Dat is een leuk programmaatje geworden!
Eén opmerking nog: je telt de lengtes van de aansluitdraden eerst op, en berekent dan de zelfinductie alsof het één draad van de opgetelde lengte is. Dat is niet goed.
Je moet van ieder van de twee aansluitdraden afzonderlijk de zelfinducties uitrekenen, en dan pas optellen.
De zelfinductie van twee draden van 20mm is niet hetzelfde als die van één draad van 40mm. Die laatste heeft meer zelfinductie, doordat de stukjes draad onderling ook weer inductie hebben.
Oooh...
Bedankt voor deze constatering.
Inderdaad tel ik eerst beide aansluitdraden bij elkaar op
en bereken dan de inductie.
Ik ga dat aanpassen.
[Bericht gewijzigd door Siekmanski op (35%)]
Programma is aangepast naar de instructies van FET.
Ik hoop dat de berekening nu klopt en dat het nu een betrouwbaar programmaatje is geworden.
Wil je het misschien nog even checken FET ?
Ik zie geen gekke dingen meer. Ik denk dat ik het programmaatje maar op mijn bureaublad zet, het is erg handig geworden. Mooi doan!
Jammer dat AVG erover struikelt. Ik heb hem maar bij de Exceptions gezet, ben ik van die melding af.
Jammer dat AVG erover struikelt.... (jammer)
Ik heb het nu ongecomprimeerd gelaten misschien, dat AVG het nu wel accepteerd ?
als dit geen melding maakt in AVG, plaats ik hem in de eerste post.
[Bericht gewijzigd door Siekmanski op (11%)]
Bij mij vindt AVG deze helemaal prima.
Voor die 16 k zou ik hem dan niet comprimeren, scheelt een hoop commentaar. 
Leuk om te zien dat een idee waar ik in Visual basic 6 vroeger ook mee bezig was nog steeds opduikt.
Een handig tool voor allerlei berekeningen aan spoelen i.s.m. condensatoren.
Het orginale programma is al lang ter ziele, doordat er op internet ook al sites zijn die dezelfde functionaliteit bieden.
Maar volgens mij een mooi proggie voor zo ff op je buroblad!
Programma is voorzien van een Icoon (wel zo leuk voor op het bureaublad).
Tevens zijn er nu meldingen wanneer draad dikte maal het aantal windingen groter zijn als de spoel lengte en wanneer de spoel lengte kleiner is dan 0.4 x (diameter+draad dikte).
zie eerste post.
Wat opmerkingen:
-Als ik een inductie wil weten voor een kring dan krijg ik netjes de inductie maar klik ik daarna op C of f dan komen er van die vreemde afrondingsfouten op C en f.
-Waarom kan ik niet een spoel berekenen door alleen de inductie en de lengte op te geven?
Hallo Henry
Afrondings-fouten krijg je omdat de berekeningen afgerond worden op 6 cijfers achter de komma maar ik kan dit ook wel tot 18 cijfers na de komma doen als dat nut heeft.
Een spoel berekenen door alleen inductie en lengte op te geven, hoe bepaal je dan de diameter van de spoel en de dikte van het draad ? ( deze formule houdt ook rekening met de draad-dikte )
Of ik moet net als vele berekeningen op het internet geen rekening met de dikte van het draad houden en als diameter de buitendiameter nemen dan, kan je het inderdaad wel zo doen. (vond dit wel zo elegant)
Op 24 juli 2009 00:15:11 schreef Siekmanski:
Hallo HenryAfrondings-fouten krijg je omdat de berekeningen afgerond worden op 6 cijfers achter de komma maar ik kan dit ook wel tot 18 cijfers na de komma doen als dat nut heeft.
Dat is ook nutteloos, waarom niet een check inbouwen zodat de waarden hetzelfde blijven ipv 0,000002 groter of kleiner?
Een spoel berekenen door alleen inductie en lengte op te geven, hoe bepaal je dan de diameter van de spoel en de dikte van het draad ? ( deze formule houdt ook rekening met de draad-dikte )
Default draaddiktes in ranges, diameter 0.4 keer lengte
Of vraag idd nog om de draaddikte.
Vaak heb je al een spoel in het hoofd voor een bepaalde schakeling, dan is het handig als je niet alles hoeft in te vullen.
ik wil de calculator wel graag downloaden, maar de link werkt niet meer. Kan ik de calculator nog ergens vinden ?
Link werkt.
@Siekmanski: Je calculator is al van pas gekomen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/75200
Programmeren is leuk en ook dankbaar werk...... (alleen tijd rovend)
Ik heb e.a. aangepast aan het LCF programmaatje.
Je kan nu door alleen de "Inductie" en "Spoel lengte" in te voeren de rest berekenen zoals
Henry S. voorstelde ( 0.4 X Spoel lengte )
Henry dit was toch de bedoeling ?
Dit geld natuurlijk ook voor "Windingen" en "Spoel lengte".
Verder heb ik niets veranderd aan de afronding aangezien dit altijd een probleem blijft omdat het 6 cijfers achter de komma
is wat wordt opgehaald uit de invoer-velden en de berekeningen vice versa gaan dus, ontkom je niet aan afronding fouten.
Eerste post staat de laatste versie.