Op 20 april 2004 11:37:02 schreef E-Hoog:
Hey, ik wil een nep-maan maken. hoe doe ik dat?
simpel, zwerven er al veel van rond: die dingen heten satllieten. Alles in een stationaire baan om de aarde = een kunstmaan ofwel nepmaan. alleen de lancering is nogal duur
Boudie
Vervangen DOOR.
@Hmh:
Bederf ons plezier nou niet...
Trouwens: Stationair = Geostationair, dus t.o.v de aarde stationair, maar bewegen dus wel en heel snel!
Bovendien staan ze niet *allemaal* stil t.o.v. de aarde. Je hebt (bijvoorbeeld) ook zogenaamde polaire satellieten die van pool tot pool bewegen.
Of dwalen we nu een beetje af...?
hmm boven, bij de evenaar kan je niet melden da tik het er HELEMAAL mee eens ben, de bovenkant van de aarde ligt ONGEVEER op de noordpool. Dus Naast de aarde.
Hangt er weer vanaf vanaf waar je kijkt natuurlijk. Waar leg jij de referentie.
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
jeroen: het gaat nog steeds om een aarde
:P:P
alleen de aarde is nu gedfinieerd, alleen de kunst maan niet, ofwel: de wereld is nu omgekeerd 
Okeej, zal het hierbij laten
Boudie
Vervangen DOOR.
Op 20 april 2004 13:10:06 schreef High met henk:
Hangt er weer vanaf vanaf waar je kijkt natuurlijk. Waar leg jij de referentie.
Mijn referentie ligt op Mars. Kom op, hé. Referentie is HIERO!
Gelukkig begrijpen we bij NASA allemaal wat er wordt bedoeld met BOVEN de aarde...
1 post nog, maar boven of onder is in 3 dimensies gedefinieerd:
je hebt voor/achter boven/onder en links/rechts
de draairichting over de evenaar is dus voor-links-achter-rechts (of andersom)
zit klein beetje fluctuatie in omdat de evenaar niet helemaal recht loopt (de aarde staat beetje scheef)
maar stop er nu meej
Boudie
Vervangen DOOR.
@Hmh:
Ik denk dat ik 't nu ook begrijp. En ik dacht nog wel dat we voor de plaatsbepaling van hemellichamen een systeem kenden van graden ten opzichte van de horizon en van azimut, of het principe van declinatie en rechte klimming.
Bedankt voor je uitleg. 
Tania_M
Bachelorette in de Elektronica, Afstudeerrichting Telecommunicatie; bijna Master in de Electronica, Ontwerptechnieken
Op 20 april 2004 11:22:18 schreef Boudie:
Ik lach me hier echt rot!!
Tania is wel lief, vinden jullie niet?
Op 20 april 2004 11:32:14 schreef High met henk:
* High met henk vindt haar ook een schatje digi
Lukt het niet, of zal ik een fototje sturen??
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
[off topic mode]
@tania: gaat mijn verloofde niet leuk vinden denk ik, maar mag je nog wel aardig vinden toch??
[/off topic mode]
[on topic mode status: enabled]
[on topic mode]
@ krisje, kun je even de schakeling geven waar het spul in moet, en WAAROM je signalen wilt afvoeren
Ik snap nog steeds niet wat krisje8 wil.
Ik heb even gezien wat zijn schakeling moet kunnen, dit is als volgd:
Op 18 april 2004 16:54:45 schreef krisje8:
Ik bedoel gewoon een plek waar hij stroom kwijtkan als er teveel is , dus een functie van aarde.
Als ik dit zo lees kom ik tot de conclusie dat krisje8 een schakeling heeft die zich niet aan de stroom-wetten van Kirchoff houdt. Er loopt naar een bepaald punt meer stroom toe, dan dat er vandaan loopt. De stroom die er te veel naar toe loopt wil hij weg laten vloeien:
Op 19 april 2004 16:03:10 schreef krisje8:
het zou langzaam weg kunnen vloeien door middel van en LED ofzo.
En in plaats van die stroom ongebruikt weg te gooien zou hij er wel een LED op willen laten branden.
[off topic]
@remko
Misschien wil krisje voorkomen dat de derde wet v kirchhof van toepassing wordt.
Rem -->derde wet v kirchhoff: als het rookt is de stroom te hoog
[/off topic]
tja, dat is ook wat ik snap, ofwel het vuilnis bak effect, dus een diode naar een vuilnisbak, zodat het er via deze weg in kan en dan naast de vuilnisbak de afvoer (led + weerstand)
de vuilnisbak = de elco
voorbeeld
diode
signaal -----|>|-------------------------
| |
===== R
===== elco |
| --
| \/ LED
| --
| |
gnd---------------------------------------Zoeits dus met als beperking dat signalen onder 0.7 V niet afgevoerd worden
krisje8
"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !
Op 21 april 2004 09:37:47 schreef High met henk:
tja, dat is ook wat ik snap, ofwel het vuilnis bak effect, dus een diode naar een vuilnisbak, zodat het er via deze weg in kan en dan naast de vuilnisbak de afvoer (led + weerstand)de vuilnisbak = de elco
voorbeeld
diode signaal -----|>|------------------------- | | ===== R ===== elco | | -- | \/ LED | -- | | gnd---------------------------------------Zoeits dus met als beperking dat signalen onder 0.7 V niet afgevoerd worden
Hehe, ik krijg wat antwoorden die een beetje nuttig zijn.
Want inderdaad, ik wou o.a. voorkomen dat mijn onderdelen gaan roken.
Mara is dat signaal gewaan aan de min te zetten, zo ja, wat zijn de waarden van alle onderdelen?
dat hangt natuurlijk af van hoe groot jouw stromen zijn, die diode moet de max af te voeren stroom aan kunnen.
Die R en is afhankelijk van de maximale spanning en de stroom door de LED
en die elco is de grote van je vuilnisbak.
LET WEL: Hoe GROTER de elco, hoe kleiner de frequentie wordt die hij toe laat
maar het roken van componenten los je hier NIET mee op
dat doe je met een stroom begrenzer
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
The Force
May The Force be with you...
Ik voel en nieuw topic aankomen.... Ik zoek een ding dat de stroom die ik eropzet een beetje anders maakt zodat ik geen rook krijg...
Krisje, is het geen beter idee om wat van de labvoeding van de CO site te "lenen"?! Hier zit nl. een spannings en een stroomregeling in, kun je gewoon aansluiten op je bestaande voeding en dan heb je een regelbare voeding gemaakt. Dit is toch de bedoeling of niet?!
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
In plaats van de stroom die je over hebt naar de aarde te leiden zou je hem naar mij kunnen sturen. Hoef ik lekker Nuon niet te betalen.
The Force
May The Force be with you...
Op 21 april 2004 17:52:18 schreef k.p.meinesz:
hebben we het over een voeding die een dc fan laat lopen op ac of omgekeerd?
dat topic hebben we inmiddels geruime tijd afgesloten...