Pannalizen dus... Hoe doe ik dat eigenlijk (vraagje aan de andere CO'ers)

Zo'n ding heet een spannigsregelaar, maar verder: ja dat kan. Dan voed je dus elk printje met 12V en maakt 'ie zelf zijn 5V. Ik denk dat ik er ook nog wel ruimte voor heb (het kan wel ten koste gaan van een van de namen, en mijn eigen laat ik staan natuurlijk >:))

iig fijn dat ik ook nog iets kan bijdragen aan de print opbouw ;)

Die 7805 stond eerder wel in het schema, en daar hebben we het toen even over gehad. Het kost een paar onderdelen per print extra, terwijl je ook centraal die 5V kunt maken. Het is een afweging van een paar extra onderdelen met kosten, ruimte op de print, tijd om ze er op te solderen en zo, tegenover een extra voedingsdraad.

Ook hier weer de opmerking: probeer de overgebleven pinnen naar buiten te brengen. Daar kunnen we bijvoorbeeld altijd nog iets bij maken om de LEDs te multiplexen, zodat elke controller 4 RGB LEDs onafhankelijk kan PWM'en, om de resolutie te verhogen of zo.

Ik weet dat het ontwerpen van printjes erg moeilijk kan zijn, en ik ben er ook zeker niet goed in, maar ik blijf dit toch wel een beetje spaghetti vinden, eerlijk gezegd.

@Scotch: ik heb de onderdelen om er een paar op te bouwen zelf nog wel liggen, dus dat komt wel goed.

Hoe gaat het met de analoge versie?

analoog ligt helaas even stil, ik ben te druk met alle projecten om hier nog veel tijd in te steken. Het wordt al erg hard buffelen om alles naar mijn zin te krijgen, na de beoordeling wil ik hem wel opnieuw bouwen.

Een voedingsdraad is later wel prettig. Hoeft nu idd nog niet (extra draden leggen is ook wel weer werk natuurlijk)

Alle LED's paralel zetten is dan mischien een betere optie? Dan blijft alles 5 volt.

Het is spaghetti ja, dat geef ik toe. maar ik hoop dat het gewoon goed is zolang het maar werkt?

Wbt de voeding: ik zet die 78l05 er wel op, je kunt er altijd nog gewoon een draadbrugje in zetten.

Ik ga nu even die laatste 2 draadbruggen eruit halen, en dan post ik de afmetingen (en de nieuwe eaglefiles en een screenshot e.d.)

EDIT
68 bij 53mm. Dus zeg zeven bij vijfenhalve centimeter.

Het nadeel van het verminderen van draadbruggen is dat het spaghettigehalte toeneemt... Het nadeel van het verminderen van het spaghettigehalte is dat de draadbruggen als paddenstoelen uit de grond schieten.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (29%)]

hebben we het nog steeds over deze onderdelen, volgens mij is er een hoop bijgekomen.

1. programmer: http://nl.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1135517
2. controller:
http://nl.farnell.com/atmel/atmega8-16pu/8bit-8k-flash-mcu-d...dp/9171…
3. diode: http://nl.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=9844619
4. sensor (een van de twee):
a. http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=5184
b. http://nl.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1192550
5. LED's (een van de twee):
weet nog niet welke, advies/tips??

iig nog een condensator, een aantal weerstanden en verder?

Op 10 juni 2009 13:42:34 schreef Scotch:
hebben we het nog steeds over deze onderdelen, volgens mij is er een hoop bijgekomen.

1. programmer: http://nl.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1135517

Duur! Zal verder wel werken. Het enige puntje wat ik nu zie is dat dat ding een 6 pins ICSP heeft en ik een 10pin op de print heb gezet... (edit: op de nieuwste print zit nu een 6 pins waar deze programmer op past, en het is een USB programmer, dus geen gedoe met een parallelle poort. Voordeel van kopen boven bouwen is wel dat je ervan uit kunt gaan dat je programmer ook gewoon werkt)

2. controller:
http://nl.farnell.com/atmel/atmega8-16pu/8bit-8k-flash-mcu-d...dp/9171…

geeft een 404, maar gezien er in de url atmega8 staat zal het wel kloppen. Zorg dat je de DIP versie hebt en koop er een voetje bij.

3. diode: http://nl.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=9844619

Als zenerdiode, ja.
In de nieuwe print zit ook nog een 1N4007 die in rook probeert op te gaan als je de voeding ompoolt (en daarmee de rest van je schakeling beschermd).

4. sensor (een van de twee):
a. http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=5184
b. http://nl.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1192550

Doe die sounder maar, die is het goedkoopst en is ook waar ik nu mee werk. Die andere is een zoekresultaat trouwens.
Een echte sensor is leuk, maar we zijn toch niet geintereseerd in een preciese kracht, meer in een indicatie.

5. LED's (een van de twee):
weet nog niet welke, advies/tips??

gewoon standaard 5mm, felle, kies een leuke kleur. In mijn testfilmpje heb ik een gele led gebruikt.

iig nog een condensator, een aantal weerstanden en verder?

Ik laat eagle wel een bom maken (Bill Of Materials)

Alles in 1 file:
http://www.uploadarchief.net/files/download/mega8_10_6_2009.zip

Zit dus nog wel die 10 pins ICP op...

Ik heb weer een nieuwe. Met 6pin ICP gaat een heel stuk van de spaghetti al weg. Nu nog ff uploaden.
Done: http://www.uploadarchief.net/files/download/atmega8_10_06_2009_nieuwst…

Voor vandaag stop ik met printjes tekenen. Ik moet (nouja: wil) ook nog ff wat aan mijn eigen projecten doen :)

Op 10 juni 2009 11:58:39 schreef Scotch:
analoog ligt helaas even stil, ik ben te druk met alle projecten om hier nog veel tijd in te steken. Het wordt al erg hard buffelen om alles naar mijn zin te krijgen, na de beoordeling wil ik hem wel opnieuw bouwen.

Ok, ik dacht juist dat je die wilde bouwen voor de beoordeling, en de microcontroller versie pas later. Ik vind het een onverstandige keuze om het andersom te doen, want ik zie bij de microcontroller versie nog een aantal valkuilen. Je moet de printjes nog laten maken, hopen dat Lucky Luke alles de eerste keer goed gedaan heeft, alle onderdelen bestellen, die dingen in elkaar solderen, met de controller om leter gaan, etc. Eerlijk gezegd betwijfel ik of je het op tijd af gaat krijgen, maar goed, het is jouw project en dus jouw keuze.

@Lucky Luke: dat zie ik nou pas! Waarom wil je aparte kabels voor de voeding? Mijn bedoeling was om die met de communicatie mee te laten komen. Je hebt dan dus 5 of 6 pinnen nodig voor de communicatie, de clock, data in, data uit, ground, en 5V en 12V voeding, of alleen 5V of 12V. Die diode is niet echt handig; zo'n 1N4007 is snel weg als je een forse voeding aansluit. Je kunt dan beter een diode in serie zetten met de voeding; met 0.7V minder (of 0.3V als je een Schottky neemt) doet die controller het ook wel.

@ sparky
Daar heb je wel gelijk in. Mischien toch maar voor de analoge versie gaan (voor de beoordeling). Onderdelen kan ik iig zo kopen en het geheel is redelijk eenvoudig te assembleren.

Het hele controller verhaal kan ik dan natuurlijk wel laten zien in plaatjes van de print, text, etc... Dan hoeft de controller versie ook niet meer zo snel af (levertijd diverse onderdelen, print, etc..)

@ lucky luke wat denk je daarvan?

Het zou jammer zijn als ik voor niks dat printje heb lopen tekenen, maar het zou ook jammer zijn als je project mislukt.

Voor de 17 de code geschikt maken voor een atmega 8 gaat wel lukken denk ik, maar voor de 17de zelf een atmega 8 hebben om het te testen wordt iets moeilijker, maar is niet onmogelijk (ik heb 'm zelf verder nergens voor nodig, dus dan zou je (=Scotch) er even geld in moeten steken). Printje af hebben voor de 17de zou misschien ook nog wel kunnen, maar of het voor die tijd ook ge-etst is hangt van technojunk af (of een andere CO er zou het even met spoed moeten etsen). En er 16 van afmaken voor de 17 hangt dan weer van jou af.

Tsja.
Ga je na de 17de nog door? Ik zou het echt heel jammer vinden mocht ik voor niks hebben zitten ontwerpen namelijk, er zit veel tijd van me in, en het idee van communicerende tegels en leuke effectjes is eigenlijk ook erg zonde om niks mee te doen...

Het meest failsafe is natuurlijk om ervoor te zorgen dat die analoge versie werkt, en dan te kijken of we digitaal ook nog afkrijgen voor de 17de.

Als je niet doorgaat na de 17de is eigenlijk ook het hele punt van een zo uitbreidbaar mogelijk systeem weg... En dus het nut van de microcontrolleroplossing.

Als ik je een advies mag geven:
Ga voor iets dat zeker weten werkt. Dwz: zorg dat je ergens de 12e tot de 14e toch 1 analoge versie werkend hebt, en ga ze voor de 16 in serie maken. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar plan het ruim in, want er gaat geheid last minute iets mis (zelfs als je daar rekening mee houdt).
Daarnaast kan het, als je door gaat, leuk zijn tóch een digitale tegel ook af te hebben. (Af wil zeggen: kan hetzelfde als de analoge versie, misschien meer). Als je mij van onderdelen voorziet wil ik die ook wel bouwen, dan kun jij je op de analoge richten.

Print aanpassingen / software schrijven doe ik alleen nog als Scotch zeker weten doorgaat na de 17de. Dit hieronder kan ik niet uithalen of het zeker weten doorgaan is, of "mwah we zien wel, lamagaan". Niet dat scotch tot nog toe een "laat maar gaan" mentaliteit getoond heeft, maar ik heb er nogal een hekel aan om voor niets te werken. Ik wil wel resultaat kunnen zien. Dus niet alleen een paar blaadjes in een verslagje, maar echt over een vloer kunnen lopen.

Op 7 juni 2009 12:08:55 schreef Scotch:
Wat gaat er daarna gebeuren?
-> daarna moet ik eerst drie weken keihard aan een ander project werken (moet weer eens geld verdienen ;) en ga ik proberen een plek te vinden waar ze het uit willen voeren. Nog geen strak plan dus ;-(

Ideetje qua geld en plek: Zou er niet een bedrijf zijn dat toevallig zo'n vloertje wil sponsoren? En in hun hal wil hebben?
Met een werkend proefmodel moet toch wel een sponsor te vinden zijn?

@ Sparky:

Als het allemaal nog nodig is zet ik die 4007 wel in serie met de voeding.

wat betreft voeding met de communicatie mee: dan ga je de voeding doorlussen van print naar print, en dat moeten dus dikke sporen worden... Tsja, een 5Pin connector ervan maken is niet zo heel lastig, en een extra 12V en GND met een dik spoor langs de hele rand van de print ook niet zo, maar een conectortje ompolen en er staat 12V op de communicatie... Oeps... (of op de GND, of een extra lege pin voorzien)

Ik snap wel dat je er 1 nette kabelboom van wilt maken, dat vind ik eigenlijk ook een goed idee.

Wat dacht je van communicatie via flatcabletjes print naar print (zoals het nu zit. En ja: ompolen betekend dat er een datalijn naar de GND wordt getrokken, maar dat is minder desastreus dan 12V. Hmmm, misschien toch maar even 47 ohm weerstandjes in elke datalijn... Weer een printaanpassing...), en dan de hele voeding buiten de printjes om doorlussen? Evt. met op elk printje 2 voedingsconnectors verbonden door dikke sporen? Die pinheaders kunnen 1A aan. Dus per ? printjes (als ze elk 60 mA vragen 16) een 1A/12V voeding, en dan doorlussen. Die 60mA is gebaseerd op 15mA voor de controller en spanningsregelaar en 15mA per ledketen, met alledrie de ledketens constant aan.

Lucky luke, mail me je adres maar, dan stuur ik je wel een mega8 op.

@ luckyluke

Ik begrijp uit jou verhaal dat het best wel tricky kan worden de controller versie af te hebben op de beoordeling.

Voor nu ga ik dan verder met de analoge versie.

Het is zeker mijn intentie om het project gerealiseerd te krijgen. Het lastigste (meest kostbare) onderdeel van het verhaal is de behuizing, deze heb ik al ontworpen. Het gaat om product specifieke onderdelen. Dat is op kleine schaal moeilijk ivm kostprijs matrijzen, etc...

Hier ga ik nog even over denken.

Ik kan dus niet met zekerheid zeggen of het doorgaat na de 17de, ik zal er iig nog wel mee bezig zijn. Dat begrijp je denk ik ook wel?

Iig tof dat Roland een controller kan sturen, dat is de eerste sponsor ;)

Goed. Laat het dan even horen als je weer door gaat, dan kijk ik of ik dan ook tijd heb.

Werkt de analoge al?

Het goede nieuws: ik heb de communicatiecode teruggevonden
Het iets minder goede nieuws: ik heb alleen een hardcopy (met andere woorden, een dode bomen versie).

De code is maar 123 regels C code, dus dat valt wel mee, en dat is inclusief de code voor het generen van de clock.

Ik weer alleen niet zeker of die te laatste versie is, aangezien ik nog lichtelijk in de code heb gestreept, maar het is wel in de opmaak van het eindverslag, dus ik denk niet dat er nog erg veel mis mee is.

dode bomen versie ?

Ga zometeen 13 analoge systemen in elkaar zetten, nog onder LED's.

Maar heb je er al 1 werkend gekregen dan? Het lijkt me niet zo handig om er 13 te gaan bouwen als je nog niet zeker weet of je het wel goed doet.

Sparky, als we het digitale project gaan voortzetten, wil je dan die dode bomen versie omzetten in een verplaatste electronen versie? (dwz: scan of foto ofzo, je hoeft niet te gaan overtypen! ik moet het toch nog omzetten naar BASOM dus daar heb ik toch niks aan. Maar een codevoorbeeld is wellicht handig denk ik)

Uiteraard kan ik dat doen als we ermee verder gaan, daarom was ik ook blij dat ik er in ieder geval iets van terug had gevonden.

Ik betwijfel nog steeds of BASCOM wel zo'n verstandige keuze is, gezien de 2K code limiet van de gratis versie. Ik kan zo snel niets vinden over mogelijkheden om object files (van een C compiler) te gebruiken in een BASCOM project. Ik neem even aan dat dat niet mogelijk is.

Ik kijk wel even of ik het wil gaan overtypen, of er alleen duidelijke foto's van maak. Ik zal in ieder geval even een poging doen om de code te lezen, en in grote lijnen op te schrijven wat er precies gebeurd. Ik heb hier op zijn vroegst maandag weer tijd voor.

Gisteravond 12 schema's gebouwd. Nog exclusief de LED's maar ik heb er een aantal getest, die doen het. Werkt goed, ben benieuwd hoe het werkt in de hele opstelling.

Helaas waren er twee buzzers te weinig bij de electro zaak. Die moet ik ergens anders zoeken.

De LED's wil ik online kopen, te duur daar.

Heeft iemand toevallig onlangs felle witte LED's gekocht die goed bevielen?

EDIT:
deze:
http://www.farnell.com/datasheets/55980.pdf
of deze:
http://www.farnell.com/datasheets/55980.pdf

[Bericht gewijzigd door Scotch op (13%)]

Die 2 linkjes lijken toch verdacht veel op elkaar...

Verder zal elke felle led wel voldoen... (mits ze groot genoeg zijn om aan te solderen, en niet een-of-andere exotische eigenschap hebben die ze weer niet bruikbaar maakt)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (63%)]

Ik heb goede ervaringen met ledsee.com, maar daar ga je ze waarschijnlijk niet snel genoeg krijgen. De bekende bedrijven, Conrad, Farnell, Dick Best, etc. kunnen ze waarschijnlijk wel snel genoeg leveren.

Ik heb LED lampen gekocht bij de Action. Ongeveer 24 LED's op een print voor ruim 2 euro. Werkt prima.

Heb vandaag polycarbonaat tegels gezaagd en ben nu een houten onder frame aan het bouwen. Hoop vanavond er op te kunnen lopen, dan kan ik morgen eventueel nog zaken wijzigen (plaatsing piezo, etc)

@ SPARKY hoe zou ik de schakeling gevoeliger kunnen maken (licht aan bij kleinere trilling)?

Daar zou ik even voor moeten experimenteren, misschien dat ik daar vanavond wel even tijd voor heb. Ik wilde nog wat met die 33k weerstand gaan spelen, misschien dat daar iets te halen valt. Een andere optie is het piezo element niet aan de + te hangen, maar op Vcc-0.6 met behulp van een diode en een paar weerstandjes of zo.

Ik heb gemerkt dat de polariteit van de piezo elementen belangrijk is; het verwisselen van de aansluitingen maakte bij mij wel verschil in de gevoeligheid.