Op vrijdag 26 december 2025 17:00:46 schreef Bavelt:
De ontknoping nadert..
Na weer wat componenten vervangen rond X7 en X8 was er opeens een strak beeld!
Om vervolgens weer af en toe in de niet-sync te vervallen.

Blijft wel dat ik C152 los moet houden, deze aangesloten sloopt meteen de sync !

C152 moest je drie paginas geleden al los leggen :-) het wijst erop dat het MF nog niet helemaal ok is, maarbon, een horde per ritje..

kan zijn dat er wat fout zat in de fazedetector. ( ik wou je een stapje verder laten kijken door de weerstand aan de reactantiebuis alvorens naar de faeedetector te gaan. Het vangbereik van de fazedetector was toen nog niet groot, vandaar dat er nog een H-regeling vooraan het toestel zit. aangezien je nog steeds met een fout zit in het MF is dat mogelijk de oorzaak van het regelmatig verlies vd sync. Volg de syncpulsen op de syncschedier eens voor een tijdje let de scoop om te zien of ze stabiel aanwezig blijven.

Ik was inderdaad al aan de gang gegaan met de fasedetector. De beide diodes heb ik vervangen en alles opnieuw gesoldeerd.
De instabiliteit blijft, zo kan het zijn dat ik een tijdje geen horizontale sync meer heb. D.w.z. zonder C152 is de verticale sync goed.
Nuance: het beeld gaat dan niet meer horizontaal rollen maar 'trekt' meer heen en weer.
De horizontale regelaar (R110) gaat via weerstand R111 van 470K naar de +4.
Dat moet dan redelijk 'bromvrij' zijn lijkt me. Fluctuaties op de +4 zou je dan meteen zien.
Ik heb even gemeten op R111 en je ziet de scope meebewegen met het 'gezwabber'. Daarom even tijdelijk een elco van 50 uF er op gezet. Het signaal is dan wel vast, maar maakt niet uit, de sync blijft instabiel.
Omdat ik af ten toe wel een stilstaand beeld heb ben ik alle contacten, en de steuntjes na gegaan. En heb me nu even gefocusseerd op de componenten rond B1. Die heb ik nu allemaal losgehaald en ga dit opnieuw opbouwen .

De waarden van de condensatoren zijn laag, 100pF, 180pF, 680pF. Buiscondensatortjes.
Ik neem aan dat ik die niet mag vervangen door die platte keramische condensatoren ('die 'druppels', uit een assortiment )? Volgens mij gaan die niet verder dan 50V.
Het liefst doe ik er nieuwe in, anders haal ik ze uit het slooptoestel.

Wat doet die fasedetector eigenlijk precies?

Op zaterdag 27 december 2025 01:28:36 schreef Bavelt:

Daarom even tijdelijk een elco van 50 uF er op gezet. Het signaal is dan wel vast, maar maakt niet uit, de sync blijft instabiel.
?

dat bewijst dat de reactantiebuis werkt.

Op zaterdag 27 december 2025 01:28:36 schreef Bavelt:

Wat doet die fasedetector eigenlijk precies?

de fazedetector vergelijkt de sync timing met de faze van de oscillator (dit dmv pulsen die van de THT komen, tegenwoordig heet zoiets een sample en hold schakeling :-) ) De uitgang van de detector is een gelijkspanning die de oscillator bijregelt to de sync en de oscillator precies gelijk lopen (een PLL dus, maar die naam was er toen nog niet, men sprak van een vliegwielschakeling). die gelijkspanning zit gesuperponeerd op pulsjes, maar dat maakt niet uit. Het geheel is wel nogal kritisch.. er zit een laagdoorlaatfilter verborgen in het geheel.

nog wat over de fazediscriminator.

in het onderstaand oscillogram zie je op de opgaande helling duidelijk het moment van het bemonsteren, samplen, door het knikje in de flank. Op dat moment geleiden de diodes, door de H-puls afkomstig van de lokale oscillator.
de syncpuls is omgezet in een stijgende flank. Loopt de horizontale oscillator in sync en faze, dan valt dat saplen ongeveer in het midden van de opgaande helling. Dit levert een zekere DC spanning op. gaat de oscillator voor of achter lopen, dan gebeurt dat samplen op een andere plaats (hoger of lager op de flank) waardoor de DC spanning een andere waarde krijgt en de oscillator bijgesuurd wordt, in de goede richting uiteraard..

Dank voor je heldere uitleg, @Kris.
Zo leer ik bij ieder projectje weer meer, al is het wat oudere techniek.
Toch knap dat ze dat in die tijd konden bedenken.
Intussen ben ik een héél stuk verder. Ik heb alle componenten rond B1, inclusief B1 zelf vervangen en warempel, het ding speelt.
2 componenten sprongen er uit: Zo was R118 (1M8) opgelopen naar ca 4M.
De meest verdachte component is C124. Ik heb sterk het vermoeden dat deze lekte, maar hard maken kan ik het nog niet. Als deze lekt heb je wel een probleem met de DC op het stuurrooster van B1p.

Dus nu: Een mooi strak beeld, dat ook keurig blijft staan. Wel nog even een 50Hz brommetje in het geluid wegwerken. Zal vast iets met afvlakking zijn.

Blijft wel raar dat de ontstoringsregeling rond B13t niet mee mag doen. Zodra ik C152 weer aansluit, dan gaat de sync compleet aan de haal, zowel horizontaal als verticaal.
Je zou kunnen zeggen dan laat het zo, maar dat is mijn eer toch te na. :)

Nog een tip hoe dit aan te pakken?
(NB S33/S34 die aan de ingang van deze schakeling staat heb ik al vervangen).

De spontaan ontstane brom uit de speaker is ook nog wel een dingetje.
het is behoorlijk hard, ook zonder volume.
Dat komt echt uit de geluidseindtrap.
Ook al zet ik het stuurrooster van B4 (PL84) aan kathode of GND, het blijft.

Op de +1 meet ik een zaagtand-achtige 'rimpel' van 50 Hz van maar liefst 30Vtt.
Dat lijkt me veel te veel, niet?
Als ik er een extra elco van 100 uF op zet, scheelt dat bijna niks.
Vreemd..

Met m'n radio had ik het zelfde toen ik dacht 'slim' te zijn en de DC weerstand van de audio trafo te omzeilen door DC ontkoppeling in het anode circuit middels een 1K weerstand en extra condensator. De DC dissipatie in de trafo ging wel naar nul maar de brom naar irritant heel veel. Geen idee waarom.

Kennelijk was de tegenfasige 'brom' op de sturing van g1 van de UL84 genoeg om dat binnen het bestaande systeem op te heffen.

Het maakt ook nog uit of die 'brom' meer een 'ratel'is dan brom. In dat geval kan het zijn dat je de verticale sync hoort. dan is er sprake van een MF of afstemsysteem probleem.

Dat kan je helaas alleen vaststellen met een SA en ander HF meetspul en voldoende HF ervaring/inzicht.

En dan doel ik dus op HF niveautje F.E.T. waar ik niet aan tippen kan ondanks ik in het Filmnet decoder tijdperk al zelf een MF in elkaar had geprutst, zonder SA e.d. :P

De (luide) brom is er ook als ik de eindtrap helemaal loskoppel en zelfs de eindtrap dichtknijp.
Zit dus niet in het voortraject.
Het ontstond trouwens toen ik het chassis even naar voren moest halen om B1 te vervangen.
Kennelijk is er iets gebeurd waardoor er nu ineens een fikse rimpel op de +1 staat.
Dat had ik eerst niet.

Het is een diepe brom.

Op maandag 29 december 2025 02:01:05 schreef Bavelt:
De (luide) brom is er ook als ik de eindtrap helemaal loskoppel en zelfs de eindtrap dichtknijp.
Zit dus niet in het voortraject.
Het ontstond trouwens toen ik het chassis even naar voren moest halen om B1 te vervangen.
Kennelijk is er iets gebeurt waardoor er nu ineens een fikse rimpel op de +1 staat.
Dat had ik eerst niet.

Het is een diepe brom.

Bij mijn radio kreeg ik wat onverwachte effecten toen ik wat teerknollen er uit had geknipt en vervangen. Bleek naderhand dat ik met uitknippen van e.a. een massalijntje in audio dat liep via een buisvoet ongezien nét had doorgeknipt.

Zoiets kan zomaar gebeuren.
Het chassis van dit toestel is ook niet gemaakt om regelmatig uit- en weer in te bouwen. De componenten zweven op hun draadjes naar de draadsteunen, Of soms zelfs zonder draadsteun.
Voor je het weet raak je een component aan en is een (bijna) sluiting geboren.

Wat ik ook al heb meegemaakt: die koolweerstanden bestaan uit een staafje met aan het uiteinde de draadjes die via kapjes op het staafje zijn geschoven. Een weerstand had daar een onderbreking, die niet zichtbaar was. En af en toe geen contact meer maakte en het geluid weg was. Per toeval vond ik het.

Het lastige is dat je het uitgebouwde chassis niet kunt testen buiten de kast met beeldbuis.
De gloeidraad van de beeldbuis is wel op te vangen om de 'kerstboom' te laten gloeien.
Maar je zit met de afbuigspoelen en de HSP.

Op zondag 28 december 2025 18:13:03 schreef Bavelt:

De meest verdachte component is C124. Ik heb sterk het vermoeden dat deze lekte, maar hard maken kan ik het nog niet. Als deze lekt heb je wel een probleem met de DC op het stuurrooster van B1p.

Dus nu: Een mooi strak beeld, dat ook keurig blijft staan. Wel nog even een 50Hz brommetje in het geluid wegwerken. Zal vast iets met afvlakking zijn.

Das alvast een hele vooruitgang. de keramische pijpjes kunnen allerlei niet te voorspellen problemen geven, en met een gewone capaciteitsmeter ga je maar moeilijk vaststellen dat er een fout in zit (tenzij ze hard in sluiting zitten, maar dat gebeurd bijna nooit). Gelukkig zijn dat uitzonderingen, de meeste zijn ook na 60 jaar nog goed.

Op zondag 28 december 2025 18:13:03 schreef Bavelt:

Blijft wel raar dat de ontstoringsregeling rond B13t niet mee mag doen. Zodra ik C152 weer aansluit, dan gaat de sync compleet aan de haal, zowel horizontaal als verticaal.
Je zou kunnen zeggen dan laat het zo, maar dat is mijn eer toch te na. :)

Nog een tip hoe dit aan te pakken?
(NB S33/S34 die aan de ingang van deze schakeling staat heb ik al vervangen).

Zitten er nog fijne stipjes in het beeld? De storingsonderdukker heeft in dit geval geen enkele functie meer, aangezien je niet aan lange afstands ontvangst via een antenne doet, maar het wijst er toch op dat er ergens nog wat fout zit, hoogst waarschijnlijk in het MF.

Op maandag 29 december 2025 00:48:50 schreef Bavelt:
De spontaan ontstane brom uit de speaker is ook nog wel een dingetje.
het is behoorlijk hard, ook zonder volume.
Dat komt echt uit de geluidseindtrap.
Ook al zet ik het stuurrooster van B4 (PL84) aan kathode of GND, het blijft.

Op de +1 meet ik een zaagtand-achtige 'rimpel' van 50 Hz van maar liefst 30Vtt.
Dat lijkt me veel te veel, niet?
Als ik er een extra elco van 100 uF op zet, scheelt dat bijna niks.
Vreemd..

volgens het schema is de pp brom op +1 28Vtt, dus 30 pp volt lijkt me ok. Eerste buizen checken, het kan oa ook via de gloeidraden binnendringen. Daarna de compenten rond de eindtrap. Oja, hoeveel stroom trekt de audio-eindtrap?

@Kris, je hebt gelijk. Ik had niet naar het schema gekeken, waar idd een rimpel op +1 van 28Vtt OK zou zijn.
Ik vond het zó hoog dat ik niet eens verder keek. Vandaar dat een extra elco ook niet hielp.

De stipjes zijn wel weg, die werden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de LED-loeplamp die er boven hangt.

Het verdachte condensatortje is geen buis-exemplaar maar zo'n 'zilveren' ding.
Hebben die ook een bepaalde reputatie?

Ik zal nu alles rond de geluidseindtrap weer monteren zoals het moet zijn, omdat het probleem niet in het voortraject zit.
De buizen B3 (PCL82) en B4 (PL84) zijn de boosdoeners niet, vervangen bracht geen verbetering.
Daarna ga ik maar eens de stroom etc. meten.

Het is vast niet toevallig dat dit ineens ontstond omdat ik het chassis even een stukje naar voren moest halen. Je kunt sommige buizen niet vervangen als alles in de kast zit.

Op maandag 29 december 2025 10:04:29 schreef Bavelt:
Het lastige is dat je het uitgebouwde chassis niet kunt testen buiten de kast met beeldbuis.
De gloeidraad van de beeldbuis is wel op te vangen om de 'kerstboom' te laten gloeien.
Maar je zit met de afbuigspoelen en de HSP.

Zoiets met die weerstand heb ik eens met m'n Philips bandrecorder gehad op een stuurprintje van de motor van de spoelschotel. Die stopte soms spontaan waardoor de band dan niet meer opgewikkeld werd. De oorzaak was daar ook een 330K weerstandje waarvan die kap een haarscheur naar de koolbaan had. Daar ben ik een jaar naar op zoek geweest. Eerst torren vervangen, toen C's en elco's op die print en uiteindelijk dan maar alle weerstanden. Met uitsolderen liet de kap van die 330K ineens los. :P

Dat kapje had ik dus ook idd in mijn hand. Is wel verraderlijk zulke dingen.
Je ziet niks, en als je meet lijkt het allemaal ok. Maar o wee als je op hetzelfde draadsteun-stripje een andere component vervangt. Beetje knippen en wrikken. En dan is die weerstand (die je al had gemeten) stiekem oneindig geworden...

Spanningen van de geluidstrap.

Lijken me wel ok. De stroom door B4 zou dan ca 33 mA bedragen.
Maar waar komt nu die brom vandaan? :?

Deze condensatoren hebben een max voltage van 500V.

Deze kan ik gebruiken ipv de buiscondensatoren en/of die zilveren dingen?

Die zilveren zijn Styroflex modellen en veel stabieler dan keramische C's. Mooi laten zitten als die goed is.

Goede middag allen :-)

Brom in het geluid: misschien eens het volgende proberen: netstekker omdraaien (zodat N en L verwisselen en chassis op N komt, maar misschien zit je nu veiligheidshalve al te werken met scheidingstransformator, dan is dit niet aan de orde). Ofwel alle externe apparatuur losmaken (scoop, generator, videobron,...) om brom door lekstroom uit te sluiten. Is het 50Hz of 100hz die je hoort? Je meet 50Hz maar is het dat ook wat je hoort?

Ik heb het meeste van het hele verhaal proberen te volgen. Maar weet niet wat nu de oplossing was voor de het versterkings probleem waar de topic mee begon.

Die EF184 buis leek te veel te versterken waardoor de syncpulsen min of meer verdwenen en de hele boel niet meer wilde triggeren.

Ik vroeg me af wat dit nu veroorzaakte. Dat werd me niet helemaal duidelijk uit het verhaal.

Het is misschien een beetje achteraf, maar mijn indruk was dat de oorzaak misschien een defecte kathode weerstand is geweest of een kathode ontkoppel condensator. Deze componenten zijn erg belangrijk voor de stabiliteit van de schakeling. Als de anodestroom om een of andere reden toe zou nemen wordt de spanning over de kathode weerstand groter. De stuurroosterspanning die op gnd niveau ligt verandert echter niet. Dat betekend dat de buis door het stijgen van de kathode spanning wordt dicht gedrukt en de anode strroom zal dan weer dalen. Dit is dus een regel kring. Als de anode weerstand of de anode ontkoppelcondensator defect is, sluiting naar massa of zo. Dan werkt dit regelsysteem niet en wordt de buis helemaal opengetrokken en gaat er een enorme anode stroom lopen.

Misschien is dit het probleem geweest van het opgloeien van de buis.

Tevens is die kathode weerstand erg belangrijk voor de uiteindelijke versterking van de hele versterker trap. Bij deze schakeling wordt de versterking bepaald door de verhouding van de anode weerstand (of impedantie) en de kathode weerstand. Als de versterking teveel of te weinig is kan dat dus aan een van deze weerstanden liggen.

In de schakeling van die EF184 buis is kathode weerstand ook in tweeën gedeeld. En een deel van de weerstand is weer ontkoppeld met een condensator. Dit is gedaan om versterking van de op een juiste waarde krijgen. De weerstand waarover de doet niet mee voor de wisselspanningsversterking van de trap. De weerstand doet wel mee voor de gelijkstroom versterking van de trap en zorgt voor de stabiliteit van de schakeling.

Op deze manier kun je de wisselspanningsversterking zeer exact vast leggen.

Ik vermoed dat je problemen dus in de na al die jaren toch wel onbetrouwbaar geworden compound weerstanden gelegen kunnen hebben. Mijn ervaring is dat compound weerstand behalve contactproblemen ook heel erg in waarde kunnen gaan afwijken. De bewuste teerknol condensatoren (Ooit overigens erg goede condensatoren) zijn door het barsten van de teerlaag min of meer open een zeer gevoelig geworden voor vocht. Daardoor zijn ze nu ook zeer onbetrouwbaar.

Deze onderdelen zijn na 60 jaar gewoon niet goed meer en moet je eigenlijk gewoon vervangen. Oorspronkelijk waren deze onderdelen echter gewoon kwaliteits onderdelen.

In een van de topics wordt gesproken over een zilverkleurige condensator. Dat is een z.g. styroflex condensator. Deze condensatoren zijn beroemd om hun stabiliteit en betrouwbaarheid. Radiopiraten gebruikten ze vroeger veel in de oscillatoren van hun piratenzenders. Het is een folie condensator waarvan het isolatie materiaal bestaat uit polystyreen (Het piepschuim ook wel gebruikt in verpakkingen.). Deze condensatoren zijn dus erg goed maar hebben het nadeel dat ze heel slecht tegen warmte kunnen. Ze smelten snel en de vloeistof die dan ontstaat is net zo brandbaar als benzine.

Kortom ik denk dat de TS voor zijn overige problemen met het audio eens goed moet kijken naar de kathode weerstanden. En de brom hoeft niet uit de netvoeding te komen. De pal frame-rate is ook 25Hz. Daar zit dus ook 50 en 100Hz in verstopt. Het is ook mogelijk dat daar iets van doorkomt in het audio.
Verder kan een zwevende massa de oorzaak zijn. In die tv's zat vroeger ook nog wel een soort van coax kabeltje om het audio naar een andere plek in het chassis te brengen. Een breukje in zo'n kabeltje kan ook veel problemen geven.

Styroflex condensator:

De bewust keramische pijpjes of buis condensatortjes zijn zeer goede en stabiele condensatoren. Ze zijn in de tweede wereld oorlog uitgevonden door een heel klein firma'tje genaamd Rohde&schwarz als vervanger voor kwarts kristallen. Duitsland had zelf geen kwartkristallen en had destijds last van een handelsembargo en kon dus ook geen kwarts kristallen kopen uit het buitenland. De kleine firma rohde&schwarz kon echter die keramische condensatoren maken waarmee de Duitsers hun militaire radio's konden uitrusten met oscillatoren die een vergelijkbare stabiliteit hadden als de kwarts gestuurde oscillatoren van de geallieerden. Later is uit dit kleine fabriekje de grote firma Rohde&Schwarz gegroeid.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het allemaal wat onduidelijk is.

Een samenvatting:
Het begon met de restauratie van deze Philips 17TX291A. Leuke toestellen om mee te stoeien.
Dit exemplaar zag er fysiek vrij goed uit, d.w.z. geen roestige chassisdelen, en het componentengedeelte zag er schoon uit.
Qua werking was er een probleem met de sync: die ontbrak geheel. Daarbij ging de laatste MF-buis, de EF184 gloeien. Die werd dus duidelijk overbelast.
Daar ben ik een lange tijd mee bezig geweest. Het gloeien verdween bij het loshalen van de antenne.
De speurtocht leidde naar veel dingen, de VHF-kanalenkiezer, de MF trappen die al dan niet staan te oscilleren en de AGC regeling. Alles grijpt op elkaar in.
Het was reproduceerbaar dat met een vervangende VHF kanalenkiezer (exact zelfde exemplaar) het gloeien van de EF184 verdween.
De syncproblemen bleven evenwel.
Toen heb ik een hele berg componenten vervangen. Alle buizen zijn vervangen door NOS-exemplaren. Wel oud, nooit gebruikt.
Zo'n beetje alle composietweerstanden en veel condensatoren. Nadat ik alle componenten rond B1 heb vervangen, bleek zowaar het toestel te spelen. Daar zat dus wel een probleem.
Een goed beeld zonder vervorming.
Echter moest ik wel eerst de ontstoringsregeling (B13t) loskoppelen door C152 los te halen. Als ik die aansluit is de sync (met name de horizontale) gewoon weg. Daar gebeurt dus iets wat niet goed is.
Maar ok, zonder deze schakeling werkt het wel.

Het geluid is op zich ook mooi, maar plots kwam daar de brom.
Ook bij volume op 0.

Ik werk altijd met een scheidingstrafo, dus het chassis hangt niet aan het lichtnet.

De brom komt van de eindtrap. Als ik hem loskoppel en zelfs het stuurrooster van B3t of B3p loshaal en naar GND breng, blijft de brom.
Daar ben ik nu nog naar aan het zoeken. Want het is vervelend te testen met een keiharde brom uit de speaker.

Ik ben nu aan het testen rond de HT-schakeling, die vanuit de kathode van B3t komt. Vreemd overigens dat de afscherming van het kabeltje R32- stuurrooster B3t niet aan GND zit maar aan de kathode vanB3t.
Loshalen hiervan levert een lichte verbetering (terwijl je het omgekeerde zou verwachten).

Het lijkt op een 50Hz brom. maar ik ben er dus nog niet achter waar dat vandaan komt.

Hi Bavelt,

Bedankt voor de korte résumé :-)
Je schrijft "Het geluid is op zich ook mooi, maar plots kwam daar de brom. Ook bij volume op 0."
Is die "plots" echt plots? Dat wijst op een (kabel)breuk door manipulatie of componentbreuk: zit er ook niet een zwarte teerknol in het bedieningsvoetstuk die mogelijks aan het lekken geslagen is? Iets rond de volume-of toonregelaar losgekomen? Ik zeg maar wat...

B4 is een stroombron, vandaar dat de voeding +1 rimpel mag bevatten, dat deert een stroombron niet zolang ze juist werkt.

voeding +5 daarentegen moet wel kwasi bromvrij zijn en C51 mag niet lekken. er loopt geen te grote DC stroom door de speaker?

Op maandag 29 december 2025 15:59:58 schreef Ex-fietser:

De bewust keramische pijpjes of buis condensatortjes zijn zeer goede en stabiele condensatoren. Ze zijn in de tweede wereld oorlog uitgevonden door een heel klein firma'tje genaamd Rohde&schwarz als vervanger voor kwarts kristallen. Duitsland had zelf geen kwartkristallen en had destijds last van een handelsembargo en kon dus ook geen kwarts kristallen kopen uit het buitenland. De kleine firma rohde&schwarz kon echter die keramische condensatoren maken waarmee de Duitsers hun militaire radio's konden uitrusten met oscillatoren die een vergelijkbare stabiliteit hadden als de kwarts gestuurde oscillatoren van de geallieerden. Later is uit dit kleine fabriekje de grote firma Rohde&Schwarz gegroeid.

et zijn idd goede condensatoren, maar dat wil niet zeggen dat ze na 60 jaar geen probleem kunnen geven. (ik heb er ervaring mee.. :-) )

Op maandag 29 december 2025 15:59:58 schreef Ex-fietser:
De pal frame-rate is ook 25Hz. Daar zit dus ook 50 en 100Hz in verstopt.

25frames/sec, dat betreft de mogelijke inhoud vh beeld,als het 25Psf is ipv 50i en dat verschil, dat weet de TV niet. Alles wordt rastermatig verstuurd, dus de laagst voorkomende sync is altijd 50Hz, zowel bij 25Psf als 50i.

Op maandag 29 december 2025 12:50:26 schreef Bavelt:

Het verdachte condensatortje is geen buis-exemplaar maar zo'n 'zilveren' ding.
Hebben die ook een bepaalde reputatie?

[bijlage]

zoals reeds door anderen beschreven.. een styroflex. geeft kwasi 0 problemen, behalve als ze te warm zijn geweest. Op deze staat wel 180V DC + nog wat AC. dicht bij zijn limiet dus, wie weet wat dat op lange termijn geeft...

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (13%)]

Die brom kwam precies nadat ik buis B1 had vervangen. Om dat te kunnen doen, moet het chassis er een stukje uit.
Na het wisselen was daar ineens de brom.
Dat lijkt me geen toeval. Maar het is lastig zoeken, als de brom er al is zonder signaal en de eindtrap 'niks' doet.
De spanningswaarden op B4 en B3p lijken in orde. Ook de elco's C51 en C52 heb ik onder de loep genomen.
Dat leverde niks op
Teerknollen zitten er niet meer in.

Het toestel heeft geen uitgangstrafo voor de speaker, dus ergens brom via inductie oppakken kan ook niet.

Op maandag 29 december 2025 17:24:56 schreef Bavelt:

Het toestel heeft geen uitgangstrafo voor de speaker, dus ergens brom via inductie oppakken kan ook niet.

uiteraard niet. maar is voeding +5 100% ok en bromarm?