Hey Mensen,

onlangs heb ik een PM3310 op de kop weten te tikken voor een paar tientjes. Probes zaten er helaas niet bij, maar die zijn inmiddels onderweg als het goed is. Wil hem gaan gebruiken om wat nuttigere metingen te kunnen doen bij het maken van wat arduino-based projectjes.

Anyway, op de scoop zit zo'n calibration terminal. Volgens de handleiding leverde Philips daar ooit een verloopstukje bij naar BNC of iets dergelijks. Helaas is die in de strijd verloren gegaan, maar ik kom er nou ook niet helemaal achter wat voor plug dit precies is.

Plaatje scoop:
http://www.prolexdesign.com/images/philips3310.jpg

Gaat om de aansluiting links onder in de hoek. Het lijkt een bnc achtige aansluiting, maar ik zou niet weten wat voor soort plug hier op zou moeten. Iemand enig idee?

Als je probes arriveren moet je nog maar eens goed kijken. ;-)

hmmmmmmmm... spannend :p

dacht dat je dat verloopje van philips naar "gewone" bnc aansluiting (zoals de channel aansluitingen) nodig was. enfin, we zullen het morgen zien als de post er is.. (hoop ik)

KT88 zei ooit over mijn PM3260

Op 6 september 2006 18:44:54 schreef KT88:
Dat lijkt me net iets anders dan een BNC te zijn, misschien een Fisher of Lemo soort ofzo.

Heb daar nooit verder naar gezocht, aangezien ik de punt van m'n probe er gewoon in duw, maar misschien kom je er verder mee.

hahaha, ga als het meezit volgende week mijn PM3310 ophalen bij KT88 die heeft hem al 2 jaar ofzo staan:
ik had hem toch niet nodig...

vindt het eigenlijk een te mooi apparaat om te gebruiken.......

ding is zo gaaf om alleen naar te kijken als hij aanstaat. daarbij si de mijne defect

Nou kan ik het mis hebben hoor... Maar is die CAL nou niet juist bedoeld om een probe in te prikken om die af te regelen!?

SSSSsssst marco, dat weet jij, dat weet ik.... maar dat bleef toch ons geheimpje???

SSSsss,
staat ook in de manual bij afregelen probes, paragraaf 3.4.9 ;).
Maar er is ook een speciaal verloopstuk (fig 1.8)!

ok conclusie: onzinnige vraag, gewoon die probepunt erin rossen. Laat ie fijn zijn. danku!

nu ook getest mét probe, blijkt inderdaad dat als je het puntje in het midden van die cal aansluiting houdt, dat je gewoon je blokvorm te zien krijgt. Blijf het wel raar vinden dat het zo'n aparte aansluiting is, volgens mij is de binnendiameter hetzelfde als de binnendiameter van een bnc aansluiting. Alleen gaat de kabel er bij bnc "overheen" en deze moet erin schuiven.

Op naar probleem 2: kanaal 1 werkt prima, kanaal 2 heeft een probleempje. De binnenste huls van de bnc connector is naar binnen geschoven, waardoor de probe niet goed contact maakt en er een vervormd/super zwak signaal uitkomt. Net even heel vies een draadje erin gestopt en die met de probe verbonden, en dan lijkt het kanaal goed te werken. Nu nog uitvogelen hoe ik die bnc aansluiting ga herstellen. Tijd voor een service manual vrees ik.

mail me evenL heb er destijds 1 toegestuurd gekregen...

thanks, maar volgens mij heb ik m al gevonden. Google is your friend :)

http://www.tsf-radio.com/schph.php?f=tome9/PM3311/PM3311-Service-Manua…

Net als de operating manual die ik laatst vond de pm3311, maar dat maakt volgens mij voor de behuizing niets uit.

Spannend, hoop dat ik t gefixt krijg. Lastigste is volgens mij om die front er heelhuids af te krijgen.

Voor ik de boel sloop (sprong net al een hoekje van een plastic dopje af) toch maar even om wat expertise vragen van mensen die dit soort scopes vaker open gemaakt hebben.

Ik moet de bnc connector dus vervangen. Heb vanaf de onderkant gekeken, maar lijkt erop dat het frontje eraf moet om er goed bij te kunnen. Een deel van de draaiknoppen kun je er zo vanaf trekken, maar bv de time/div knop lijkt op een andere manier te zijn bevestigd. Zelfde geldt voor de draaiknoppen die je uit kunt trekken.

Iemand een idee hoe ik deze er zonder schade vanaf haal? Ik zie onder het dopje van amp/div een ringetje zitten, die los?

paragraaf 9.1.7 helpt mischien.

de manual zegt daar ERG weinig over idd.

allen verwijder de achter cover en de top en bottom cover..

misschien zou je dat eens kunnen proberen om te kijken of daar iets zit?

Op 11 juni 2009 22:10:02 schreef rbeckers:
paragraaf 9.1.7 helpt mischien.

En daar staat:

- Remove the screen bezel and the contrast plate.
- Remove all the knobs except the pushbutton knobs.
~ Remove the textplate with the two screws underneath the channel A AMPLlDlV switch and :he TIME/OIV
~ Remove the lour screws as indicated in the figure.

gaat dan met name om die eerste bullet, er staat niet duidelijk aangegeven hoe je die knoppen eraf moet trekken. Blijkt ook niet uit de plaatjes. Alleen de echte draaiknopppen kun je er zo afhalen, die grote schijven moeten op een andere manier los.

Er zit een klein plastic dekseltje op deze knoppen die je er vanaf kunt wippen. (beschadigen overigens enorm snel). Onder het deskeltje zit een zeskantig ringetje, denk sleutel 6/7 in die richting. Alleen past mn dopsleuteltje er niet op, dus zal even een steeksleuteltje of tangetje moeten vinden. Áls dat de oplossing is tenminste...

allen verwijder de achter cover en de top en bottom cover..

misschien zou je dat eens kunnen proberen om te kijken of daar iets zit?

Had ik ook al geprobeerd. Er zit aan de onderzijde en met metalen deksel afgescheiden deel naar de bnc aansluiting. Na het verwijderen van het deskel zie je hier een berg spoeltjes en andere meuk, en voor beide kanalen lange metalen buisjes die richting de bnc aansluiting lopen. Ik hoop stiekem dat dit niet uit 1 deel bestaat, dat zou de kans op het vinden van een gelijkwaardig onderdeel aanzienlijk kleiner maken lijkt me.

[Bericht gewijzigd door THW Mark op (22%)]

Ik weet niet precies welke knoppen je bedoelt, maar draaiknoppen die er niet zomaar afschuiven en ook geen mini-schroefje aan de zijkant hebben, moet je nog weleens het bovenste kapje vanaf wippen, waarna je daaronder een schroef of moetr aantreft.

e/ typo

De grote draaiknoppen hebben een kapje wat je eraf moet wippen. Daaronder zit een moer die je los kunt draaien.

Al 3x een front van een 3310 af gehad hier komt hij;

-Draai alle knoppen naar links of geheel naar rechts, maak eer foto of schrijf op hoe dat alle knoppen staan. Doe je dit niet dan heb je een leuke puzzel om alles weer op de juist positie te krijgen.
-Wip alle dopjes van de knoppen hier achter zitten de moeren etc.
-Met een punttang krijg je alle moeren wel los voorzichtig!
-Verwijder "bezel"
-Draai de 2 schroefjes onder channel a AMP/DIV en TIME/DIV los.
-Haal het front van behuizing.

der is geen adaptertje voor. dat is een connectortje gemaakt om je probepunt direct in te prikken.

heren bedankt! ik ga het proberen. Ik had dat ringetje wel gezien, maar twijfelde of het niet bij het mechanische deel van het knopje hoorde. Bovendien had ik geen sleutel voorhanden waarmee ik m los kon draaien. Maar een punttangetje moet nog wel ergens rondslingeren :P

U hoort wel van de klap.

moet je meestal met een dopje doen..

met een punttang kun je vaak neit geneog kracht zetten. en een steek of ringsleutel is te dik.

Dopje past niet.. of je moet je dopje even langs de slijptol halen. Maar met een punt of klein platbek tangetje gaat het prima.

Edit: voor die calibration terminal kan je trouwens een gewone BNC pakken en daar even de buitenring (waarmee je normaal de BNC vast zet) vanaf halen.

[Bericht gewijzigd door alrik op (38%)]

Ik ben als de dood m stuk te maken, vind het echt een prachtige scoop. Maar goed, ben al een stuk verder, front is bijna los behalve de illum/power on switch, die moet je met een inbussleutel losdraaien (zit enorme plastic sliert aan vast) Laat ik hier nou net alle maten hebben behalve de goede. (zo gaat dat)

Dus ik zit daar in de buurt van die power supply te kijken, en ik vraag me zo af waarom philips daar in godsnaam stukken textiel in gepropt heeft:

http://www.monobrow.nl/blog/images/pm3310/pm3310_1.jpg

Dus ik kijk beter, dichterbij.. ik denk verrek, dat is helemaal geen stuk textiel. Da's een beest...

http://www.monobrow.nl/blog/images/pm3310/pm3310_2.jpg

We kunnen stellen dat hij de power on switch gevonden heeft...

Beetje offtopic, maar wilde u deze niet onthouden. Nu maar weer wachten tot ik de goede inbussleutel tevoorschijn heb kunnen toveren...

bizar, hoe komt dat ding binnen, ze hebben maar een klein gaatje nodig dat weet ik , maar vind het wel grappig.

hij had wel een high tech huis, met beeldbuis :)