Ik kon het me bijna niet voorstellen, maar zie niet eerder een discussie hierover. Ik zit een beetje op de wip om zo'n enorme traditionele scope te kopen (groot!!), 2e hands, mega-groot, maar vast super betrouwbaar en degelijk, of juist zo'n digitale scope, als op Ebay. Ik kan hier een link geven, maar dat werkt dan over een paar weken niet meer, zie Ebay en zoek op "PC-Based USB digital storage oscilloscope". Met een laptopje zou dit weinig ruimte innemen...

Lijkt mij superhandig en compact, lekker alles op de PC, dingen kunnen opslaan, etc. Ik ben dus geneigd voor de digitale variant te gaan, maar ben zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen en adviezen. Veilig? Loopt mijn (baas') laptop een gevaar?

Ik zal met name tussen 0 en 20V willen meten. Ik zie dat deze digitale scopes tot 60MHz gaan, dat is voor mij ook voldoende. Ik zie wel in de verschillende advertenties een aanduiding: "150MS/s", dit is de sampling rate. Maar, wil ik iets op 60MHz kunnen meten, dan zal dat getal dus moeten matchen of hoger moeten liggen, anders heb je er lijkt me weinig aan. Vreemde aan de advertenties op Ebay is dat er bij sommige apparaten 250MS/s staat, maar in de advertentie dan weer 150MS/s (Mega samples per seconde of zo???; dus 150.000.000 x per seconde wordt de waarde op dat moment "genomen"???? - je ziet ook dat bij 100MS/s de maximale meetfrequentie 40MHz is?????).

Nou, graag advies, voordat ik troep koop... Ik heb overigens met deze leverancier uit Hong Kong supergoede ervaringen met een EPROM-wisser (valt ook weinig aan fout te doen) en een PIC/EPROM Willem programmer, prima spul.

De prijzen voor die digitale scope verschillen nog al, maar ik krijg de indruk dat ze gewoon zoveel mogelijk willen verkopen tegen de in die advertentie hoogst haalbare prijs...

Ik heb zelf zowel oude (30 jaar) analoge Tek scoop als een DSO-2090 USB scoop.
Ik gebruik ze niet als vervanging van elkaar maar als aanvulling.

Met de analoge scoop kan ik makkelijk en snel werken zonder via een PC dingen te hoeven instellen. Knoppen draaien en het werkt.

De USB scoop gebruik ik voornamelijk voor single-shot zaken en heel lage frequenties omdat die op een analoge scoop moeilijk te zien zijn.
Qua kwaliteit van de USB scoop: hij is goedkoop en daar is een hoop mee gezegd. Er zit gewoon een verschil tussen een USB scoop van 150 euro en eentje van 600 euro en dat geldt met name ook voor de software die er bij zit.

Voor mij voldoet het vanwege mijn analoge scoop. Als dit je enige scoop is dan zou je toch goed moeten nadenken en van te voren de software moeten proberen om te zien of het kan wat jij wil.

[Bericht gewijzigd door fzwart op (13%)]

Er stond laatst een artikel over zulke USB scopen (wel van andere merken) in de elektuur. Ik was ook zeer geintereseerd. Voor 300 een compleet pakket hebben die ook meteen op de PC beschikbaar is. Ingebouwd met functiegenerator, dat is natuurlijk helemaal prachtig. (al zou het enkel voor de lagere frequenties zijn van 1 - 100 kHz ofzo)

Ik heb dat artikel nu niet bij de hand, maar ik twijfelde destijds over de nauwkeurigheid. Nu hebben we op school ook digitale scoops met wat rare nauwkeurigheden; die ronden het af met een schaal van 0,04V. Dus 2,36V; 2,4V; 2,44V. Ik ben benieuwd hoe het met deze scoops zitten eigenlijk.

Een scoop is niet nauwkeurig. Fouten van ong. 2% zijn normaal.
De meeste digitale scoops zijn maar 8 bits.
Wil je nauwkeurig meten dan is een scoop niet de juiste keuze.

Enne.... om een voldoende nauwkeurige meting te kunnen doen, moet
de samplerate MINSTENS 10x zo groot zijn, als de hoogste door jou
te meten frequentie.
Wil je weten hoe slecht een CD is ? Pak eens Audacity, en maak eens
een rijtje testtonen van elk een minuut.
Begin met 1 kHz, en ga stapsgewijs hoger naar 20 kHz.
Zet dat op een CD, en ga met een analoge(!) scoop kijken wat er uit
komt. NIETS wat op het origineel lijkt.
Ja, rond 1000 Hz gaat nog wel. Maar 20 kHz ?
Je hebt daar slechts iets meer dan 2 samples per periode.
Hoe wil je de curve kunnen bepalen tussen twee punten ?
Het ene punt is Den Helder, het andere punt is Maastricht.
En nu weet je automatisch HOE iemand van Den Helder naar Maastricht
is gereden ? Je kunt via Amsterdam, maar je zou ook via de afsluitdijk
kunnen rijden. En dan eventueel via Groningen, om nog een paketje op
te halen....
Er zijn figuren, die beweren dat het kan.... met een of andere
analyse.
Zo, en waarom zie ik er niets van op mijn scoop ?
Die theorie klopt dus niet.

Ga maar mooi voor een analoge scoop, en probeer een te vinden die
niet zo groot is. Zal wel lukken op ebay.

Groeten,

Eddied

Om de klepel even bij de juiste klok te plaatsen:

Er bestaan al heel lang - nog van voor de tijd van digitale storage scoops - analoge sampling oscilloscoops. Daarmee kun meten aan de golfvorm van repeterende signalen tot in de tientallen gigaherzen.

De truuk is dat de S&H (Sample-and-Hold) heel erg snel moet zijn, die moet in b.v. 20 picosecondes een sample kunnen nemen van het aangeboden signaal en die spanning een tijdje kunnen vasthouden. Hoe sneller de S&H is, hoe hoger je kunt gaan. Dat is allemaal heel oude techniek.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oscilloscope#Analogue_Sampling_Oscillosco…

De sampling rate kan hierbij dus veel lager zijn dan de signaalfrekwentie, maar de sampling tijd moet wel (veel) hoger zijn dan 1/signaalfrekwentie.

Al die theorie maakt niets uit: HET KLOPT NIET !
Ik kan het bewijzen, zie bovengenoemd voorbeeld van mij.
Doe eventueel zelf de proef. Ik heb `m al gedaan.

Groeten,

Eddied

Eddied, je zit een enorm scheve vergelijking te maken. Natuurlijk kun je geen golfvorm verloop bekijken van een signaal met een grondfrequentie van 20 kHz en een samplerate van 40 kS/s. Maar jij kunt dit ook niet met een analoge scoop met een bandbreedte van 20 kHz. Alle harmonischen die de golfvorm bepalen zullen flink verzwakt worden. Hierdoor blijft er ook maar weinig over van de oorspronkelijke golfvorm en zul je niet veel meer zien dan een sinus van de grondfrequentie.

Op 27 juli 2009 14:07:51 schreef Eddied:
Al die theorie maakt niets uit: HET KLOPT NIET !
Ik kan het bewijzen, zie bovengenoemd voorbeeld van mij.

Dat het bij jou niet klopt heeft meer te maken met de meetapparatuur en degene die hem bedient dan met de theorie de erachter zit.

ok, prima, zet jij een sinusvormige toon van 20 kHz op een audio-cd,
en laat mij het resultaat zien.
Jij krijgt echt geen sinus van die CD af.
Je mag het ook met 15 kHz proberen.

Groeten,

Eddied

Nou, tot het tegendeel is bewezen kloppen bovenstaande theorieën. ;)

Er wordt uitgegaan van de hoogste frekwentie in een signaal.
Een ideale blok van 20kHz heeft oneindig veel harmonischen.
Een ideale sinus van 20kHz heeft geen harmonischen boven de 20kHz. Dan is samplen met 40kHz, weer alles ideaal, voldoende.

ok, maak maar een CD, als er een 20 kHz sinus uit te krijgen is,
krijg je duizend euro van mij !

Groeten,

Eddied

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]

Als je een 20 kHz signaal sampelt met 40Ksamples/seconde kan je in principe elk signaal krijgen. Als de samplemomenten precies op de toppen vallen kan je daar inderdaad precies dezelfde sinus weer uit halen. Maar als je samples precies op de nuldoorgangen vallen dan zou je denken met een signaal met amplitude = 0 te maken te hebben

@Eddied: die 1000€, is dat cash of overschrijving?
Want ik wil wel eens proberen.

Op 27 juli 2009 15:07:02 schreef Eddied:
ok, maak maar een CD, als er een 20 kHz sinus uit te krijgen is,
krijg je duizend euro van mij !

Groeten,

Eddied

-Die verlies je (Shannon)
-Je bent lekker offtopic bezig, dus doe het ergens anders.

Topic: Aanschaf traditionele scope versus Ebay digitale scope

Wie is Shannon ?

Nieuw topic: "20 kHz uit een CD ?" (AUDIO)

Je moet dat 20 khz signaal natuurlijk wel eerst door een lowpassfilter halen (22khz afsnij frequentie en stijl) . Dan krijg je je sinus weer terug.

Precies. Lees dat afgesplitste topic er nog maar eens op na. Jammer dat Eddied daar niet meer antwoordt serieus op ingaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Op 27 juli 2009 10:47:07 schreef gdb:
Nou, graag advies, voordat ik troep koop...

Even terug on-topic (zij het mischien wat laat voor de TS). Er is een aflevering van de EEVBlog die gaat over USB scopen in vergelijking met een "dedicated" scoop, in dit geval eentje van het merk Rigol.

http://www.alternatezone.com/eevblog/?p=103

Het besluit van zijn betoog is dat de sample rate van de USB dingen veel te laag is en dat je voor hetzelfde geld een stand alone scoop kunt kopen die veel beter presteert.

Welk is dat afgesplitste topic? Vind ik wel interessant. De enige reden die ik zie waardoor een 20kHz sinus gesampled aan 40kHz terug dezelfde sinus kan geven is doordat de frequenties geen perfect veelvoud zijn. Hierdoor zou de positie waar gesampled wordt in de periode verschuiven en zo dus de hele periode eigelijk gesampled worden. Waarschijnlijk zit ik er volledig naast :)

Maar dus: welk topic was dat?