Waarvoor dient de koelplaat achterop een Solid State Relais?
Ja, voor het koelen inderdaad, maar over wat voor temperaturen gaat het?
400V max en 6A modelletjes...
Ik mag toch aannemen dat ze in gesloten toestand een minimale (lees: geen) weerstand hebben?
Of komt het door de PN Overgang van 0,7V die bij die hoge stromen zijn temperatuur kwijt moet?

NB
Dit is mijn tweede Solid State vraag op het moment, maar ze zijn niet aan elkaar gerelateerd.
Verschillende Relais, Verschillende vraagstellingen. :)

Datasheet... Je zwerft hier nu al behoorlijk lang rond fanto, je zou toch verwachten dat je zelf wel even ging rondkijken in die sheet.

In de sheet staat gewoon hoeveel spanning erover valt bij hoeveel stroom.

Je mist me hier even KIF.
Ik vraag me alleen af waar de warmte vandaan komt wanneer er een gesloten contact is.
Tijdens het typen van de vraag zat ik nog even te denken over een PN overgang van waarschijnlijk 0,7V.

Dat er ergens warmte weg moet laat de bouw van het ding wel zien. Maar waar deze warmte vandaan komt is me nog wat onduidelijk.
Toch die PN overgang bij X amperes * 0,7V?

Ik zoek een reden van de warmte ontwikkeling, thats all :)

Toch die PN overgang bij X amperes * 0,7V?

Nee, dissipatie is I2 * Ron

Die dingen hebben niet zozeer een Ron als een Vdrop.

Over een beetje triac valt in geleiding iets van 1V, bij 6A sta je dus 6W te verdampen.

Op 2 februari 2009 00:12:02 schreef Fantomaz:
Je mist me hier even KIF.

Ik nam aan dat je de beredenering van "Warmte is verstookt vermogen, vermogen is stroom x spanning" kon maken. Je weet dat er warmte vrij komt, je weet dat er stroom door het ding gaat, dus er moet een bepaalde spanning over vallen. En die staat gewoon in de datasheet.

Voila, meestal zijn het triac uitgangen, of anti-parallel geschakelde thyristoren (toch zeker bij de grotere stromen), en daar heb je ook bij ingeschakelde toestand vermogendrop. Idd. zie datasheet.

Nu realiseer ik me, ik heb het nog niet nagegaan, dat die dingen dus ook een kleine houdstroom zouden nodig hebben aan de uitgang om in geleiding te blijven?

- - big bang - -

Die dingen hebben niet zozeer een Ron als een Vdrop.

Er zijn ook steeds meer Mosfet SSR type's:

http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/42261273.jpg

Op 2 februari 2009 00:18:54 schreef Arco:
[...]
Nee, dissipatie is I2 * Ron

Ehhh, I * U is hetzelfde.

Inderdaad... Dus toch een redelijke spanningsval over de thyristors.

Ik zal het eens meten.

Hoe zit het met die aangelegde stroom?
Is zoiets rechtstreeks op een PIC uitgang te zetten? Of trekt de poort dat niet?

Ja ik weet het... Data sheet...
Maar het is even een ingeving waarop antwoorden misschien weer ideeen triggeren. ;)

Ingang is een optokoppelding, met waarschijnlijk een serieweerstand en een antiparalleldiode over de optodiode, of iets van die aard. Die zijn zuinig met stroom, en makkelijk te interfacen. Kijk voor dat type nog eens naar de datasheet ;-)

- - big bang - -

Idd, rechtstreeks uit een PIC moet gemakkelijk kunnen. Vanaf 3.5V tot 30V vinden ze alles best. Stroom trekt die ingang niet: enkele mA's.

Datasheets it is then... :)

Vreemde foto bij je naam, Fanto...

Op 4 februari 2009 19:54:00 schreef Frits Kieftenbelt:
Vreemde foto bij je naam, Fanto...

Nee jij ziet er lekker uit op die foto :)

MP5SD
"Rollmodel" in mijn project...
qua wetgeving nog even wat moeilijk, maar daar werk ik aan.