de weerstand staat in serie met de draad en een trafowikkeling. de paarse draad is niet rechtstreeks verbonden met een trafo wikkeling, alleen met een weerstand ertussen dus.
Anoniem
Die weerstand loopt dan denk ik naar de sec (luidsprekerwikkeling) van de trafo. Ik vermoed dat die paarse draad naar een tweeter oid heeft gelopen. Je kunt hem dan buiten beschouwing laten.
tweeter kan haast niet want die zit niet in de radio..
paarse draad was aangesloten maar geen idee waar.
Anoniem
Ik weet natuurlijk niet uit welke radio je deze trafo hebt, maar in die oude radio's zaten soms 3 tot wel 4 luidsprekers die elk een ander frequentiegebied weer te geven hadden.
Weet je merk en type radio?
Paars kan een schermrooster aftakking zijn of de trafo heeft een anti-brom aftakking op de primaire. Deze aftakking wordt als smoorspoel voor de HSP gebruikt.
Meet de DC weerstand van de primaire en de aftakking eens en teken de trafo uit.
Gemeten waarden er bij zetten.
Hij is afkomstig uit een Radiobell RB312. Voor zover ik zie zit er maar 1 luidspreker in.
Ik zou graag even gaat meten maar mijn multimeters doen heb beiden niet, ze geven bij iedere wikkeling 2Ohm aan.
Ik zal morgen avond even voor je kijken.
Ik heb hier een Radiobell 310 staan. Volgens mij zit daar de zelfde trafo in. Ook een EL84 als eindbuis.
Vervang de batterijen in je multimeters eens.
BTW zonde dat je die Radiobell hebt gesloopt. Toch wel een bijzondere radio en er is weer een stukje Belgische geschiedenis verloren.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (26%)]
beertje_01
My Tube is bigger then yours
sorry van miss kleine topic kaap maar ik heb ook nog zo'n radiobell
zijn wel beetje appart eigenlijk.
de trafo die er bij mij inzat was ook zo dat het een eindtrafo + smoorspoel was en de smoorspoel was zo georienteerd dat deze de brom tegen ging. klink miss raar maar is eigenlijk wel vernuftig gedacht.
de brom van de voeding in de wikkeling van de primaire naar de anode word teniet gedaan door het magnetische veld van de smoorpsoel die tegengesteld is (vergelijkbaar met pushpull trafo op dat vlak).
nu ben ik al tijdje op zoek naar schemas van die radiobell.
zou die graag terug in ere herstellen daarmee. en er is serieus werk aan als in goed gesloopt. heb nog wel de knoppen en spoelen enzo.
en anders een manier om er een mooie radio van te maken had graag fm erop gehad maar dat gaat niet simpel zijn
natuurlijk was de radiobell niet meer in goede staat. Heb hem uit het containerpark gevist. behuizing helemaal kapot en verrot en frontplaat in 1001 stukjes. hij speelde echter nog wel!
Hij werkt!
ik heb alles even snel opgebouwd op een oud philips chassis.
het is een wirwar van draden en het is heel gevaarlijk(als die hoogspanning blood) maar hij werkt.
Er zit alleen nog een hele harde brom in maar dit gaat waarschijnlijk vanzelf wel over als ik hem netjes inbouw in de nieuwe behuizing.
de paarse draad van de UGT heb ik nu gewoon los hangen en het gaat primma, maar wellicht is het beter als hij wel word gebruikt. weet iemand al waar die voor dient?
verder worden de gelijkrichtbuis (ez80) en de versterkerbuis(el84) gloeiend heet(toepasselijk) maar dit zal wel normaal zijn denk ik.
hier zijn wat foto's:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1390791.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/03/12/1236872332-670.jpg
http://www.fotobewaren.nl/foto/u-87182.html
http://fotobewaren.nl/output/1236875831.jpg
http://www.fotobewaren.nl/foto/v-87183.html http://fotobewaren.nl/output/1236875856.jpg
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]
Anoniem
Leuk man.
Even een waarschuwinkje, schakel niet van triode naar pentode en vice versa met de hoogspanning er nog op.
Wat de brom betreft, heb je alle massa aansluitingen op 1 punt zitten?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (24%)]
massa heb ik nu nog op verschillende punten op het chassis geknoopt.
rimpelspanning moet je toch met een scope meten? die heb ik hier niet liggen namelijk...
Op 12 maart 2009 16:51:34 schreef jarrefan:
Even een waarschuwinkje, schakel niet van triode naar pentode en vice versa met de hoogspanning er nog op.
idd... koste mij een buis...
Mooi dattie werkt 
Op 12 maart 2009 17:47:24 schreef disko:
Neuh, gewoon met de multimeter op AC.
en dan de dc spanning over de elco meten?
ik zal morgen de massa's allemaal op 1 punt aansluiten.
ook heb ik nog een vraag over de te nog bouwen behuizing. deze wil ik graag van hout maken omdat ik daarmee goed kan werken in tegenstelling tot metaal. nu wou ik aan de binnenkant aluminuimtape plaken en die aansluiten op de massa om de boel af te schermen. zal dit voldoende zijn?
de aluminiumtape geleid uitstekend.
Als je wisselspanning gelijkricht, staat er op de verkregen gelijkspanning een restje wisselspanning die men aanduidt met de rimpel. Voor een single ended buizenversterker mag deze rimpelspanning ten hoogste 100mV bedragen, liefst minder. Gewoon je DMM/AVO of wat je ook gebruikt op AC zetten en de hoogspanning meten.
Het heeft weinig zin om je kast aan 1 kant af te schermen met alu-tape. Breng de zaak eerst maar eens op orde, bromvrij.
ik heb het eens gemeten en mijn multimeter zegt dat er 569v wisselspanning op staat... dit zal vast niet kloppen(hoop ik:P) een andere multimeter geeft helemaal niets aan alleen
1 . en mijn draaispoelmetertje slaat volledig uit...
[Bericht gewijzigd door Jeroen06 op (34%)]
Hij zal het zeker zonder brom gaan doen. Even de aarde goed regelen. De gloei is bij mij nog gewoon ac, En de voeding heb ik uit het schema over genomen maar in plaats van de diode brug een EZ80 genomen. Verder heb ik niet veel aandacht besteed aan de bedrading, De gloei wel getwist maar voor de rest niets.
En helemaal geen brom wel een beetje ruis als je de pot helemaal open draait.
Op 12 maart 2009 22:42:45 schreef shogun:
ik heb het eens gemeten en mijn multimeter zegt dat er 569v wisselspanning op staat... dit zal vast niet kloppen(hoop ik:P)
Dat is een meter die de gelijkspanning in de AC stand verdubbelt 
De beste el84 SE versterker die je kunt bouwen is die volgens het principe van de RH84 (even googlen) werkt. Het is een normaal schema met als toevoeging "lokale" terugkoppeling via een 100K weerstand die tussen de plaat van de voorbuis en de plaat van de el84 is geschakeld. Ik luister nu naar zo'n versterker waarbij ik de el84 als pentode heb geschakeld en waarbij ik het scherm van de el84 via een 0A2 buisje op 150 volt heb staan (gereguleerd dus).
Dit geluid is echt van de hoogste klasse !
Probeer maar in je eigen el84 versterker. Ik heb overigens de 6N1P als voorbuis.
ah! hij is nu bromvrij! nog geen ster-grnd maar ik was de 2 100Ohm weerstandjes van de gloeispanning naar pin 3 van de EL84 vergeten STOM!!
Nu een behuizing bouwen!! Gelukkig net een nieuwe zaagtafel gekocht dus hij word hoogstwaarschijnlijk wel recht;)
In de pentode stand moet je maar eens die 100K van plaat naar plaat proberen, krijg je waarschijnlijk veel beter geluid. Een ander experiment is de elco onder de 12ax7 helemaal weglaten. Hij speelt dan iets zachter maar het geluid zal beter van kwaliteit zijn.
Even voor de echte deskundigen: Kan die potmeter niet beter helemaal aan de voorkant zitten ? En dan vervolgens de potmeter halverwege vervangen door een 470K weerstand.