ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Die zijn toch rechthoekkig?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
chuckie

Honourable Member

De rechthoekige noemen ze in de rock annex theater wereld meestal Harting (ondanks dat het ook een ander merk kan zijn) en de ronde Socapex.

-edit-
Heb overigens vorig jaar eens bij een attractie (hully kully) de complete elektra vernieuwd en nieuwe besturing in gefrut.
Alles was goed gegaan behalve de 40 polige harting die op de kabel van de kassa van de besturingskast gaat.
De attractie had ineens vreemde kuren...:o
Had de pin-out in spiegelbeeld gedaan...
Gelukkig heb ik de echte harting tang om de male's en female's te krimpen en de orginele extractor dus kon ze zo weer om prikken.

[Bericht gewijzigd door chuckie op maandag 10 augustus 2009 00:56:47 (62%)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Als ik chuckie's verhalen zo lees durf ik ineens niet meer in kermis attracties te stappen.. Dadelijk gaat alles in vlammen op.. :o

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Ook een goude oude: DAC'je uittesten, signaal op scoop zetten -- he, waarom zie ik niets? Na de nodige debug-tijd opeens realizeren dat, doordat je ook een printf doet op een uart, je niet zo veel conversies per seconde doet, en dat die wel eens uitgefilterd worden als je scoop op 'AC' staat.

Voltmeter d'rop: DAC blijkt het al die tijd al te doen.

Een elektromotor aansluiten en dan aansluiten op een
230V->12V transformator. Motortje werkt niet...
Motortje werkt niet op wisselstroom;)

Elektronica enthousiast | 4de jaars HBO Elektro

Ik heb dit keer geen fout gemaakt, m'n oom wel :)

M'n oom vroeg even om naar de tuinlampjes te kijken.
Ze deden niks meer.

Ik er heen, m'n oom had uitgelegd waar de trafo en lampjes zaten, hij wees naar de trafo en zegt:
He, die stekker zit er ook niet in!
Stekker er in en de lampjes branden weer mooi :-)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Op 10 augustus 2009 00:24:30 schreef JustME125:
Best klote als je dan daar zit te modderen met een of andere jip en janneke duspel en niks beters dan een multitool waarvan de kleinste schroevendraaier echt enorm was :s. Maar ach....ook de evenementenwereld heeft zo zn charme's :D

Met het publiek om je heen dat een 'hulpende hand' biedt...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 augustus 2009 23:40:06 schreef Tidak Ada:
Nee het was echt een 100-polige, maar ik wist niet meer of het Amphenol, Sourieau, Canon, o.d. was......
Sommige exeperimenten hebben nu eenmaal veel draadjes nodig :$

Brr, kom die dingen op mijn werk ook regelmatig tegen, das echt een hel. Dingen zijn militair dus stug, lomp, waterdicht, overdreven afgeschermd en zeer duur.
Moet je dan een aanpassing op maken, ongebruikte pinnetjes uit het stugge rubber halen met een zielig plastic extract-tooltje (zitten erin om het waterdicht te houden), breekt het tooltje uiteraard af in de connector, en net van die grootte heb je dan geen reserve.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Tidak Ada

Golden Member

Nog een leuke:
met veel bravour op een jaarwisseling een grote zoemer om 12:00 af laten gaan. Alleen je vergeet de transformator er tussen te zetten........
Het effect was verbluffend: Een zeer duistere jaarwisseling :)

[color=grey]Was ik niet, maar m'n ouwe heer >:)[/]

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 10 augustus 2009 21:07:15 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Waahahaaaa, zolang je heel de wijk maar niet in het donker zet!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
guidob

Overleden

Vandaag mijn oude tv proberen open te krijgen (nog met een buis). Schakelaar op het front haperde met uitzetten en zo kon ik hem niet weggeven.

Schroefjes los, maar de kap wilde er nog niet vanaf. Dan maar wat meer wringen. Krak, pssssssssssh en er viel wat glas uit de tv.

Jammer...

Tip:
Bij modernere AVR's kan de Watchdog-timer zodanig geconfigureerd worden, dat hij een interrupt veroorzaakt ipv. een reset. Dat kan handig zijn, als je de AVR om de zoveel seconden "iets" wil laten doen, en hem voor de rest van de tijd een minimum aan stroom wil laten verbruiken. Je kan dan de system-clock stilzetten. Enkel de WDT-clock blijft doorlopen, maar da's een zuinig dingetje. 23µA bij een ATmega88.
Teneinde ongewilde veranderingen in WDTCSR te voorkomen, dient een bepaald protocol gevolgd te worden. Zo, bv.:

c code:


  WDTCSR = _BV(WDCE) | _BV(WDE);
  WDTCSR = _BV(WDIE) | WDTO_4S;

Nou, dat werkte langs geen kanten (compiler = avr-gcc). De AVR ging alsmaar in reset, zonder zelfs maar 4 seconden te wachten. Na wat zwoegen en zweten kon ik maar één oorzaak van dit ongepast gedrag bedenken: er verliep te veel tijd tussen de eerste en de tweede instructie, waardoor die 2e instructie domweg genegeerd werd.
Dan maar eens in wdt.h opgezocht hoe ze daar wdt_enable() uitgewerkt hadden. Die bleek _wdt_write() write aan te roepen met de time-out waarde als argument.
Dan maar een kopie gemaakt van _wdt_write(), en het ding een andere naam gegeven. De tweede WDE vervangen door WDIE, en jawel, het spul werkt naar behoren!

D'r is op Google wel wat terug te vinden met de zoekterm "WDIE avr-gcc", maar kom je in een onoverzichtelijke zoekbrij terecht.
De uiteindelijke code, die om de 4 seconden een LED ontsteekt of dooft:

c code:


#define F_CPU 1000000UL

#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>
#include <avr/wdt.h>
#include <avr/sleep.h>
#include <avr/interrupt.h>

#define _wdt_set(value)   \
    __asm__ __volatile__ (  \
        "in __tmp_reg__,__SREG__" "\n\t"    \
        "cli" "\n\t"    \
        "wdr" "\n\t"    \
        "sts %0,%1" "\n\t"  \
        "out __SREG__,__tmp_reg__" "\n\t"   \
        "sts %0,%2" \
        : /* no outputs */  \
        : "M" (_SFR_MEM_ADDR(_WD_CONTROL_REG)), \
        "r" (_BV(_WD_CHANGE_BIT) | _BV(WDE)), \
        "r" ((uint8_t) ((value & 0x08 ? _WD_PS3_MASK : 0x00) | \
            _BV(WDIE) | (value & 0x07)) ) \
        : "r0"  \
    )



ISR(WDT_vect)
{
}


int main(void)
{
    MCUSR = 0;				// Mogelijke reset-vlag wissen
    wdt_disable();			// Watchdog uitschakelen
    DDRB = _BV(PB0);			// PB0 = uitgang
    ACSR = _BV(ACD);			// Disable ADC
    wdt_reset();
    _wdt_set(WDTO_4S);
    SMCR |= _BV(SE) | _BV(SM1);		// Sleep-mode = power-down
    sei();				// Enable global interrupts
    while (1) {
	wdt_reset();
	PORTB ^= _BV(PB0);
	sleep_cpu();			// Ga terug slapen
    }
}
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Leuk topic :)

Snoer van je ventilator willen verlengen.
Ik trek de stekker uit het stopcontact.
Haal de onderkant van de ventilator er af, en schroef de trekontlasting open. Ik haal de kabel uit de kroonsteen en leg hem naast me neer op de bank.

Zit lekker met korte broek op de bank en schroef de nieuwe kabel er in en ineens pats, die andere kabel tegen mijn been aan...

Had dus de verkeerde stekker uit het stopcontact gehaald, eentje van een lamp...

Nog eentje dan, een collega van mij:
Hij wil een lasdoos afmonteren, hij knipt de kabel door om hem wat in te korten. Stond blijkbaar spanning op en dus poef. Hij houd de draadjes nog even tegen elkaar aan en niets aan de hand, spanning was er toen wel af. Hij begint met aanpellen en voert de kabel in de lasdoos. Nog niets aan de hand. Hij pelt de adres zelf aan en pakt ze vast. Krijgt een dikke opneuker :).

Wat was nu het geval, er stond een inbedrijsteller voor de schakelkast die zag dat er een automaat uit ging, en die domme lul drukt hem meteen weer aan :) terwijl mijn collega net die doos aan het afmonteren was. :P

.../|\.../|\...

Een pijnlijke: op 14 jarige leeftijd iets in mekaar aan het solderen, heel ijverig heel te tafel vol gereedschap en onderdelen, nog wat vellen papier met zelfgemaakte schemaatjes erover, soldeerbout in de rechterhand. Moet nog aansluitgegevens opzoeken in een databook, die leggen we er ook nog bovenop, soldeerbout verhuist naar de linkerhand, omdat de rechterhand beter bladert....
Tot je, zonder je het weet, het verwarmingselement tegen je rechterpols aankrijgt... Een ferme brandvlek, waarvan je een paar jaar daarna nog wat van kon zien. Ondertussen is ze wel weg, maar de herinnering blijft.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

oh ja ,ik had dat eens toen ik de bout nog los op tafel had liggen en dacht een schroevedraaier te pakken , kon je in het hele huis ruiken . en ik rook het ook eerder als dat ik het voelde , gelukkig is de binnenhand vlug bijgetrokken , maar schoot ook eens uit en bovenop mijn pols met de bout ,en dat is 15 jaar geleden en nog te zien . tegenwoordig wel in een houder natuurlijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 augustus 2009 11:06:11 schreef testman:
kon je in het hele huis ruiken...

Toasted testman ;-)
Ik ken het gevoel wel, je hebt het gevoel dat er iets "brubbelt" vooraleer je zenuwen het signaal transporteren dat er iets aan het verbranden is. Komt door de hoge temperatuur.

Nog een goeie van op school vroeger: een snuggere had een CEEFORM stekker (zo'n 3fase geval) aan zijn soldeerboutsnoer gezet, zodat hij hem ook kon gebruiken op een werf waar hij wel eens hielp. Het is dan ook wel handig dat je hem aansluit tussen een fase en de nul, niet tussen 2 fasen... Het ding kreeg een "warme zachte" rode gloed, maar heeft het wel overleeft. Maar ik denk dat je er op dat moment wel een paar 16mm² mee aan elkaar kon bakken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 10 augustus 2009 19:28:13 schreef Henry S.:
[...]
Met het publiek om je heen dat een 'hulpende hand' biedt...

Gelukkig was het publiek redelijk begripvol. Die hadden de multi zien sneuvelen dus konden het wachten wel opbrengen.

Mzzls

Correct me if I'm wrong!
GJ_

Moderator

Op 17 augustus 2009 21:24:27 schreef Scooper643:..een collega van mij:...

...een inbedrijsteller...

Alletwee strafpunten. Vooral jouw collega.

Ach, soms moet je mensen ook motiveren om een beetje door te werken, toch? Wij hadden altijd de gewoonte om de zekeringen van de groep waar je mee bezig bent zelf in de zak te steken tot je klaar bent, en bij automaten een tie-wrap om de hendel te doen, die je er ook zelf weer af moet halen, zodat iedereen weet dat die groep niet aan mag. Waar mogelijk iedereen een andere kleur tie-wraps geven, zodat je ook nog kan zien van wie hij is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hangslot met naam en telefoon nummer, zo doen ze dat toch in de industrie?

Klopt, bij ons was het zonder naam en nummer maar wel alle in een verschillende kleur. Onze chef had zo'n hangsloten eens gekocht (iets wat daar speciaal voor gemaakt is) en zo'n klemmen met talloze gaten in die je dan over de hoofdschakelaar slaat en waar je je slot aanhangt. Andere kunnen het hunne er ook aanhangen, en ze moeten er allemaal af om de boel terug op te kunnen schakelen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Lucky Luke

Golden Member

Stom foutje: KLM3 kan "random" rondrijden, dwz: zelf kiezen waar 'ie heen gaat en hoe lang. Het enige is, dat de randomgenerator telkens bij het opstarten met dezelfde waarde geseed werd. De robot deed dus ook iedere keer hetzelfde (duurt even voor je daar achter bent, maar toch).

Nu leest 'ie bij het opstarten wat sensors, telt die bij elkaar op, wacht 1.5s, leest nog wat sensors en haalt die er weer vanaf, en vermenigvuldigd daarna het resultaat met 20. Daar komen redelijk random waardes uit, die vervolgens als seed gebruikt worden. iig is de "antmode" (random rondrijden) nu een stuk interesanter.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat doet me denken aan een flinke f*ck-up bij Debian een jaar of wat terug. Een kleine typefoutje zorgde ervoor dat het overgrote deel van de seed van een cryptografische random number generator weggegooid werd, waardoor de SSL sleutels opeens wel een beetje voorspelbaar werden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Gelukkig is het hier maar een klein robotje, en geen versleuteling van het een of ander. Wat ik nu heb zal ook wel niet perfect zijn, maar het voldoet.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Waarom maak je die random niet hardwarematig? Goede random maken is best moeilijk, maar 'bijna goede' random is een stuk simpeler.

Ruis van een diode doet het best goed. 2 RC osc. die samen op een XOR port hangen doen het ook wel aardig (snapshot nemen van de uitgang als je een bit nodig hebt; gated latch, gate dicht en lezen maar).

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Dit topic is gesloten