Ik heb die BB inderdaad, ook voor alle zekerheid voor de tweede keer - voordat ik hem uit de kast tilde - nog eens ontladen. 
Ik heb waarschijnlijk gezondigd tegen alle veiligheidsmaatregelen...Geen helmen en brillen.
Maar enfin.. Gelukkig zit hij er weer in.
Op maandag 12 januari 2026 22:23:18 schreef nonius:
[...]Dan verschillen we van mening
Net eventjes snel met de schuifmaat op het computerscherm gemeten: horizontaal 95mm, verticaal 106mm.
ik schreef dan ook "vrij rond" wat betekend dat het in de buurt komt en tevens een reactie op de opmerking over het 16:9 verhaal , mocht dat de oorzaak zijn dan was de cirkel een ei..
dit is een 4:5 toestel, vandaar dat de 4:3 cirkel niet perfect rond is.Om de cirkel nog ronder te krijgen moet je het beeld nog meer uitrekken, naar 4:3 , maar dan ben je nog meer van de zijkanten kwijt.. tevens kan je de beeldbreedte niet instellen..
Op maandag 12 januari 2026 17:11:17 schreef Tele@ReVision:
[...]Ik was zo "gefocussed" op het feit dat oprekken en reduceren van beeldbreedte en -hoogte de perceptie van scherpte beïnvloedt zonder erbij stil te staan bij een ontbrekende beeldbreedteregelaar zoals bij deze types. Vandaar het veelvuldig gebruik van de magnetische "stabilo's" die geplaatst werden om een stabiele netspanning te hebben om zo ondermeer de geometrie instellingen stabieler of minder gevoelig voor netspanningsfluctuaties te maken
Als er één ontvanger is die geen stabilo nodig heeft, dan is het deze reeks wel. Philips heeft het chassis zowat volgestoken met allerlei stabilisatieschakelingen ( vandaar 25 buizen..). B17 houdt oa de boosterspanning constant, ongeacht de netspanning. Hiermee blijft ook de HS en de beeldbreedte redelijk constant. tevens worden er heel wat spanningen afgeleid van de lijnoutputtrafo, die zijn dan ook redelijk stabiel. (waaronder de vertikale afbuiging). voor die tijd was het een vooruitstrevende ontvanger (in vergelijking met de andere fabrikanten), nadeel zijn de vrij complexe circuits. Een Duitse TV van die tijd is meer "rechtoe rechtaan" wat het herstellen na 65 jaar wat makkelijker maakt.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (48%)]
Het is een breedbeeld testbeeld, voor correcte weergave MOETEN er zwarte balken boven en onder zijn.
Waarschijnlijk staat de vert afbuiging te hoog, niet goed.
Toch geen last van Zwarte balken fobie?
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
De horizontale resolutie (en afmeting) van die televisie is veel groter dan van je buizenTV.
Als je in pixels denkt, is je buizenTV 720 bij 625 (waarvan 576 zichtbaar) pixels.
Jij probeert daar een beeld van 1920 bij 1080 pixels (alles zichtbaar) op weer te geven. Je zit met een bijna vierkant beeldscherm waar je een zeer rechthoekig videosignaal op wil laten zien.
Als je de cirkel rond wilt hebben, dan kan je drie dingen doen:
- Het beeld aan de zijkanten afknippen (door de beeldgrootte te vergroten op je TV), en vergroten totdat je geen zwarte balken onder en boven hebt. Hier heb je het risico dat je simpelweg buiten het bereik waarin je TV lineair werkt gaat zitten. Hij is niet bedoeld om het beeld op elektronische wijze te vergroten.
- De beeldgrootte normaal houden en zorgen dat je beeld horizontaal er in past. Dit resulteert onherroepelijk tot zwarte balken onder en boven, omdat je de TV nu eenmaal een incompatibel beeldformaat geeft.
- Een compromis tussen die twee.
Tijdens het afregelen moet je de 2e optie gebruiken - zorgen dat horizontaal past en verticaal de balken accepteren. Nu kan je lineairiteit enzovoorts instellen.
Als je mazzel hebt, heb je nog genoeg elektronische speelruimte om het beeld wat te vergroten zonder al te grote afwijkingen.
Vroegah in de tijd vóórdat TV breedbeeld was, zond men bewerkte versies van films uit. Die waren natuurlijk van origine breedbeeld, maar de uitgever/regisseur verknipte de film zodanig dat er een mooi resultaat werd bereikt op 4:3 beeldschermen voor TV uitzending. Dat ging per scène, en in een breedbeeld scène kon ook nog de virtuele camera (de uitsnede dus) 'bewogen' worden om een personage te volgen.
Tja,
Ik heb het nu zo dat het testbeeld er redelijk in past en -nog belangrijker- een TV uitzending er goed uitziet, zonder noemenswaardige vervorming. Je raakt inderdaad wel iets kwijt door die ronde hoeken, maar dat is te overzien.
De breedbeeld introductie heb ik altijd wel een apart verhaal gevonden.
En ik denk door de commercie gedreven. Een 4:3 (of vroeger 5:4) vind ik nog steeds een prachtig formaat.
Maar ik ben ook wel wat ouder en idd...vroegah... 
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
4:3 vind ik altijd groter aanvoelen. Maar al sinds de jaren '60 worden films gefilmd in een breedbeeldformaat. Om die goed op een TV te kunnen (lees: niet te moeten knippen of pannen) tonen heb je dus breedbeeld nodig.
Het is een ingewikkelde set van eisen en compromissen.
Helemaal mee eens!
Maar ik ben zeker tevreden. Met dit type toestel geef ik af en toe 'nostalgische' avonden.
In zwart-wit: Swiebertje, Ivanhoe, Floris, etc.
Uit lang vervlogen tijden.
En lekker in die oude sferen, af en toe opstaan om aan de verticale sync te draaien als die wat verloopt..
(de knop zit er niet voor niks op..)
Wat je wel ziet is de ondertiteling/teletekst boven in beeld. Die zitten blijkbaar in lijnen die hij toont.
Dan is er weer zo'n compromis: wegdraaien tot je ze niet ziet maar daarmee rek je het beeld.
Of zo laten en de toeschouwers er op wijzen dat de TV dat 'vreemde signaal' niet kent.
Op dinsdag 13 januari 2026 08:45:54 schreef pararuud:
Het is een breedbeeld testbeeld, voor correcte weergave MOETEN er zwarte balken boven en onder zijn.
Waarschijnlijk staat de vert afbuiging te hoog, niet goed.
Nu Bavelt een frontale foto genomen heeft is de eitjes vorm idd beter te zien.
Anderzijds, met zwarte balken wordt het ook niet echt mooi, je houdt een verknipte postzegel over
.
4:3 content tonen van DVD (er zijn er genoeg).. Of van 16:9 een side cut doen.
Klopt, mijn DVD speler kan 4:3 tonen en dat gaat heel goed.
Ik kan misschien het eitje nog héél ietsjes fatsoeneren. Dan is het experimenteren met de verticale beeldhoogte, de lineariteit en met de schuiven op de afbuiging om het geheel te bewegen.
Maar dat zit in de marge.
Ondertussen blijft de sync heel goed. Ik heb de ontstorings-onderdrukker dus uitgeschakeld.
En de sync-knoppen hebben een heel grote marge voordat het beeld 'omvalt' of rolt.
Ik heb hier nog hetzelfde type toestel staan, die ik ook had gereviseerd. Daar werkte die onderdrukker wel,
maar die sync is véél kritischer en loopt af ten toe weg.
Je kunt je dus afvragen of men destijds met die extra stabiliteits-schakeling niet te ver is gegaan.
Tenzij het aantal storingen toen groter was. Dat lijkt me op zich sterk, als je ziet wat voor 'bronnen' ik hier heb, Led-lampen met dimmer, Omvormer voor de zonnepanelen op minder dan 3m afstand, etc...
Je hebt nu wel een veel altijd sterker en zuiverder VHF signaal dan vroeger van een antenne kwam. Je hebt dus geen last van reflecties, ruis en andere rommel die via de ether wel binnen komt.
nonius
set SCE to AUX.
Het voordeel van kleine radio's en TV's is dat het huis niet zo gauw vol staat 
Inderdaad, een erg leuk rijtje!
Als het erom gaat om bijv. in bejaardenhuizen af en toe wat oude TV-programma's te vertonen (Pipo, Dappere Dodo) dan zou ik het beeld wel zodanig bijregelen dat de teletekst & VIT-lijnen buiten beeld vallen, om het beeld echt authentiek te laten lijken. Dan maar links en rechts wat randjes die buiten beeld vallen, dat is dan minder storend.
En op een TV uit die tijd hoort inderdaad een kleedje te liggen met een schemerlampje! 
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Het lijkt wel Marcel TV museum!
Link: http://www.marcelstvmuseum.com/index.html
dat is een mooie serie "bollekes". en de kleur van het meubel is een match
Op woensdag 14 januari 2026 20:17:18 schreef nonius:
Het voordeel van kleine radio's en TV's is dat het huis niet zo gauw vol staat
Absoluut, en er zijn er nog een paar.., die kleine versies zijn verrassend licht, geen gesjouw of rugklachten...
Tevens, door de kleine afbuistromen hebben de PL36 en de PCL82 (de eindbuizen) een rustig en lang leven.
Philips zat toen zowat op het top van zijn kunnen 
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op woensdag 14 januari 2026 20:17:18 schreef nonius:
Het voordeel van kleine radio's en TV's is dat het huis niet zo gauw vol staatInderdaad, een erg leuk rijtje!
Als het erom gaat om bijv. in bejaardenhuizen af en toe wat oude TV-programma's te vertonen (Pipo, Dappere Dodo) dan zou ik het beeld wel zodanig bijregelen dat de teletekst & VIT-lijnen buiten beeld vallen, om het beeld echt authentiek te laten lijken. Dan maar links en rechts wat randjes die buiten beeld vallen, dat is dan minder storend.
En op een TV uit die tijd hoort inderdaad een kleedje te liggen met een schemerlampje!
Zo heb ik het ook gedaan. Dat de gezichten misschien iets langer zijn valt niet op in deze doelgroep, de 'frutsels' van teletekst, ondertitels wel.
Inderdaad wat lampjes en kleedjes uit de kringloop. En wat ik ook bij die TV's leg is een breiwerkje met uitstekende breinaalden..
Op de achtergrond foto's van John en Jacky Kennedy en de bouw van de Berlijnse muur..
Ik heb al 4 keer een 'show' mogen geven en ben alweer geboekt in het plaatselijke bejaardentehuis.
Lichten dimmen en dan een zelf samengestelde film, met als thema de jaren 60.
De bewoners hebben genoten, en ik vond het zelf leuk dat ik die dingen speelklaar heb gemaakt.
Win-win situatie...
En dan was er nog een man die niet naar het scherm keek, maar achter de TV ging zitten en door de achterwand zat te gluren naar de gloeiende buizen...
Hij genoot er van.
Binnenkort met hem een 'knutseldag', de man wilde zó graag een keertje solderen aan een oud apparaat....