Reguleren van stroomproductie.

Evarist

Golden Member

2 vraagjes.
1. Op welke wijze wordt de productie van stroom geregeld. Deze moet van seconde tot seconde het verbruik dekken. Bij toenemend aantal 'variabele' stroombronnen zoals windmolens kan dat meer varieren dan vroeger.

2. Welke firma's staan in NL in voor alles wat met stroom te maken heeft, productie, verdeling, metering, verkoop enz.

Zie hier voor B.

Elia: regulator en hoogspanningsbeheerder.
Electrabel,Ecopower,Essent Energy Trading: producenten
Eandis, Imewo, Iverlek enz: Laagspanningsbeheerder en metering.
Creg, opgesplitst voor de regio's in VREG, CWaPE,BRUGEL: commisie voor regulering.
Nuon, Essent,Electrabel enz: verkopers.

Voor wie dacht dat dit een ingewikkeld boeltje is nog dit: de meeste van boven aangehaalde instanties hebben nog een paar nevenfirmas en dochters, die allemaal een stuk van de koek nemen van je rekening.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Normaal gesproken bedraagt de frequentie van het net 50Hz, wanneer er meer gebruikt wordt dan er opgewekt wordt zal de frequentie dalen, daarop worden de turbines in de centrales sneller gezet om meer vermogen te leveren. Aan de andere kant wanneer er minder gebruikt wordt neemt de frequentie toe, een teken om de turbines omlaag te zetten.

Met windmolens er bij maakt op zich niet uit. Een windmolen die aan gaat is voor een centrale het zelfde als een grote verbruiker die uit gaat, frequentie stijgt iets, centrale regelt het bij.

bedrijven in Nederland:
Beheerder landelijk transportnet: Tennet.
Regionaal netbeheerders

Cogas Infra & Beheer B.V.
Delta netwerkbedrijf
Enexis
Liander
NRE netwerk
Rendo netbeheer
Stedin
Westland Infra

producenten zijn er inmiddels vrij veel:
Essent, Nuon, E-on, oxxio, NRE, Electrabel, NEM, RWE
dat zijn ze zo die ik 123 kan bedenken maar zijn er vast nog een paar

Evarist

Golden Member

Bedankt voor je antwoord.
Kerncentrales kunnen niet bijgeregeld worden, maar hoe wordt een gascentrale geregeld? Bij wijze van spreken de kraan iets verder dichtdraaien?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

vergeet niet dat het geheel in europees verband geregeld wordt. Stroom wordt op de europese stroombeurs in Leipzig verhandeld. Overigens weten stroomverdelers (de 'nutsbedrijven') heel erg precies hoeveel stroom er op een bepaald moment op bepaalde punten wordt afgenomen. Dat wordt allemaal erg nauwkeurig gemeten, omdat de stroomprijs op de stroombeurs sterk wisselt. Dus is het van belang te weten hoeveel stroom er op welk tijdstip wordt afgenomen.

Evarist

Golden Member

Dat heb ik al gezien. Op dit eigenste ogenblik levert NL 200MW aan Belgie en wij doen er nog wat bovenop en leveren 500MW aan Frankrijk.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

wie van de energie bedrijven zal dan terug gaan remmen met het te leveren vermogen, ik verwacht dat het financiële rendement het hoogst zal zijn als de centrale op 100% draait, dan hebben de energie producenten toch weinig belang om de kraan iets dicht tedraaien

Op 4 mei 2009 12:52:18 schreef Evarist:
Kerncentrales kunnen niet bijgeregeld worden

En of dat kan, gewoon een kwestie van je splijtstaven iets verder uit de reactorkamer trekken, of de remstaven iets de reactor inschuiven (bij een conventionele reactor ten minste, zoals volgens mij alle 3 of 4 de Nederlandse kerncentrales werken). Hoe dit met de modernere reactoren gedaan wordt, weet ik niet. Die zijn ongetwijfeld ook bij te regelen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

De stoomafsluiter los gooien helpt ook veel:P de druk van de stoomturbine wordt dan snel minder.

[Bericht gewijzigd door meije op dinsdag 5 mei 2009 00:50:41 (36%)

Op 4 mei 2009 12:35:59 schreef the waiter:
Normaal gesproken bedraagt de frequentie van het net 50Hz, wanneer er meer gebruikt wordt dan er opgewekt wordt zal de frequentie dalen, daarop worden de turbines in de centrales sneller gezet om meer vermogen te leveren. Aan de andere kant wanneer er minder gebruikt wordt neemt de frequentie toe, een teken om de turbines omlaag te zetten.

Que? Frequentie? Niet dat ik enige kennis van zaken heb, maar logischerwijs slaat dat nergens op. Hoeveel? En wie bepaalt dan de frequentie? Verduidelijk u.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 4 mei 2009 23:33:20 schreef Tommyboy:
[...]

En of dat kan, gewoon een kwestie van je splijtstaven iets verder uit de reactorkamer trekken, of de remstaven iets de reactor inschuiven

Zeker, het kan.

Probleem is dat het systeem als geheel nogal traag reageert. Het is dus moeilijk in te spelen op snelle varanderingen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Vrijwel alle centrales produceren stoom die dan door een turbine geduwd wordt om een grote generator aan te drijven. Ik weet niet hoeveel stoom er "in het circuit" zit zodat je daar wat extra energie uit kunt halen....

Maar, er zit zeker energie in de traagheid van de turbine en generator. Dus als er een vraag-piek is, zal in de eerste instantie de spanning zakken. Alle ohmse belastingen als lampen gaan dan vanzelf minder gebruiken!

De extra energie komt uit de traagheid van de turbines. Die gaan daardoor langzamer draaien, vandaar dat de frequentie terugloopt.

Gas-centrale dordrecht heeft (had?) een aantal vliegtuigmotoren staan. Die doen het ook prima op gas. Een vliegtuigmotor kan na ruim 10 seconden al meer vermogen geven als je gas bij geeft. Toen ik er was, pak 'm beet eind jaren '80, leverde 1 zo'n vliegtuigmotor zo'n 40MW, naast dat ie dus eigenlijk voor de lucht-toevoer van de hoofd-brander bedoeld was.....

Wat de tijdsconstante van de hele centrale is, weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Echt, de hele energie distributie draait op de frequentie. Er is altijd een percentage "draaiende reserve" dat binnen een aantal seconden in vermogen gevarieerd kan worden. De tijdconstantes (ongeveer):
0..1 sec: massa traagheid in de turbines
1..60 seconden: draaiende reserves
1-15 minuten: gasturbines
1-5 uur kolen en olie gestookte centrales
1-2 dagen kerncentrales

Het probleem met wind turbines/PV is dat niet alleen de vraag maar ook het aanbod gaat varieren. Ook zijn gelimiteerd vermogen generatoren (zoals een wind turbine) effectief een negatieve weerstand voor het net (spanning omhoog, stroom omlaag en vice versa) dus met een beetje inductie/capaciteit gaat de demping van het electricitiets net omlaag, dus kans op oscilaties. Een ander probleem is de beveiliging, de energie komt niet meer van een aantal grote centrales,maar van een heleboel kleintjes....

carpe cerevisi

@ DC2PCC: Zou je mij misschien een mailtje kunnen sturen?

Op 5 mei 2009 01:32:45 schreef Bert_mc:
[...]

Que? Frequentie? Niet dat ik enige kennis van zaken heb, maar logischerwijs slaat dat nergens op. Hoeveel? En wie bepaalt dan de frequentie? Verduidelijk u.

dat zit in de orde van honderdste van een Hz