Ik ben zonet in het bezit gekomen van een oude professionele eindversterker.
Deze eindversterker heeft 2 transformatoren met elk hun eigen elco's en gelijkrichter.
In de versterker zit geen dc-beveiliging
Als ik de versterker aanzet (wat duidelijk een piek trekt) komt er door de luidspreker die ik aangesloten heb (een slechte wel te verstaan) eventjes een luide piep toon en als je de versterker uitzet ook.
Ik vraag mij af of deze piep toon normaal is of dat het misschien een dc-spanning is op de luidspreker?
Als ik met mijn multimeter aan de uitgang meet krijg ik geen dc-spanning.
EDIT: sorry moet bij rubriek audio komen. Kunnen mod's dit eventjes verplaatsen?
Ik denk dat iets onhoorbaar oscilleert, alleen bij lage spanning(tijdens aan en uitzetten) is het hoorbaar , zet er eens een scoop op.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik bedenk net zit er een weerstand met condensator in serie op de eindtrafo ??? zo ja is deze goed ? ? Ook de solderingen.
Bedoelt u op de eindtorren? Daar zit geen in serie op.
De versterker is een professional sound 2200 maar ik vind er niets over terug omdat hij zo oud is.
Heb nu een schakelaar voor de boxen gemonteerd en eerst zet ik de versterker aan, daarna zet ik de schakelaars aan en dan werkt de versterker goed.
Wat ik ook merkte is dat als de versterker een tijdje opstond en hij dan even uitgezet werd en terug aangezet werd kwam er geen piep.
Bij het aanzetten komt er (met analoge multimeter gemeten) wel een piek van zo'n 50V
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
die piep op je speakers komt omdat je versterker waarschijnlijk slecht is beveiligd, dit heb je vaak met oude versterkers, maar ook wel met nieuwe goedkope versterkers
Dat is beide keren geen reden voor een oscillerende versterker.
Op 8 april 2009 10:25:52 schreef Bart_meeuwis151:
Wat ik ook merkte is dat als de versterker een tijdje opstond en hij dan even uitgezet werd en terug aangezet werd kwam er geen piep.
Föhn en koudspray gebruiken om het foute onderdeel op te sporen. En een scoop natuurlijk.
Bij het aanzetten komt er (met analoge multimeter gemeten) wel een piek van zo'n 50V
Belast of onbelast?