ik heb de vraag, hoe ver komt een danita 640 met 4 watt
want ik woon in sint annaparochie en mn neef in leeuwarden
dat ligt ong. 20 km uit elkaar, en hij wou ook een bakkie kopen maar vroeg ''kunnen wij dan ook met elkaar praten''
dus mijn vraag is hoe ver kom je met 4 watt
Hangt van de antennepositie ,hoogte en aanpassing, lengte en kwaliteit van de coaxkabels, de omgeving, en verdere bebouwing tussen de twee antennes af.
Proberen en je weet het.
ok, nou de antenne hangt 3 meter hoog, en komt net niet bovenm de huizen uit
de lengte van de antenne is 1m en tussen de 2 antennes in is platteland
hallo.
is dat 20 km in vogelvlucht of langs de normale weg.
Vroeger had ik er ook eentje maar an wel 0.5w in am en 4w in fm en mijn antene stond op een hoogte van ongeveer een 6 tal meter.
Daar kon ik toch een kleine 40 km berijk uithalen bij zeer goede weersomstadigheden.
Ook moet ik wel toegeven dat de antene ook geen super antene was het was namelijk een GPA27 1/2.
Nadien met mijn ringostar antene was het wel wat beter in verband met de onvangst maar het zendberijk bleef wel ongeveer gelijk.
Beste en veel geluk.
langs de weg 20 ong. en gewoon recht van a naar b 15 ofzo. maar het moet lukken?
kan dat lukken?
[Bericht gewijzigd door emperoronald op (11%)]
Volgens mij mag dat geen probleem zijn.
Let er wel op dat de antene goed is afgesteld[SWR).
Anders komt ge nergens.
MVG danny
Op 14 augustus 2009 18:49:20 schreef danny1:
Volgens mij mag dat geen probleem zijn.
Hangt er van af waar de andere persoon in Leeuwarden woont.
huizum, maar goed toen ik het bakkie kocht heeft de verkoper alles heel goed afgesteld en ik kom er laatst nog goed mee ontvangen alleen ik hoor nu niks meer
Henry.
Ga voledig akoord maar het staat wel dat er tussen de 2 antenes platteland is.
Weet ook niet waar hij woont.
Ik ga gewoon voort op zijn vermelde gegevens.
Vroeger had ik geen probleem van mesen naar oostende let wel op mesen licht hoog gelegen.
En dat was niet dagelijks.
Enkel bij goede omstandigheden.
Danny
Op 14 augustus 2009 18:54:16 schreef emperoronald:
huizum, maar goed toen ik het bakkie kocht heeft de verkoper alles heel goed afgesteld en ik kom er laatst nog goed mee ontvangen alleen ik hoor nu niks meer
Huizum heeft veel hoogbouw, zit in andere wijken ook nog hoogbouw in jouw richting, en als dat er tussen zit dan wordt je kans op ontvangst al een stuk minder. Heeft hij goede ontvangst van anderen in jouw buurt?
Ik weet het, het is niet echt druk op 27Mc hier.
Je hoort niets meer, alles nog goed, geen water in de plug oid?
Op 14 augustus 2009 19:01:27 schreef danny1:
Henry.
Ga voledig akoord maar het staat wel dat er tussen de 2 antenes platteland is.
Leeuwarden zelf is een stad met hoogbouw en industrie, tussen de twee plaatsen is het kaal en vlak met hier en daar een rijtje bomen en een verdwaalde kerktoren.
En dat was niet dagelijks.
Enkel bij goede omstandigheden.
Danny
DX, dat is het mooiste van het zenden en ontvangen.
Heeft die verkoper dat ter plaatse komen doen of heeft hij je wat wijsgemaakt.
Een bakkie kan enkel afgeregeld worden zoals het moet zijn indien alles ter plaatse staat.
Verplaats je de antene van enkele meters dan kan je swr al heel wat veranderen.
oja, hij heeft het afgeregeld en ik hoor mensen praten heel duidelijk maar nu hoor ik niet veel meer, maar die man zei een paar weken geleden dat ie naar majorca ging
was ik maar in 1970 geboren in de '80 werd er meer gezonden
en mn vader wou het bakkie ook niet op vakantie in de auto, jammer wat dan kon ik met truckers praten
[Bericht gewijzigd door emperoronald op (34%)]
Op welk kanaal ben je bezig vroeger was bij ons (belgie) kanaal 11 oproep en kanaal 19 voor de vrachtwagens.
Waar ik nu woon is vooral de kant van FR en deze zitten op de 14.
oproepkanaal is geloof ik 14, maar ik schakel wat van kanaal ik zit wel op 19 en 9
en henry heb jij ook een bakkie?
tytsjerk is 24km dus als je er een hebt en even aanzet kan ik kijken of ik jou hoor
weet ik ook of ik mn neef kan bereiken
ja, ik ook wel
zal ik morgen ff praten op kanaal 9, ff zien of jij me kan ontvangen ok?
doe ik hem om 20:00 even aan en dan ga ik ff praten zien of jij me ontvangt wil je dat wel?
typ hier onder even ja of nee, dan praat ik wel wat,en een stukje muziek
Muziek? Dat moet je op 27Mc dus niet doen, klinkt voor geen meter en stoort.
Ik hoort niets, geeneens iets op de achtergrond.
En let je wel op je meter?
Morgen ben ik er misschien niet, en nogmaals let op je meter, als de wijzer in het rood staat dan weet je ook waarom je niks ontvangt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
ik doe het nu ook niet morgen om 20:00
is dat goed
luister je dan even henry?
dat snap ik wel hoor, hij moet op kanaal 19 haats niet bewegen en niet hoger dan 1.5 komen ga ik om 21:00 even praten op kanaal 9 wil jij dan even horen?
typ even ja of nee a.u.b.
nieuws bericht graag dan staat ie bij forum tracker en dan weet ik t
meteen
jammer dat ik geen bericht terugkrijg
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Bedenk dat de 27 Mc een openbare etherchatbox-gelegenheid is, net zoiets als een openbaar webforum of een site als Hyves. Dat je dus op de 27 Mc ook geen privacy-gevoelige informatie in de ether moet slingeren. Anderen die meeluisteren horen dat ook en kunnen dat weer tegen je gebruiken.
Ha, ja als iedereen zegt: ik begin er maar niet aan, want het schijnt dat er niemand zit - ja, dan is dat ook zo. 
Als beide antennes op 10m hoogte staan (niet het topje, maar de onderkant), dan moet het lukken, als je niet helemaal bent ingebouwd met betonijzer om je heen.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Beste FuriousGlenn, als je dat wilt weten, dan zou je een 27 Mc superregje kunnen bouwen. Daar zou je dan de band mee kunnen verkennen.
iedereen in de buurt van sint anne, zet je bakkie vanavond aan om 20:00 of je ontvanger
maar lukt het om van sint annaparochie naar leeuwarden te komen is las gisteren 4 watt= 40km is dat zo?
[Bericht gewijzigd door emperoronald op (38%)]
Nee, dat is niet zo.
Je moet óók voldoende antennehoogte hebben.
Met 4W en een antenne op de grond lukt het niet, en met antennes op het dak en 1 mW lukt het ook niet.
Met 4W, antennes op het dak en niet teveel beton ertussen lukt het over jullie afstand. Maar het signaal zal niet zo hard zijn. Ik verwacht iets van tussen de 5 en 20μV als er geen obstakels zijn en alles goed werkt.
Mod-edit: 3e keer dat je daar om zit te zeuren, hou daar mee op. Eén keer is genoeg!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (81%)]