Kort door de bocht:
Mag je 4 of 6mm2 lassen met een 2,5mm2 in een lasdop?
Van lasklemmen meende ik te weten dat het niet mocht, maar de voorschriften voor doppen ken ik niet.

Zo ja, wat is het maximale qua diktes dat je mag samenvoegen?
Zo nee, hoe kun je die adres dan fatsoenlijk, veilig en legaal verbinden??

F

Met lusterklemmen gaat dat zeer goed en veilig.
Met lasdoppen weet ik niet of het mag.

Ik heb ook wel eens lassen gemaakt met verschillende aderdiameters, bijvoorbeeld 3X2.5mm2 en 1X6mm2 tot op heden nooit geen problemen gehad, zolang je maar draaidoppen hebt van conex, de rest is allemaal bagger, en dan met name de steekklemmen (speciaal voor mensen wat geen draailasdoppen kunnen maken)
het staat niet op het doosje dat het niet mag, je moet alleen zorgen dat je niet teveel mm2 in 1 lasdop krijgt

Toevallig al aan railklemmen gedacht?

[Bericht gewijzigd door meije op (14%)]

De lasdoppen die ik ken vermelden alleen een maximale totale diameter, en ik sluit me aan bij het advies om Conex te nemen. Grote voordeel is dat je de las optisch kan controleren en dat hij ook echt goed vast blijft zitten als hij op het oog in orde is.

Met Conex Goliath gaat het prima, nooit problemen mee gehad. Wel moet je rekening houden met de zekering, als via die dikkere aders bijvoorbeeld de 2.5mm2 met 35Amp wordt gezekerd, dan mag het weer niet! Dus zekering aanpassen aan de dunste ader.

Groetjes Hans.

Sorry maar dit is voor mij niet te volgen.
Er wordt gepraat over lusterklemmen, lasdoppen, lasklemmen. Volgens mij is dat allemaal hetzelfde. Ik ken alleen draaidoppen en steekklemmen wat betreft de niet schroefbare.

Bij twistlassen mag het niet, bij lasklemmen wel mits de diameter binnen de specificaties passen.
Dus bij een 1-6mm² lasklem mag je alle diameters tussen 1 en 6mm² samenvoegen.

Bij een twistlas mag dat niet reden:

de dikste ader word niet getwist de dunne aders draaien eromheen en daardoor zou je de dikste tussen de twist weg kunnen trekken.

Lusterklemmen worden in NL ook wel kroonstenen genoemd. Ik moest het ook even opzoeken... :-)

@ benleentje:
Lusterklemmen of zoals men soms zegt "suikertjes" zijn de modellen moet schroeven, ze dienen eigenlijk alleen voor wat de naam zegt: lusters aansluiten.
Lasdoppen zijn de draaidoppen, soms bij merknaam Conex genoemd.
Steekklemmen of lasklemmen zijn de klemmen die met een veer op de draad klemmen. Meestal genaamd naar de merknaam Wago.

In draaidoppen krijg je 2 verschillende aders alleen deftig vast als je goed oplet bij het draaien. Maar aangezien hier in Belgie nooit 2 verschillende aders aan elkaar gezet worden tenzij men aan het foefelen is, is dit geen probleem.

[offtopic]wtf. is een 'luster'?[/offtopic]

[ethymologie modus]
Een luster is een verbasterde kroonluchter. En dat is precies waar onze kroon(luchter)steentjes voor bedoeld waren.
Voor hetzelfde geld hadden ze hier in NL dus luchterklemmen geheten.
[/ethymologie modus]

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (10%)]

volgens mij staat op de conex lasdop de maximale dikte
namelijk 12,5mm in kleine letters dat wel en anders op het doosje
je mag dus 5 keer 2,5mm lassen
of 3 keer 4 mm ook nog steeds onder de 12,5 mm
kom je er boven dan bestaan er grotere lasdoppen deze worden ook wel jumbo genoemd

succes

Op 22 april 2009 18:16:46 schreef GJ_:
[ethymologie modus]
Een luster is een verbasterde kroonluchter. En dat is precies waar onze kroon(luchter)steentjes voor bedoeld waren.
[/ethymologie modus]

:-) Het is misschien daarom dat ze luchters ook wel kroonluchters zijn gaan noemen, omdat ze met kroonsteentjes aangesloten worden.

- - big bang - -

Nu snap ik ook waarom ze die dingen kroonstenen noemen, kroonluchters zijn van die lompe/breekbare dingen, het zelfde met kroonstenen, een paar keer tevaak aan een kroonsteen zitten en de draad zit alweer los....

conex heeft 6 mm2 draailasdoppen , wel dezelfde diameter gebruiken dus geen 2,5 en 6 bij elkaar.
Moet dit toch dan een railkastje of een lasdoos met rail gebruiken.
Voor niet massieve kern kabelschoenen toepassen.

Op 22 april 2009 18:16:46 schreef GJ_:
[ethymologie modus]
[/ethymologie modus]

Eigenlijk is het net andersom.
Waarom zou Vlaams een soort verbasterd Nederlands zijn? Het zijn twee evenwaardige varianten van dezelfde taal.

Luster is correct latijn en komt van lucem, licht.
Net zoals lucifer, lux , lustrum ....

Eigenlijk is het de benaming van de stralen kroon die je bvb in vroege schilderijen rond het hoofd van heiligen ziet. (vandaar verbasterd tot kroonluchter :-)) Die stralenkrans is op zich een overblijfsel van de "Sol invictus" of de zonnecultus uit de periode rond 290 ad in Rome.

De luster, staat dus voor een meervoudig lichtpunt, dat rondom een stralenkrans van licht schept.

Amen.

In Belgie is het niet toegestaan om verschillende diameters aan elkaar te verbinden met wat voor klem dan ook.
Elke overgang van draaddiameter moet gezekerd worden.

Uit eigen ervaring weet ik dat verschillende diameters samengedraaid in een "conex" lasdop geen betrouwbare verbinding oplevert.

Op 22 april 2009 19:14:38 schreef meije:
Nu snap ik ook waarom ze die dingen kroonstenen noemen, kroonluchters zijn van die lompe/breekbare dingen, het zelfde met kroonstenen, een paar keer tevaak aan een kroonsteen zitten en de draad zit alweer los....

Eens die draden er goed inzitten en deftig vastgevezen zijn,komen die niet meer los.Maar natuurlijk moet het wel deftig gedaan zijn.
Nuja als jullie denken dat die enkel dienen om "kroonluchters" aan te sluiten,mij niet gelaten.Maar ik wil wel eens een kroonluchter zien waarvoor je de 25mm² versie van deze kroonstenen gebruikt ;)

Wat staat er op de lasdop??
Dat is je eerste voorwaarde.
Insteeklasdoppen zijn normaal tot max 2,5 qmm en 16 Ampere, daar kun je de 6 qmm niet in krijgen.

Ik los het meestal op (in grondlassen) door de aders in een kroonsteen te doen.
Ik zorg er dan voor dat de draden zover aangestript zijn dat elke draad door 2 schroeven aangedraaid wordt. (2 draden naast elkaar>
Wel oppassen, niet elke kroonsteen leent zich ervoor om verschillende aderdiameters goed te klemmen.

Je kunt ook parallelverbinders toepassen.
Dit gaat goed voor de grotere maten.
http://www.klauke.com/fileadmin/pdf/080603_produktupdate/01_elektrisch…

Nou da's weer veel info!
Dus die doorzichtige zijn het verstandigst omdat je kunt zien wat je doet...
En wanneer ze niet meer doorzichtig zijn vanwege een of andere roetaanslag, merk je dat meteen.

Ik kan er nog steeds niet bij dat dat veilig is!
Je hebt zo'n klein contactoppervlak...
Als je al verschillende aders kunt "hebben", zal er vanwege doe ronde vorm nooit een volledig raakvlak zijn.
Het klemt dus verwacht ik een of ander weerhaak principe.
In ieder geval iets dat wederom over een klein oppervlak contact maakt.
(zou het contact over een groot deel vallen, zal de klem nooit goed klemmen tenzij de kracht over het hele oppervlak zo groot is dat hij de hele ader evenredig bedekt en met voldoende kracht wordt geknepen. En dat kan niet want dan zou je hem er nooit goed in kunnen krijgen.)

Dan ook weer...
Het zijn veercontacten die vanwege de flexibiliteit dun zijn. Dus een klein oppervlak/doorsnede voor geleiding.
Dat kan nog niet goed zijn?

(ik riep dat al toen ze steeds meer op de markt kwamen. Mijn examenopdracht Electro mocht ik er echter niet mee doen, tenzij ik kon aantonen dat ik ook wel een normale klem kon zetten)

Ik blijf die steeklasdoppen ook maar griezelig vinden, ik gebruik zij bijna nooit.

Op 22 april 2009 23:46:15 schreef thevel:
Ik blijf die steeklasdoppen ook maar griezelig vinden, ik gebruik zij bijna nooit.

Die werken perfect,zelfs voor 16A-20A.Die van Wago zijn een plezier om mee te werken :)
Sinds we die zijn beginnen gebruiken bij mijn vorige baas(vooral industrie) hebben we daar nooit problemen mee gehad.
Maar dat hebben we ook niet gehad met kroonstenen en ook niet met draaidoppen,deze werden wel al niet meer gebruikt bij ons van voor ik daar in 1997 begonnen ben.
Het voornaamste is trouwens een goed contactoppervlak,maar dat wilt niet noodzakelijk zeggen dat dat een groot oppervlak moet zijn.Als je bij kroonstenen iedere draad onder 1 vijs klemt,is dat zeker voldoende.

IK heb totaal geen probleem met steeklasdoppen. Heb er denk al honderden gebruikt in mijn leven. Zo ook voor heaters van 3000W. Hebben nooit problemen gehad.

Het enige probleem wat ik met een steeklas ooit gezien heb is een persoon die de ader maar 5mm had aangestript of als ze de drader er maar half insteken. Maar dat zijn gewoon prutsers en het vak niet waardig.

Ik denk eigenlijk dat een verbinding zo goed is als de persoon die ze maakt, kortom de verbinding is zo sterk als de zwakste schakel.

Ach ja, opzich als je steekdoppen van een goed merk hebt (Wago, Conex) en je monteert ze kundig (dat is meer dan alleen de draad lang genoeg aanstrippen: je moet ze ook volkomen zonder mechanische spanning monteren en nooit hergebruiken), dan blijven ze het heus wel een tijd doen. Alleen niet in mijn huis, daar komen ze simpelweg niet in. Ik ben een mierenneuker en neem geen risico's.

Steeklasdoppen hebben ook niet mijn voorkeur. Geef mij maar de oude draaidoppen. Zal wel te maken hebben met het feit dat steeklasdoppen 50 jaar geleden nog niet bestonden.

Maar ik ben ook geen fundamentalist. Soms kies ik voor een pragmatische oplossing. Toevallig gisteren nog een steeklasdop gebruikt. Bij het aanleggen van een extra stopcontact in de schuur. Een pragmatische oplossing was een las maken binnen de behuizing van een IP44 stopcontact. Het was een nauw hoekje. Draaidop paste niet, steeklasdop wel...

O begrijp me niet verkeerd!!
Ik begruik ook regelmatig lasklemmen, maar de kwaliteit vande techniek en de werking...
Dat strookt niet met zoveel ander beredeneringen.
Ik doel dan op het kleine contactoppervlak en de kracht waarmee deze contact maken.
Waarom (technisch gezien) is dat veilig?

Mijn argumenten:
-Je hebt zo'n klein contactoppervlak...
Als je al verschillende aders kunt "hebben", zal er vanwege de ronde vorm nooit een volledig raakvlak zijn.
Het klemt. Dus verwacht ik één of ander weerhaak principe.
In ieder geval iets dat wederom over een klein oppervlak contact maakt.
Zou het contact over een groot deel van de ader vallen (groot raakvlak = minder weerstand) zal de klem nooit goed klemmen tenzij de kracht over het hele oppervlak zo groot is dat hij de hele ader evenredig bedekt én met voldoende kracht wordt geknepen.
En dat kan niet want dan zou je hem er nooit goed in kunnen krijgen.

-Het zijn veercontacten die vanwege de flexibiliteit dun zijn. Dus een klein oppervlak/doorsnede voor geleiding.