Goedeavond
Ik heb sinds deze week problemen met mijn koelkast. De koelkast koelt helemaal niet meer. Ik dacht dat ik van de week al iets hoorde tikken. Kan ook zijn dat het ijs was dat viel en dat de koelkast al eerder niet goed meer koelde. Sinds vandaag koelt ie helemaal niet meer. Heb de koelkast van de wand gehaald en een flinke tik gegeven op de compressor. Dit hielp helaas niet.
De compressor wordt wel flink warm, maar misschien is dit ook wel normaal. Als ik de koelkast een tijdje uit zet en weer aan doe hoor ik de compressor in het begin heel zachtjes (met mijn oor erop)....als je je hand erop legt voel je het ook een heeel klein beetje. Maar dit is echt minimaal. Ik heb totaal geen ervaring met koelkasten en hoop dat jullie een idee hebben waar het aan kan liggen.
alvast bedankt
smeg fab30 is een koelkast met een bovenvriezer. 1 compressor.
Leon
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En als dat het neit is, is h.w.s. compressor kapot, maar kijk eerst maar eens goed naar het start/relais-of PTC
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Laat hem eerst het opstartgedeelte nou maar nakijken voordat je zo'n drastische conclusie trekt. Of is dat typisch een zwak punt van SMEG?
@ervaring hieronder: ik heb niet zoveel koelkasten onder handen gehad, maar de verhouding opstartgebeuren:compressor is bij mij tot nu toe iets van 5:1 dus als het geen specifieke fout is voor dat merk/leeftijd loont het altijd om de opstartinrichting te verdenken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (49%)]
Ik ben het met Maarten eens , gewoon even het startgebeuren bekijken, meestal is duidelijk te zien als er iet daar niet deugd, (verbrande of aangebakken zooi)