Op donderdag 6 november 2025 21:18:10 schreef ArnoS78:
[...]Ik wil de draadboom niet aanpassen of een draad naar het contactslot trekken
Op de plus van de bobine? Als het ene benzinemotor is ten minste.
Je wil ook een draad aan de dynamo maken, dat is ook niet origineel.
Op vrijdag 7 november 2025 15:44:32 schreef Lambiek:
[...]Maar wat is de bedoeling precies van dat relais? Daar ben ik wel benieuwd naar en niet alleen ik denk.
+1
Simpel toch. Met motor uit is de accuspanning rond de 12.3 Volt. Met draaiende motor gaat die in no-time naar rond de 13.8 tot 14 Volt. Dus een vergelijker met LM339 o.i.d.
En anders een eenvoudige inversieschakeling met een transistor aan het lampje hangen. Dan is de collector van de transistor 0.7 Volt bij lampje aan en "12" Volt bij lampje uit.
Of frunnik een fotodiode of transistor naast het dynamolampje.
Op vrijdag 7 november 2025 18:37:46 schreef harry64:
Simpel toch. Met motor uit is de accuspanning rond de 12.3 Volt. Met draaiende motor gaat die in no-time naar rond de 13.8 tot 14 Volt. Dus een vergelijker met LM339 o.i.d.
Ja en als hij stop met laden zit je accu weer 13.3 Volt.
En het relais moet aan voor dat de motor loopt.
Hoe dan ook moet TS toch ergens een aansluiting maken, en dat gaat lastig worden als er geen draden bij mogen...
Welk merk en type oldtimer is het, zou ook handige info zijn.
Een draad extra aansluiten op de dynamo is geen kabelboom aanpassen.
Ja het is een diesel.
Spanning op de bekrachtiging van de dynamo is niet hetzelfde als de laadspanning van betreffende dynamo.
Ik zoek het moment voordat de motor ook maar een slag maakt. Dus voordat de startmotor wat gaat doen.
Als het allemaal zo simpel was had ik het zelf wel verzonnen.
Laat ik de vraag kort en simpel maken: met welke schakeling , die reageert op 1,5V, kan ik een relais aansturen?
[Bericht gewijzigd door ArnoS78 op (12%)]
Ik snap je.
Op de D+ staat maar 1,5 volt omdat het lampje er tussen zit.
Bij lopende motor is de D+ 12 volt via de velddioden.
je zal een schakeling nodig hebben die tussen op 1,5 volt maar ook 12 volt actief is.
Een solid state relais zelf kan dit niet, de led in de optocoupler werkt niet met zo'n lage spanning.
Het is wel een hele kritische schakeling met kans op foutief schakelen...
Zit er een stop solenoid op de brandstofpomp?
Die krijgt ook 12 volt met contact aan.
Op vrijdag 7 november 2025 21:31:41 schreef revado:
Ik snap je.
Op de D+ staat maar 1,5 volt omdat het lampje er tussen zit.
Bij lopende motor is de D+ 12 volt via de velddioden.je zal een schakeling nodig hebben die tussen op 1,5 volt maar ook 12 volt actief is.
Een solid state relais zelf kan dit niet, de led in de optocoupler werkt niet met zo'n lage spanning.Het is wel een hele kritische schakeling met kans op foutief schakelen...
Zit er een stop solenoid op de brandstofpomp?
Die krijgt ook 12 volt met contact aan.
Nee zo’n luxe oldtimer is het niet
Op vrijdag 7 november 2025 20:25:07 schreef ArnoS78:
Laat ik de vraag kort en simpel maken: met welke schakeling , die reageert op 1,5V, kan ik een relais aansturen?
Geen enkele.
In de openingspost zeg je dat je eerst +/-12V hebt en als de motor draait 1.5V. Hoe zie je dat voor je? Misschien moet je iets met een overneem contact maken en juist een schakeling maken die er voor zorgt dat het relais afvalt als je de motor stopt.
En waarom beantwoord je de vraag niet: Wat wil je met dat relais gaan doen? Misschien is er wel een andere oplossing buiten het relais.
Heb je een klep op je brandstofpomp?
Op zaterdag 8 november 2025 08:52:58 schreef Lambiek:
[...]
Geen enkele.In de openingspost zeg je dat je eerst +/-12V hebt en als de motor draait 1.5V. Hoe zie je dat voor je? Misschien moet je iets met een overneem contact maken en juist een schakeling maken die er voor zorgt dat het relais afvalt als je de motor stopt.
En waarom beantwoord je de vraag niet: Wat wil je met dat relais gaan doen? Misschien is er wel een andere oplossing buiten het relais.
Heb je een klep op je brandstofpomp?
Oke, geen enkele. Dan houdt het hier op. Bedankt voor het meedenken.
Op zaterdag 8 november 2025 09:21:24 schreef ArnoS78:
Oke, geen enkele. Dan houdt het hier op. Bedankt voor het meedenken.
Logisch toch dat je zo'n antwoord krijgt, je wil helemaal niets, niet één oplossing is goed. En je wil helemaal niets delen over je project.
Waarom beantwoord je de vragen niet?????? Lees je wel? Is dat project geheim of zo?
Ik gaf trouwens nog een voorbeeld met een relais met overneem contact, daar reageer je ook niet op.
Op zaterdag 8 november 2025 09:27:25 schreef Lambiek:
[...]
Logisch toch dat je zo'n antwoord krijgt, je wil helemaal niets, niet één oplossing is goed. En je wil helemaal niets delen over je project.
Waarom beantwoord je de vragen niet?????? Lees je wel? Is dat project geheim of zo?Ik gaf trouwens nog een voorbeeld met een relais met overneem contact, daar reageer je ook niet op.
Ik heb vele vragen beantwoord.
Alle aangedragen ideeën zijn of workarounds of halve oplossingen. Daarmee komen we niet verder en heeft het geen zin om nog meer vragen te blijven beantwoorden.
Nogmaals dank voor de inzet. Als ik alsnog een oplossing vind, za ik die hier delen.
Ik sluit mij helemaal aan bij Lambiek.
Ook ik heb gevraagd over meer info welke oldtimer, het blijft angstvallig stil...
Veel topics worden helaas met marginale info beantwoord, we willen graag allemaal helpen, maar zo kunnen we ook niets doen.
Er zitten hier een aantal zeer ervaren mensen, een oplossing kan bv ook zijn: op de zekeringenkast zit een aansluiting.
Maar zonder info over de auto, of de functie van een relais komt je niet verder.
Ben benieuwd of er een (werkende) oplossing komt voor een , naar mijn mening, helemaal niet bestaand probleem.
Op zaterdag 8 november 2025 11:59:53 schreef revado:
Ik sluit mij helemaal aan bij Lambiek.
Ook ik heb gevraagd over meer info welke oldtimer, het blijft angstvallig stil...
Veel topics worden helaas met marginale info beantwoord, we willen graag allemaal helpen, maar zo kunnen we ook niets doen.
Er zitten hier een aantal zeer ervaren mensen, een oplossing kan bv ook zijn: op de zekeringenkast zit een aansluiting.
Maar zonder info over de auto, of de functie van een relais komt je niet verder.
Ben benieuwd of er een (werkende) oplossing komt voor een , naar mijn mening, helemaal niet bestaand probleem.
Dit bedoel ik nu met workaround. Ik kan niks met een zekeringenkast of het doet er niet toe wat het relais moet doen. Daar is allemaal geen keuze in.
Het gaat alleen om een richting op basis van de versimpelde vraag die ik al eerder hier boven opgeschreven heb:
met welke schakeling , die reageert op 1,5V, kan ik een relais aansturen?
En jouw mening of het wel/geen probleem is, doet er niet toe.
benleentje
Golden Member
En jouw mening of het wel/geen probleem is, doet er niet toe.
Dat zou er toch wel toe moeten doen. We weten wel ongeveer wat wel of niet goed gaat werken dat is gebaseerd op ervaring.
Het is ook vrij normaal om naar alternatieven te zoeken want wij weten niet of je daar wel aan gedacht hebt.
Maar als je per se toch je eigen idee wilt gaan uitvoeren zijn er denk ik wel 2 opties.
1) via een reed contant.
Je wikkelt het draad naar het 5W lampje een aantal keer rond het reed contact.
MEt het reed contact laat je een relais schakelen.
Maar let reed contacten zijn gevoelig en ik weet niet of die lang heel blijven als ze een relais moeten schakelen.
Een solidstate relais kanwel kunnen.
2) Een transitor schakeling.
Voor T1 bv een BD139.
Maar elke NPN tor van 1,5A en meer kunnen hoer wel.
1,5A omdat het dan wat robuuster is, niet vanwege de stroom.
Als je een reed contact gebruikt dan komt die in de plaats van T1 en r1 kan dan weg.
Een reed contact is wel de minst betrouwbare oplossing.
benleentje
Golden Member
met welke schakeling , die reageert op 1,5V, kan ik een relais aansturen?
Ons werk hier zal ooit een keer overbodig worden.
IK stelde net deze vraag letterlijk aan Google AI.
En dit is het antwoord.
Om een relais aan te sturen met een spanning van slechts 1,5V, kunt u het beste een
transistorschakeling gebruiken. Een transistor fungeert hierbij als een elektronische schakelaar die de lage stuurspanning van 1,5V omzet in een hogere stroom en spanning die nodig is om de spoel van het relais te bekrachtigen.
Benodigde componenten:Een NPN-transistor, zoals een 2N2222, BC547 of TIP122.
Een relais met een spoelspanning die hoger is dan 1,5V (bijvoorbeeld 5V, 9V of 12V), maar zorg ervoor dat de stroom die nodig is voor de spoel binnen de specificaties van de transistor valt.
Een externe voeding voor het relais (bijv. 5V, 9V of 12V), afhankelijk van het gekozen relais.
Een weerstand (bijvoorbeeld 1 kOhm) om de stroom naar de basis van de transistor te begrenzen.
Een flyback-diode (bijv. 1N4001 of vergelijkbaar) over de spoel van het relais om spanningspieken op te vangen wanneer het relais uitschakelt.
Aansluitdraden en een experimenteerprintplaatje.Schakelingsopzet:
Sluit de emitter van de NPN-transistor aan op de negatieve pool (GND) van zowel de 1,5V-bron als de externe voeding.
Verbind de basis van de transistor via de weerstand van 1 kOhm met de positieve pool van uw 1,5V stuursignaal. Wanneer de 1,5V aanwezig is, zal de transistor in geleiding gaan.
Sluit de ene kant van de relaisspoel aan op de positieve pool van de externe voeding (bijvoorbeeld 12V).
Sluit de andere kant van de relaisspoel aan op de collector van de transistor.
Plaats de flyback-diode parallel over de relaisspoel. De kathode (kant met de streep) moet naar de positieve pool van de externe voeding wijzen, en de anode naar de collector van de transistor.Wanneer u het 1,5V signaal aanbiedt, zal de transistor inschakelen, waardoor stroom door de relaisspoel kan vloeien en het relais bekrachtigd wordt.
Het antwoord is goed.
Het enige wat er mist is dat je een transistor moet gebruiken die ook de spanning van het relais aankan en met een ruime reserve.
Maar in een auto kunnen er ook nog flinke spanningspieken zijn dus een BD139 is een goed keuze.
Hoewel de omschrijving van google klopt is een schema toch handiger.
Op vrijdag 7 november 2025 20:25:07 schreef ArnoS78:
Een draad extra aansluiten op de dynamo is geen kabelboom aanpassen.Ja het is een diesel.
Spanning op de bekrachtiging van de dynamo is niet hetzelfde als de laadspanning van betreffende dynamo.
Ik zoek het moment voordat de motor ook maar een slag maakt. Dus voordat de startmotor wat gaat doen.
Als het allemaal zo simpel was had ik het zelf wel verzonnen.
Gaat het om automatisch voorgloeien?
Beste,
Ik ben weer wat verder gekomen.
Het relais kan alleen aan de plus zijde geschakeld worden. 1A bij inschakelen en 0,385A
Ik ben tot een schema gekomen met een BD136 en BD139 transistor. Zie bijlage.
Nu zit ik alleen met de dimensie van weerstand Rb. Experimenteel kom ik daar niet uit. Of er ontbreekt nog iets aan het schema voor een goede werking.
Wie helpt mij een stapje verder?
benleentje
Golden Member
Rb mag 10k zijn.
maar er ontbreekt nog een weerstand.
Rc moet dan tussen de basis van de pnp en de collector van de npn komen.
Deze mag 1k zijn.
IK ben bang dat die PNP tor al half dood is nu.
Op dinsdag 2 december 2025 21:20:45 schreef benleentje:
Rb mag 10k zijn.
Deze mag 1k zijn.
Aha bedankt voor de tip. Ga het morgen testen.
Gelukkig heb ik mijn labvoeding begrensd dus alles leeft nog!
Op dinsdag 2 december 2025 21:20:45 schreef benleentje:
Rb mag 10k zijn.
Deze mag 1k zijn.
Vanwege mijn nieuwsgierigheid toch nog even het schuurtje ingedoken.
Geen gefrituurde onderdelen meer!
De PNP geeft te weinig om het relais aan te trekken. Ook als ik Rc verlaag naar 10ohm. De spoelspanning komt dan net boven de 5V. In mijn beleving kan ik de BD136 niet verder opensturen.
Ìk snap iets niet.
Voor de schakeling gebruik je 12 volt, die komt van het contact volgens het schema (het laadstroomlampje zit er ook aan) , dan kan je daar dat relais toch meteen mee sturen?
Ik neem aan dat je dat schakelingetje niet direct aan de accu gaat hangen.
benleentje
Golden Member
Rc moet 1k blijven.
Maar Rb kan denk ik ook wel 1k worden.
Ik was vergeten dat bij jouw de spanning waarmee je de tor aanstuurt geen 12V is maar een stuk lager en dan mag Rb ook een stuk lager.
Op dinsdag 2 december 2025 22:39:13 schreef revado:
Ìk snap iets niet.
Wij ook niet lees de rest van het topic maar.
TS wil het graag op zijn eigen manier doen en dat vind ik ook goed zolang het maar niet iets gevaarlijks is.
TS vraagt om een schakeling en dan help ik hem daarbij. En verder niet teveel over nadenken.
Op dinsdag 2 december 2025 23:54:38 schreef benleentje:
Rc moet 1k blijven.
Maar Rb kan denk ik ook wel 1k worden.
Ik was vergeten dat bij jouw de spanning waarmee je de tor aanstuurt geen 12V is maar een stuk lager en dan mag Rb ook een stuk lager.
klopt niet helemaal, zodra de motor draait wordt D+ 12 volt, en bij laden nog wat hoger..
Dus de schakeling moet werken tussen de 1,5 en iets van 14 volt .
benleentje
Golden Member
Er zit nog een niet getekende lamp tussen en bij draaiende motor zakt die spanning naar 1,5V.
En anders kan die BD136 gewoon die 14mA bij 14V ook best hebben.
Hfe is minimaal 40x en bij 1500mA moet de basisstroom dan al 37,5mA zijn. De max zal zo rond 100mA liggen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]