hallo mensen,
ik heb een (misschien NOGAL ambitieus) plan om een labvoeding te bouwen.
wat moet hij 'kunnen': (verlanglijstje)
gestabiliseert 0-30 V op AC en DC te zetten ( 3 A),
een vaste 12 V en 6 V AC aansluiting gezamlijk op één 0 (1A),
digitale uitlezing van spanning en stroom,
kortsluiting beveiligd,
regelbare MAX. ampére's
een lampje dat gaat branden bij maximale stroomsterkte
een weerstandmeter er ingebouwd met digitale uitlezing. (eigenlijk precies op dezelfde wijze als bij een multimeter).
wat ik zoal voor vragen heb:
moet ik voor de 0-30V 2 circuits bouwen, een voor AC en een voor DC?
hoe kan ik een lampje laten branden bij I maximaal?
wat voor displays gebruiken? (liefst met een blauwe verlichting met zwarte letters)
voor hoeveel geld valt dit ongeveer te realiseren? (een hele globale schatting)
verder is alle info welkom en alle links waar ik aan info kom over delen van een labvoeding. digitaal is iets heel nieuws voor mij dus alles daarover (internetsites, tips) is welkom.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
als je niet weet hoe je ene lampje laat branden nij maximum stroom moet je er geneens aan beginnen.... en al helmaal niet aan een voeding die AC kan leveren.
je focust teveel op de glitz. ( blaue displays met zwart letters, blinkende lampjes.
werk eers maar een het analoge en power gedeelte uit.
0 tot 30 0 tot 3 ampere. in het slechtste geval mnoet dat ding 90 watt wegstoken. dat wordt een grote koelplaat met een paar flinke 2n3055 erop...
of je moet een hakker maken gevolgd door een lineaire regelaar.
waarom hb je in godsnaam die AC spanningen nodig ?
AC spanningen maak je met een transformator of een variac.
ik focus niet op glitzz lampjes die gaan branden zijn voor de duidelijkheid (idee komt van me eigen labvoeding)
AC lijkt me wel handig als dat regelbaar is, eigenlijk ook maar een idee van een ander voeding die ik heb
voor de koeling wouw ik trouwens bovenop de koelplaten er ook een ventilator in zetten. de reacties hierop zullen wel niet positief zijn maar het heeft wel wat dat PC geluid (okeej wel een beetje glitzz vooruit)
[Bericht gewijzigd door (nog) amateur op (33%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
en voor wat mag AC dan wel handig zijn ?
denk eens goed na...
99.999999999999999999999999999999999999999999% (waarschijnlijk nog een pak meer 9's) van de electronische circuits werken op DC... en als ze op AC werken dan is het eerste component wat er van binnen in zit, een brug of andere gelijkrichter...
pak het schema van pros zijn gemodde elektuur 82 voeding. dat ding is bulletproof.
hang er een paar icl7106 gebaseerde meters op en vort met de geit.
of knoop een paar a.d convertoren en ene processortje zodat je een lcdtje kan sturen.
weerstandsmeter ? daar heb je multimeters voor.
Regelbare AC -> Variac
Waarom een lampje bij de max stroom? Een lampje die brand als de stroom begrenzing inschakelt lijkt mij handiger.
Een 30V 3A voeding:
http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html
Anders de Elektuur 82, paar extra eind torren eraan, dikkere buffer en klaar.
AC is een stuk lastiger als DC, en qua elektronica niet zo vergelijkbaar. Ik zou zo snel geen ontwerp kennen binnen deze specs, terwijl er voor labvoedingen honderden zijn.
Ik kan, behalve AC motortjes en misschien een klok, mij ook maar weinig voor de geest halen dat laagspanning AC nodig heeft om het te testen. Het risico dat je per ongeluk AC op een gewone schakeling zet lijkt mij daarentegen echter groot.
Gezien de vraagstelling raad ik aan gewoon een goed uitgewerkt ontwerp uit te kiezen, het bekende uit Elektuur '82 of iets moderners (als dat van ELV) en dat netjes op te bouwen. Strikt persoonlijk heb ik overigens liever een wijzer -in ieder geval voor I-, maar dat is een kwestie van smaak.
inderdaad dat bedoelde ik, als de begrenzing inschakelt.
voor AC heb je variacs voor maar dan heb je het bij de hand in een apparaat het zelfde geld voor de weerstandmeter, I U en R in een apparaat uit te lezen en wat Ac betreft ik gooi mijn labvoeding open op het te bekijken
en ik was van plan inderdaad dat er een waarschuwingslampje brand als hij op AC staat
free_electron
Silicon Member
een ac voeding maken is niet zo moelijk. je pakt een in amplidute instelbare sinus en je ramt die een keer in fase, en een keer in tegenfase in en brug versterker. (twee klasse a-b eindtrappen kunnen de klus klaren)
snor schemas op van 2 audioversterkers gemaakt met losse transistoren en vort met de geit.
de vraag is alleen : waarom ....
daarmee zet je me wel aan het denken. ik kan me de reden wel voorstellen waarom hij in mijn voeding zet, die is volges mij gebouwd voor onderwijs (merk is malmberg) en dan kunnen ze een boxje laten horen op een 50 Hz toon en een oscilloscoopbeeld van afvlakking laten zien enz.
Voor dat soort dingen heb je aan een miniem uitgangsvermogen genoeg, pak dan gewoon een functiegenerator en geen laboeding van 100W..
Stroombegrenzing op een AC labvoeding: RMS, gemiddeld, piek ? met een VCA oid ? .. Het lijkt me allemaal niet simpel.
Ik denk oprecht dat u met een goedkope multimeter, een simpele functiegenerator en een labvoeding beter af bent dan met een combinatie van die drie in een apparaat die het allemaal net niet is.
[edit]
Om een idee te geven;
Meer gebruikenlijke extra's voor een labvoeding zijn extra vaste spanningen (en dan wel 5V voor digitale spullen, geen 6!), een negatieve voeding, interfaces om hem extern te sturen etc.
[Bericht gewijzigd door Aart op (20%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Er zijn nog wel wat andere manieren dan A-B versterkers en variacs om een wisselspanning regelen...
Het voordeel van een audioversterker is dat je er ongeveer elke willekeurige frequentie en golfvorm uit kunt krijgen die je wilt. Er kleven natuurlijk ook wel wat nadelen aan, zoals de uitgangsimpedantie, gebrek aan kortsluitvastheid en zo.
ik geef je volkomen gelijk maar het is ook bedoelt voor een leerzaam project waar veel aspecten bij komen bekijken maar ik hoor uw reacties, niet haalbaar voor mij
free_electron
Silicon Member
begin eerst met die elektuur voeding te bouwen.die is al heel leerrijk. Als die draait : maak de displays ervoor.
als dat werkt : maak een weerstandsmeter. ( das wel mloeilijker om dat nauwkeurig te krijgen. je hebt referentiestroompjes nodig die je moet ijken )
zorg inderdaad voor wat hulpspanningen . 5 volt en 3.3 volt. ( 5 volt is aant verdwijnen... alles is 3.3 tegenwoordig en we zijn stillekensaan aam het zakken naar 2.5 en 1.8 en nog lager.... huidige generatie cores zijn allemaal 1.2 volt en de nieuwe generatie is 0.9 volt... de regelaars daarvoor moeten heel precies zijn. 50 millivolt ernaast en de digitale winkel draait in de soep)
[Bericht gewijzigd door free_electron op (11%)]
Op 14 april 2009 22:15:04 schreef Bas Smit:
Regelbare AC -> VariacWaarom een lampje bij de max stroom? Een lampje die brand als de stroom begrenzing inschakelt lijkt mij handiger.
Een 30V 3A voeding:
http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html
Ben is wezen neuzen op die pagina/site, en die voeding ziet er niet verkeerd uit. De Voltmeter + Ammeter LCD panel lijkt me ook niet verkeerd.
Of zie ik iets over het hoofd ?
Die voeding heeft nogal wat minpuntjes, als je zelf wilt experimenteren leuk, maar het is geen nabouwer.
-edit-
Een aanrader is deze :
http://www.elv-downloads.de/service/manuals/22532_Universelle_Netzteil…
Of als het wat uitgebreider mag deze :
http://www.elv-downloads.de/service/manuals/24065_DPS9000/24066_DPS900…
Dat is het zelfde ding als ik gebruikt heb in mijn laatste twee voedingen.
De laatste is 0 - 35V 0 - 3A, beiden schakelen een extra trafo wikkeling bij als de uitgang boven de halve voedingsspanning komt. ( nog maar half zo klein koelprofiel nodig )
Een ventilator klinkt echt niet leuk trouwens, ik heb zelf een scope met een ventilator er in en ik pak daarom vaak stiekem de scope die er naast staat met wat mindere specs.
Gewoon een koelplaat er achter op schroeven en je bent klaar.
En die hoeven wat formaat betreft niet eens zo gruwelijk groot te zijn :
Die hierboven voldoen NET, ze zouden iets groter mogen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (84%)]
free_electron
Silicon Member
Op 14 april 2009 22:40:41 schreef Sine:
Die voeding heeft nogal wat minpuntjes, als je zelf wilt experimenteren leuk, maar het is geen nabouwer.Dat is het zelfde ding als ik gebruikt heb in mijn laatste twee voedingen.
damn. kan je dat ontwerpje niet verpatsen aan agilent ? dan kan ik er een paar honderd bestellen. inplaats van die grote kloeffers in het lab.
Degelijke voeding: http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/ps3010/ps3010a.html
En de ELV's zijn ook aanraders.
En wat http://www.electronics-lab.com/ betreft: Kots, braak rochel... allemaal ontwerpen die half zijn.
dan denk ik dat ik maar een wat simpelere bouw op basis van alle schema's waar in dit topic naar verwezen word
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 15 april 2009 00:10:31 schreef free_electron:
damn. kan je dat ontwerpje niet verpatsen aan agilent ? dan kan ik er een paar honderd bestellen. inplaats van die grote kloeffers in het lab.
Dat ding van Sine is werkelijk ZO schattig he, net een puppy; als je hem in de hand hebt dan wil je hem gewoon gelijk mee naar huis nemen.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 15 april 2009 00:16:15 schreef Henry S.:
En wat http://www.electronics-lab.com/ betreft: Kots, braak rochel... allemaal ontwerpen die half zijn.
Het grote nadeel bij deze aanpak is de beperkte uitgangsspanning. Je komt niet hoger dan de maximum uitgangsspanning van opamp U2, minus twee maal een basis/emitter-overgang.
Bij een aanpak als die van Elektuur '82 (of de ELV-voedingen waarnaar Sine verwijst) kan de uitgangsspanning zonder probleem een veelvoud zijn van hetgeen de opamp kan leveren, zoder dat je met PNP/NPN toestanden moet gaan werken.
Op 14 april 2009 22:40:41 schreef Sine:
Dat is het zelfde ding als ik gebruikt heb in mijn laatste twee voedingen.
Deze is 0 - 35V 0 - 3A, beiden schakelen een extra trafo wikkeling bij als de uitgang boven de halve voedingsspanning komt. ( nog maar half zo klein koelprofiel nodig )
En die hoeven wat formaat betreft niet eens zo gruwelijk groot te zijn :
Die hierboven voldoen NET, ze zouden iets groter mogen.
Dat lieve blauwe dingetje, dat in je handen ligt, ziet er ideaal uit.
Wil je eventueel de info (pcb, schema enzo) openbaar maken ?.
Deze V en A meter staat ook op de site van Electronics-lab, is dit iets of ook te vergelijken met de voedingen zelf ?
Jochem
In diezelfde post geeft hij aan welk schema het is, met link en al, wat wil je nog meer?
[Bericht gewijzigd door Jochem op (10%)]
Jochem
beide, ik had hele mooie kleine potmeters, maar met helemaal de vekeerde waardes dus daar heb ik het eea voor moeten aanpassen. Het zelfde met de paneelmeters en de hulp voeding.
Ook het omschakelen van de trafo doe ik met een paar mosfets ipv een relais, en zo nog wat kleine dingen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (23%)]