Ik heb Li-ionaccu's gekocht met de bedoeling ze voor elektrische tractie te gaan gebruiken. Ieder pack heeft 7 cellen van 16Ah. Na ontlading met 4A blijkt dit maar 13Ah te zijn. De accu is behoorlijk warm.
Ontladen met 8A lukt niet: de balancer stopt de spanning. Ik heb echter 16A nodig. Wat nu?
Volgens de datasheet zouden de cellen (niet de packs) 3C moeten kunnen leveren.
http://www.yuntong-batt.com/en/sealed.php?cl=18&pcl=4 YT2680125
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Bedankt voor je bijdrage, Fuzzbass, maar dat was mijn vraag niet.
Als die accu's warm worden (geschat 30°) bij C/4 hoe warm gaan ze dan worden bij hun maximum 3C?
En hoe komt dit. 4 nieuwe accu's hetzelfde.
Op 15 mei 2009 17:59:13 schreef Evarist:
En hoe komt dit. 4 nieuwe accu's hetzelfde.
China brol.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je vraag was "Wat nu?" en het antwoord van Fuzzbass klinkt mij redelijk in de oren. Als je geen 16A kan trekken en dat wel wil maakt het niet uit hoe warm ze dan misschien in theorie zouden worden, dan voldoen ze kennelijk niet aan de specs...
Ik weet dat in de min kabel van het pack een soort elektronische zekering zit die bij 8A afknijpt. Ik vermoed dat Evarist deze wil verwijderen, en zich daarom afvraagt hoe heet ze gaan worden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de leverancier met die 3C bedoelt: dan onploft-ie, kan het wel zijn dat ze erg warm worden... Mijn eigen motto is: je bent een rund als je met goedkoop lithium stunt. Dit soort dingen zou ik misschien wel durven maar dan met gerennommeerde cellen van een fabrikant die er zelf vertrouwen in heeft en niet alvast preventief een conservatieve zekering of begrenzer plaatst om zich in te dekken.
Overigens vind ik 30 graden niet echt warm, dat haalt mijn mobiele telefoon ook wel tijdens opladen of gesprek in afgelegen gebied.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als die accu's warm worden (geschat 30°)
Behoorlijk warm is wel wat overdreven. 30° is maar enkele graden boven kamertemperatuur...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De term "3C" snap ik wel. Maar vaak heeft dat betrekking tot opladen. Betekent dat dan ook vanzelf dat ze met die snelheid mogen worden ontladen?
Ik geloof dat ik een keer een pagina had gevonden waar een batterijen fabrikant z'n verschillende modellen toonde. Volgens mij waren er ook speciale "snel laden, langzaam ontladen" batterijen....
(Denk bijvoorbeeld aan een mobiele telefoon. Als die met 10C kan laden, is ie in 6 minuten weer vol, terwijl je hem nooit sneller dan in 2 uur (telefonerend) leeg kan maken. Batterij die priecies DIT kan is perfect....)
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
De term '3C' heeft integendeel te maken met de max ontlaadstroom. Ik ken weinig of geen li-ion's of LiPo's die met meer dan 1C, laat staan sommige met 2C èn serieuze impact op de levensduur, mogen geladen worden.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kortom die balancer eraf, temperatuursensor er op, forse dummyload en gaan. Gaat het fout dan heeft Yuntong the battery solution expert een probleem. Heb je ze al gemaild met dit issue trouwens ?
Ja, maar ze vragen een hoop inlichtingen die ik hen niet kan geven. Gegevens van de balancer bv. Bovendien bevelen ze de nieuwe Li-Po's aan.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De term '3C' heeft integendeel te maken met de max ontlaadstroom.
Dit is er een die speciaal voor snel laden/ontladen is. gemaakt.
http://eaky.en.ec21.com/High_Discharge_Rate_Lithium_Polymer--888069_12…
De term <zoveel>C kan dus betrekking hebben op zowel laden als ontladen!
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Je link bewijst niks, behalve dat '<zoveel>C' hier ook de maximum continue ontlaadstroom is.
Specs voor Li-ion/LiPo/LiFePo accupacks zijn doorgaans:
- xSyP (x cellen in serie, y cellen in parallel, bvb. 5S2P)
- Maximale capaciteit in mAh (=C)
- Continue ontlaadstroom/burst ontlaadstroom (bvb. 30/40C)
- Maximum laadstroom, meestal (en aangeraden) 1C
- Nominale spanning van het pack
Zelfs indien de constructeur laden met 2C (of zelfs 3C) specifieert is het ten sterkste aangeraden om niet boven 1C te gaan, op straffe van sterk verkorte levensduur.
Indien je toch met 2C of 3C wenst te laden is het tevens aangeraden om tijdens het laadproces continu de accutemperatuur te monitoren via een sensor direct bevestigd op het accupack. Bij te hoge accutemperatuur moet dan automatisch de laadstroom aangepast (lees: verminderd) worden.
Dit kan bvb. met de Graupner Ultra Plus Duo 50 computerlader (prachtige lader!).
Laadstromen lager dan 1C zijn ook niet aangeraden omdat het dan moeilijker wordt om exact de dV/dT piek tijdens het laden te detecteren (volgeladen accu).
En dan spreek ik nog niet eens over de noodzaak van 'cell balancing' bij seriegeschakelde packs...
rew
Oops. Ik heb van de 5 gevonden links kennelijk net de verkeerde gepost. De andere links gaven specs van 10C laden en 18C ontladen en zo. Zoek zelf maar eens. Google naar " lipo 20C "
Hier is een batterij die gespect is zoals jij zegt: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXWNZ0
Ik zweer het je vanochtend had ik zo maar een paar sites waar batterijen stonden die je op 10-20C mocht laden, en dan zo'n 150% daarvan mocht ontladen. Ik heb nu een half uur zitten zoeken, en niks kunnen vinden. Raar hoor.
[Bericht gewijzigd door rew op (48%)]
Dat snelladen hoeft niet. De meegeleverde lader laadt met 0.2C en dat is OK. Ontladen moet gebeuren met 8A gemiddeld en 16A piek. En ik ben bang om de cellen hiermee te belasten.
Op 15 mei 2009 19:35:17 schreef maartenbakker:
Mijn eigen motto is: je bent een rund als je met goedkoop lithium stunt.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (33%)]
Ik heb voor de lol een 2de pack getest en dit levert zonder problemen 13A op de dummy. Het stopt netjes als de accu leeg is, dus geen gevaarlijke experimenten. De capaciteit is echter lager met 13A dan met 4A. Hebben Li-ions een peukert-factor?
Even een update. Yuntong levert verschillende packs onder dezelfde typenummer. De balancer verschilt, en daarvan vind je nergens gegevens, je ziet alleen dat 1 type 'zwaarder' is uitgevoerd.
Ik heb inmiddels 4 dezelfde packs, en heb deze in de motorfiets gemonteerd, en die doet het voortreffelijk. Trekt sneller en rijdt sneller door het lichtere gewicht. Het rijbereik is behoorlijk hoog, wat bewijst dat de theorie niet klopt: het meten van de capaciteit zegt niets over de praktijk.
Een Pb accu van 24Ah gemeten geeft minder rijbereik dan de li-ion van 9..10Ah (x2 in parallel)
Ik hou jullie op de hoogte.
maartenbakker
Golden Member
De capaciteit is heel erg afhankelijk van de ontlaadstroom. Ik dacht dat de capaciteit doorgaans gespecificeerd was gemeten bij een ontladingstijd van 10 uur. Omdat de karakteristieken van lood en li-ion toch anders zijn, kan bij langzamere of snellere ontlading de capaciteit dus ook behoorlijk schelen.
Anyway, blij dat je achter de oorzaak bent en dat de accu's of balancers dus niet brak bleken te zijn (of zouden ze op afgekeurde productie een lichtere balancer zetten om ze alsnog zonder problemen te kunnen verkopen?)
Wat jij zegt , Maarten zou wel eens juist kunnen zijn. Ik heb stilaan mijn buik vol van CN producten, maar toch worden we er dagelijks mee geconfronteerd.
Even een update. Yuntong heeft accu's geleverd met 4.1V en andere met 4.2V cellen. Dit verklaart een verschil van 0.7V per pack van 7.
Het parallel schakelen van verschillende accu's leidt tot problemen uiteraard. Ik heb inmiddels de 'lagere' packs geruild en heb nu een verschilspanning van 200mV. Zo goed als niets dus.
Nu checken hoe groot mijn rijbereik wordt.
De vooruitzichten zijn goed: de bromfiets weegt 30kg minder, en trekt duidelijk sterker. De topsnelheid is met 5km/u toegenomen.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (15%)]