Show your projects! Part 12.

Dit topic is gesloten

Je zou ze van blauw (koud, weinig stroom) naar rood (warm, veel stroom) kunnen laten variëren, met fel-geel als de stroombegrenzing actief wordt.

Overigens een verzorgd werkstuk, waar velen (ondergetekende niet uitgezonderd) een voorbeeld aan kunnen nemen!

(Dit is aan het adres van KiF; Henry kwam ertussen... :-) )

[Bericht gewijzigd door pros op woensdag 28 januari 2009 19:51:52 (11%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 28 januari 2009 19:44:20 schreef klein is fijn:
Maar ik heb nog iets van 66% over in de ATmega8 die op de print zit, dus ik kan de meest vreemde effecten erin stoppen.

Ambilight! :)

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Op 28 januari 2009 17:49:39 schreef klein is fijn:
Na behoorlijk wat posts met vorderingen

drooooooool .... (even emmer en dweil pakken ) wanneer gaan ze in productie ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

[img]www.mijnalbum.nl/Foto-WANGCAPO.jpg[/img]

Even een klein mini-projectje van deze zijde; contactloze energie overdracht.
Voor het Magicswitchboard project is gekozen om de gehele electronica in het houten blok te verwerken.
(met wat hulp van een goede collega, thnx Freddy)
Om achteraf de accus waarop het geheel werkt te kunnen laden (zonder storende connectoren) heb ik een contactloze laadinrichting verzonnen.
Twee afgestemde, platte spoelen (spoel + 100nF) welke op 85kHz de spanning overdragen.
De eerste experimenten zijn veelbelovend, reeds op een onderlinge afstand van 5cm gaat een simpele rode led branden.

Grtz,
Erik.

@ Minimax: Leuk experiment. Valt me mee dat het op 5cm afstand al werkt. Hoe kom je aan die spoelen?

Het wikkelen van die spoelen is even puzzelen.
Het zijn spoeltjes van 1-laag, +/- 50 wikkelingen 0,5mm.
Het geheel heeft een diameter van 5cm.
Een collega die met hetzelfde project bezig is (we bouwen veel dingen samen, goed gevonden Freddy :-)
Heeft onderstaande constuktie voor deze spoelen gebruikt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SJVPKJRH.jpg

Na het wikkelen de windingen vastzetten met wat lijm en na het drogen de construktie verwijderen, en klaar!
Een passende parallel-condenstator kiezen zoadig dat de resonantie-frequentie ergens tussen de 50 en 100 kHz ligt.

In het uiteindelijke ontwerp (met een h-brug sturing) moet het volgens mijn berekeningen op een afstand van bijna 1 meter mogenlijk zijn een led te laten oplichten.
De spanning over de zendspoel gaat dan wel richting de 300V

Maar dat is voor een volgend projectje, dit huidige schakeingetje is een "vingeroefening" voor de contactloze acculader.

Grtz,
Max

ik ben ook weer bezig geweest met een klein project waar ik nu toch al zeker 7 maanden mee bezig ben,(vooral onderzoek enzo..)
omdat het mooi en leuk is.
het onderstaande filmpje is van mijn flyback die door een 555 wordt gedreven.
nou ja de ne555 drijft een MOSFET die dan weer de flyback stuurt.
maar goed kijk gewoon,
ik denk dat ik nog wel meer uit deze flyback zal krijgen:
http://nl.youtube.com/watch?v=vinqKiWJM0I

let maar niet op mijn engels ik weet het is goed bagger.
de transformator voor de flyback is 36 volt xx ampère (denk niet meer dan 2A)

en voor de driver is het een simpele transformatortje van 9 volt.

de reden dat ik een krachtiger flyback gemaakt heb is vanwege mijn Tesla coil,
die jammer genoeg van mijn vorig set-up niet genoeg kracht kreeg uit de flyback,
voor een breakout point.
dat hoop ik dan nu wel te halen ;)

PS: ben totaal verslaaft aan highvoltage :)

i am the one who invented radio (not)

Op 29 januari 2009 19:52:20 schreef minimax:...

... de resonantie-frequentie ergens tussen de 50 en 100 kHz ligt.

.... van bijna 1 meter mogenlijk zijn een led te laten oplichten....

over de zendspoel gaat dan wel richting de 300V...

Indrukwekkend, maar met zo weinig windingen en zo'n lage frequentie, en dan nog er 300V over zetten, dan zou het me niet verwonderen dat je de spoel satureert en bijgevolg het een ohms probleem wordt.

Maar dat zal je wel al lang uitgerekend hebben dus ik zal mijn mond maar houden.. :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 29 januari 2009 19:52:20 schreef minimax:
In het uiteindelijke ontwerp (met een h-brug sturing) moet het volgens mijn berekeningen op een afstand van bijna 1 meter mogenlijk zijn een led te laten oplichten.

Voor het voeden van een LED'je kan je uiteraard dunner draad gebruiken. Het wikkelen daarmee zal iets moeilijker zijn, vrees ik.

De spanning over de zendspoel gaat dan wel richting de 300V

Oeps! :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik neem aan dat je al eens gekeken hebt hoe die oplaadbare tandenborstels het doen? Dat is toch een vrij klein spoeltje en het werkt behoorlijk goed.

Dat werkt niet met resonantie dacht ik. Het is gewoon een open transformator met een zo klein mogelijke luchtspleet. De spoel van de ontvanger zit in de spoel van de zender bij zo'n tandenborstel. Ik neem ook aan dat hier de omgekeerdekwadratenwet geld waarbij een verdubbeling van de afstand een 4 keer zo kleine overdracht betekent.

Tja, zijn bekende foto's, Minimax nog niet eens zolang geleden gemaakt, geloof maximaal 2 uur oud. Ze liggen nu te drogen en morgen gaan we met de spoelen verder. Ik moet eerlijk bekennen dat het een paar prototypes gekost heeft voordat ik deze manier had voor het wikkelen.
Wordt vervolgd door Minimax en mij dus.

Grtz Fredsworld

Op 29 januari 2009 20:50:32 schreef critiacrof:
Dat werkt niet met resonantie dacht ik. Het is gewoon een open transformator met een zo klein mogelijke luchtspleet. De spoel van de ontvanger zit in de spoel van de zender bij zo'n tandenborstel.

Het werkt iig. niet op 50Hz, maar op een veel hogere frequentie. Ik denk dat ook dan de energie-overdracht verbeterd kan worden, als de ontvanger gaat resoneren.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nadat Vista (op de laptop) had besloten mijn USB->RS232 convertor niet meer te lusten, was het tijd voor een USB PIC-programmer.
Na wat speuren kwam ik bij de PICkit2 clone uit. Niet moeilijker dan een (G) Wisp (6x8).
In een SK had ik al eens een verzameling 18F2550's gekocht, en laat deze clone die nu precies gebruiken.
Nu alleen nog mijn sig aanpassen...

Het resultaat op een zelf ontworpen PCB'tje (het moest in een blauwe behuizing passen die ik nog had liggen):

http://www.uploadarchief.net/files/download/pk2_print_boven.jpg

Onderkant (wat herstelschade, want mijn PCB software had een verkeerde pinning voor de BS250 :-( en ik heb een BS170 moeten vervangen die hierdoor ook was gesneuveld):

http://www.uploadarchief.net/files/download/pk2_print_onder.jpg

De verzameling is nu PICkit2 clone, Galva-Wisp en een Wisp648 :-):

http://www.uploadarchief.net/files/download/pk2_pic_programmers.jpg

En allemaal uitwisselbaar door de welbekende connector:

http://www.uploadarchief.net/files/download/pk2_wisp_connectors.jpg

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
free_electron

Silicon Member

Op 29 januari 2009 21:29:25 schreef picsels:

Het resultaat op een zelf ontworpen PCB'tje (het moest in een blauwe behuizing passen die ik nog had liggen):

schooon , heel schoon. proper bordje ( wel nog even de soldeerhars afwassen he )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

waar heb je die behuizing vandaan zoek ook al een vrij lange tijd naar een goede behuizing voor me wisp

timo

hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht

De grote C* heeft hier het e.e.a. van.
Zal even naar het nummer zoeken.

<edit>
Zoiets...

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

bedankt kan ik goed gebruiken

hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht

Of stiekum deze: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18074 (iets goedkoper, iets meer prutsen, omdat het een ander doel had....) En ja, voor die 1 euro 50 sturen ze het op vanuit china naar Nederland. Ook als je er maar 1 bestelt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@picsels: mooi gemaakt, en bedankt voor de link, is misschien een beter alternatief voor de gewone wisp aangezien je tegenwoodig bijna moet vechten om een laptop/pc met seriele aansluiting.

Deze is dan ook volledig MPLAB compatibel?

VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!

MPLab herkent hem in elk geval wel.
Ben er zelf nog mee aan het testen; ik gebruik de PICKit 2 programmer software, van de Microchip site.
Die lijkt goed te werken.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Ik heb een project op het lijstje staan ;)

VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!

Een dot matrix display van baco:
http://www.elektrobasic.nl/pictures/dotmatrixbaco_0.jpg
Aangestuurd door een 16f877 met 2600 regels code in basic.
Ik kan met 3 knopjes de letters selecteren die het bordje dan laat zien

Anoniem

altijd mooi zo een led matrix
ps: op marktplaats staat een mooie ledmatrix helaas heb ik de ruimte / geld er niet voor :(

voor mijn andere projecten heb ik even snel een string-->array converter gemaakt.

wat doet het:
het maakt van een string een array van een door mij gekozen type.
dit omdat ik het onderhand beu ben om elke keer door de ascii chart te moeten wandelen om te kijken wat de decimale waarde is.

zodra het uploadarchief het weer doet zal ik hem uploaden.

kan array's maken voor: Proton Pic Basic, MikroPascal, MikroBasic en de meeste C compilers.

output is een file welke de gebruikte extensie heeft van het geselecteerde programma.

overgens is het een doodsimpele CLI

http://i652.photobucket.com/albums/uu245/timmie_co/cli.gif

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Dit topic is gesloten