het grote interessante aanbiedingen topic

Dit topic is gesloten

Lampje met 24 LED's bij Action voor 1,99.

http://www.xs4all.nl/~orinoco/ledlamp_thumb.jpg(klik voor vergroting)

Er gaan drie AAA-batterijtjes in. De LED's zijn niet van superkwaliteit, er zit bij sommigen een roze-blauwe zweem in het wit. Er komt wel een aardige bak licht uit. Aan de achterkant zit een magneetje en een inklapbaar haakje voor bevestiging.

Het lampje heeft drie standen en kan niet volledig uitgezet worden. Bij stand 1 licht de buitenste ring LED's uiterst flauw op, dat zal wel bedoeld zijn als orientatieverlichting om het ding terug te vinden. Stand 2 laat de binnenste LED's branden, bij stand 3 komt de buitenring daarbij.

Gemeten stroomverbruik is 24 mA, 110 mA en 160 mA. Die orientatiestand is dus zo zuinig niet.

Afijn, veel licht/LED's voor weinig geld.

/edit @MAH: Het zijn zeker geen warm-witte LED's. Er zit eerder een vieze blauwzweem over. Maar lichtblauw kun je ze ook zeker niet noemen. Hou het maar op eng-TL-balk-wit... :)

De behuizing is van betere kwaliteit dan je voor de prijs mag verwachten. In eerste instantie had ik 'm gekocht om de LED's uit te slopen maar ik hou 'm nu maar gewoon intact. Tegen het stroomverbruik pruts ik er wel een extra schakelaartje in, die ruimte is er wel.

[Bericht gewijzigd door 6502 op zondag 24 mei 2009 17:24:24 (12%)

zijn dit wit-witte leds of meer warm-wit?
Mogelijk is dit prima om te bouwen naar 12 volt met een pwm-dimmertje in het batterijvak.

edit op hierboven: juk, dan hoef ik hem dus niet meer :(

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 24 mei 2009 18:33:52 (18%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Met een verbruik van 24mA gaan de batterijen, als je het ding verder niet gebruikt, een dag of 4 mee.

Een enkele LED op 2mA was ook voldoende geweest om het ding in het donker te kunnen vinden, en dat is al 50 dagen. Dat verbruik kun je nog halveren of zo met een eenvoudige schakelende regelaar.

Ik snap niet dat ze zulke dingen durven te verkopen. Ik heb een tijdje geleden ook zo'n miskoop gedaan met een keukenweegschaal bij de Blokker. Dat ding werkte op 2 knoopcellen, en hij leek het best redelijk te doen, totdat ik er achter kwam dat de batterijen maar een week meegaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

mja, maar de behuizing en de leds zijn wel goed. mogelijk zelfs eenvoudig zo aan te passen dat je strings krijgt van voor 12 volt. en anders inderdaad eens kijken naar een leddriver. Maar op vakantie hebben we een 12 volt installatie ter beschikking. vandaar dat hij het dan ook niet op batterijen gaat doen..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ja, ok, maar ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat ze het ding verkopen aan mensen die het in de huidige staat willen gaan gebruiken, niet de paar mensen die het ding slopen voor de onderdelen. En in de huidige staat is het ding zo goed als waardeloos, aangezien het batterijen vreet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat ik nog niet snap is waarom er 24 mA loopt. Zouden de LED's in de buitenring allemaal parallel staan met 2,4 mA per stuk? Zelfs dat geloof ik niet, gezien de uiterst zwakke lichtopbrengst.

Ik zal er 's wat meer aan meten.

ook even zoon lampje gekocht bij de action, kwam er toevallig lans ;). even aan gestolen op de lab voeding en de fluk van het werk er tussen.

heb de volgen de waardes gemeten (aan gesloten op 3,8 V ongeveer 3 gewonnen batterijen)

uit stand: 16 mA
stand 1: 550 mA
stand 2: 1,020 A

conclusie dat ding vreet inderdaad batterijen

Edit: even voor de duidelijkheid bij mij kan hij wel hellemaal uit. maar hij vreet dan nog wel even 16 mA !!

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Dat zijn flink andere waarden dan wat ik gemeten heb. Het mysterie wordt zo alleen maar groter... Ben nu 's avonds een beetje druk, maar in het komende weekend gaat 'ie helemaal open en zullen we eens zien wat er aan de hand is.

/edit: Er zitten twee transistoren in (S8550D), 1 diode en 1 weerstand van 150 Ohm in. En een minuscuul smd componentje met opdruk '151' (denk ik). En uiteraard zo'n behuizingloos chipje onder een druppel epoxy. De print is een doolhof, die moet ik op m'n gemak uitpiepen.

............dat lampje heb ik ook. bij mij kan hij wel helemaal uit en hij heeft al een hele tijd gelopen zonder dat de batterijen leeg zijn!

edit: heb hem hier open liggen maar weet niet goed hoe ik het verbruik moet meten. waar moet ik de pennen van mijn meter op doen??

[Bericht gewijzigd door krijn1995 op maandag 25 mei 2009 19:02:00 (32%)

gewoon tussen de plus van de batterij en de plus van het lampje. alleen denk ik dat je ook nog even de nul aan elkaar moet knopen omdat je geen ruimte hebt om hem dicht te draaien.

en de meter wel in ampere stand zetten !!! :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

ohke ik snap het maar ik heb hem helemaal open en dus moet ik de min er gewoon aan doen en de plus draad lostrekken en de meter ertussen hangen?

moet ik hem dan losmaken en later weer vast solderen?

Met een paar kroko-snoertjes gaat dat een stuk makkelijker.

http://www.baco-army-goods.nl/product_images/thumb_393_Kroko_snoertjes,_10_stuks.jpgfoto van Baco Army Goods

hier de meting: stand 1=uit, stand 2=binnenste ring, stand 3= helemaal

stand 1:000ma
stand 2:210ma
stand 3:260ma

hmm, de binnenste ring verbruikt dus aan zienlijk meer stroom!
binnnenste ring: 210 ma
buitenste ring: 50 ma

vreemd...

het word wel heel duister zo want we meten allemaal andere waardes. heel vreemd.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

hangt wel een beetje een brandlucht aan het ding.

made in pingpong leds met een spreiding op de lichtopbrengst(en energieverbruik) van ca 100% :P

logisch beredeneerd zou het waarschijnlijk 20*20mA=400mA zijn bij volledig aan. toch vermoed ik dat er een regelaartje in zit en voor meer licht willen ze de spanning/stroom wel eens wat verhogen.. maar 2.5x zo veel stroom lijkt me wel heel absurt. Dan lijkt Krijn zijn meting eerder reeel. Mogelijk veranderd er wat als Tinus de spanning iets veranderd?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

bij mij zitten er drie philips powerlife batterijen in.(niet oplaadbaar dus 1,5v)

even gemeten:

4,20 v onbelast.

is trouwens bagger kwaliteit printje

[Bericht gewijzigd door krijn1995 op woensdag 27 mei 2009 19:48:28 (14%)

ik had ze op mijn lab voeding aan gesloten. die afgeregeld op 3.8 volt das toch ongeveer 3 gewone batterijen

Edit ook even de voeding op geschroefd naar 4,20 volt

en dit zijn de nieuwe waardes

uit stand 14mA
stand 1 480mA
stand 2 880mA

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Thevel

Golden Member

3 gewone batterijen is ruim 4,5V (bij volle batterijen).

Edit/
880mA is wel erg hoog, je doet ws iets verkeerd...

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 27 mei 2009 20:15:12 (28%)

Tuin
Solar
Lamp
prijs per stuk
1,79

in de action shop

USB to RS232 Dongle with Extension Cable

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5859

Vorige week 3 stuks besteld voor omgerekend €6,78 EUR incl verzenden. Vandaag ontvangen uit HongKong.

Wat zit op het printje:

PL-2303HX: USB to Serial Bridge Controller
http://www.prolific.com.tw/eng/Products.asp?ID=21

ADM211: RS-232 200kBPS
http://www.analog.com/en/interface/rs-232/ADM211/products/product.html

Getest op XP en ok.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

uit stand 14mA
stand 1 480mA
stand 2 880mA

Waarmee meet je dat ? 14mA trekt de batterijen langzaam maar zeker ook leeg, en 1A uit penlites gaat niet echt lang goed.

Iemand enig idee wanneer Niels op SK.net weer een actie gaat doen?

Zou het kunnen zijn, dat deze LED-verlichting van Action op een bepaald
schema berust. Afhankelijk van de nauwkeurigheid van de (multi)meter zul je ook verschillende waarden uitlezen over de LED's. Hang er eens een scope aan, en bekijk dan hoe het gevoed wordt.....

[EDIT]
@Roland : Controleer de spec-sheets van de IC's nog even en vergelijk dat met de specs die DealExtreme opgeeft....

USB :
- PL-2303HX : USB 1.1 compliant.
- DealExtreme : USB 2.0 complaint.

RS232 :
- ADM211 : 200 Kbps
- DealExtreme : 1 Mbps

Volgens mij gaan ze bij DealExtreme er dan van uit dat de meeste kopers het kastje niet open peuteren en de chips nakijken. Laat staan dat ze de werkelijke snelheid controleren. "Ach het was toch goedkoop, waarom zou je er dan nog over klagen ?"
[/EDIT]

[Bericht gewijzigd door oxurane op donderdag 28 mei 2009 02:39:34 (45%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Als dat lampje van de Action echt zo'n primitieve schakelende regelaar bevat, zou dat de eerste zijn die ik in het wild zie. Ik zou het wel gaaf vinden, eindelijk een consumentenproduct dat de batterijen gebruikt tot er echt bijna niets meer uit te halen valt. Alleen jammer dat je er dan beter geen oplaadbare batterijen in kunt doen, want die worden natuurlijk niet blij van zo'n diepontlading.

Ik kan me dan alleen niet voorstellen dat er zo'n schakeling in zit, en je het lampje vervolgens niet helemaal uit kunt zetten, waardoor de batterijen alsnog leeg lopen.

Over die USB-RS232 converter: wat verwacht je dan voor 2 euro per stuk? Je hebt natuurlijk gelijk dat de specs op de website zouden moeten kloppen, maar je gaat me toch niet vertellen dat het je echt verbaast he?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten