten of ze kortsluiting geven.

Die 037 print is de DC beveiliging van de eindtrap.
Daar zal ook wel het e.e.a. overleden zijn, anders klapt de eindtrap er niet uit.

Je haalt de weerstanden dan wel aan een zijde los als je meet en de transistors uit de schakeling.
Anders valt er weinig te meten omdat je de randcomponenten om die weerstand/transistor mee meet.

BTW een weerstand geeft geen waarde door, hij/zij heeft een bepaalde waarde.
Er kan wel stroom door een weerstand heen lopen of spanning overheen staan (maar dat is weer een gevolg van de stroom die er doorheen loopt en de weerstandswaarde).

Op 26 december 2008 14:41:41 schreef Bart_meeuwis151:
bij transistors meten of ze kortsluiting geven.

Fris je transistorkennis even op, er zijn meer fouten mogelijk.