The Force
May The Force be with you...
Krisje8, nou we weten wat je bedoelt is het simpel... maak een draad die je aarde noemt en soldeer deze aan de - draad. Dan kun je in een kastje er een aansluiting voor een banaan-stekker voor de +, de - en de "nep-aarde" die je aan de - hebt gesoldeerd maken en heb je wat je wilt!!
@HmH, die site van krisje8 is dikwijls niet bereikbaar (tenminste bij mij dan...) vandaar dat er ws geen reactie op gekomen is.
Ik denk echter dat krisje8 de min niet aan de randaarde wilde leggen (hij had maar 2 voedingslijnen: + en - weet je nog, geen gnd dus) ik denk juist dat hij een gnd-draad van de regelbare voeding die hij wil maken aan de - wil leggen in zijn voeding en dus een tweede - aansluiting maakt in feite. Tenminste dat is wat ik er uithaal...
[edit]
ff een plaatje gemaakt:
L 230V~ ----)(- xV~ -| |-------o +
)( | |
)( |V~ ->V=| ---o GND
)( | | |
N 230V~ ----)(- xV~ -| |-------o -
gelijk-
richter
(
( <-- spoel van trafo
(
De GND zit aan de min en dan heb je wat je bedoelt.
[/edit]
[Bericht gewijzigd door The Force op ]
hmm zijn nep-aarde = dus idd gewoon de -
ik d8 blijkbaar idd al veel te ingewikkeld.
BTW, bij mij is zijn zite goed te bereiken hoor
nou kris je brengt een hele discussie teweeg maar niemand begrijpt werkelijk wat je met een "nep aarde" bedoeld. En naar mijn mening zijn er een berg knappe koppen hier die best willen helpen (ik ben er daar niet een van).
je spreekt over stroom die er teveel is en die je weg wil laten vloeien. Dit kan echter niet je hebt altijd een stroom kring waarbij de stroom vanuit een punt naar het andere punt loopt (door verschillenden componeten weliswaar). een stroom kring moet altijd gesloten zijn, dus van de bron terug naar de bron. Je kunt niet zomaar even wat teveel stroom hebben en die ergens dumpen!!!
De aanrde is in feite de terug geleider van het elektriciteites net. van de elektricitijds centrale word via een hoogspaningsmast de stoom naar het tranformator huisje geleid, van de huisje gaat hij weer via de aarde terug naar de centrale.
Ik heb een tip ga morgen even naar de bieb en zoek een boek over elektriciteit of natuurkunden met een hoofdstuk hierover en lees dit een door.
Nep aarde bestaat niet probeer er eens een andere naam aan te geven