Hoi Lucas: Dat was de gouden tip. De condensator 100uf 25v bleek een waarde te hebben van ongeveer 60 uf. na er een andere ingezet te hebben is de voeding weer perfect werkend. Een ieder bedankt voor het meedenken.
Dan was die nog redelijk goed in waarde, de ESR zal wel slechter geweest zijn.
Als de voeding nog open is kan je evt. nog de elco's in de secundaire nakijken, op de foto zagen ze er nog goed uit maar dat betekent niet dat ze nog 100% zijn.
Ik heb het al zo dikwijls meegemaakt: een kwartiertje werk om een elco te vervangen en de klant is direct geholpen.
Een 3842 gebaseerde voeding is meestal simpel te herstellen: als de zekering niet defect is: slechts een paar componenten.
Soms is het erger en kan het oplopen tot tien of meer, probleem is dan dat je de schakeling goed moet kennen en iedere defecte component de eerste keer moet vervangen anders knalt de voeding er opnieuw uit.
Ik raad iedereen aan om alle PC toestellen op een verdeelblok met schakelaar aan te sluiten en de spanning volledig uit te schakelen.
Dan worden ook alle standby voedingen uitgeschakeld in PC, printer, monitor, speakers etc.. en kan een hoop problemen voorkomen.
De voeding ligt idd nog open (wel werkend !!), had namelijk de C 100uf/400 v kapot gemaakt (pootje gebroken) en er zit nu tijdelijk een 450v exemplaar in die er niet goed op past (fysiek althans) waardoor ik de behuizing nog niet kan sluiten/lijmen, heb niet voor niets zo netjes die behuizing open gemaakt.
Als ik je goed begrijpt zou ik dus (preventief) alle c's moeten vervangen omdat de voeding toch nog open ligt. Dat is toch eigenlijk net zoiets als alle condensators van al mijn electr.apparatuur vervangen (preventief!) en daar begint toch ook niemand aan. Met andere woorden neemt de bedrijfszekerheid van een voeding zo veel af naarmate het apparaat ouder/langer/intensiever in gebruik is ?
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Ligt aan de kwaliteit van die elco's, en de mate van intensief gebruik. Maar als de voeding continu stand-by staat...
Hoe oud is die voeding al?
Op 25 december 2007 06:12:42 schreef banjes:
Als ik je goed begrijpt zou ik dus (preventief) alle c's moeten vervangen omdat de voeding toch nog open ligt. Dat is toch eigenlijk net zoiets als alle condensators van al mijn electr.apparatuur vervangen (preventief!) en daar begint toch ook niemand aan. Met andere woorden neemt de bedrijfszekerheid van een voeding zo veel af naarmate het apparaat ouder/langer/intensiever in gebruik is ?
Vervangen als ze nog goed zijn hoeft natuurlijk niet, ik had je enkel aangeraden om ze na te kijken.
Je kan aannemen dat elco's die in hetzelfde toestel zitten, evenlang gewerkt hebben, aan dezelfde temperatuur etc.. ook evenveel zullen verouderen. Dit is niet altijd het geval omdat ze in het ene deel van de schakeling meer "afzien" dan in het ander.
En ja, als ik iets herstel dan controleer ik altijd een aantal componenten die niet defect zijn maar die het gedeeltelijk zouden kunnen zijn.
.
Dan zou ik dus eigenlijk een meetapparaat moeten hebben die de waarde van de c's kunnen bepalen terwijl ze in de schakeling zitten (en helaas dat heb ik niet). Uitsolderen en dan meten is niet echt logisch (denk ik)
Ik ga vanavond een Acer AL707 TFT (17") scherm ophalen die dezelfde voeding heeft.
In de advertentie stond dat de adapter defect was, ik hoop ook op de elco. Heb al een nieuwe gekocht.
Ze hadden geen 25V dus heb ik een 50V 100uF meegenomen, die zou ook prima moeten functioneren.
Het is een Rubycon A0428 105°C type.
Moet goedkomen toch?
Ik laat nog wel even weten of ik het probleem heb kunnen verhelpen.
Hmm
Toen ik de voeding aansloot (zonder dat ik wat eraan heb veranderd o.i.d.) deed de voeding weinig.
Het lampje brandde niet, en ik kreeg de 1e keer dat ik hem aansloot een spanning die langzaam helemaal naar 0 ging. Als ik hem toen opnieuw aansloot bleef het gewoon 0V.
Ik hoorde de voeding wel zachtjes brommen als ik m'n oor er op legde.
Ik heb toen de voeding open gemaakt (achterkant schroevendraaier paar flinke tikken werkte goed) en de C906 vervangen voor een 100uF 50V.
Maar de voeding doet nogsteeds niks, 0V output, LED brand niet, voeding zoemt ook niet o.i.d. totaal dood dus
Ik heb nog wel even wat solderingen opnieuw gesoldeerd (oa de pootjes van dat witte blokje bij de 230V aansluiting, die zat nogal los)
De zekering is heel.
Hier nog een linkje naar het plaatje waarop ik wat dingen omcirkeld heb:
http://www.uploadarchief.net/files/download/onderkant_voeding_klein.jp…
(Foto van de bovenkant: http://www.uploadarchief.net/files/download/voeding1%20%282021%20x%201… )
Groen: 0 Ohm
Blauw: Oneindige weerstand
Rood: Heb ik opnieuw gesoldeerd, 1 van de pootjes zat nogal los.
Geel, is de diodebrug, heb deze doorgemeten op weerstand meting (multimeter op 2000k):
1-2: ~1170 (hij loopt langzaam omhoog )
2-3: Oneindige weerstand
3-4: ~1085 (schommelt een beetje tussen 1083 en 1087)
Wat is er aan de hand/wat moet ik vervangen ?
Ik heb al een andere oplossing gevonden.
Heb (zoals hierboven al ergens vermeld) het TFT scherm gewoon op de computervoeding aangesloten.
Mooi een snoertje wat in het TFT scherm past gezocht, daar een molex contrastekker op en hij kan zo op de PC worden aangesloten.
Wat ook wel handig is, is dat hij dan tegelijk met de PC aan en uit gaat. Scheelt weer stroom in standby verbruik (TFT gaat naar m'n broertje en die wil nog wel eens vergeten om scherm uit te zetten)
wat er aan de hand is , is zo moeilijk te zeggen.
je zal toch wat moeten meten.
begin bij de diode brug. krijgen de ac pinnen spanning. komt er gelijkspanning uit?
krijgt de grote bufferelco spanning? krijgt het smps ic spanning? datasheet van ic opzoeken en voedingspin meten (vcc)
is er een secundaire diode kortgesloten zodat voeding in protectie gaat? alle weerstanden hebben juiste waarde?
kijk daar maar even na