defecte compressor vervangen en opnieuw afvullen

hallo, ik heb een oude amerikaanse koelkast staan uit 1953, na jaren goede dienst begon de compressor erg veel geluid te maken, koelen doet hij nog wel... ik wil dus de compressor vervangen maar wie kan deze opnieuw afvullen?? de koelkast is verder in topstaat dus ik zou hem graag weer aan de praat krijgen! ik heb toevallig nog zo'n compressor liggen uit een werkende koelkast maar weet niet of het met hetzelfde soort koudemiddel werkt? wie kan mij helpen? groetjes

Een koelkast uit die tijd bevat nog CFK's, en die zijn niet meer te verkrijgen. Ik weet niet of er een ander koelgas inkan. Maar is het niet slimmer om gewoon een nieuwe/2dehands koelkast te kopen uit deze tijd?

Oude koelkasten gebruiken immens veel stroom, en een nieuwe is tenminste zuinig.

In ieder geval suc6! :)

er zijn nog cfk gassen te krijgen zij het voor herstel alleen . met ingang van volgend jaar komt er geen freon meer het land in , en zal de industrie ook over moeten .en daar gaat ook weer meer energieverbruik , want r410 en r407 hebben 20% minder rendement als het oude r22 ( freon ).

maar ik ben het met technokiddy eens ,een koelkast van 57 jaar oud vreet in een jaar al de nieuwprijs van een koelkast weg aan stroom , en zeker een amerikaanse , de nieuwe doen al 400 watt , zonder ijsblokmachine .

Je bedoeld, dat je het met mij eens bent? :P

Het gaat om een gewoon model koelkast type bollebuik dus geen ijsblokjes ed, ik kan zien dat er in de loop van de tijd een nieuwe compressor in is gezet (opnieuw gesoldeerd).. dus ik weet niet of er daadwerkelijk freon type 12 inzit dat het typeplaatje aangeeft... Deze koelkast is echt uniek en moeilijk opnieuw te vinden, ik wil hem dus echt weer aan de praat krijgen.. wat verbruik betreft, het is helemaal niet waar dat de koelkast veel gebruikt! sterker nog.. ik kreeg geld terug van de nuon afgelopen jaar..

Een compressor vervangen kun je zelf niet.
Leidingen zijn hardgesoldeerd, om dit te los te krijgen heb je dus een gas/zuurstof setje nodig. Droger moet ook worden vervangen.
Als dit is gelukt dan moet je de leidingen een uurtje of 12 vacuum pompen met een serieuze vacuumpomp.
Daarna kun je het systeem opnieuw afvullen met koelmiddel, als dit nog verkrijgbaar is, zie de posts hierboven.
Compressor druk moet natuurlijk wel passen bij het expansie ventiel dat in je koelkast zit.

Kortom, het is geen vraag voor een elektronica forum maar meer voor een koeltechnisch forum.
Als je echt gehecht bent aan deze koelkast ga er dan mee naar een STEK erkend bedrijf.

kijk aan deze informatie heb ik wat.. dit was bij mijzelf ook duidelijk.. ik weet dat het meer voor een koeltechnisch forum is, maar zag dat hier ook vragen over koelkasten werden gesteld.. excusses daarvoor dan...

En wat je ook doet, laat je niet afschepen met R134a. Dat heeft een lager rendement en is net als R12 schadelijk voor het milieu. Als je nergens R12 kan vinden (originaliteit is natuurlijk altijd mooi), zijn er voor professionele toepassingen geschikte vervangers die hetzelfde of een beter rendement halen en beter voor het milieu zijn dan R12 of R134a.

Dat de koelkast vrij zuinig is, zou best kunnen. Als de isolatie en de rubbers maar goed zijn. Koelsystemen met R12 hebben een redelijk goed rendement. Mijn Liebherr van een jaar of 25 oud zit in de lage helft van energieklasse B, en dat is nog met een al wat ouder deurrubber.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]

is het niet zo dat de motorrubbers kapot zijn en de motor staat te rammelen tegen het frame ? heb ik ook al eens gezien . overigens kun je als de motor er toch uit moet , en de filter , er ook ander koelmiddel indoen , daar die dit grotendeels bepalen . maar idd de druk is ook belangrijk , anders gaat de verdamper stuk in de koelkast zelf . mijn vader heeft er ooit een gerepareerd en gevuld met propaan , en hebben we nog jaren gehad . er is een koelgas dat ook eigenlijk een brandbaar gas is , echter is het rendement slecht en , natuurlijk bij lekkage brandbaar .( leuk als de kk naast het fornuis staat )

het is echt de compressor van binnen zelf die herrie maakt, werd mij verteld waarschijnlijk ophanging binnenin de compressor... maargoed, ik heb nog zo'n compressor liggen en kan op mn werk hardsolderen.. nu nog iemand die m af kan vullen en koudemiddel heeft...

is je reservecompressor wel dicht aan de uitgangen ?
want zo'n ding zit vol met olie en die mag er niet uitlekken , en is bepalend voor welk type freon er in mag . anders neemt het koudemiddel de olie mee naar de verdamper , en werkt het ook niet.

btw haddn ze op mijn werk , van die potcompressoren voor de koelcellen , en zijn allebei binnen 5 jaar al kapot gegaan . niemand had dit in de gaten en ik doe er in het voorjaar atijd 2x per week de pluizen afhalen . en hoorde het ding gewoon knallen , nou gemeld , en monteur erbij die zei , dit kan een dag duren of een maand , maar hij gaat eraan . dit ook bij de andere echter die deed het alleen als hij 20 minuten of meer liep en toen de monteur kwam was alles ok . dus die kon 1 mnd later ook vernieuwd worden.

het moraal , er stonden ook een 8 compressoren met losse motor , en allen 25 jaar oud en nog prima werkende .
in de zomer moest ik ze wel eens resetten als de druk op de leidingen te hoog werd , meer niet.

[Bericht gewijzigd door testman op (60%)]

Heb even gekeken naar de compressor die ik nog heb liggen, het is een danfoss.. met koudemiddel type r600a...

ja heb de aansluitingen dichtgeknepen.. en de compressor horizontaal gehouden...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]

r600a is wrs een motortje uit de 80 er jaren , let er ook op dat het motorvermogen wel sterk genoeg is . ( hetzelfde wattage als de oude ) is de danfoss sticker in kleur of nog in wit met een rood randje , en vage tekst ?

de sticker is in kleur... ik keek net even op de compressor die op de koelkast zit, 150w en type koudemiddel inderdaad r12... geen merk alleen made in italy...

R600a is isobutaan en werd pas in de jaren '90 populair. In principe is het een efficient gas, maar de druk en leidingdoorsnede en oppervlakte van de radiatoren zijn heel anders, en bovendien zijn er andere veiligheidseisen ivm brandbaarheid dus ik vermoed dat het geen bruikbare vervanger is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

oke, en freon type r404a is dat een geschikte vervanger? (aangezien iemand een flesje te koop heeft staan op marktplaats)..

Er zal wel R12 in gezeten hebben.
Als je een andere kompressor op zet, dan kan je de keuze gelijk voor een ander koelmiddel maken.
Je moet wel een expert er bij halen, een die de benodigde koelkapaciteit terug kan rekenen.
Als je dat weet, dan heb je in feite de gegevens van de verdamper. Daar kun je een passende kompressor bij zoeken, en een passend koelmiddel.
Zit je nog met je expansieventiel, of is het een capillair??
Heb je een echt expansieventiel, dan moet dat vervangen worden door een die past bij je koelmiddel. Een capillair zal aangepast moeten worden.
Zal een behoorlijke klus worden.

Op 4 augustus 2009 15:12:42 schreef 2N3055:
Kortom, het is geen vraag voor een elektronica forum maar meer voor een koeltechnisch forum.
Als je echt gehecht bent aan deze koelkast ga er dan mee naar een STEK erkend bedrijf.

Hier sluit ik me bij aan, dit is niet iets wat je zo even doet.

Slotje, de binding met CO is ver te zoeken.