Dit zou wel een domme vraag zijn, maar ik weet niet hoe het heet en of het te koop is.

De situatie: Op zolder hebben we nu vier nieuwe dakramen en om niet te vergeten dat die open staan (voor als het regent ofzo) zou ik graag op de 1e verdieping willen aangeven of een raam wel of niet open staat. Dit kan met een ledje, maar die brandt de hele tijd dan als het raam open staat, dit kost stroom en staat niet mooi (knipperen is helemaal niet mooi). Dus dacht ik, is het misschien handig om een soort indicator te maken die door middel van twee spoelen heen en weer schuift en aan geeft of het raam open of dicht is. Zoiets als de toilet indicator. :) Dus als het raam open gaat dan komt er een korte puls die de spoel aanzet en het zwarte stukje laat zien (voorbeeld) en als het raam weer dicht gaat komt er een puls om de andere spoel aanzet en er weer wit stukje voor komt.

Ik heb al een test gedaan met een rietje en een spoel om iets te bewegen, het werkt redelijk goed, maar het vergt wel veel stroom en ik wil niet dat het in de fik gaat ofzo, dus liever iets officieel kopen.

Bedankt.

Er zijn van die relais, maar daar kun je van buiten dan weer weinig aan zien.
Werken de wissels van modeltreintjes niet ook zo? Daar zou je een grote papieren wijzer aan kunnen plakken.. :)

Je wil dus een mechanische indicator onder andere omdat een LED teveel stroom verbruikt? Om het wat bot te stellen, de stroom die je PC verbruikte terwijl je dit bericht uittikte is waarschijnlijk genoeg om een normale Hi-eff led een jaar lang voor indicator te laten spelen, maar ja.

Als je het lelijk vindt en je wil per se een mechanische aanduiding, zou ik voor een servo gaan. Een servootje met een gekleurd schijfje of plaatje laat je doen wat je wil.

Of dat mooier gaat zijn open voor interpretatie, maar vermits beauty is in the eye of the beholder...

Oja, met een motortje/servo kan natuurlijk ook. Das wel een goed idee. :)

Maar er bestaat dus niet zoiets? Vreemd...

[Bericht gewijzigd door R117 op (24%)]

of een regensensor met sevo motortje die het raam automatisch sluit. Voorbeelden kun je vinden bij bv velux dakramen. Ik vind ze alleen wat prijzig.

Wat denk je van een ouderwetse telefoon blinker?
Zo'n 'molentje' dat wit wordt als de lijn bezet is?

Verder, die dingen die voor sommige aankondigingsborden worden gebruikt om mechanisch dot-matrix letters te maken: een rondje, dat in rust zwart is en actief omklapt en dan fluo-geel wordt.

Bedenk wel dat van alle mogelijkheden (inclusief de bovenstaanden), de stuurelectronica meer gebrukt dan die LED, die jij te verkwistend vind. Een moderne high efficientie LED gebruikt minder dan een neonlampje in bijvorbeeld een verlichte schakelaar......

@Peter112

Op 9 augustus 2009 21:19:25 schreef Peter112:
of een regensensor met sevo motortje die het raam automatisch sluit. Voorbeelden kun je vinden bij bv velux dakramen. Ik vind ze alleen wat prijzig.

gebruiken die minder dan een LED??? :P

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (22%)]

Er bestaan bi-stabiele relais, voorzien van een een hendeltje waarmee je desgewenst het relais kan omschakelen. Aan dat hendeltje is een wit/zwart plaatje bevestigd, waaraan je de stand van het relais kan zien.
Maar vraag me niet, waar je die dingen kan kopen, en vraag me zeker niet naar de prijs... :-)

Op 9 augustus 2009 21:26:07 schreef pros:
Er bestaan bi-stabiele relais, voorzien van een een hendeltje waarmee je desgewenst het relais kan omschakelen. Aan dat hendeltje is een wit/zwart plaatje bevestigd, waaraan je de stand van het relais kan zien.
Maar vraag me niet, waar je die dingen kan kopen, en vraag me zeker niet naar de prijs... :-)

Ook hier gebruikt de stuurelectronica meer dan een continue brandende High efficiëncy LED

Ik heb geen high efficiency ledje, maar gewoon van die rode/groene/gele 5mm diffuse dingen.

Dus bijvoorbeeld 4 ledjes paar dagen laten branden verbruikt minder dan één keer een motor/spoel draai?

Niet alleen de motor, maar de stuurelektronica, die contine op stand-bye staat.....

Een HE-ledje zie je al duidelijk oplichten bij een stroom van 3mA.
Als de "stuurelektronica" enkel ingeschakeld wordt als het raam open is, ga je daar niets van merken in de energie-factuur.

Ik zit nu te denken aan een attiny13 in slaapstand als ie niet meet (om de 3 sec meten ofzo).

Maar ik had ook een ander 'gek' idee. Zou je ook met (radio)golven de positie van het raam kunnen meten en dus meten of ie wel of niet open staat? Dus dat er iets op het raam zit dat het signaal weerkaatst of opneemt zodat je het kan meten... Meten vanaf de eerste verdieping, dat wel.

Iemand die er iets in ziet/aanvullen of?? Zal wel in kabeltjes schelen... :)

Intressante discussie dit:

Eerst wordt er gezegd dat een ledje stroom kost en of je het dan niet beter met een spoel kunt doen |:( , die spoel vreet meer dan dat ledje in een dag vreet...

En nu gaan we met radiogolven kijken of het raam open is en of er iets op het raam zit.

Sorry hoor maar met hoeveel stroom/spanning/ampere denk je radiogolven op te wekken? om ze daarna weer op te vangen met een ontvanger.....

Neem gewoon een schakelaartje welke een weerstandje en een ledje stuurt en je hebt je indicatie op de eerste verdieping, vergeet niet een paar meter draad ertussen te doen vanwege de kosten..... >:)

Groet....

Op 24 oktober 2009 06:06:17 schreef Roches Neem gewoon een schakelaartje welke een weerstandje en een ledje stuurt en je hebt je indicatie op de eerste verdieping, vergeet niet een paar meter draad ertussen te doen vanwege de kosten..... >:)

Groet....

Misschien dat het zoiets ook wordt, maar een schakelaartje op een mooi nieuw dakraam (dat goed dicht moet) zonder dat je de schakelaar ziet of dat je moet boren is best moeilijk... vandaar het gekke idee.

Misschien met een ledje een afstand meten dacht ik nog, maar dat kost ook allemaal stroom.

Ik ga nog even 'onderzoeken' of er vanuit het luchtrooster een schakelaar met een lange dunne pin kan die met behulp van een attiny2313 registreert of het raam open is of niet.

Geheel zonder energie: Maak een touwtje aan het raam en laat via katrolletje dat touwtje gaan tot de 1e verdieping en hang daar een gewichtje aan. Afhankelijk van het hoogte verschil kun je zien dat het raam open staat. (volgens mij het beste idee van Nederland)

Op 24 oktober 2009 12:07:48 schreef joof:
Geheel zonder energie: Maak een touwtje aan het raam en laat via katrolletje dat touwtje gaan tot de 1e verdieping en hang daar een gewichtje aan. Afhankelijk van het hoogte verschil kun je zien dat het raam open staat. (volgens mij het beste idee van Nederland)

Het is te doen, maar gaat voor mij niet werken. Ik wil geen touwtjes zien (waar je last van hebt) en weg werken in de isolatie is niet te doen (daarnaast als het touwtje vast zit of breekt dan ben ik de klos). Een elektrisch draadje kan je makkelijker leggen.

wel grappig idee. :)