Ik zie hier zoveel moois tussenstaan. Ik heb vanmiddag een aantal andere deeltjes ook nog doorgelezen, zit nu op deel 9 (ik lees ze aflopend... ).
Bij deze dan enkele creaties van mij:
Allereerst, een moodlight.
Hierboven een prototype op een breadboard, met 3 losse LEDs eraan geknoopt (rood, groen, blauw). Uiteindelijk worden ze vervangen door 15 full color leds.
Die lompe microcontroller is vervangen door een 12f629. Deze heeft genoeg uitgangen om 3 torren aan te sturen en hij kost geen ene drol (uitermate belangrijk).
Hierboven een testritje met de torren eraan geknoopt. Werkt allemaal lekker. Tijd voor de controllerprint:
Helemaal bovenaan zit een 7805 + condensators (de condensators om resonantie tegen te gaan zitten achter de 7805). Links onder zit de 12f829, waaraan 3 basisweerstanden geknoopt zijn. Daarnaast zitten 3 torren. Helemaal rechts zitten 6 weerstanden om de stroom door de LEDs te beperken.
Helaas, voor de mensen die van de onderkant houden... Daar heb ik geen foto's van.
Vervolgens heb ik de LEDs in een kabelgoot ingebouwd en daarmee is de moodlight klaar:
Als je goed kijgt, zie je dat de kabelgoot scheef loopt. Dit komt, omdat de fohn die ik gebruikte voor het krimpen van de krimpkous zo heet werd, dat de goot slap begon te worden...
Dit is het resultaat:
De kabel van de controllerprint naar de kabelgoot is trouwens een USB verlengkabel.
Een ander projectje: een 2 * 15 watt versterkertje, omdat ik echt toe was aan een fatsoenlijke... Mijn stereo was hopeloos versleten.
Het is een velleman kitje (serienummer K4003).
Die ringkern heb ik ook van velleman (2 X 12 volt, 2.08 A). Verder zit bovenin nog een logaritmische stereopotmeter van 10K voor het volume.
Behuizing is van matzwart gespoten MDF en plexiglas met in de hoeken een stukje aluminium hoekprofiel voor de afwerking.
Verder heb ik mijn oude, energievretende thuisserver de deur uit geschopt. Daarvoor in de plaats heb ik nu het volgende:
Ja, we houden het matzwarte-mdf-met-plexiglas thema nog even vast.
De server meet 20cm X 20cm X 8cm.
Specs:
Moederbord: GigaByte GC230D (17 X 17cm)
Processor: GigaByte GC230D
Geheugen: 2gb DDR2 (533 MHz)
Opslag: 8gb CF kaartje (de aansluitingen van CF kaartjes komen precies overeen met de aansluitingen van een IDE connector, die kun je dus 1 op 1 aansluiten).
Voeding: picoPSU
Vooral dit laatste is interessant. De picoPSU:
Er komen alle benodigde spanningen voor het moederbord en nog 2 molex aansluitingen. Je hoeft hem maar 12 volt geven. Dat krijgt hij van een externe, schakelende voeding van 12 volt, 80 watt. Deze picoPSU mag maximaal 120 watt leveren, meer dan genoeg voor dit servertje.
Alle plaatjes in deze post komen van deze server.
En, last but not least... Het magic switchboard.
Het filmpje kennen jullie waarschijnlijk al. Nadat ik dat filmpje op youtube gezien had (hierzo), moest ik hem gewoon zelf maken.
Toen ik het filmpje een paar keer gezien had, kreeg ik het principe achter de truuk door. Vervolgens heb ik een programmatje geklopt en een aantal testversies op breadbord gemaakt (helaas, geen foto's). Toen ik tevreden was met het resultaat, heb ik hem definitief opgebouwd op gaatjesprint.
Even naar de lokale elektroboer voor wat gekleurde gloeilampen, 4 rechte toneelfittingen en wat ander klein grut.
Het moeilijkste was nog het zoeken naar schakelaars met een afneembaar kapje. Ik heb uiteindelijk gekozen voor gewone opbouw schakelaars, waar ik de binnenkant van het kapje heb weggefreesd:
Nu kun je het kapje over de schakelaar heen plaatsen. Vervolgens de controllerprint opgebouwd en alles mooi in een behuizing gestopt. Wederom heb ik van de print noch van de bouw van de behuizing foto's... (Ik moet me echt gaan aanleren om mijn camera paraat te houden als ik bezig ben...). Ik zal morgen eens kijken of ik wat foto's gemaakt krijg van de binnenkant.
Het schakelen van de gloeilampen was ook een probleem...
Je zou voor relais kunnen kiezen, maar hun geklik verraad natuurlijk de schijnbaar simpele schakeling die hier gebruikt is.
Daarvoor ben ik opzoek gegaan naar een triac met optocoupler. Eerst dacht ik aan het "less component solid state relais" van CO, maar toen ik ging zoeken naar onderdelen op www.voti.nl kwam ik daar de S26MD01 tegen (sheet). Hiermee kun je 0,6 ampère op 220 volt schakelen. Een lamp van maximaal 100 watt, perfect dus!
Ik heb wel een paar plaatjes van het eindresultaat:
http://www.digi-online.net/www/crap/co/sb_2.jpg
(Het groene kapje lag nog te drogen in de garage).
En als laatste nog een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ZGm5_uo5cHQ
Dat was het dan wel zo'n beetje, wat de meest recente projecten betreft.
[Bericht gewijzigd door Sine op 1 februari 2009 23:17:56 (0%)