In vervolg op het vorige topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/959049
Nu de motor het doet moet ik de toeren sensor uitlezen.
Het enige probleem is dat het een soort generatortje is.
hij heeft 2 draden en levert een spanning tussen de 0 en ongeveer 50V.
Ik vraag mij nu af hoe ik dat kan uitlezen met een PC of PIC.
Het signaal zou dus naar TTL niveau geconverteerd moeten worden, maar hoe?
mvg, Thom.
Jefster
High voltage rock n' roll!
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Als je dat ding een beetje belast komt er heus geen 50V uit... dus idd een spanningsdeler, niet al te hoogohmig maken...
als ik in crocodile technology wat pruts krijg ik de volgende waardes:
Uvoed = 50V
R1 = 10 Ohm
R2 = 1,25 Ohm
bij dit circuit:
|output
Pos -------- R1 ----------------- R2 ----- Nul
dat dacht ik dus ook al.
Voor R1 kan het nog wel denk ik, maar R2 moet dan ongeveer 1K zijn toch?
Anders, iemand een goede calculator voor dit soort dingen?
Ik wil het uiteindelijke signaal dus meten meet een AD converter in mijn PIC.
Goed punt, het is inderdaad AC met een variabele frequentie. Gelijkrichten, beetje afvlakken, en nog eens meten.
Het is idd AC, het is een dynamo.
Natuurlijk kan dat gelijk gericht worden, dat is niet het probleem. Het probleem is dat de uitgang (na gelijkrichting en afvlakking) nogsteeds rond de 50V ligt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Misschien een heel vreemd idee hoor, maar waarom wil je de spanning meten? Is het niet veel handiger om te frequentie te tellen?
Op 13 mei 2009 10:24:51 schreef termination:
Het is idd AC, het is een dynamo.
Natuurlijk kan dat gelijk gericht worden, dat is niet het probleem. Het probleem is dat de uitgang (na gelijkrichting en afvlakking) nogsteeds rond de 50V ligt.
Heb je dat geprobeerd? Ik blijf die spanning erg hoog vinden en denk dat ze belast moet zakken. En moest het toch zo zijn blijft de mogelijkheid om een spanningsdeler te maken (neem de weerstanden niet te klein, reken eens uit welke de maximale stroom is die je door die weerstanden mag hebben om hun maximale dissipatievermogen niet te overschrijden).
Welk soort uitlezing heb je in gedachten? Moet er een terugkoppeling gebeuren naar het toerental? Of moet het gewoon iets met ledjes zijn of zo?
Frequentieteller zou ook kunnen maar dat is iets ingewikkelder om te maken natuurlijk. Werk met een comparator, de ene ingang op 0, de andere op je AC-signaal (eventueel mits spanningsdeler, let op maximumingangsspanning!), je krijgt pulsen bij elke nuldoorgang en die kan je gaan tellen.
Kijk ook hier eens naar: http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/T/D/A/1/TDA1085.shtml (datasheet downloaden) - dat is een regel-IC voor motoren, kwam in oudere programmatoren wel eens voor. Heb je een idee hoe je de motor kan regelen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De frequentie tellen kan veel gemakkelijker, als je een optocoupler gebruikt met een weerstandje in serie voor de stroombegrenzing, en daaraan parallel een zenerdiode, en tenslotte nog een weerstand om de stroom door de zener te beperken. Op die manier krijg je een galvanisch gescheiden blokgolf.
Afhankelijk van de frequentie die je krijgt (zal niet al te hoog zijn, denk ik) zou je problemen kunnen krijgen met een standaard optocoupler, omdat die dingen niet echt snel zijn. Als je er hooguit een paar honderd Hertz uit krijgt, zal dat geen probleem zijn.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Seriemotor => 15.000 rpm onbelast => 250 hz.
Als je die generator belast met 470 Ohm bv zakt de spanning al fors in.
Ok. Blijkt dat de weerstand die ik gebruikte kapot was. De spanning zakt idd redelijk ver in. zo ver dat een LED er direct op kan draaien.
Ik wil dus voor de comparator gaan, maar welke moet ik dan hebben? volgens een multimeter komt er ongeveer 12V AC uit, dus ingeveer 5V na gelijkrichting.
Kan ik dan gewoon een LM339 pakken?
Dat denk ik wel.
Galvanische scheiding is niet nodig, die tachospoeltjes zitten volledig gescheiden van de rest van het motorgebeuren.
Toerental is idd rond de 10-15000rpm.
ok. heb het ding aangesloten en de PIC geprogrammeerd.
Ik krijg nu (na wat debuggen) netjes een signaal binnen als de motor draait.
Het enige probleem is dat het nogal "bouncet".
Soms met enorme pieken.
Zoals te zien, de onderste lijn is netjes, maar soms sprint ie naar enorme hoogtes (het hoogste punt van de onderste lijn is ongeveer 12000 RPM, de onderrand van de grafiek is 0.)
Ik hoorde ergens al iets over een schmitt-trigger over de comparator zetten.
Iemand een idee hoe ik dit "bouncen" kan tegen gaan?
[Bericht gewijzigd door termination op (18%)]
Heb het zojuist even geprobeerd, mara dit lost niets op. De enorme sprongen omhoog blijven bestaan. Zou het kunnen dat de PIC de snelheid (en de storing!) van de motor niet aankan?
De storing noem ik omdat bij het inschakelen al mijn USB apparaten spontaan afmelden.
Ik beschik helaas niet over geaarde stopcontacten.