Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Nog een vraag. Hoe is het merk JBL? Bijvoorbeeld:
http://www.kieskeurig.nl/speaker/jbl/northridge_e20/prijzen/245323/#pr…
Het is mij niet direct duidelijk welke JBL nu welke is- je hebt JBL van goedkope PA of PC setjes, maar ook JBL of JB Lansing van de 10.000 euro high end speakers, en ook Altec Lansing van ouderwetse theater PA speakers (die erg fijn zijn).
Ga eens ernaar luisteren, ik denk dat je daar meer aan hebt. Uiteraard even je ervaringen hier vertellen 
Sowieso nooit speakers kopen van meer dan 25 euro zonder te luisteren 
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik heb van alles beluisterd en uiteindelijk een setje Wharfedale Diamond's 9.1 gekocht. Die klinken erg mooi, vind ik. Er was nog een set die nog mooier klonk, een KEF IQ-nogiets maar die waren me net te groot en te duur. Dus ik ben tevreden!
Da's mooi, veel plezier met je wharfedales 
De diamonds zijn de beste speakers van dat formaat die ik ken 
Pietdepiet
Heb ik nog twee vragen:
1) Waarom wordt overal enorm moeilijk gedaan over het feit dat je afgeschermde kabels moet gebruiken voor audio, terwijl dat bij speakers niet gebeurt?
2) Die man in de winkel zei, dat als je de luidsprekers op het A&B kanaal aan zou sluiten (met 2 snoeren=4 aders per box dus) het geluid beter zou worden. Is dat waar, of is het een manier om meer snoer te verkopen? Ik ga het maar zo aansluiten, ik kreeg het snoer (12m) toch gratis erbij. Hoe werkt dat dan?
1. het speakersignaal is een uitgang én heeft een lage impedantie. De kleine spanning die die kabel misschien oppikt, wordt niet versterkt en de impedantie is zo laag dat die spanning zo goed als afwezig is (wordt bijna kortgesloten)
Als je onafgeschermde draden aan de ingang gebruikt, waar de impedantie vrij hoog is, kan die draad brom en andere rotzooi oppikken, en de versterker versterkt dat dan haarfijn.
Dure vingerdikke signaalkabels zijn onzin. Tussen kabels van 2,50 en 25 euro is er wel verschil, maar daarboven wordt het al snel voodoo.
Ik neem voor lijnsignalen genoegen met dropveter - voor mijn platenspeler (en voor een 4m lange kabel) leverde betere (beter afgeschermde) kabel duidelijk voordeel op. Met standaard dropveter had ik last van het geratel van een schakelende voeding, met de betere kabel niet.
Betere kabel kan je het best zelf maken- 4 mooie metalen cinch pluggen en een stuk velleman 'HQ silver series' kabel.
2. Bi-wiring is weer zo'n voodooverhaal. Het enige wat in het voordeel kan werken, is de totaal grotere doorsnede van de geleider. Voor een stuk van 3m gebruik ik hier 2,5mm. Een extra draad van 2,5mm zou niet echt voordelen bieden.
Bi amping is geen voodoo, dat kan veel verschil maken. Dan moet je dus twee versterkers hebben met een wisselfilter vóór de versterkers. De uitgangen gaan dan direct naar de speakerunits, via aparte kabels. De signaalwegen voor de hoge en lage tonen blijven daardoor sterk gescheiden, de intermodulatievervorming (leuk woord
) wordt sterk beperkt (en de filters kan je erg scherp maken, doordat je met actieve filters kan werken)
Met name in buizenschakelingen had dit veel effect. De transistorversterkers van tegenwoordig zijn zo goed, dat de vervorming verwaarloosbaar is...
Philips heeft het gebruikt in de luxe toestellen onder de naam Bi-Ampli. De Bi-Ampli stereotoestellen zijn dan weer niet échte bi-ampli toestellen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Wat een gelul..............
Stel dat je je speakers kunt bi-ampen en idd 2 eindversterkers hebt staan, word het een ander verhaal.
Niet eens vanwege de kwaliteit,maar je kunt hoog/mid en laag apart regelen.
A&B kanaal heeft totaal geen nut.
Dan moet je dus twee versterkers hebben met een wisselfilter vóór de versterkers. De uitgangen gaan dan direct naar de speakerunits, via aparte kabels.
Dit is wel de mooiste oplossing idd, maar meestal word het scheidingsfilter van de luidsprekerkast gewoon in tweeen gehakt, dus blijft het wisselfilter van de kast nog steeds actief.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
Pietdepiet
Dus het is zinloos? Ik sluit het wel zo aan, ik heb het snoer toch, maar de man beweerde iets van dat de box het dubbele vermogen zou krijgen als je zou bi-wiren en dat het geluid dan voller zou klinken. Zoiets beweerde hij.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Als je toch op deze manier aan wilt sluiten, let even op de impedantie.
Staat als het goed is achterop de versterker bij de luidspreker aansluitingen.
Pietdepiet
Wat bedoel je met erop letten? Verandert er dan iets aan de impedantie van de box/versterker als je dit doet?
Gadget_inc
Pietdepiet
Ik snap het niet. Achter op mijn versterker staat niks, maar ik weet dat hij 4-8Ohm is. Zie ook http://www.uploadarchief.net/files/download/scan handleiding beomaster.jpg
Verandert de impedantie dan als je gaat bi-wiren?
Gadget_inc
schakelaar voor A en B speakers....
2 groepen speakers die parallel worden aangesloten op dezelfde uitgangen.
Doormiddel van een schakelaar kun je selecteren.
Schakel je beide groepen in, staan ze dus parallel en veranderd de impedatie wel degelijk voor zover ik het weet.
Kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar doorgaans staat het achterop de versterker aangegeven.
Minimale impedantie voor groep A
Minimale impedantie voor groep A + B (welke meestal het dubbele is)
Pietdepiet
Oké, op die manier. Ik wist niet dat die kanalen gewoon parallelen waren, ik dacht dat dat wezenlijk andere kanalen waren. Nou rest mij nog de vraag: Zorgt Bi-wiring ervoor dat de impedantie halveert? Dat zou ik namelijk best vreemd vinden. De Wharfedale's zijn namelijk 6Ω, dus dan wordt het 3Ω en dat is toch een waarde die geen enkele versterker heeft?
De wharfedales zijn 6 ohm als ze op de normale manier worden aangesloten- hoog en laag is dan meestal doorverbonden met koperen bruggen bij de aansluitingen.
Als je die brug losneemt, en daar gewoon aparte draden opzet naar de versterkers (waar ze alsnog doorverbonden zijn) verander je niks aan de schakeling.
Gadget_inc
Als je echt 12m draad hebt tussen speaker en versterker is het op zich wel beter om een dikkere draad te gebruiken (of 2 stukken draad parellel), heeft met dempingsfactor enzo te maken. Als je 'n weerstand in serie met de speaker zet, zakt de dempingsfactor en dat betekent een bonkend/niet strak laag, en daar zijn die wharfedales behoorlijk gevoelig voor.
Ik zou op de speaker de brug tussen hoog en laag laten zitten, maar evengoed beide draden aansluiten als je 12m hebt tussen een speaker en de versterker. Je hebt dan geen officiele bi-wiring, maar mij lijkt dit me 't beste idee omdat de totale draaddikte zo groot mogelijk is.
Gadget_inc
Gadget_inc
Dat heb je goed henry
Was ook niet de bedoeling om te gaan schreeuwen hier.
Sorry caps-lock in plaats van shift.
Dikkere bekabeling kan ik me nog wel in vinden.
Maar dit komt op hetzelfde neer als 2 paren aan elkaar te verbinden en op 1 groep te zetten, dus toegevoegde waarde heeft het niet echt.
( 2 paren kabels, plussen aan de plussen, minnen aan de minnen ) en dat voor een luidspreker.
JaJa soms kom ik bot over
Op 5 april 2009 01:46:00 schreef Gadget_inc:
Dikkere bekabeling kan ik me nog wel in vinden.
Maar dit komt op hetzelfde neer als 2 paren aan elkaar te verbinden en op 1 groep te zetten, dus toegevoegde waarde heeft het niet echt.
Dat bedoel ik toch ook? Dit heeft als toegevoegde waarde dat de draaddikte in totaal groter is, en dan heb je minder verliezen.
Dat je het apart op de klemmen aansluit, dat heeft er alleen mee te maken dat het gemakkelijker is, want sommige aansluitbussen zijn te klein om 2 stukken draad in te frommelen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]
Pietdepiet
De boxen staan ongeveer 3 meter van de versterker af. Ik heb alleen er gratis 12m bij gekregen om dat bi-wiring toe te passen. Daarom heb ik zoiets van: Laat ik het maar proberen, het snoer heb ik toch. Ik was net eens wat aan het googelen en lees toch dat sommige mensen verschil horen (Een deel vindt alleen dat single beter klinkt, maargoed er is verschil). Maar dat verhaal van die dubbele vermogens die de box krijgt enz. is dus onzin?
Ik kan zelf het verschil nog niet beluisteren, het is een verjaardagscadeau, dus moet ik nog een weekje wachten 
Ik heb al jaren Tannoy speakers spelen en ben daar zeer over te spreken. Omgerekend 400 euro per paar toen.
Zoek van een A-merk wat geen goedkope series produceert naar een betaalbare speaker van jouw formaat. Met grote advertenties in de dagbladen worden soms hele mooie speakers verkocht, als je er maar snel bij bent denk ik. De meeste speakers verbranden omdat de versterker de luidspreker niet meer kan voorzien van voldoende vermogen. Opgeblazen kan ook maar dan is er echt wel iets zichtbaar zoals aan het andere wat opgeblazen word, logisch;D Je zou mogen verwachten dat je word doorverwezen naar een ander afdeling als je aangeeft hem niet op een laag volume zou gaan gebruiken. Een normale HiFi-winkel verkoopt geen prof.versterkers dus ben eigenlijk best benieuwd hoe het in de praktijk gaat.
Als je geen 2 eindversterkers hebt is het zinloos. Pak de dikste kabel die je achter op de versterker nog netjes kunt aansluiten en laat de externe doorverbinding van hoog en laag achter op de speaker zitten. Hoop dat dit iets duidelijk maakt en dat dit zeker door andere gecorrigeerd of aangevuld mag worden maar daar is een forum voor.
Pietdepiet
Ik heb de speakers inmiddels uitgepakt en aangesloten. Dat klinkt echt heel mooi! Ik ben er enorm tevreden mee en zou ze alleen maar willen aanraden!