ik heb nu ook geen pot erin zitten, die had mijn elektroboer niet meer op vorraad. in plaats daar van heb ik 2 weerstanden van 470K in serie. de ingang van de El84 haal ik dan tussen de 2 weerstanden weg.

verder had ik nog een vraag.

Nu gebruik ik een ecc83 die een gloeispanning van 12v nodig heeft. Aangezien de rest van de buizen 6,3v gebruikt wou ik daarom een eabc80 gebruiken die ook 6,3v gloeispanning vraagt. alleen hoorde ik dat die een veel lagere gain heeft. Wat raden jullie aan?

--edit--

ik zat een te denken en een ecc83 heeft een middenaftakking in de gloeidraad (pin 9) kan ik dan misschien de 2 halve gloeidraden parralel aan elkaar zetten dus zo:

_______
   |     |
   |ecc83|
   |     |
   |4|5|9|
   -|-|-|-
    | | |
    +-+ |
6,3v|   |
        |
6,3v----+

[Bericht gewijzigd door Jeroen06 op (25%)]

dan pak je toch gewoon de centertap van de gloeidraad pootje 9 als ik me niet vergis
dan is ie 2x 6.3 volt

haha iets te laat met typen maar dat mmoet dus gewoon goed gaan?

Dit is de juiste methode om een ECC83 op 6,3V te gebruiken.

Volgens mij geven ze zelfs in sommige sheets aan dat je 4+5 op 6.3 volt zet en dan de centertap 9 op de ground zet.
dit houd dus wel in dat je de ground ook aan 1 kant van de 6.3 gloei van de trafo moet knopen

Of je pen 9 (of 4+5) aan GND hangt is maar net hoe je gloeicircuit is opgebouwd. Pen 9 is handiger dit is de middenaftakking op de gloeidraad.
Als je de gloei symmetrisch maakt met twee 100 ohm weerstandjes of een 100 ohm instelpot kan het dus niet.

De gloei aarden doe je aan een centraal aardpunt. Kan brom voorkomen.

Op 16 maart 2009 22:42:28 schreef shogun:
ik heb nu ook geen pot erin zitten, die had mijn elektroboer niet meer op vorraad. in plaats daar van heb ik 2 weerstanden van 470K in serie.
[/code]

Je moet eens naar wat andere schema's kijken van el84se. Je kunt beter een pot van 100K aan de voorkant hangen en gewoon 1 x 470K tussen (gridstopper) scherm en aarde van el84 (dus die bovenste 470K kan weg).
Kijk hier b.v.: http://www.audioton.republika.pl/wzm-se.html

Op 16 maart 2009 20:11:39 schreef pipootje:
Een ander experiment is de elco onder de 12ax7 helemaal weglaten. Hij speelt dan iets zachter maar het geluid zal beter van kwaliteit zijn.

Ik zou dat niet doen, die elco ontkoppelt de kathode impedantie (niet de kathodeweerstand maar 2-3 keer lager).

Versterking zonder elco: A=μ*(Ra/(Ri+Ra+(û*Rk)))

Versterking met elco: A=μ*(Ra/(Ri+Ra))
Versterking neemt met elco juist toe, meer rendement.
Lagere ruststroom, hogere Ra en Ri en lagere vervorming.

Even voor de echte deskundigen: Kan die potmeter niet beter helemaal aan de voorkant zitten ? En dan vervolgens de potmeter halverwege vervangen door een 470K weerstand.

Jazeker, door de potmeter wordt nu ook de rustinstelling van de buis geregeld, niet netjes.

Op 16 maart 2009 22:42:28 schreef shogun:
ik heb nu ook geen pot erin zitten, die had mijn elektroboer niet meer op vorraad. in plaats daar van heb ik 2 weerstanden van 470K in serie. de ingang van de El84 haal ik dan tussen de 2 weerstanden weg.

Haal de weerstand tussen de anode van de 12AX7 en het stuurrooster van de EL84 maar weg. Laat de 5k6 sowieso zitten, pipootje noemt het al de gridstopper, zonder deze weerstand is de kans op oscilleren groot.

Ik had nog foto's beloofd van de Radiobell trafo, excuus. Vanavond eindelijk tijd gevonden om dat ding te restaureren. Het speelt weer.

http://www.uploadarchief.net/files/download/radiobell%20ugt%202.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/radiobell%20ugt%201.jpg

Blauw = anode eindbuis.
Rood = ++HSP 1e elko in de voeding
Groen = +HSP 2e elko in de voeding

De wikkeling tussen rood en groen is dus een ontbrom wikkeling. Een smoorspoel voor de voeding.

De gare condensator over de UGT is inmiddels vervangen.
Evenals 3 elko's en nog een handje condensatoren.

Hele spoelstel moeten slopen, de ingang C van de antennekring was dood en die zat natuurlijk helemaal onderin.