hallo,

ik ben bezig om een precies can singaal adres (drukknop van de auto) te detecteren zodat ik iets anders ermee kan aansturen met dezelfde knop.

heeft hier iemand meer informatie/ervaringen mee ??

groet,
Benio

ja, ik heb er ervaring mee:

ik deed het altijd met een scoop en een CAN naar RS-232 apparaat + bijbehorende software

er zijn verschillende apparaten verkrijgbaar:
Lawicell: leuk ding maar erg beperkt en echt een hobby knutsel ding: niet geschikt voor analyse
Peak: Weinig gebruikt, omdat ik de verkeerde had besteld, die van mij was niet ideaal, echter de USB schijnt beter te zijn
Squarell: goed ding, nadelen zijn de vaste snelheden en dat er een software licentie nodig is als je echt een beetje snel wilt analyseren van data (het kan zonder licentie, maar weet wat je je dan op je hals haalt!)

Opel schijnt ook nog een ding te leveren wat ERG mooi schijnt te werken. Heb hier zelf geen ervaring mee.

Op 9 februari 2009 11:57:45 schreef High met Henk:
ja, ik heb er ervaring mee:

ik deed het altijd met een scoop en een CAN naar RS-232 apparaat + bijbehorende software

er zijnv erschillende apparaten.

oke wat voor een apparaat is dat dan? en kan ik daarmee precies mijn can code uitlezen( van een druk knop) uit de tig aantal can codes die er worden verzonden door de auto ???

mvg

je zult zelf moeten gaan analyseren: dat vereist inzicht, geduld en eigenlijk ook wel een beetje ervaring...

vul even je profiel in: wie weet kan ik je helpen, want als het voor 1 knopje is, is dergelijke apparatuur aanschaffen wellicht wat duur (zelfs de lawicell kost nog 100 euro)

je kunt met een AVR At90CAn128 natuurlijk ook wel wat zelf maken, maar das ook weer zo wat vrees ik.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (57%)]

nou ik heb op dit moment een apparaat waarmee ik alle codes van can bus kan detecteren. ik krijg dan allemaal codes om mn oren geslingerd waarmee ik niet zo juiste druk knop adres kan detecteren.

nou wil ik een schakeling gaan maken dat ik bijvoorbeeld door de modeknop van een auto wat langer intoets dat ik mijn dvd speler in de auto kan aanschakelen. of bijvoorbeeld dat als ik de auto in de achteruit zet het achteruitrij singaal kan detecteren zodat op mijn tft scherm in de auto ipv navigatie het beeld van de camera achterop de auto word weer gegeven

om de gegevens uit de can bus te halen heb ik wel de juiste code nodig waardoor ik weer een andere opnemer kan inschakelen

daar is geen standaard code voor in de meeste gevallen.

zeker bij auto's niet: je zult zelf in die codes moeten gaan puzzelen wat er veranderd als je de knop indrukt.

EDIT: zie inmiddels arnhem in je profiel, is mij net ff iets te ver weg om te zeggen ik wip even langs...

ik ga even kijken wanneer ik die richting op kan....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (34%)]

Ben zelf net met een canalyzer bezig met een at90can128, maar ik heb wel een mooi ontwikkelbordje voor school daarvoor. Is van can <-> rs232 <-> ftdi <-> usb. Werkt goed. Ook heb ik hier 2 andere can analyzers. De can view usb van www.rmcan.com en usb to can compact van www.ixxat.com. De eerste zou ideaal voor jou toepassing zijn. Deze laat de can berichten niet achter elkaar zien maar telt dezelfde can berichten op. Wanneer je dan op een knopje zou drukken dan moet er een regeltje bijkomen.

Maar ja, dat is wel een dure oplossing voor om voor dit probleempje even op te lossen. Ik woon ook wat te ver weg, namelijk in friesland...

de squarell doet het nog mooier en die opel ook:
die tellen berichten, overschrijven data, laten de tijdstamp zien en de tijd sinds laatste berichten.

JE kunt de data ook "opnemen" en "afspelen"

Dan komt de rmcan view aardig in de buurt, hij laat alleen de tijd niet zien.

http://www.uploadarchief.net/files/download/rmcan.jpg

Boven zitten ook nog wat mogelijkheden, ik heb die nog niet uitgeprobeerd. Bij de laatste 3 logo's staat indicator, generator en harddisk logging of, ik denk dat hier ook wel mogelijkheden moeten zitten voor afspelen en opnemen.

Heb ervaring met de peak usb: http://www.peak-system.com/Produktdetails.49+M5f1e2159727.0.html?&tx_c….
Werkt goed, de standaard software is niet zo uitgebreid. Maar kwam deze tegen en daar zitten wat meer mogelijkheden in. CanHacker
Ook om te loggen.
Als je de tijd neemt en de veranderingen observeert kun je leuke dingen doen. bv toerentelller op 6000 toeren zetten terwijl de motor stationair draait.

nog leuker is de interieurbus opnemen en daarna op de auto afspelen: je wilt niet weten wat er gebeurd, maar komisch is het wel!!!!

auto ziet nl dingen die niet kloppen, met als gevolg dat hij die weer als een debiel uit gaat zetten: wordt een soort disco... Echt heel komisch.. done that on an opel vectra (ik geef geen garanties dat het op andere auto's ook werkt...)

Op 9 februari 2009 17:07:32 schreef Arthur:
Heb ervaring met de peak usb: http://www.peak-system.com/Produktdetails.49+M5f1e2159727.0.html?&tx_c….
Werkt goed, de standaard software is niet zo uitgebreid. Maar kwam deze tegen en daar zitten wat meer mogelijkheden in. CanHacker
Ook om te loggen.
Als je de tijd neemt en de veranderingen observeert kun je leuke dingen doen. bv toerentelller op 6000 toeren zetten terwijl de motor stationair draait.

bedankt in iedergeval allemaal voor de gegeven informatie ik ben nu al een stuk verder gekomen.

alleen had ik nog de vraag kan je met canhacker ook daadwerkelijk de code zichtbaar maken van een bepaalde druk knop in de auto ?

nogmaals NIET!!!!

ik heb een half jaar niets anders gedaan dan die codes ontrafelen! das een kwestie van lang turen en alles plotten en wellicht kom je dan iets tegen! Soms vindt je het pas na een week ploeteren!

Je zou de drukknop eens los kunnen halen en alleen deze op een canbus sniffer zetten.

meestal is zo'n knop, niet meer dan een knop en gaat die naar een ECU waar weer een hele wir war aan apparatuur aanhangt. Die ECU ontvangt en zend data over de bus...

Mischien helpt het al je wat meer kunt zeggen over merk, type bouwjaar, en welke knopjes je precies wilt "interfacen" ?

Op 10 februari 2009 13:23:02 schreef shiptronic:
Mischien helpt het al je wat meer kunt zeggen over merk, type bouwjaar, en welke knopjes je precies wilt "interfacen" ?

nou ik wil de apparte codes kunnen uitlezen zodat ik ze later weer kan detecteren.

zo dat ik zelf een product kan gaan ontwikkelen dat het daatwerkelijke code herkend en later een 1/0 doorgeeft aan een apparaat ( aanknop van een dvd speler )

hiermee is dus de bedoeling om de apparaten te schakelen met de orginele bediening van de auto zonder extra schakenlaars te gaan plaatsen

maar daarom moet ik per automerk/type de codes weten

Bij mijn broer op de zaak is een stagiaire al twee jaar met een dergelijk project bezig. Een universele CAN reader. NOT dus.
Zelfs per merk auto zijn er verschillen in de CAN bus tussen de verschillende type auto's.

De enige CAN-bus die bijna universeel is, is de CAN in een vrachtwagen.

en zelfs die niet Hugo,

demeeste merken zoals, MAN, scania, renault, volvo, Daf enz maken gebruik van iets wat op het J1939 protocol gebaseerd is.

De grote afwijkende is mercedes!!!!

Pas achter de FMS box komt er officieel J1939 op: elke moderne vrachtwagen kan met een FMS box uitgerust worden en wat daaruit komt is zuiver J1939...

Echter zoals al gezegd: wat er voor die FMS box zit is bij de meeste al redelijk lijkend op J1939.

alleen had ik nog de vraag kan je met canhacker ook daadwerkelijk de code zichtbaar maken van een bepaalde druk knop in de auto ?

Zoals high met henk ook al zegt. Het is een bericht dat wordt overgezonden, vaak zit een 'knop' in het bericht versleutelt en is het eindeloos tuuren naar het scherm. Naar alle voorbij passerende hex waarden terwijl je voor de zoveelste keer op alle knoppen staat te drukken. |:-( Je houd er een ligt MATRIX gevoel aan over.

Soms heb je geluk. Bij een Renault Traffic is de eerste hexadecimale waarde die van de toerenteller, dus dan is het makkelijk. Waarde AA invullen en je naald staat vol in het rood. En inderdaad het motormanagement probeert tegelijkertijd een stationair waarde 0b of zo te zenden. Gevolg een toerenteller met een eigen willetje, als mensen over je schouder staan mee te kijken doet dat het goed :)...

Veel plezier :p

@ arthur: dat klinkt bekend: ik deed dat voor mijn 1e baan...

nu moet ik het nog weleens doen. Laatst een Audi A4 TDi:
gaspedaal, remsignaal, toerental en snelheid.

je bent wel eventjes bezig. Maar in een paar uurtjes had ik alle data.

Op 10 februari 2009 14:36:34 schreef Hugo Welther:
De enige CAN-bus die bijna universeel is, is de CAN in een vrachtwagen.

En tractoren, met de isobus. Dat neem ik tenminste aan ik moet er nog mee aan de slag.

Vraag Canbus signaal kopieren?

Dit gaat dan over een landbouw tractor deze is voorzien van canbus.
De tractor is voorzien van kop akker management. Dit houd in met 1 druk op de knop er verschillende geprogrammeerde dingen worden uitgevoerd zoals: hef omhoog/omlaag, PTO aan/uit hydraulische functies aan/uit dit "afspeelprogramma" kan met 1 druk op de knop geactiveerd worden.

mijn vraag is: dat signaal van deze knop wil ik hebben om met behulp van interface zelf op de canbus te zetten

Nu is deze tractor voorzien van een RTK GPS systeem. Dit houd in dat de tractor op 2cm nauwkeurig kan rijden. In je tractor heb je een monitor en daar op heb je je "digitale akker" op je monitor stel je je kopakker in (kopakker is het eind van de akker waar op je weer keert om terug te rijden)

Dit gps systeem geeft een signaal af als je op de kopakker bent.

nu moet je bij een pieptoon het knopje van kopakker management indrukken dit wil ik het gps systeem zelf laten doen

zodat je werktuig altijd op de zelfde moment uitgeschakeld word

Nu wil ik met behulp van een interface het koppakker management activeren van de tractor.

is het mogelijk dat ik het canbus signaal van het kopakkermagement kopiër op een interface zet

en kan ik er voor zorgen dat de interface word geactiveerd door het signaal van de gps besturing

wie heeft hier ervaring mee of kan mij hier wat mee op weg helpen
of heeft wat adressen om deze uitdaging te realiseren

alvast bedankt

Het is niet de bedoeling om een oud topic omhoog te ploegen, zeker niet als je er zelf al een topic over hebt lopen.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/82111
Daar verder a.u.b.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (15%)]

ja sorry leek mij beter om een nieuwe te beginnen had dit al geplaatst