Hangt van de luidsprekerfabrikant af. PMPO is het vermogen waarboven de speakers kapot gaan. De tijdsduur is niet gedefinieerd, bij de ene misschien na een minuut, bij de andere al na een paar mS defect...

Maar als ik speakers heb die 750 w PMPO hebben dan kan ik dus nooit een versterker met 750 w rms vol opendraaien want de pieken daarvan liggen veel hoger. Of heb ik dat mis

Je moet naar het sinusvermogen kijken.
En dan komt het nog helemaal niet zo nauw zolang je met beleid met de volumeregelaar omgaat.
Fabrikanten die een PMPO opgeven zou ik met een grote boog omheen lopen.

Op 25 november 2011 17:00:43 schreef High met Henk:
[...]

Nee, maar dat zegt misschien meer wat over jouw oren na het veelvuldig luistern van je eigen muziek of anders iig je muziek keuze (metal)
ik heb dezelfde muziek keuze, dus dezelfde handycap

Dat wil ik jou zien doen dan. Zet je PA eens open op 110 dBA (concertniveau) met een stevig rock- of metal nummer in een grote ruimte en zorg dat het signaal clipt en een procentje of 10 vervorming geeft. Bestaat niet dat je het hoort. Dus niet bij jou thuis proberen, want bij 110 dBA in een kleine ruimte worden de speakers nauwelijks belast. Is een hele interessante test die heel veel duidelijk maakt over het menselijk oor en de vervorming die speakers geven onder stevige belasting.

Met aparte subs kun je nog veel hoger gaan qua vervorming voor je het hoort. Een vervormende sub klinkt namelijk lekker punchy. Elke bassist die zoekt naar dat "lekkere warme buizengeluid" zoekt eigenlijk naar goed klinkende vervorming.

Ik weet het fuzzbass, zat je beetje op stang te jagen (je kent me inmiddels toch wel een beetje?? BTW lees de hele kleine grijze tekst ook eens die je ook meegequote hebt)

@hieronder: "WAT ZEGT U????!!!"

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (11%)]

Tjonge, sneu hoor, mag je maar 250W verstoken in je boxen. Nou ja, 500W totaal. Hoor je nauwelijks wat mee ....

Bij 110dB draag je (ik toch) altijd gehoorbescherming, dus lijkt me dat je met een 20 a 30dB demping de vervorming misschien al beter hoort?

Nee met oordoppen hoor je het ook niet of nauwelijks, de speakers vervormen ook al snel 10%. Dus het valt niet op als de muziek ook vervormd is. Alles gaat naar de knoppen op die volumes.

110 dB is een normale geluidssterkte vooraan in een concertzaal. De meeste bezoekers (en veel muzikanten) dragen geen gehoorbescherming.

En als ik 2 speakers op 1 kanaal aansluit. Dan gaan ze toch minder snel kapot want dan wordt het signaal verdeelt over die 2. Of heb ik dat mis.

Als je ze in serie zet, anders moet de versterker harder werken en krijgen de 2 boxen hetzelfde vermogen. Speakers in serie klinkt vaak ruk.

Ik heb ze wel een keer in parallel gehad. Maar dan gaan ze nog net zo hard. Hoe kan dit eigenlijk?

De impedantie halveert dan, de versterker moet dan 2x zoveel vermogen leveren...

Maar je hebt nog steeds hetzelfde vermogen per speaker. Dus het gaat niet harder.
Je loopt hooguit de kans dat je je versterker om zeep helpt :)