Ik ben van plan de volgende versterker aan te schaffen:
http://www.karaoke-jo.nl/contents/nl/p2209.html
Op een duitse site heb ik ook nog kunnen vinden dat de versterker zelf 2x25A zekeringen heeft.
Ik heb al het een en ander aan research gedaan op het internet om erachter te komen hoe ik dit alles aansluit. Toch resten mij nog een paar vraagjes.
1. Wat voor accu heb ik minimaal nodig voor deze versterker? Is een 40A accu te weinig?
2. Wat voor zekering in Amperes druk ik tussen de accu en de versterker, zodat me de accu niet explodeert of in brand vliegt?
Alle informatie buiten deze vragen om is ook welkom, aangezien ik nog een rookie ben op dit gebied.
Bij voorbaad dank,
Roy H.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Vlakbij de accu zet je een 40A glaszekering en elke standaard accu kan deze versterker voeden. Je hebt een 40Ah (ampere-uur) accu, geen 40A.
Rob.
Vriendelijk bedankt voor je snelle reactie 12v.
Ik had je site ook al van top tot teen bestudeerd, wat betekend dat ik er ook een condensator tussen moet drukken van 2farad (1 farad per 1000 watt en deze versterker levert 1840 watt rms)?
Verder had ik verwacht dat deze versterker een krachtigere zekering/accu nodig zou hebben aangezien het toch wel aardig wat power (rms watt) levert, toch? Of verkijk ik me hier compleet op?
En de kabeldikte heb ik nog mijn twijfels over.
Heb een keer voor een kameraad voor zo'n 200 Euro een lompe JBL sub met versterker gekocht. Misschien is iets in deze trend wat voor je: http://link.marktplaats.nl/256780697 (de versterker is wel krap, maar is voorbeeld) Ik zou eens gaan luisteren naar wat subwoofers.
Verder moet je kijken hoe je de rest wilt oplossen. Twee dikke speakers achter en twee kleintjes voor, of ...?
Trouwens 1840W RMS... met een derde ook al wellicht genoeg.
Ik zou dan ook enkel de subwoofer kunnen aanschaffen. Of bedoelde je dat ook?
Hoe dan ook, zou iemand mij nog even kunnen uitleggen, waarom ik slechts een 40A zekering nodig heb voor een 1840 RMS versterker? Of lopen de amperes niet op wanneer een versterker meer watt levert? Kan ik dus die 1840 er ook uithalen met een 40A zekering ertussen?
En 6mm voedingskabel is meer dan genoeg niet waar?
EDIT: Op deze site wordt bij de versterker die ik wil aanschaffen een 35mm2 voedingskabel aangeraden en een 200A zekering.
http://www.elimbo.de/EAP0001auok-35mm%B2_kabelset_cequence_pwk_35_mit_…
Mvg.
[Bericht gewijzigd door roooii op (21%)]
Pfff... Wat moet je nou met 2kW RMS? Maar goed, STEL dat het ergens over zou gaan...
Stel nou ook eens dat die versterker een rendement van 100% zou hebben... Dan heb je voor 2kW op 12V iets van 170A nodig.
Nou, neem de lengte van je kabel, bepaal wat je aan maximale spanningsval mag hebben en bereken je dikte. Ik kan je zo vertellen dat 6mm2 veel te dun is. Voor dat vermogen...
Allereerst bedankt voor de vriendelijke reactie marco =P
Ik had zelf ook al gezien aan de hand van de site van 12vhifi, dat ik dan meer dan 200A met een rendement van 85 zou hebben. Wat neerkomt op een kabeldikte van 7cm.
Oftewel beter schaf ik een goedkopere versterker aan met +/- 500rms.
Dan heb ik nog 1 vraag, stel ik zet er dus inderdaad die 40A zekering tussen, en ik draai mijn versterker te hoog op. Springt m'n zekering dan?
12V HiFi
De genoemde versterker is intern 2x 25A gezekerd, dus dat wil in ieder geval zeggen dat de vermogensopgave niet klopt. Reken op 4x 50w @ 4 ohm en 150w continu voor het subkanaal, meer niet. En dat is gezien de prijs van de versterker ook realistisch.
Met een voedingskabel van 16mm2 (massa ook) komt het wel goed. Condensator mag wel, maar neem wel een goede en geen goedkoop prul, want die doen meer kwaad dan goed (te hoge ESR). Een goede 1 Farad/16V kost je ca. 100 euro. Maar belangrijker is dat je de voedingsbekabeling netjes voor elkaar hebt.
Rob.
Oké bedankt =)
Ik vond dat zelf idd ook al vreemd, 50a zekeringen maar wel 1840rms...
Wel een beetje vreemd dat ze dan zeggen dat de versterker RMS zoveel watt leveren kan
marketing stunt dus? Of betekend dit dat het haalbaar is mits je er grotere zekeringen in zet?
[Bericht gewijzigd door roooii op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nee, dat is altijd onhaalbaar. Weet je zeker dat er geen PMPO staat? Als ze dat als RMS claimen lichten ze de boel op.
Op alle sites die ik ben tegengekomen staat dit aangegeven als RMS.
Valt me ook op dat veel bedrijven weglaten wat voor zekeringen er in hun versterker zit. Op die manier zou ik dus kunnen uitrekenen hoeveel de versterker maximaal levert.
Kan dit ook betekenen dat de versterker 12v x 50a = 600 watt levert, maar dat dit wordt verdeelt over ieder channel dat je gebruikt? Dus dat die 440watt rms die ze claimen dat het subwoofer channel aan kan dat ook haalt mits je geen andere speakers aansluit op de versterker? Of zeg ik nu iets totaal onmogelijks 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
12V HiFi
Ach ja wat ze allemaal opgeven..? Reken met ongeveer het volgende;
Opgenomen vermogen maximaal / 2 = uitgangsvermogen
14,4V x 50A = 360w waarbij 14,4V de maximale accuspanning is.
Er gaat ook nog vermogen in warmte verloren, rendement van een klasse B versterker en de SMPS voeding is ongeveer 50%.
Waarde van de zekering kan ook nog optimistisch gekozen zijn, dus of ie daadwerkelijk die 50A kan trekken weet ik niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
12V Hifi is me net even voor met rekenen. Opmerking: je zal je volle vermogen nooit uit 1 kanaal kunnen trekken, dan moeten de kanalen te ver overgedimensioneerd zijn en zal het apparaat niet betaalbaar genoeg zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (76%)]
Dan nog een laatste vraag. Is deze versterker zijn geld dan nog wel waard of raden jullie mij een andere versterker aan?
Voor dat bedrag krijg je niet iets beters, echte vermogens kosten veel meer.
Exclusief speakers mag ik toch hopen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]
Op 7 juni 2009 17:07:51 schreef Henry S.:
Voor dat bedrag krijg je niet iets beters, echte vermogens kosten veel meer.Exclusief speakers mag ik toch hopen?
Ja, excl. speakers. Maar dat betekend dus wel dat ik voor dit bedrag het beste deze versterker aan kan schaffen.
Ik heb het niet zo op fabrikanten met onzinspecs, als er wat rek in je budget zit dan zou ik voor de Aviator of vergelijkbaars gaan.
En als ik rond de 250 euro ga zitten. Wat voor merken zou ik dan is naar kunnen kijken? Rekening houdende dat vermogen/prijsverhouding bij mij voorop staat inplaats van kwaliteit.
Mvg.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]
12V HiFi
Voor echt budget spul wat toch nog enigzins goed is: Crunch, Ground Zero (onderste lijn), Bull Audio, Aviator. Ik meet nog wel eens aan die dingen, en deze zijn wel betrouwbaar. Komt qua kwaliteit allemaal in dezelfde richting.
Rob.
Is boschmann een vertrouwd merk?
Ik heb namelijk de BOSCHMANN ZX3 - T4D gevonden, met 2x30Ampere zekeringen @ 4x150watt 4 ohm.
Dit is geen onzin spec toch? 60A x 12v = 720w : 4 = 180w (of moet ik niet zo rekenen?)
Zo niet dan zoek ik nog even verder naar bovenstaande merken.
Is trouwens 4x100 watt veel? Bonkt dat lekker in je auto? Ik weet namelijk niet zo goed wat ik me voor moet stellen.