Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 22 oktober 2008 23:56:38 schreef maartenbakker:
[...]Dat hebben ze toch ook gedaan? Die A staat klem middenin het nummer, niet alsof het een suffix is ofzo
Ik vrees dat ik 'm d'r zelf ook zo in zou hebben gepleurd 
BC549 altijd de zelfde pin-out? Vergeet het.. Met torretjes HEEL goed opletten van welke fabrikant ze zijn en de juiste datasheet gebruiken! Dit geldt zowiezo voor componenten als je zelf printjes maakt. Ook verdomd goed opletten of een datasheet footprint een boven- of onderaanzicht is. Daar ben ik ook eens goed mee op me waffel gegaan. Zonde van een printje waar een tulpstekker blokje op moest..
Nog een tip voor diegenen die zelf hun printjes maken/uitbesteden:
ALTIJD eerst alle onderdelen kopen, dan printje maken. Bij twijfel over footprints kun je altijd het component opmeten of doormeten. Niets is vervelender als je uit bent gegaan van een bepaalde steekmaat en er dan achter komen dat ze niet meer worden verkocht, te minste 'nu' in een kleinere steekmaat..
[Bericht gewijzigd door MagicBox op (32%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb het verhaal met en verschillende pinouts als meer dan eens meegemaakt met 78xx regelaars; de referentie pin is wel altijd de middelste, maar de Vin en Vout willen nog wel eens andersom zitten. Ik weet niet meer welke fabrikant dat gedaan had, maar het was niet een van de "bekende merken".
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
#RESET input Can be used by an external device to reset the FT245R. If not required can be left unconnected or pulled up to VCCIO.
VCCIO = 3.3V . Er zitten componenten aan die kant die niet 5V compatible zijn.....
En wat gebeurt er als je hem aan VCC (+5V) hangt?
[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]
Stomme fout van mij, datasheet van een kastje was niet heel duidelijk de pcb's die ik heb laten maken blijken echt net niet te passen 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Blokgolf van 36 KHZ nodig uit een PIC voor project. Om precies te zijn: voor LWGIR (een verbetering er aan). Er stond freqout portb.5 , 500, 3600. Dat geeft inderdaad 500ms een frequentie van ongeveer 36Khz... Maar wel een (soort van, want ik had de filters niet) sinus... en geen blok.
En ik maar zoeken waarom mijn IR licht niet ver genoeg komt...
Ik heb er nu een
for teller = 37037 to 0 step -1
portb.5 = 1
delayus 13
portb.5 = 0
delaysus 13
next
van gemaakt. Dat werkt beter.
(voor de oplettende lezer: dat is inderdaad meer dan 500ms een signaal van zo'n 37 KHZ)
paar jaar geleden bestelt een collega telefonisch accu's, vraagt die kerel aan de telefoon de juiste afmetingen.
Neemt mijn collega een schuifmaat uit zijn lade en knal geen afmeting maar wel vuurwerk.
Sindsdien gebruikt hij een goedkope pvc schuifmaat 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Na die knal devolgende opmerking aan de telefoon: "van welk stuk wil je juist de afmeting?!"
- - big bang - -
Ik laatst...
Printje besteld, begin te solderen. Ik denk waarom blijft die zooj (tin) aan de punt plakken. Naar deze mooie site gegaan en het bleek dat veel mensen dit hadden. Mijn punt van de bout was wel niet meer wat het geweest was, dus direct een nieuwe besteld..
Vervolgens aceton gehaald, wrijf...wrijf...wrijf. Oke, nu kan die wel dacht ik zo. Helemaal niks, zelfde probleem. Vervolgens naar de doeland, staalwol halen. Wrijf...wrijf...wrijf, ik denk nu moet het toch goed zijn anders heb ik straks geen koper meer!:P
Ging voor geen meter, ik werkt helemaal gek. En toen kreeg ik de 'geniale' ingeving. Destijds toen ik mijn bout heb gekocht zat er een klosje tin bij, op de helft stoptje de tin op de rol en zat er een plakbandje op met daaronder dikkere tin...
Nooit echt over nagedacht, kreeg het toch gratis, Altijd 'goed' gaatjesprintjes mee gesoldeerd. Ik loop naar boven pak een nieuw klosje tin 0.8mm en kwaliteit. Proberen en sindsdien gaat het super!
Heeft me wel verschillende hartkloppingen bezorgd!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb een keer een voeding gemaakt samen met een klasgenoot die hier ook op dit forum zit. 230V naar 12+ en 12- en 5+ en 5-.
Toen we de stekker erin staken merkten dat er flinke sluiting hadden in het 230 gedeelte, daarna altijd prints gecontroleerd voor we ze testten!
Mooie zwarte vlek zat er toen ook op de tafel.
klein is fijn
Moderator
Ontwerptip: Als je een RGB moodlight maakt, zit niet zoals mij drie avonden te prutsen aan 'random fading color code' om er vervolgens achter te komen dat het er eigenlijk niet mooi uitziet.
't Werkt prima, maar 't ziet er gewoon niet mooi uit.
eindwerk van zoon van kennis: regelbare voeding
bleken de bananenbusstekkers met het operen gedeelte op de aluminium kast gemonteerd te zijn ipv met de plastiek ringen.
En dan maar afvragen waarom de zekering telkens sprong
ooit iemand gekend die niks maar dan niks goed doet ?
versterker van mble maakte die als eindwerk.
èèn fase van de 220v aan de aardingdraad...
maar in het school labo zitten er scheidingstransfo's tussen.
De dag van het examen zaten ze in een gewone klas.
Die draait voor de demo de volume potmeter met netschakelaar naar rechts, mooie grote aluminium knop
en bang lag die ineens de andere kant van de klas.
Jury keek wel stomverbaasd.
DeKemp
Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer
Die eerste ken ik. Hadden wij ook bij het maken van een voeding. Dan zit je idd af te vragen waarom steeds de zekering er uit knalt.
Op 11 maart 2009 15:09:40 schreef klein is fijn:
Ontwerptip: Als je een RGB moodlight maakt, zit niet zoals mij drie avonden te prutsen aan 'random fading color code' om er vervolgens achter te komen dat het er eigenlijk niet mooi uitziet.
't Werkt prima, maar 't ziet er gewoon niet mooi uit.
@KIF: heb ik geluk dat ik niet visueel ben ingesteld: meer audiofiel waarsch, maar aan slecht beeld stoor ik me niet snel (als het maar niet hangt/blokt zoals digitenne)
echter aan uit sync van geluid en beeld (zoals bij digitenne), een stereo installatie die uit balans is of een klankbeeld wat nergens op trekt... Erger me mateloos.
Zo heeft een idiote technici tijdens dream theater mij compleet afgemat in ahoy! ik kon er niets van maken!
* High met Henk zat ooit eens in metropolis (bioscoop te antwerpen). zat me te ergeren aan het geluid (zoals ook in pathé) en denkt: het klinkt als JBL... Kijkt omhoog: verdomd JBL...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (10%)]
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
@HmH, Ja, metropolis is een leuke bios. Ga er regelmatig heen om filmpje te kijken 
Zat er een tijd geleden met mensen die klaagden dat er in een speaker aan de muur 'iets rammelde'.
Ik zat er overigens gewoon voor de film.. 
In bioscopen zijn de geluidssystemen vreselijk afgeregeld. Meestal zit er een 31 bands eq tussen. De "afregel tech" vind dat hij bij het afregelen alle 62 schuifjes persé moet gebruiken.
JBL hoeft niet verkeerd te klinken...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nu we het over bioscopen en "domme fouten" hebben heb ik er ook nog wel een.
In Cinerama 1 in Rotterdam ging ik naar de film Cliffhanger. (IMDB zegt dat dat in '93 zal zijn geweest).
Tijdens de reclames was ontzettend duidelijk dat als er een 10Hz component in de audio zat dat je dat prima kon voelen. Echt een toffe geluidsinstallatie die tot ruim onder de geluidsgrens gaat!
Kan je je dan de openingsscene van Cliffhanger voorstellen? Helikopter komt van achteren aanvliegen en gaat pal boven het viewpoint hangen! Doef doef doef komen de wieken over!
Niks van dat alles. In de hoofdfilm was kennelijk alles onder de 50Hz helemaal uitgefiltered. Ofwel in de verbinding tussen de hoofd-projector en de geluidsinstallatie ofwel ergens in het productieproces was alles onder de 50Hz zoekgeraakt. Zucht.
@ruurdadema: misschien niet verkeerd, maar iig typisch JBL en dit klonk wel verkeerd...
@roelA: mijn vrouw zit voor de film en ik zit me op te vreten....
ik ga liever thuis met een muziekje op zitten: we zijn inmiddels ook al jaren niet meer naar de bioscoop geweest geloof ik (laatste keer was met Djohnny; andere member van CO trouwens: toen hadden we een bioscoop met goed geluid, ik had hem zelf uitgekozen...)
gisteravond bulderde enigma ook weer vrolijk door de huiskamer...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik heb me een halve film aan wegvallend geluid zitten storen (zachter, harder, etc). Toen ik in de pauze op de WC toevallig de dienstdoende operator tegenkwam, vertelde hij me (na mijn klaagzang) dat hij dat in z'n hok niet kon horen, maar dat het kon zijn dat het digitale geluidsspoor storing had, waardoor het systeem automatisch omschakelde naar analoog, en dat was dan net een ander volume. Ik heb hem gevraagd of het ook handmatig naar analoog kon, en dat was mogelijk. Een hele aardige man, en de tweede helft van de film was het (analoge, doch gewoon 7.1 of wat het dan ook is) geluid prima in orde. 
In Pathé Rotterdam heb ik het eerste kwartier van de hoofdfilm zonder geluid mogen beleven. Daarna heb ik m'n geld teruggehaald en zal er nooit meer komen.
Tegenwoordig rij ik wel naar Antwerpen als ik echt een film in de bioscoop wil zien.
even over ontwerptips: een apparaat voorzien van een noodaccu, maar vergeten voor de bufferelco's een senselijn om tijdig te detecteren dat de voeding weggevallen is

die fout hoop ik nooit meer te maken...
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Zowel een keer de jtag fuse als de isp fuse uitgezet van een atmel chip op m'n ontwikkel bordje...
Gelukkig kon ik de fuse weer aan zetten door een high voltage programmer te gebruiken.