Op 20 januari 2004 08:33:14 schreef jeroen001:
maar hoe kan je dat doen zonder kortsluiting te maken? gewoon een lampje erbij zetten?

Uhhhh, volgens mij is juist het idee dat je kortsluiting maakt :)

maar als je een elco'tje andersom zet omploft ie toch ook

Op 20 januari 2004 08:55:48 schreef jeroen001:

Daar gaat het volgens mij juist om...

tijdens een pc reparatie van familie was ik bezig een harde schijf te vervangen, omdat hij regelmatig lees- en schrijffouten gaf. Daarom had ik een 2e schijf gemonteerd en alle data overgekopieerd. De kopieeractie was nog geen minuut klaar, begint de oude disk ineens te roken!
Gelijk spanning eraf, maar het bleef errug lang stinken.

Op 20 januari 2004 08:55:48 schreef jeroen001:

ja dan polariseer je hem gewoon andersom met een lange draad er aan, lampje kan je ook gebruiken maar in
vers polariseren en een te hoge spanning over zetten
das de methode

Op 19 januari 2004 19:33:33 schreef No_Brain:
Bij ons op school (Fontys Eindhoven) zitten een aantal buitenlandse studenten die daar een engelstalige cursus volgen (heb verder niks tegen hun hoor!!!). Een projectgroepje daarvan was met een of andere super dikke "zelfgemaakte" voeding bezig. Er zaten 2 condensatoren in die net zo groot waren als een wc rol (zo groot zie je ze zelden). Ze hadden die verkeerd om aangesloten. Bij de explosie ben ik jammergenoeg niet geweest maar ik heb wel de ravage gezien. Nooit geweten dat er zoveel papier in een condensator zat. Gewoon GAAF!!!

Het is erg offtopic, maar ik was toch benieuwd: Doe je toevallig een informatica opleiding of niet? Mijn broer namelijk wel en toevallig ook in eindhoven en die heeft nu stage, maar hij kon geen stageplaats vinden. Toen heeft fontys een stage voor hem geregeld. Hij moet nu dus buitenlandse studenten (chinese en vieatnamese) begeleiden... Ben beniewd of je toevallig dit dan misschien bedoeld?

Op school moesten we is een 3 fase schakeling (stroom:+/-50A 380V). Mijn colega vroeg aan mij hoe hij dat moest aansluiten. Ik zij zet alle zwarte draden aan elkaar.
Diene deet dat en er kwam een steekvlam uit.
Verwarmings weerstand uit een haardroger overbrugt: blauw lichte
klem doen smelten door condensator vergeten te ontladen(ook op school).
Tegen ne schrikdraad gaan plassen : 1 week last

Ik zat laatst een usb kabel ergens aan te solderen, die was nog op me pc aangesloten.
En ik het maar gek vinden waarom me pc telkens uitging bij het solderen van dat rode draadje.

nouja ik heb natuurlijk ook wat leuks meegemaakt,

Het begon met het stopcontact (me haren staan nog steeds overeind)

En toen ik 2 jaar geleden aan het solderen was kwam er plasic tegenaan, ik dacht kom dat vegen we er met onze handjes wel ff af :(

pas nog ik mijn electrodoosje bezig (ben pas begonnen)
ik denk dit is een diode, ik hem uittesten nee hij doet het niet. weggegooid, boekje later nog eens doorgelezen bleek het een tongrelais te zijn :(

en nu tijdens het in mekaar zetten van mijn confettie kanon (3 cm) ik het spul dat moet knallen er in doen kan lhet spontaan ik schrikken. haha (heeft niks met electro te maken maar wel grappig)

Wat bij nog wel is voorkomt is elco's uit schakelendevoedingen ontladen over je vingers. Dan branden er 2 mooie gaatjes in je vlees.

Toen ik net met elektronica begon had ik een regelbarevoeding gemaakt (0-30V /0-1A). Maar vergeten er een trafo voor te zetten. Dus direct 230V op je bruggelijkrichter. Daar krijg je veel troep van. Alles was uit elkaar geknapt, elco's, diode's, spanningsregelaar en alle printsporen lagen los aan de onderkant van de print.

Vergeet ook nog wel is de stekker uit het stopcontact te trekken als ik met reparatie bezig ben. Nooit echt een goede schok gehad, maar betrap me er zelf wel op.

Hehe, stommer dan stom: van een mengtafel de netschakelaar vervangen en dan tijdens het testen (met kast open dus) de polen tegen de stalen behuizing houden. TERWIJL JE HEM VAST HEBT

het standaard werk als: hete soldeerbout, 220V, elco's (ontladen/ontploffen) ken ik allemaal wel.

het volgende is niet tijdens het hobby'en gebeurd
maar ik werkte ooit in een slagerij van een supermarkt. ik poetste daar de werkruimte. dit doe je met een grote hogedrukspuit. alle stopcontacten hadden waterdichte deksels, maar blijkbaar was er toch eentje lek geraakt. het waren ook niet zomaar 220V stopcontacten maar 380V 3 fasige aansluitpunten. ik wil dus achter een grote gehakt-mengmachine wat oprapen en steun met mijn hand tegen een natte muur bij dat stopcontact. KNAL! daar lag ik... hand verbrand (lichtjes maar hoor...), halve supermarkt zonder stroom... :LOL

pijnlijk!
EDIT: het nieuwe lcd beeldscherm op mijn kamer scheidt wel een heel eigenaardig geurtje af sinds 5 minuten geleden...
gisteren nog niet. dacht eerst dat het mijn versterkertje uit 1963 was...gelukkig niet

[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]

nou bedankt voor al die waarschuwingen over zo'n camera, schrok me te pletter toen ik me schroevendraaien er bij hield :)

Een keer een vonkoverslag gehad tussen een HSP trafo uit een tv en mijn bril. wilde luisteren waar dat spettergeluid vandaan kwam (lekke HSP trandformator)
Heb een paar uur sterretjes gezien en misselijk geweest.
Dat zal mij leren, dat geexpirementeer met hoogspanning.

zo. dan heb je wel mazzel gehad dat je het nog na kan vertellen :)

nee het is zo dta ik alleen schrok van de vonk en de kanl heb het niet aangeraakt ;)

Ik heb zojuist het IC van me vellemal k4003 versterker in rook op zien gaan, ik had per ongeluk heel eventjes kortsluiting gemaakt op de speakeruitgang.
Ik dacht dat zo'n ding beveiligd was daartegen, blijkbaar niet dus :+

Vreemd dat ie kapot gegaan is.

This compact power amplifier module is designed around the TDA1521 IC, which features internal short-circuit and thermal protection. Supplied as a do-it-yourself kit. A high-quality PCB, heat-sink, TDA1521 IC, rectifiers, smoothing capacitors and all other components are included with the kit. No drilling is required.

From:

http://www.megatronics.lk/products/velleman/amplifiers/k4003.htm

Hmm ik zal toch eens met velleman of philips gaan mailen dan.
Misschien lag het eraan dat ik een 15 volt trafo erop heb aangesloten ipv een 12 volt trafo.
Het IC gaat tot 21 volt dacht ik, misschien dat die paar honderd milivolt extra niet goed is ofzo.

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op ]

ook al gehad

LM317 zou moeten kortsluitvast zijn door thermische beveiliging............

NIET :D

mss komt het omdat ik tot 48V uit die LM317 haal ! :D

Op 2 maart 2004 19:48:30 schreef stef_vds:
ook al gehad

LM317 zou moeten kortsluitvast zijn door thermische beveiliging............

NIET :D

mss komt het omdat ik tot 48V uit die LM317 haal ! :D

tja...

zou dat die interne zener niet zijn die tata zegt bij te hoge ingangsspanning

Op 2 maart 2004 20:00:13 schreef Sp3ci3S:

[...]

tja...

zou dat die interne zener niet zijn die tata zegt bij te hoge ingangsspanning

nee die zegt niet tataa
alleen bij kortsluiting!

Op 3 maart 2004 12:34:46 schreef stef_vds:
ik wou de VA van een trafo weten

http://www.circuitsonline.net/forum/view/8769

heb ik ook wel eens gehad, minder licht alleen. en nog pijnlijk ook, potmeter lag op mijn been aiaiai