Ik heb een versterker gekregen, waar geen boxen bij zitten. Aangezien ik het ding wel graag wil gaan gebruiken wil ik een setje speakers kopen. Nou wil ik er niet zo veel geld aan uitgeven, dus wil ik bij de tweedehandswinkel een setje kopen. Aangezien je ze daar natuurlijk niet kan beluisteren, vraag ik mij af of er bepaalde merken zijn die wel goed zijn en bepaalde merken die erg slecht zijn. Verder, zijn er kenmerken waaraan je kan zien of het redelijke of slechte luidsprekers zijn?

Alvast bedankt.

als je niet weet hoe ze gebruikt zijn en ze je niet kan laten spelen, koop je een kat in een zak.

ofwel moet je ze beluisteren, ofwel koop je nieuwe (hoeft niet zo denderend duur te zijn ook)

Luidsprekers zijn vaak, onterecht, de sluitpost van de begroting. Neem een kwaliteitsversterker, hang er goedkope luidsprekers aan en bemerk vervolgens dat je dezelfde kwaliteit beluistert als dat van een goedkoop minisetje.

Daarbij speelt ook nog dat de luidpreker van een zeker merk zeer goed klinkt op versterker A, maar bij versterker B totaal niet uit de verf komt. Om nog maar te zwijgen over acoustiek in je woonkamer etc,etc.

Het beste is uitproberen. Goede audioboeren bieden die service.

Zoek niet alleen bij de kringloop (daar vind je heel vaak alleen maar echte zooi die de moeite van het verkopen niet waard is) maar kijk op MARKTPLAATS.

controleer op foam randen. Als je speakers met foam randen koopt, zullen ze op den duur vervangen moeten worden.
Foam betekent niet altijd een slechte speakers- IMF en acoustic reasearch maken goede speakers met foam randen (die meestal wel vervangen moeten worden)

Koop geen japanse merken. Doorgaans zijn dat geen goede speakers. Bij de kringloop zie je vaak speakers staan die bij minisetjes hoorden, laat die altijd staan want dat is troep.
Koop ook geen 'wittebusjesspeakers'. Die zijn echt de grootste bagger die ik ooit gehoord heb. Meestal dragen die de naam Acoustic Audio of Omni Audio of een andere interessante naam, en hebben ze allerlei grafiekjes en schakelaartjes.
Bose is zooi. Veel te duur, altijd kapotte randen. Zijn wel ontzettend fool proof, door een ingebouwde beveiliging.

Philips heeft best aardige speakers gemaakt in de jaren '70, maar echt goed is het niet. Voor 15 euro heb je een setje speakers dat waanzinnig hard gaat, maar niet echt geweldig klinkt (type 22rh427 of 426 bijvoorbeeld)

Wharfedale kom je ook vaak tegen, zijn ook redelijke speakers. Niet bijzonder goed, maar een setje Denton 2xp moet je wel kunnen vinden voor 15 euro of minder. Verwacht er niet teveel van.
Er zijn ook echt goede wharfedales, maar dan moet je weten wat je zoekt. Wharfedale Diamond speakertjes zijn best aardig, ontzettend goed laag voor het formaat.

Tannoy heeft fantastische speakers gemaakt, over het modernere spul ben ik minder tevreden. Je kan er bijna van uitgaan dat ze altijd goed zijn. Ik raad, als je een beperkt budget en weinig ruimte hebt, een setje Tannoy Titan aan. Die moeten voor minder dan 50 euro wel te vinden zijn. Zelf heb ik een setje Titans gekregen van mijn school.

Kef maakte goede speakers. Ik ben zeer tevreden met mijn Kef Caprice speakers. Kosten tussen de 50 en 100 euro.

Celestion heeft ook goede speakers gemaakt. de DL8 en misschien de DL4 zijn prima speakers. Pas op voor de wat oudere Dittons. Koop alleen een ditton mk 2, de oudste modellen hebben een nogal agressieve tweeter die mij totaal niet aanspreekt...

kijk uit naar Tannoy, Kef, IMF, AR, Audax, Celestion, Peerless, Goodmans...
Laat liggen: bose, jamo, sony, akai, sansui (de versterkers van sansui zijn wel top!)...

En beperk je niet tot de kringloopzaak, want de kans dat je daar iets goeds vind is niet zo groot.

Of kijk op een goed forum zoals www.zelfbouwaudio.nl/forum
Daar wordt zo goed als geen troep verkocht en behoorlijk betrouwbaar.

Ik gebruik Infinity Qb. Die zijn van 1981. De tweeters zijn 1 keer gereviseerd (magnetostaten). Op de Elektuur Hexfet power amp draaien ze geweldig. Menig audiofiel heeft zijn verbazing over de klank geuit.
Benieuwd hoe het gaat klinken op de buizenversterker die ik ga bouwen.
Voor de rest kan ik de bevindingen van Ledlover onderschrijven. Ik ben dus niet de enige die een afschuw koestert voor Bose.

Bedankt voor alle snelle reacties.
Vooral Ledlover voor zijn hele verhaal. Ik ga binnenkort wel eens even kijken wat er zoal staat en zal verder Marktplaats in de gaten houden.
Verder, hoeven ze niet hard te kunnen. Het is alleen voor muziek in een kamer.

/e Verder nog een vraagje over de versterker.
Wat voor luidsprekers moeten er nou aan? Scan uit de handleiding:
http://www.uploadarchief.net/files/download/scan%20handleiding%20beomaster.jpg

Er staat dus een impedantie van 4Ω, maar daarboven staat het vermogen opgegeven voor speakers van 4Ω en 8Ω.
Mag er nou alleen 4Ω aan, of ook 8Ω?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (57%)]

Waarom vertel je niets over je versterker???

E/ Had ik gemist

Als het een goedkoop ding is, moet je ook niet veel geld aan je speakers uitgeven.

E/ Bij een dergelijke dure versterker moet je ook goede luidsprekeres heben

Let er altijd op dat het op de speakers vermelde vermogen hoger is dan dat van je versterker. Lifst zo'n 3 × zoveel.
Steeds nieuwe speakers kopen, omdat je weer een unit hebt opgeblazen, is heel frustrerend.

Ook van belang is:

Wat voor een muziek wil je draaien???!!!

Wil je zo natuurgetrouw mogelijk instrumenten laten horen (bijv. klassieke muziek en acoustische jazz), of ga je alleen voor elektronisch versterkte muziek. In het laatste geval kan klankkleur toevoeging van de speakers juist als aangenaam ervaren worden; bij akoustische instrumenten juist niet.

Smaak, zal in het geval je elektronisch versterkte en -bewerkte muziek draait, een belangrijke rol spelen

Wat tegenwoordig vaak wordt vergeten, is de acoustiek van de ruimte waarin wordt afgespeeld.
Deze heeft vaak nog de meeste invloed. Wat dacht je van een kamer met een prachtige eigenresonentie van 80 Hz en een basreflex met een piek bij die frekwentie. Behalve jij, zullen ook de buren het niet leuk vinden!!
Hierom kon je (vroeger?) bij de goede audioboer vaak een aantal speakers thuis beluisteren.

Maar de speakers die bij de audioboer te koop zijn liggen denk ik nogal boven het budget van Piet, gezien hij bij de kringloop wil kopen.

Wat je zegt over vermogens klopt totaal NIET. Opblazen doe je door je eigen stommiteit. Mijn broer kreeg het voor elkaar om de tweeters in een set Tannoy DC200 op te blazen (speakers gespecificeerd op 150w) met een 25w versterker. Ze wilden meer herrie op hun feestje en draaiden de versterker tot clippen. Het uitgangssignaal krijgt meer harmonischen (hoge tonen dus) en daardoor raakt de tweeter overbelast.
Ik zou eerder een versterker nemen die zwaarder is dan je speakers. Je speakers kennen zoiets als muziekvermogen. Het gemiddelde vermogen van een muzieksignaal ligt niet zo hoog als het maximum van je versterker. Een 100w versterker, vol uitgestuurd met een muziekprogramma, aan een set 75w speakers zal gewoon goed gaan.
Met een grote versterker heb je minder snel de neiging om de versterker tot clippen open te draaien.
Maar dat vermogensgebeuren is allemaal niet zo heel belangrijk in een set. Zowel met 2x 3w als met 2x 20w ben ik tevreden.
Als je units blijft opblazen, moet je maar Bose speakers kopen. Op een feestje hebben we geprobeerd een setje 201's op te blazen voor de lol. Niet gelukt, de interne tweeterbeveiligingslamp gaat dan gewoon het vermogen beperken.

Wat je zegt over klankkleur toevoeging klopt niet helemaal, dat berust compleet op smaak. Ook voor klassieke muziek vind ik mijn Philips Reverbeo buizenradio bijzonder prettig klinken. Het spreekt voor zich dat de weergavekarakteristiek totaal niet recht is vanwege het loudnesscircuit.
Ik heb geen duidelijke voorkeur voor de neutralere Kefs in vergelijking met de buizenradio, die als PC speakerset dient.

Akoestiek is inderdaad belangrijk, maar zonder goede speakers kom je evengoed niet ver ook al is je ruimte nog zo mooi.
Zelf vind ik basreflex geen geweldig systeem. De invloed van de ruimte wordt ook een stuk groter in mijn ervaring. Gesloten kasten zijn nog het neutraalst (in mijn ervaring) en het makkelijkst te plaatsen.

@ piet: de versterker lijkt me wel OK, mooi ding. Als ie het goed doet, is het zeker een setje goede speakers waard.

Je mag zowel 4 als 8 ohm speakers aansluiten. Ik sluit ook 4 ohm speakers aan op een versterker die officieel 8 ohm nodig heeft, gaat ook prima, zolang je maar niet gaat lopen blazen ermee.

Versterker klinkt erg mooi en werkt goed. (Al even tijdelijk op een paar speakers (KEF UniQ) aangesloten)

Ik ken trouwens genoeg mensen die bijvoorbeeld 50W boxen al 20 jaar op een 200W versterker hebben hangen. Dus blijkbaar kan dat wel. Zoals ik al zei, het hoeft ook niet hard.

Maar goed dan zal ik morgen eens gaan kijken en laat ik wel horen of (en wat) het is geworden.

Met je jonge oortjes is het de moeite om voor iets te gaan dat niet zo vreselijk oud is. De nieuwere tweeters zijn toch wel een stukje beter dan de dingen uit 1975.
Ik heb zelf een setje KEF104's, die klinken prima, veel bas, en behoorlijk gevoelig. Hoge tonen zijn wel wat minder.
Leuk voor de wat hardere muziek, maar klassiek komt wat minder goed uit de verf.
Afgelopen koninginnedag heb ik nog een setje zelfgebouwde luidsprekertjes gekocht voor 4 euro. Zitten zeer goede tweeters in, maar voor de bas zitten er luidsprekertjes in van zo'n 12cm doorsnee ofzo. Geen diepe bas dus, maar wel heel schoon. Geen resonanties. (komt ook omdat ze op bakjes met zand staan) Klinkt zeer goed voor klassieke muziek. Maar bij dingen als fat boy slim halen de woofers het niet echt helemaal.

Mijn ervaring is dat je de beste kopen hebt op rommelmarkten. Maar dan moet je wel weten waar je naar zoekt.
Ideaal zijn van die dorpsrommelmarktjes die vaak in het voorjaar gehouden worden. Gaat vaak echt goed spul uit de jaren 70 weg voor nog geen 5 euro. (prijs is dan meestal totaal geen indicatie van hoe goed de luidsprekers zijn)
Wij hadden vroeger ook zo'n lokaal huis-aan-huis blad, de snuffelkrant, waar mensen advertenties in konden zetten. Dat was ook prima, en redelijk goedkoop.
2e hands winkels zijn ook redelijk aan de prijs, en vaak een beperkt aanbod. Testen kan vaak wel. EN DAT MOET JE OOK DOEN! Want het is lang niet allemaal goed. Let op aanlopende woofers (gekraak/geschuur in de bassen) en kapotte tweeters, (je hoort geen verschil als je je hand voor de tweeters houdt)
Marktplaats vind ik duur, met de prijzen van hierboven in het hoofd. Dat is 10-50x duurder dan zo'n rommelmarkt.

Versterker is helemaal niet zo belangrijk voor de geluidskwaliteit. Het verschil tussen me luxman A-321 (+/-1990) en me aristona (1969) 790 versterker is dat de luxman wat harder gaat en geen krakende potmeter heeft. De Luxman heeft daarentegen een verrot uigangsrelais, dat bij lage volumes geen contact maakt, en de bijpassende tuner heeft het ook opgegeven. Maar het klinkt bij allebei prima.

Het verschil tussen mijn 591 (zelfde versterkerdeel als de 790, ik had 2 stuks 790 maar die waren allebei niet helemaal in orde) en een Pioneer LX-440 van een paar jaar later was toch wel akelig duidelijk... Sterk in het voordeel van de pioneer.
Philipsen klinken vaak nogal agressief.

En inderdaad, zeer oude tweeters zijn niet zo geweldig. Daarom was ik niet tevreden met de Celestion Ditton die ik had, ontwerp 1965 of 69 ofzo.. Een latere Celestion met een andere tweeter was veel beter.

Maar ga eerst maar eens zoeken- je kunt het altijd nog eens hier vragen als je iets hebt gezien dat je wel leuk lijkt.

Je kunt ook zelf elektrostaten maken. Ook leuk...

Dat goede boxen niet veel moeten kosten...

onlangs heb ik voor 0 euro een stel gekocht op 2dehands.be, een stel highend boxen van begin jaren 80, ik heb er 2 nieuwe tweeterkes (goede) ingestoken....

en ik moet zeggen dat het resultaat er mag zijn...

je googleld best wel even voordat je koopt... anders kan je grappige situaties krijgen... fotos kunnen namelijk zeer sterk vervormen

Op 20 februari 2009 12:13:28 schreef jarrefan
Daarbij speelt ook nog dat de luidpreker van een zeker merk zeer goed klinkt op versterker A, maar bij versterker B totaal niet uit de verf komt.

Klopt helemaal !! had een versterker gekocht voor mn sub, want die ouwe (JBL GTO4000)deed beetje raar... maar die nieuwere (JBL CS nog wat) versterkernieuwe klonk voor geen reet.

Later verkocht aan een vriend die een andere sub had, maar wel de zelfde JBLGTO4000 versterker had.

En wat denkje... die JBL CS klonkt juist beter op zijn sub !!

Op 20 februari 2009 15:23:30 schreef (Z)weetvoetje:
Versterker is helemaal niet zo belangrijk voor de geluidskwaliteit.

Hier ben ik toch een andere mening toegedaan. Een versterker heeft tot taak om de luidspreker te laten weergeven wat hij als ingangssignaal aangeboden krijgt. Hij moet alle audiofrequenties evenveel versterken en de beide kanalen moeten zich feitelijk identiek gedragen om een zuiver stereobeeld te krijgen. Hij moet tevens de uitslingering van de woofers afremmen.
Dat verschilt nogal per versterker. Daarom zijn er goedkope versterkers en heel dure. Een Supertech gevalletje klinkt toch echt anders dan een Krell of een Marc Leverson.

Maar ja, het is maar welke eisen je er aan stelt.

Ja, natuurlijk is een slechte versterker neit fijn. Maar of de vervorming 0.01 of 0.001% is, dat merk je allemaal niet zo erg.
Ik heb tot nu toe nog niet echt veel verschil gemerkt tussen goede en zeer goede versterkers, maar wel verschil tussen goede en zeer goede luidsprekers.

Op 20 februari 2009 16:04:20 schreef (Z)weetvoetje:
Je kunt ook zelf elektrostaten maken. Ook leuk...

"t is de vraag maar of deze versterker ze aankan.
Elecrostaten vormen een capacitieve belasting en leggen een zware wissel op de stabiliteit van de eindtrap.
Een van de weinige echt op elektrostaten gebouwde versterkers is de serie van QUAD.
Ik draai al 40 jaar met m'n 303 en ESL 50's. Af en toe wat reparaties, maar eigenlijk nog steeds up to date. Die ESL's waren overigens al niet nieuw, toen ik ze aanschafte!

Het hangt er overigens maar van af wat je onder het vermogen van een versterker vertaat.
Be DIN norm legt het bij, geloof ik, 1% vervorming, de fabrikant schemt met het vermogen bij het punt waar de zaak gaat klippen en de liefhebber kijkt liever naar het vermogen waarbij de vervorming zo laag mogelijk is.

Ook hier komt weer het genre om de hoek kijken. In de klassieke muziek in het bijzonder is het dynamische bereik veel groter dan in de pop, waar naar een zo hoog mogelijk volume wordt gestreefd.
De technicus, die een symphonie moet opnemen wordt echter geconfronteerd met zachte passages, die in de ruis dreigen te verdrinken en luide passages, die ver boven het akoustisch vermogen van een versterker en/of luidspreker uit komen. Hij moet gaan comprimeren. Toch blijkt dat pieken, bij een hoog lustervolume, goed in staat blijken een luidspreker naar het Walhalla te helpen.
Dit soort dynamiek pieken kent de elektronisch versterkte muziek niet of nauwelijks. De luisteraar is daardoor eerder geniegd het volume aan te passen; clippen wordt ook eerder opgemerkt.

modjes hier is iets misgegaan sorrie.

[Bericht gewijzigd door overslag op (79%)]

@ tidak ada een quad is het einde, gewoon rechtaan recht af nu ja, maar het gaat hier nu om klank kasten ,boksen toen we jong waren. Ik koester mijn lief QUADje is vierpoot tik gewoon eens op internet neen ik geef geen link zoek zelf.

Op 20 februari 2009 21:33:37 schreef (Z)weetvoetje:
Ja, natuurlijk is een slechte versterker neit fijn. Maar of de vervorming 0.01 of 0.001% is, dat merk je allemaal niet zo erg.
Ik heb tot nu toe nog niet echt veel verschil gemerkt tussen goede en zeer goede versterkers, maar wel verschil tussen goede en zeer goede luidsprekers.

Die vervormingsverschillen zijn idd niet hoorbaar hoewel sommigen beweren dat wel te horen. Buizenversterkers staan bekend om hun grotere vervorming dan transistorversterkers. Toch zijn er vele audiofiele liefhebbers van.
Maar zoals ik in mijn vorige post aangaf zijn er veel meer dingen die een goede versterker tot een goede versterker maken. In mijn Hexfet power amp heb ik alle onderdelen gepaard die in het linker resp. rechter kanaal gesitueerd zijn. Dat is beloond met een heel zuiver stereobeeld. Ik hoorde vorige week dat er iets niet klopte. Versterker doorgemeten...bleek er wat verschil in de ruststroom te zitten. Na afregeling klonk het weer perfect.

De beste test is altijd luistern!!

Z.g.n. "luistermoeheid" zegt veel meer dan vervormingscijfers ;)

Vandaag gaan kijken bij de kringloop. Daar hadden ze helemaal niks (Nouja 3 setjes, maar niks fatsoenlijks). Normaal hebben ze daar altijd 20 setjes boxen staan en nu niks. Heb ik weer. Nouja, ik loop er wel een aantal keer binnen de komende tijd, misschien dat het wel weer komt.

Ga liever na wanneer de lokale rommelmarktjes zijn, in de dorpjes in de omgeving. Daar heb je vaak meer aan. Is meteen ook een leuk fietstochtje... (met 2 boxen van 20kg achterop >:) )

Fietstochtje is niet zo erg, wel leuk:) Die boxen achterop zijn minder. (Ik was ook niet van plan boxen van 20kg te kopen).

Verder heb ik ontdekt dat er elke week een rommelmarkt in Eelde is. Dan zal ik daar maar eens gaan kijken. Of doel jij echt op die jaarmarkten in nog kleinere dorpjes?