Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Mocht je ooit beginnen met vermogenselektronica en nog niet het nut van een snelle stroombegrenzing inzien, koop dan wat extra halfgeleiders 
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Paar jaar geleden tijdens het nieuwjaarsfeest van mijn werk in de Bijlmer Bier Bak.
Op de een of andere manier een verschrikkelijke delay tussen signaalbron en weergave.
De gitarist werd er helemaal gek van, de saxofonist had er geen last van want speelde puur op zijn eigen gehoor.
Ik stond vlakbij een van de sprekers met een radiografische microfoon. Ik hoorde hem praten en bijna een halve seconde later kwamen de woorden uit de luidsprekerinstallatie.
Beetje goedkope feestorganisator ingehuurd blijkbaar...
Paar maanden geleden bij een bandje waarbij "de zaal" voor het geluid en het licht zorgde. Voor het optreden draaiden ze plaatjes, en dat was al niet om aan te horen zo slecht. Bij het optreden zat de "technicus" alleen maar met het licht te pielen (volkomen overbodig) en vergat het geluid.
Beetje erge belediging van die band...
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 11 maart 2009 21:12:59 schreef Xenobinol:
Mocht je ooit beginnen met vermogenselektronica en nog niet het nut van een snelle stroombegrenzing inzien, koop dan wat extra halfgeleiders
vervoeging van het werkwoord 'halfgeleiden' (onregelmatig werkwoord):
halfgeleider
halfgelijder
halflijder
halfgeleden
zand (dit is de voltooid verleden tijd ...)
Printje gemaakt welke met 2 powerlijnen wordt aangestuurd. Aangesloten om te testen en het ding werkt voor geen meter. Ipv 5V schakelt m'n FET niet goed en krijgt maar 2.85V of zo iets ipv 5V. Waar komt dat toch vandaan? Uit m'n bus transceiver denk ik. Ja hoor, ding eraf halen, wat een werk om dat los te solderen en andere er op. Nog steeds?!? Oh wacht, ik heb de GND van m'n andere powerlijn om te testen niet verbonden met de ene helft. De helft van het circuit zat dus lekker rond te dansen en de rest te versjteren
.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 12 maart 2009 00:29:31 schreef free_electron:
[...]vervoeging van het werkwoord 'halfgeleiden' (onregelmatig werkwoord):
halfgeleider
halfgelijder
halflijder
halfgeleden
zand (dit is de voltooid verleden tijd ...)
Die komt op de humorpage van mijn site! (ooit, als ik weer eens tijd heb om het een-en-ander te verbouwen. Er gaan wat dingen veranderen.)
EDIT@ HAdv hieronder:
Die zijn ook leuk, vooral de 1e 2 (die ga ik ook overnemen). Balkenende... Ach, ik zou het zelf niet kunnen en hij zit daar na democratisch besluit...
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (17%)]
erachter komen dat je op gaatjes print zelf de pinnen moet definieren met draden ipv ze achteloos op de PCB te definieren....
iets met een atmega8515 en de beurs rosmalen en heel veel stress
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Hoeveel halfgeleiders heb je nodig om een supergeleider te maken, er van uitgaand dat twee halfgeleiders een "(heel)geleider" zijn (2*0,5=1).?
Kun je een stuk koperdraad van onbepaalde lengte (bijna ideale geleider) op de helft knippen om een halfgeleider te maken?
Gedeeld geleden is halfgeleden!
Is JPBakellende een halfleider en/of zijn wij de dupe en dus superlijders? Het mag duidelijk zijn dat JPLekbak geen superleider is!
Don't get me started
In mijn haast dus nooit meer "even snel op de gok" een trafo'tje aansluiten, meter ligt notabene nog op de zelfde tafel. De "dikste' draden zullen wel secundair zijn, inderdaad maar dat waren niet de draden met de dikste isolatie. Goed, zekering in de meterkast is inmiddels vervangen, we hebben weer licht en de lucht is na een uur ook weer bijna weggetrokken. En dat terwijl mn lichtbak bijna klaar was 
Groeten, Bram
christiaan-elektro
Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl
we hadden ooit is zo een studio flitser,op een klus hadden we vast licht nodig en die flitser kon ook met instellicht brnaden. na 1 uur kwam er rook uit dat ding maar merkte wij niet. komt er zo iemand aan lopen: uhh hoort dat bij de show? 
vanaf toen dus maar met fressnel lampen en PAR lampen de boel gaan uitlichten 
Over fresnel spotten gesproken...
Keer voor gehad op klus, trussbrug vol gehangen met fresnels en washes.
Toen de brug beneden was alle lampen getest: alles OK.
Brug om hoog gedraaid, en beginnen met richten en patchen.
Werken er op een of andere manier enkele spots niet meer. We draaien de brug terug naar beneden, halen de fresnel er af, en beginnen na te kijken. Op een of andere manier geven ze dan terug licht...
Hangen we ze terug in de brug, je kunt het al raden... Geen licht meer...
Knap vervelend, kapotte lampvoeten...
Op 15 maart 2009 16:25:15 schreef big bang:
Het is trouwens in die kast dat ik er eens ene spanning heb zien meten met zijn multimeterke op stand stroom (het was gene Fluke want die reclameren erop). <<<WHAFFF>>>
Even spanning gecheckt achter een 120A scheider met multimeter op stand 10A....
- - big bang - -
been there done that 
k had men eerst digitale multimeter.
ff de boel in het stopcontact. jaja, 225V, perfect.
hmmm, wij hebben een 10A hoofdzekering in ons huis, es zien of da klopt. spel op 10A, PETS, zekering weg.
klote zekeringen, toestel open, 16A uit en auto derin (vroeger waren da ook glaszekeringen).
PETS, weer den boel weg. verdorie, allemaal slechte zekeringen.
keepernagel (grote nagel voor balken vast te timmeren) gepakt? stuk van 12mm uit gezaagd en diene in de plaats. hij is nooit meer doorgebrand. A-meter heeft ook nooit meer gewerkt.
volgende amperemeter da ik had. wij hadden een droogkast staan thuis, en ik wou weten hoeveel ampere da trekt.
wel, de piekstroom van een electromotor is meer dan een amperemeter aankan. PETS, weer ne meter omzeep (met de gekende keepernagel ook in de plaats aangezien altijd mijn zekeringen springen). deze keer zelf paarse rook gezien. kwam uit de gaatjes van de transistormeter
3de amperemeter: lekstroom in de auto aan het zoeken.
Ameter tussen de massa kabel gezet:
contact uit: 60mA
contact aan: 2-3A
contact doordraaien naar starten: meer dan 10A
meter nr 3 weg. ik heb iets met amperemeters die blijven maar kapot gaan (deze week ineens gevonden waarom meter nr6 ofzo nietmeer in amperemeterstand werkt. zekeringen zijn intakt, paar spoelen en smd weerstanden zijn 'verdwenen'
)
sindsdien bouw ik men A-meters zelf. 5x 1ohm weerstanden in parallel en daar een mV draaispoelmetertje erover
ik heb ook zo een zoekmethode voor kapotte TV's. 8 ampere derin en de component die ontploft was de kapotte 
de destructieve meetmethode
guidob
Overleden
Vroeger ook zo bezig. Voeding gebouwd met lm317 en wat torren ernaast. Tot 10A of zo (joekel van trafo enz). Met kortsluit beveiliging.
FF kijken of die werkt; meter op ampere en meten maar. Staat 10A max of mijn fluke77, maar er stond toch echt 20A op het display..... Zekering in het apparaat bleef overigens heel.
Conclusie; kortsluit beveiliging werkt niet en fluke maakt goede meters. Ding werkt nog altijd overigens, al haal ik dat soort fratsen minder uit.
Edit, ik heb ook zo'n "spijker" liggen met de maat van een glas zekeringetje (metalen staafje met exact de goede maat). Geen idee meer waar die uit is gekomen, in ieder geval niet zelf gemaakt.
zal dit weekend de meter eens zoeken, opendraaien en de zekering fotograferen, maar ik denk dat die er nog inzit. hij is tenminste nog niet doorgebrand. levenslang garanti.
btw, als je zekering gaat kopen in de winkel, moet je eens vragen hoeveel garanti er op zit. die gezichtuitdrukkingen zijn keigoed (das zo goed voor een ding op internet:
fuse 0,10€, digital camera: 20€, face expression: priceless)
btw: high with henk zal ook ineens begrijpen waarom ik niet graag stromen meet 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 16 maart 2009 21:43:59 schreef guidob:
VFF kijken of die werkt; meter op ampere en meten maar. Staat 10A max of mijn fluke77, maar er stond toch echt 20A op het display..... Zekering in het apparaat bleef overigens heel.
Klopt. Zijn meetbereik gaat tot 20A, maar de shunt weerstand is maar gespect tot 10A. Zolang het niet te heet wordt, gaat het wel.
Mijn nieuwe Chinese multimeter heeft het gewoon duidelijk in de handleiding staan hoe het zit: Max 10A onbeperkt, max 20A voor 10 sec, dan minstens 1 minuut rust....
Mijn voornaamste meter (een Fluke 110) heeft min of meer expres geen stroombereik.
Ik heb het zelden nodig en het scheelt stommiteiten.
Heb er een redelijk 'onverwoestbare' 0.1 ohm shunt bij, en bezit ondertussen ook een oude 73-III met stroombereiken, voor af en toe 
guidob
Overleden
Op 16 maart 2009 22:29:30 schreef rew:
[...]
Klopt. Zijn meetbereik gaat tot 20A, maar de shunt weerstand is maar gespect tot 10A. Zolang het niet te heet wordt, gaat het wel.Mijn nieuwe Chinese multimeter heeft het gewoon duidelijk in de handleiding staan hoe het zit: Max 10A onbeperkt, max 20A voor 10 sec, dan minstens 1 minuut rust....
Nog ff iets rechtzetten. Het is 10A unfused volgens de opdruk. De zekering was wat anders (de kleine is op dit moment niet aanwezig). Moet de handleiding eens zoeken en vervangen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
note to self: zaklamp checken en afstand bewaren als fcapri met multimeter gezien wordt.
Die zekeringen zitten er niet voor niets in, weet je. Eerlijk gezegd vind ik het alleen maar dom; een startmotor trekt meer dan 10A, d'oh! Een zekering springt niet meteen als er de gespecificeerde stroom door loopt, d'oh!
Als je alleen AC stromen meet, kun je dat beter met een stroommeettang doen. Ik geloof dat die ook bestaan voor DC, maar dan met een hall sensor in plaats van een verkapte stroomtrafo.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
nog niet, nog niet.... Even wachten. Hij post nog op het forum, dus hij qualificeert nog niet voor de Darwin Awards. 
nah, zo erg ben ik niet, maar als men zekeringen altijd sneuvelen val ik eens zonder. en dan durft een spuiker wel eens wonderen verichten (zit een schroef in men zekerinhouder van men 12=>220V converter. tijdens een meeting knalt de zekering er zomaar uit, en had geen reserve)
dat starten van een auto was gewoon een missing, wou contact aanzetten, maar net iets te ver gegaan. heb zelf de starten niet horen tikken, alleen de meter horen knallen
vooral bij het meten van amperes durf ik wel eens een fout te maken. en ja, da zijn de zekeringen altijd weg.
bij volt meten krijg je gewoon OL op het scherm, bij amperes zie je een getal flitsen en dan 000 (zekering weg)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Overlijden is geen vereiste voor een Darwin Award, de persoon in kwestie hoeft er enkel voor te zorgen dat hij of zij niet meer kan reproduceren.
Ik weet niet waar fcapri zijn meter laat als hij in beide handen een testsnoer heeft en niets op de meter op te leggen, maar als dat tussen zijn benen is maakt hij toch nog een goede kans.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
nogal offtopic. Maar hoe goed werken die multifuse dingetjes eigenlijk? Want da's wel erg praktisch.
Ik heb laatst ook de stop opgeblazen toen ik de netspanning wilde meten. Ik vermoedde dat de netspanning te laag was. Na de meting (in amperestand) werd dit vermoeden vrij overtuigend bevestigd.
Ik ben dol op deze dingen: , zeker tijdens het storing zoeken, na reparatie gaat er een gewone in.
ze zijn niet goed koop, maar hebben mij al veel geld bespaard, al was het alleen al dat die fluke zekeringen nu niet op elke hoek van de straat te koop zijn (heb ze wel altijd in vooraad)
de grootste ergenis is dat het apparaat steeds open moet, deze reset je in een seconde.
leverancier : http://www.rdae.nl/zekeringen-houders/zekeringen/steekzekering-automaa…
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 17 maart 2009 17:53:00 schreef fcapri:
nah, zo erg ben ik niet, maar als men zekeringen altijd sneuvelen val ik eens zonder. en dan durft een spuiker wel eens wonderen verichten (zit een schroef in men zekerinhouder van men 12=>220V converter. tijdens een meeting knalt de zekering er zomaar uit, en had geen reserve)
Ik vind dat nogal wat anders dan in je meterkast he...