Hij werkt!
ik heb alles even snel opgebouwd op een oud philips chassis.
het is een wirwar van draden en het is heel gevaarlijk(als die hoogspanning blood) maar hij werkt.
Er zit alleen nog een hele harde brom in maar dit gaat waarschijnlijk vanzelf wel over als ik hem netjes inbouw in de nieuwe behuizing.
de paarse draad van de UGT heb ik nu gewoon los hangen en het gaat primma, maar wellicht is het beter als hij wel word gebruikt. weet iemand al waar die voor dient?
verder worden de gelijkrichtbuis (ez80) en de versterkerbuis(el84) gloeiend heet(toepasselijk) maar dit zal wel normaal zijn denk ik.
hier zijn wat foto's:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1390791.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/03/12/1236872332-670.jpg
http://www.fotobewaren.nl/foto/u-87182.html
http://fotobewaren.nl/output/1236875831.jpg
http://www.fotobewaren.nl/foto/v-87183.html http://fotobewaren.nl/output/1236875856.jpg
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]
Anoniem
Leuk man.
Even een waarschuwinkje, schakel niet van triode naar pentode en vice versa met de hoogspanning er nog op.
Wat de brom betreft, heb je alle massa aansluitingen op 1 punt zitten?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (24%)]
massa heb ik nu nog op verschillende punten op het chassis geknoopt.
rimpelspanning moet je toch met een scope meten? die heb ik hier niet liggen namelijk...
Op 12 maart 2009 16:51:34 schreef jarrefan:
Even een waarschuwinkje, schakel niet van triode naar pentode en vice versa met de hoogspanning er nog op.
idd... koste mij een buis...
Mooi dattie werkt 
Op 12 maart 2009 17:47:24 schreef disko:
Neuh, gewoon met de multimeter op AC.
en dan de dc spanning over de elco meten?
ik zal morgen de massa's allemaal op 1 punt aansluiten.
ook heb ik nog een vraag over de te nog bouwen behuizing. deze wil ik graag van hout maken omdat ik daarmee goed kan werken in tegenstelling tot metaal. nu wou ik aan de binnenkant aluminuimtape plaken en die aansluiten op de massa om de boel af te schermen. zal dit voldoende zijn?
de aluminiumtape geleid uitstekend.
Als je wisselspanning gelijkricht, staat er op de verkregen gelijkspanning een restje wisselspanning die men aanduidt met de rimpel. Voor een single ended buizenversterker mag deze rimpelspanning ten hoogste 100mV bedragen, liefst minder. Gewoon je DMM/AVO of wat je ook gebruikt op AC zetten en de hoogspanning meten.
Het heeft weinig zin om je kast aan 1 kant af te schermen met alu-tape. Breng de zaak eerst maar eens op orde, bromvrij.
ik heb het eens gemeten en mijn multimeter zegt dat er 569v wisselspanning op staat... dit zal vast niet kloppen(hoop ik:P) een andere multimeter geeft helemaal niets aan alleen
1 . en mijn draaispoelmetertje slaat volledig uit...
[Bericht gewijzigd door Jeroen06 op (34%)]
Hij zal het zeker zonder brom gaan doen. Even de aarde goed regelen. De gloei is bij mij nog gewoon ac, En de voeding heb ik uit het schema over genomen maar in plaats van de diode brug een EZ80 genomen. Verder heb ik niet veel aandacht besteed aan de bedrading, De gloei wel getwist maar voor de rest niets.
En helemaal geen brom wel een beetje ruis als je de pot helemaal open draait.
Op 12 maart 2009 22:42:45 schreef shogun:
ik heb het eens gemeten en mijn multimeter zegt dat er 569v wisselspanning op staat... dit zal vast niet kloppen(hoop ik:P)
Dat is een meter die de gelijkspanning in de AC stand verdubbelt 
De beste el84 SE versterker die je kunt bouwen is die volgens het principe van de RH84 (even googlen) werkt. Het is een normaal schema met als toevoeging "lokale" terugkoppeling via een 100K weerstand die tussen de plaat van de voorbuis en de plaat van de el84 is geschakeld. Ik luister nu naar zo'n versterker waarbij ik de el84 als pentode heb geschakeld en waarbij ik het scherm van de el84 via een 0A2 buisje op 150 volt heb staan (gereguleerd dus).
Dit geluid is echt van de hoogste klasse !
Probeer maar in je eigen el84 versterker. Ik heb overigens de 6N1P als voorbuis.
ah! hij is nu bromvrij! nog geen ster-grnd maar ik was de 2 100Ohm weerstandjes van de gloeispanning naar pin 3 van de EL84 vergeten STOM!!
Nu een behuizing bouwen!! Gelukkig net een nieuwe zaagtafel gekocht dus hij word hoogstwaarschijnlijk wel recht;)
In de pentode stand moet je maar eens die 100K van plaat naar plaat proberen, krijg je waarschijnlijk veel beter geluid. Een ander experiment is de elco onder de 12ax7 helemaal weglaten. Hij speelt dan iets zachter maar het geluid zal beter van kwaliteit zijn.
Even voor de echte deskundigen: Kan die potmeter niet beter helemaal aan de voorkant zitten ? En dan vervolgens de potmeter halverwege vervangen door een 470K weerstand.
ik heb nu ook geen pot erin zitten, die had mijn elektroboer niet meer op vorraad. in plaats daar van heb ik 2 weerstanden van 470K in serie. de ingang van de El84 haal ik dan tussen de 2 weerstanden weg.
verder had ik nog een vraag.
Nu gebruik ik een ecc83 die een gloeispanning van 12v nodig heeft. Aangezien de rest van de buizen 6,3v gebruikt wou ik daarom een eabc80 gebruiken die ook 6,3v gloeispanning vraagt. alleen hoorde ik dat die een veel lagere gain heeft. Wat raden jullie aan?
--edit--
ik zat een te denken en een ecc83 heeft een middenaftakking in de gloeidraad (pin 9) kan ik dan misschien de 2 halve gloeidraden parralel aan elkaar zetten dus zo:
_______
| |
|ecc83|
| |
|4|5|9|
-|-|-|-
| | |
+-+ |
6,3v| |
|
6,3v----+
[Bericht gewijzigd door Jeroen06 op (25%)]
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
dan pak je toch gewoon de centertap van de gloeidraad pootje 9 als ik me niet vergis
dan is ie 2x 6.3 volt
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Volgens mij geven ze zelfs in sommige sheets aan dat je 4+5 op 6.3 volt zet en dan de centertap 9 op de ground zet.
dit houd dus wel in dat je de ground ook aan 1 kant van de 6.3 gloei van de trafo moet knopen
Of je pen 9 (of 4+5) aan GND hangt is maar net hoe je gloeicircuit is opgebouwd. Pen 9 is handiger dit is de middenaftakking op de gloeidraad.
Als je de gloei symmetrisch maakt met twee 100 ohm weerstandjes of een 100 ohm instelpot kan het dus niet.
De gloei aarden doe je aan een centraal aardpunt. Kan brom voorkomen.
Op 16 maart 2009 22:42:28 schreef shogun:
ik heb nu ook geen pot erin zitten, die had mijn elektroboer niet meer op vorraad. in plaats daar van heb ik 2 weerstanden van 470K in serie.
[/code]
Je moet eens naar wat andere schema's kijken van el84se. Je kunt beter een pot van 100K aan de voorkant hangen en gewoon 1 x 470K tussen (gridstopper) scherm en aarde van el84 (dus die bovenste 470K kan weg).
Kijk hier b.v.: http://www.audioton.republika.pl/wzm-se.html
Op 16 maart 2009 20:11:39 schreef pipootje:
Een ander experiment is de elco onder de 12ax7 helemaal weglaten. Hij speelt dan iets zachter maar het geluid zal beter van kwaliteit zijn.
Ik zou dat niet doen, die elco ontkoppelt de kathode impedantie (niet de kathodeweerstand maar 2-3 keer lager).
Versterking zonder elco: A=μ*(Ra/(Ri+Ra+(û*Rk)))
Versterking met elco: A=μ*(Ra/(Ri+Ra))
Versterking neemt met elco juist toe, meer rendement.
Lagere ruststroom, hogere Ra en Ri en lagere vervorming.
Even voor de echte deskundigen: Kan die potmeter niet beter helemaal aan de voorkant zitten ? En dan vervolgens de potmeter halverwege vervangen door een 470K weerstand.
Jazeker, door de potmeter wordt nu ook de rustinstelling van de buis geregeld, niet netjes.
Op 16 maart 2009 22:42:28 schreef shogun:
ik heb nu ook geen pot erin zitten, die had mijn elektroboer niet meer op vorraad. in plaats daar van heb ik 2 weerstanden van 470K in serie. de ingang van de El84 haal ik dan tussen de 2 weerstanden weg.
Haal de weerstand tussen de anode van de 12AX7 en het stuurrooster van de EL84 maar weg. Laat de 5k6 sowieso zitten, pipootje noemt het al de gridstopper, zonder deze weerstand is de kans op oscilleren groot.
Ik had nog foto's beloofd van de Radiobell trafo, excuus. Vanavond eindelijk tijd gevonden om dat ding te restaureren. Het speelt weer.

Blauw = anode eindbuis.
Rood = ++HSP 1e elko in de voeding
Groen = +HSP 2e elko in de voeding
De wikkeling tussen rood en groen is dus een ontbrom wikkeling. Een smoorspoel voor de voeding.
De gare condensator over de UGT is inmiddels vervangen.
Evenals 3 elko's en nog een handje condensatoren.
Hele spoelstel moeten slopen, de ingang C van de antennekring was dood en die zat natuurlijk helemaal onderin.