beste mensen,
Ik heb vanochtend op de rommelmarkt een durst tra-305 gekocht (voor 5 euro)
dit schijnt een trafo te zijn voor een of andere vergroter-lamp.
op de kast staat het volgende
DURST TRA 305
INPUT 220v 50...60hz
OUTPUT 11v 86va
12v 100va
en dan wat symbolen en een pinout van de 8-polige stekker aan de voorkant.
ik heb hem opengemaakt, erin zit niks meer dan een trafo, met erop gedrukt
SIEMENS 4 AB 2401 - 3 CA
primair heeft deze 5 aansluitingen
de drie draden van de primaire wikkeling zijn aangesloten op 3, 4 en 5
1 is verbonden met de fase van de 220. van hieraf loopt er een draad naar een klein wit dingetje met opschrift d126-2a 126 (graden celcius symbool) 250v 2a. Waarschijnlijk is dit een temperatuurschakelaar, want hij zit tegen het trafoblik geklemd.
de andere draad die hieruit komt gaat naar 3.
2 is ongebruikt
de nul van de 220 zit op 4
5 zit een draad aan die naar de wikkeling gaat, maar hier zit verder niks aan.
de secundaire kant heeft 2 wikkelingen. en 4 aansluitingen
6---)|(-----5
)|(
7---)|(
|(-----4
8---)|(
)|(
9---)|(-----3
7 en 8 zitten aan elkaar.
tussen 6 en 7 meet ik 11,7 volt.
maar...tussen 8 en 9 (of 7 en 9) meet ik 0,6 volt, waar ik 12v zou moeten meten. als ik meet tussen 6 en 9 meet ik 12,3 volt. dit zou 23v moeten zijn. hoe kan dit?
als ik ohms meet tussen 6 en 7 of 8 en 9 meet ik 7 ohm.
trouwens, hoe het primair aangesloten zit op de wikkelingen, geen idee! (de tekening was slechts een gok)
weet iemand hoe dit kan???
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
De trafo is van een 305 vergroter en dient voor de halogeenlamp. Het gaat hier om een 12V/100W halogeenlamp brandduur 100uur (overspanning!). De spanningen kloppen dus!
Normaal staat hij aangesloten op 11,7 V (alle halogeenlampen branden op onderspanning). Mogelijk is er voor meer licht, of het gebruik van standaard halogeenlampen, de mogelijkheid de spanning nog wat op te schroeven. De overspanningslamp zou ik niet op 12,3V zetten, dan wordt de levensduur wel erg kort!!
Er stond niets in de handleiding daarover.
Heb je die spanningen belast gemeten?? Bedenk ook dat we tegenwoordig op 230V zitten en de trafo voor 220V is ontworpen.
Ik zie helaas aansluiting 1 en 2 niet in je tekening.
6 en 7 ohm lijkt mij nogal veel voor een 100W halogeenlamp!
De gegeven wattages slaan op het verstookte vermofgen in de lamp. Zou het op de trafo slaan, dan zou er immers VA inplaats van Watt staan.
Jammer genoeg heb ik de vergroter en de trafo niet meer. Ik ben indertijd op 6×6 overgegaan en terug naar zwart/wit en heb toen een Durst 603 gekocht. Ik kan dus niet 'even' kijken.
de spanningen zijn onbelast gemeten
ik heb aan de 11,7 een 50 watt autolamp gehangen, dat werkte wel goed.
hier een foto van de trafo
boven de secuncaire kant, onder de primaire
de 2 zwarte draden lopen naar een zekering en schakelaar en stekker, de twee bruine naar een bruggelijkrichter die ik er zelf ingezet heb (daar horen die twee dikke elco's ook bij)
Op 23 februari 2009 00:33:39 schreef weetal:
trafo stuk?
maak 7 en 8 eens los van elkaar.
en meet dan eens weer?gr, weetal
heb ik gedaan
op de foto 6-7-8-9
tussen 7 en 9 meet ik de 11,7 volt weer
tussen 8 en 9 meet ik niks
tussen 6 en 8 meet ik de 0,6 volt weer
tussen 6 en 9 meet ik niks
tussen 7 en 8 ook niks
ik heb de bruine draden naar de gelijkrichter voor het meten losgesoldeerd.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]
Meten kun je het beste doen met een kleine belasting parallel aan je meter. Anders krijg je valse metingen door capactitieve koppeling.
Het is gewoon een 11V-wikkeling en een 1V wikkeling die in serie staan. Normaal brandde de lamp op 11V, en je kon hem op 12V overschakelen voor extra lichtopbrengst.
grote dank aan zonnepaneeltje!
nu weet ik dat ik wat heb aan deze trafo, want ik zocht al een tijdje naar een 12 volt trafo die een paar ampere kon leveren.
inderdaad terwijl je de grootte bepaald en scherpstelt kan je de lage lichtopbrengst gebruiken, eigenlijke belichting gaat met volle pot.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 23 februari 2009 11:27:08 schreef kombucha:
inderdaad terwijl je de grootte bepaald en scherpstelt kan je de lage lichtopbrengst gebruiken, eigenlijke belichting gaat met volle pot.
Bij mijn 305 vergroter met kleurenkop, zat die mogelijkehied er echt niet op!
Ik heb er ook niets in de handleiding over kunnen lezen. Waarom Durst dit zo heeft geconstrueerd blijft mij duister.
Ik houd het daarom op de mogelijkheid standaard lampen te kunnen gebruiken in noodgevallen(?) of misschien een lage netspanning te corrigeren. De 11,n volt is de correcte waarde voor de betreffende lampen; de meeste halogeen lanp trafo's geven iets van 11 á 11,5 V af bij volle belasting!
Een andere mogelijkheid is dat het een standaard trafo is, die bij andere apparaten van Durst met een stroomstabilisatie was uitgerust (zeer wenselijk bij kleurvergroten!). Dan kan die spanning van die extra wikkeling wel nodig geweest zijn om dissipatie verliezen te compenseren.
Een universele trafo op stock is voor een fabrikant vaak voordeliger dan twee, elk voor een andere applicatie.....