Goedeavond
Ik heb sinds deze week problemen met mijn koelkast. De koelkast koelt helemaal niet meer. Ik dacht dat ik van de week al iets hoorde tikken. Kan ook zijn dat het ijs was dat viel en dat de koelkast al eerder niet goed meer koelde. Sinds vandaag koelt ie helemaal niet meer. Heb de koelkast van de wand gehaald en een flinke tik gegeven op de compressor. Dit hielp helaas niet.
De compressor wordt wel flink warm, maar misschien is dit ook wel normaal. Als ik de koelkast een tijdje uit zet en weer aan doe hoor ik de compressor in het begin heel zachtjes (met mijn oor erop)....als je je hand erop legt voel je het ook een heeel klein beetje. Maar dit is echt minimaal. Ik heb totaal geen ervaring met koelkasten en hoop dat jullie een idee hebben waar het aan kan liggen.
alvast bedankt
smeg fab30 is een koelkast met een bovenvriezer. 1 compressor.
Leon
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En als dat het neit is, is h.w.s. compressor kapot, maar kijk eerst maar eens goed naar het start/relais-of PTC
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Laat hem eerst het opstartgedeelte nou maar nakijken voordat je zo'n drastische conclusie trekt. Of is dat typisch een zwak punt van SMEG?
@ervaring hieronder: ik heb niet zoveel koelkasten onder handen gehad, maar de verhouding opstartgebeuren:compressor is bij mij tot nu toe iets van 5:1 dus als het geen specifieke fout is voor dat merk/leeftijd loont het altijd om de opstartinrichting te verdenken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (49%)]
Ik ben het met Maarten eens , gewoon even het startgebeuren bekijken, meestal is duidelijk te zien als er iet daar niet deugd, (verbrande of aangebakken zooi)
Van de 15 keer dat ik een fab30 heb gerepareerd die niet koelde maar waar wel de motor warm van werd, is 15 keer de compressor vervangen en 0 keer het startrelais/klixon gedeelte. Zodoende mijn ervaring.
De compressor die hieronder zit is een Danfoss.
Het startrelais/PTC/Klixon is 1 geheel en wordt door Smeg niet los geleverd.
De compressor staat dan ook vast en is niet los te krijgen.
maartenbakker
Golden Member
Daar vroeg ik dus naar: modelspecifieke ervaring. Nu duidelijk, dus de TS weet nu beter waar hij aan toe is
of eigenlijk 
Fab30 kasten zijn niet goedkoop.
Afhankelijk van de leeftijd van de kast, kun je proberen of je de compressor van Smeg onder coulance krijgt.
Het onderzetten van de compressor en afvullen met R600a kan beneden de 175 euro.
Vreemd..ik had aangegeven om een e-mail te krijgen zodra er een reactie geplaatst werd. Ik zie nu pas dat er allemaal berichten zijn geplaatst. Sorry en tevens bedankt voor de reacties!!
Stand van zaken nu. Nadat ik de koelkast een tijd heb uitgezet sloeg deze weer normaal aan en heeft gewerkt sinds gisteren
Dus ik hier weer zoeken en dan kom ik mijn eigen topic tegen waar dus wel reacties zijn geplaatst.
De koelkast maakt nu een zwaar zoemend geluid wat echt hard is. Compressor wordt ook warm maar het koelrek op de achterkant niet. Koelkast koelt volgens mij niet meer, heb maar uitgezet want het geluid kan niet goed zijn. Had ook het idee dat ik de laatste paar dagen gebubbel hoorde.
Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat een zwaar zoomend geluid te maken heeft met start relais. CVT misschien kan jij dit bevestigen of heeft het als nog met de de compressor te maken.
Doe jij reperaties voor een baas of klus je bij? Zo ja mag ik vragen in welke omgeving?
exacte leeftijd weet ik niet precies omdat ik de koelkast 3 jaar geleden 2de hands heb gekocht. I vrees dan ook dat smeg er niet aan gaat mee werken. Ik ga ze zo eerst is bellen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Zaanstad staat in CVT z'n profiel, z'n mailadres ook.
Net iemand van smeg aan de lijn gehad. De koelkast is geproduceerd aug. 2003 en zal dus wel begin 2004 gekocht zijn.
De medewerker dacht aan een verstopping in het systeem of dat de compressor echt stuk is. Ik word binnen twee werk dagen terug gebeld door een monteur..kijken wat hij erover zegt.
Ik hoorde vannacht trouwens ook alsof er water in het systeem naar beneden liep, stromend water idee 
Op 10 juni 2009 11:38:13 schreef Jochem:
Zaanstad staat in CVT z'n profiel, z'n mailadres ook.
bedankt!
Als hij het topic niet opmerkt stuur ik hem een e-mailtje
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]