je mooiste gratis aanwinst

Dit topic is gesloten

Jaar of 2 terug een ouwe Philips-scoop gehad van m'n Hogeschool. Werkt nog prima eigenlijk :) Wel oud (jaren '70)

http://pics.jer00n.nl/scoop.jpg

Dat is een mooie 10MHz scope! Het is een echte dubbelstraals, met een zogenaamde splitbeam beeldbuis. De elektronenstraal wordt door een metalen plaatje gesplitst. Dus niks ALT of CHOP! :-)

Een prachtding die scoop.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

@ jeroon is een mooie scope , en idd de philipsen met het blauwe accent zijn uit de 70s de rode doorgaans uit de 80s

en ik heb op straat ook onlangs een canon 8mp camera gevonden , echter geen adres of gegevens , dus nu in mijn collectie .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier ook al een aardig lijstje: gered van E-dump:
Apparaten: netvoeding tot 300Vdc met verschillende teststanden, professionele kristallenchecker, frequentieteller etc.

Een complete servomotorbesturing uit de industrie, 19 inch rack van zo'n 30cm hoog, bestuurd 4 servo's, besturing is voor afbraak, 2 servomotoren

Kabels, connectoren, bakken componenten, ook uit sloop...

Onlangs op het bedrijf grote kuis: we zitten in de vermogenelektronica dus zwaar spul: grote thyristoren, IGBT's, MOSFETS, diodes (tot 100A), optokoppels, vermogenweerstanden Dale, condensators, elco's, trafo's en printtrafoos, koelplaten in alle maten klein naar groot, ook hele grote blokken van 3Kg, ik denk dat alles bij elkaar zo'n 40kg alu heb liggen. Was allemaal voor de container, dus auto volgeladen en naar huis! Er waren wel gesneuvelde halfgeleiders bij, maar meerdendeel is nog prima, zelfs nog nieuw in verpakking.
En dan een tijdje geleden nog een opkoop gedaan van onderdelen, dus ik ben nog wel een tijdje zoet.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
jerome

Golden Member

Vorig jaar van een opruiming een flinke doos metaalfilmweerstandjes gekregen +- 10.000. 1,2 en 5% van 4Ohm tot 18M. Kreeg eerder al een 180A TIG invertor met een defecte brug gelijkrichter.Een klusje van niets.

is een mooi ding zo'n tiginverter , zat zeker gewoon een
gekoelde brugcel in voor 230 volt . zitten ook in inductiefornuizen , en die heb ik ook al 4 gehad en gesloopt en die hebben 4 pitten op 2fasen . en vaak zitten gewoon de relais los in de soldeer die de spoel in en uitschakelen . het is bij tig wel zo dat als de + en - kabels buitenop omgedraaid zitten dan doet hij het heel slecht , (vastvriezen )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb bij het grofvuil vorig jaar een mengpaneeltje wat na uitproberen-hoe-die-werkt het gewoon nog prima bleek te doen en waar ik nog steeds een hoop plezier van heb.

Ook heb ik bij het groefvuil zo'n 1 1/2 jaar geleden een prima werkende Packard Bell PC gevonden, ik had nog wat RAM geheugen liggen uit andere PC projectjes en die erin gezet, en draaien maar.
(Jammer dat ze wel al hun zooi van de HD af had gegooid :P)

En zo heb ik nog wel wat meer electra dingetjes enzo voornamelijk bij het grofvuil gevonden.

Ook valt me dan op dat die spulletjes meestal óf iets kleins mankeren wat je zelf kan maken, óf gewoon helemaal niet stuk zijn.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Ik repareer al een tijdje computers, en ik ben er al een tijdje achter gekomen dat mensen hun computers gewoon weggooien en een nieuwe kopen omdat ie langzaam is geworden. Met een paar stripjes RAM is dat in vele gevallen zo opgelost, maar krijg dat dier mensen maar eens wijs...

Nog vergeten te melden, ook nog een mengpaneeltje en een heus videomengpaneel gekregen van een vriend, ziet er nog niet veel gebruikt uit.

Op 23 juli 2009 16:12:02 schreef testman:
... het is bij tig wel zo dat als de + en - kabels buitenop omgedraaid zitten dan doet hij het heel slecht , (vastvriezen )

Bij DC TiG zit de polariteit op de toorts omgekeerd t.o.v. elektrodelassen of halfautomaat MiG/MaG. Bij elektrode- en MiGMaG lassen is de toorts positief, werkstuk negatief. De elektronen komende van het werkstuk bombarderen de lasstaaf (of lasdraad) en die smelt af. Bij TiG is het andersom, toorts is negatief en zendt elektronen uit, die het werkstuk laat smelten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Heb net een 5V 10A (Fixed) en een 0-30V 10 A DELTA ELEKTRONIKA voeding gescored. Moet ze nog testen, maar ze zien er gaaf uit. :D

Iemand nog trek in een DIGITAL Alpha Server?? (Wel zelf ophalen)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Das toevallig ik heb net een delta 5V 40 Ampère voeding binnen gekregen :)

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/07/23/e596762905a03f20f72e52f7218c9a02/tSNC00354.jpg

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Sine

Moderator

Aah, dat is de mooie serie, I en U prog.

Ik heb van een S28-10 een labvoeding gebakken, twee multiturn potmeters een paar paneelmeters en een extra 5V voedinkje erbij ... presto ! labvoeding :)

Tidak Ada

Golden Member

Die van mij zijn een TPS 030-10 Labvoeding
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/delta%20tps%20030-10.jpg
En een M 5-10 modulaire inbouwvoeding (wil ik een 5V Labvoeding van maken)

Heeft iemand toevallig docummentaie/schema's van deze voedingen?? Ze komen niet meer op de site van Delta voor.
Ik houd mij aanbevolen!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ tidak aida , die stickertjes op jouw voeding ken ik , die had mijn 0-50v 0-10 amp delta ook . eindhoven is het niet ? ik had de mijne gekocht , en had er meteen nieuwe elco's ingezet . die waren uit 1965 . en heb er 6k potmeters ingezet ipv de 5k waardoor er 60 volt uitkomt nu ( 10k + weerstand )door een soldeerfout ging de 2n3704 en 2n 2646 kapot , na veel zoeken en vervangen op die print toch delta gemaild . en ik kreeg het schema ervan .was heel netjes . en een goed ding ! bij 10a 50 volt nog geen 100 mv zakken .hij weegt wel 28 kilo. en het zoemen van de regelbare brug is veel minder als bij de 70s en 80s pe voedingen van philips , . ben toen terug geweest met mijn vader die wou er ook 1 . echter is dit al in 4 dagen een erfstuk geworden ( zie post in wounded in action p3 pag 26 ).

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik bedenk me zonet dat ik nog iets moois (gratis) heb gekregen, ze staan alleen al een tijdje op zolder...

2x Sony PVM 1440 :)

http://www.evplvl.be/img/occasies/SonyPVM1440QMA.JPG

Ik heb ze tweedehands op internet zien staan voor ca. €300,- Zijn ze echt zoveel waard? Ik heb geen idee wat ik er mee moet.

Tidak Ada

Golden Member

Is dat niet zo'n 1040 of meer lijnen high resolution monitor, die bij röntgenapparaten wordt gebruikt? Die liggen heel hoog in de prijzen. Zag laatst dat de LCD-typen (Z/W) wel €4.000,- kunnen kosten!
OK, het is ook medische apparatuur en dat kost heel wat extra :(

/edit: Wordt dan wel puzzelen om er een goed aangepast signaal voor te krijgen

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 24 juli 2009 11:50:51 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

PVM serie zijn gewoon standaard resolutie Trinitron bakken voor studiogebruik. Wel multinorm maar zwaar verouderd bij mijn weten. 30 euro lijkt me realistischer dan 300, en dan moeten ze wel in goede staat zijn. Het bouwjaar schat ik midden tot eind jaren '80.

Als je nou het kleine broertje hiervan in Indextron uitvoering zou vinden, die zijn waard wat de gek ervoor geeft (alsnog geen 300 euro maar misschien wel 50). Dat is een verzamelobject.

Indextron was een beeldbuissysteem dat qua geometrie en convergentie niet alleen superieur was aan die van hun eigen latere Trinitron-systeem maar zelfs ook aan de beste inline-buizen. Helaas lukte het Sony niet op tijd om Indextron goed werkend te krijgen voor grotere buizen, en heeft men tot het einde vastgehouden aan Trinitron. Een van de opties was om schaduwmaskerbuizen te gaan produceren zodat men snel aan de vraag van de markt kon voldoen, maar men ontwikkelde de Trinitron buis. In eerste instantie niet omdat het over-all beter was (de helderheid wel), maar om de patenten van o.a. RCA te omzeilen en om geen gezichtsverlies te lijden. Pas heel langzaam aan hebben ze de geometrie en convergentie onder controle gekregen. Het dradenmasker is echter nooit het meest geschikte systeem geweest om tegen redelijke prijzen buizen met echt hoge resolutie te produceren. Bij de grote breedbeeldbuizen was mijnsinziens het beeld pas met de laatste volledig vlakke generatie echt goed.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 juli 2009 13:50:14 (76%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah, ik vond het al zo vreemd voor een gewone beeldbuis monitor, de link.

Een week geleden nog een DVD-speler gehad van m`n
grootvader. De DVD-speler is van goede kwaliteit.
Volgens mij is het apperaat maar 1,5 jaar oud.
Kreeg hem om "hem uit elkaar te halen" :D.

Groet, Daam

ja , een medisch apparaat is veel duurder , door normen , keuringen en veiligheid , op mijn werk hadden ze een mixer voor bloedbuisjes en de snaren ervan gingen vaak stuk
voor een set heb je een tv !! op zo'n ickamer in het ziekenhuis staat voor 500.000 euro aan apparaten . per kamer !!

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 juli 2009 00:23:56 schreef Sine: Ik heb van een S28-10 een labvoeding gebakken, twee multiturn potmeters een paar paneelmeters en een extra 5V voedinkje erbij ... presto ! labvoeding :)

Heb jij een schema-tje als aanzet? dan probeer ik mijn DELTA M 5-10 uit te breiden tot labvoeding.

Al mijn voedingen werken. Zelfs de elco's zijn nog goed!!
De TPS 030-10 is uitgerust met Ge-torren: Δ Vout <0.1% !!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
fred101

Golden Member

gratis gekregen aanwinsten. Oeps, dat zijn er nog al wat. Meestal een beetje defect maar dat mag de pret niet drukken. Onderdelen betreft voornamelijk buizen, stuk of 300 in een keer. Meetspul : philips dipper, vna, sna, paar meetzenders, 2 audiogenerators, nestje multimeters, soldeerbouten, pulsgenerator, 2 tek scopen met een stapel plugins, hele dikke 12V voeding (weegt iets van 30 kilo), 3x300v voeding, r&s l en r meter, marconi lcr meter en dan vergeet ik vast het een en ander :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ge torren is dat niet germanium ? is rot als je die moet vervangen , want is vaak pnp . ik had een 3 amp pe1512
met de asz15 erin heb daar 2n2955 ingezet en prima weer .

of bedoel je general electric ? en elco's goed is maar de vraag . komen vaak pas bij nominale belasting van een uur of 5 , en ik heb een 10.000 uf 80 v nog geklapt gekregen
in zo'n delta , daarna zo'n stinkende rookpluim van 1 meter hoog , toen via mp andere van 100 v gekocht die er nog inmoeten . maar prima dingen 12 uur op 10 amp 50 volt
en nog werken , dan wel heet .

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 juli 2009 22:35:37 schreef JER00N:
Jaar of 2 terug een ouwe Philips-scoop gehad van m'n Hogeschool. Werkt nog prima eigenlijk :) Wel oud (jaren '70)

[afbeelding]

Ah! Dat is ook mijn mooiste gratis aanwinst!

Dit topic is gesloten