Op 21 april 2004 09:37:47 schreef High met henk:
tja, dat is ook wat ik snap, ofwel het vuilnis bak effect, dus een diode naar een vuilnisbak, zodat het er via deze weg in kan en dan naast de vuilnisbak de afvoer (led + weerstand)de vuilnisbak = de elco
voorbeeld
diode signaal -----|>|------------------------- | | ===== R ===== elco | | -- | \/ LED | -- | | gnd---------------------------------------Zoeits dus met als beperking dat signalen onder 0.7 V niet afgevoerd worden
dit werkt volgens mij niet... die elko is wel leuk als emmer, maar er gaat alleen een stroom lopen bij een bepaald potentiaalverschil... oftwel dan zou je niks hebben aan de gnd... die moet dan nog steeds echt aan aarde liggen wil je een soort 'nep-aarde' creeren.
ik voer af via de -. tja, waarin moet ik het anders doen??
je hebt nu iig iets om in af te voeren, maar ik zou dit schema zelf ook nooit gebruiken. Hij maakt nl geen onderscheidt in goede en slachte signalen 
hehehe hoe zou je dat willen doen??
krisje8
"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !
Op 21 april 2004 17:20:23 schreef The Force:
Ik voel en nieuw topic aankomen.... Ik zoek een ding dat de stroom die ik eropzet een beetje anders maakt zodat ik geen rook krijg...Krisje, is het geen beter idee om wat van de labvoeding van de CO site te "lenen"?! Hier zit nl. een spannings en een stroomregeling in, kun je gewoon aansluiten op je bestaande voeding en dan heb je een regelbare voeding gemaakt. Dit is toch de bedoeling of niet?!
Dat komt niet eens in de buurt van mijn bedoeling.
The Force
May The Force be with you...
Wat is dan wel je bedoeling, dit topic gaat regelmatig [off topic] ... [/off topic] omdat gewoon niet duidelijk is wat er bedoeld wordt...
Kun je wat uitleg geven over je schakeling en wat je nou precies wil dumpen in die nep-aarde.
Ik heb nl. het idee dat je een dingetje over het hoofd ziet:
Op 18 april 2004 09:52:50 schreef krisje8:
Heeft er hier iemand een schema van nep-aarde?
Want mijn vorige voeding hadden 2 ingangen en 3 uitgangen dus: ingang: + en - uitgang: + en - en aarde.
Deze nep-aarde werkte heele rg goed.
Een aardeleiding heeft altijd een verbinding nodig met de randaarde van het net. Je zult dus een 3-polige stekker moeten hebben. Hoe werkte het bij je voeding uit de quote?!
Op 22 april 2004 16:21:02 schreef krisje8:
[...]
Dat komt niet eens in de buurt van mijn bedoeling.
Probeer het dan nog eens uit te leggen: wat heb je op dit moment en wat is het probleem ?
Gebruik hierbij bestaande woorden en leesbare zinnen.
The Force
Het zal wel weer niet meer nodig zijn...
* The Force heeft er zo'n hekel aan als er vanuit de topicstarter geen terugkoppeling komt...
force, laat krisje nu even de tijd gunnen om te reageren, Krisje, ik geloof dat iedereen je nu wil helepne, want wees even heel eerlijk: er gebeurd iets, wat jij niet wilt, en dan ga je het gevolg "opruimen"
misschien beter te voorkomen dat dit gebeurd.
ofwel, jij bouwt een foute schakeling, blaast een elco op en moet dan de rommel opruimen, beter eerst gekeken of je de elco niet op KON blazen (preventief dus)
krisje8
"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !
ik zal het even opnieuw uitleggen:
Mijn vorige voeding (heb ik niet zelf gebouwd en heeft ook geen kastje ofzo) had en ingang van 2 draadjes (+ en-) en aan de achterkant, de uitgang kwamen er 3 draadjes (+, - en aarde).
Nu heb ik zelf een voeiding gemaakt mawar ik wil nu ook aarde hebben.
Leg nou eens duidelijk uit waarvoor je die aarde gebruike. Bij wat voor schakelingen gebruiktje je hem, en waar sluite je hem dan aan in de schakeling.
krisje8
Lees eens mensen, jullie vragen steeds hetzelfde en ik geef steeds hetzelfde antwoord: voor een heleboel schakelingen!
En dan nog, wat maakt het uit waar ik die voor wil gebruiken, ik wil het gewoon hebben.
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 24 april 2004 16:51:20 schreef krisje8:
Lees eens mensen, jullie vragen steeds hetzelfde en ik geef steeds hetzelfde antwoord: voor een heleboel schakelingen!
En dan nog, wat maakt het uit waar ik die voor wil gebruiken, ik wil het gewoon hebben.
nu wij snappen je niet daarom vragen wij om de schakeling waarin jed hem gebruikt zodat wij eindelijk eens snappen wat je bedoeld.
krisje8
Op 24 april 2004 17:46:41 schreef k.p.meinesz:
[...]
nu wij snappen je niet daarom vragen wij om de schakeling waarin jed hem gebruikt zodat wij eindelijk eens snappen wat je bedoeld.
Ik lees pas nu dat er om de schakeling wordt gevraagd.
Zoals ik al zei, ik heb hem uit een kinderlaptop gesloopt, dus ik heb geen schema ofzo.
Op 24 april 2004 15:34:02 schreef krisje8:
ik zal het even opnieuw uitleggen:
Mijn vorige voeding (heb ik niet zelf gebouwd en heeft ook geen kastje ofzo) had en ingang van 2 draadjes (+ en-) en aan de achterkant, de uitgang kwamen er 3 draadjes (+, - en aarde).
Nu heb ik zelf een voeiding gemaakt mawar ik wil nu ook aarde hebben.
Als ik dit lees bedoel je echt dit:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/103
krisje8
Op 25 april 2004 10:06:31 schreef Hugo Welther:
[...]
Als ik dit lees bedoel je echt dit:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/103
Nee hoor.
Want in ehgt printje van mijn oude voeding zaten alleen:
een diode, 2 spoelen en 2 condensators
k.p.meinesz
Op 25 april 2004 09:08:06 schreef krisje8:
[...]
Ik lees pas nu dat er om de schakeling wordt gevraagd.
Zoals ik al zei, ik heb hem uit een kinderlaptop gesloopt, dus ik heb geen schema ofzo.
nee ik vraag niet om de schakeling van een ´nep-aarde´
maar om de schakeling waarbij je die gebruikt hebt
+ ---------|nep-aarde|-------- +|schakeling X|
| |
| |---xxxx
| |
- ---------| |-------- -|schakeling X|
je wilt het schema van blok ´nep-aarde´ dus daar zal ik
niet om vragen want dat weet jij ook niet.
het gaat mij om schakeling X wat is dat want jij zegt dat je hem daarvoor gebruikt hebt.
bedoeld krisje niet gewoon een symetrische voeding?
eerst je heb gelijk en wisselspaning bij een wisselspanning heb geen + en - maar meestal een L en een N (fase en nul)
die spoel die jij ziet zou dat geen trafo kunnen zijn, kan er namelijk uitzien als twee spoelen in een behuizing, en zitten die er ook nog zwarte blokjes of cilindertje op, dit zijn dan namelijk diodes of een groepje diodes (brugcel) die van een wissel een gelijk spning maken.
een trafo word gebruikt om wisselspningen om te vormen naar een hogere of lager wisselspaning. een trafo heeft een primaire en een (of meerdere) secundaire wikkeling(en) De spaning van de primarie kant tot de secundaire kant verhoud zich door spaning primair x het aantal wikkelingen primair = spannins secundair x het aantal wikkelingen secundair.
door meerdere secundaire wikkelingen toetepassen kun je verschillenden spanningen uit een trafo halen. je kun bij bepaalde toepasingen een draad gebruiken voor meerdere wikkelingen. Ik denk dat jij een dergelijk trafo hebt:
L 230V----) (-----15V wissel
) (
) |-----0V of GND
) (
N 230V ---) (-----15V wissel
(
( <-- spoel van trafo
(
je zit dus de 0Volt of GND zit vast aan beide spoelen van je secundaire kant van je trafo. en je hebt dus dria aan sluit draden. Als je kijkt tussen de bovenste draad en de onderste (degene waar 15V wissel staat op het plaatje)zal daar 30volst tussen staan.
electronica gebruikt vaak gelijk spanning in plaats van wissel spanning (+ en - spaningen) dit word gedaan met diode brugen (deze worden gewoon opgebouwt uit 4 losse dioden)
15V wissel ---XX------- +15 volt
XX
XX--
0V of GND ----| |----- 0 volt / GND
XX--
XX
15V wissel ---XX-------- -15 Volt
xx <-- diodebrug
nu heb je een gelijk spanning tussen de +15V en de -15V hbe weer je 30V, tussen de +15 en 0V/GND heb je 15V ,en tusssen de 0V/gnd en -15Volt heb je 15 Volt.
deze spaning is alleen niet netjes vlak waar beweegt zich tussen de 0 en de 15 volt. dit vind elektronica ook niet fijn. om dit te verhelpen plaatsen we condensatoren namelijk elko's om de spanning af te vlakken. een elko heeft een min en een plus kant.
+15 volt------------------ +15Volt
+ |
=
|
0 volt / GND------------- 0Volt / GND
+ |
=
|
-15 Volt----------------- -15Volt
= <-- elko
de + geeft de plus kant van de elko aan
nu heb je een mooie symetrishe gelijkspanning s voeding met drie uitgangs draden
nou ik hoopt dat het een beetje verduidelijkt, en als je iets anders bedoelt probeer het dan verder uit te leggen, mischien heb je bij je uitleg iest aan het verhaal hierboven.
k.p.meinesz
dacht ik eerst ook maar...
hij geeft aan een + en een - aantesluiten en als uitgang
+ en - en een ´nep-aarde´
krisje8
Op 25 april 2004 15:13:46 schreef Jan klaasen:
mhhh, waar komen die plus en min vandaan krisje??? heb je een fototje ofzo
die + en - in de ingang bedoel je? Adapter.
dus:
------ +uitgang----XX----- +
| XX
adapter XX----- GND
| XX
------ -uitgang----XX----- -
xx <-- schakeling die de nepaarde maakt
wat staat er op je adapter??
hoeveel volt / ampere / DC of toch AC
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
The Force
krisje, mss kun je zelf ff tekenen wat je bedoelt. een symm. voeding is het niet zeg je (weet je het echt zeker??!!), een DC voeding met aarde is het niet, wat bedoel je dan. Er zijn niet veel mogelijkheden meer.
Een gedachte kronkel:
Jij zegt: aan de ene kant +,- en aan de andere kant +,- en aarde... Dat heeft gewerkt zeg je. OK, prima, niets mis mee...
[edit]
Hier stond iets dat nu niet meer van toepassing is.
Het plaatje dat na deze post geplaatst is schept voldoende duidelijkheid
[/edit]
[Bericht gewijzigd door The Force op ]
Sorry dat ik er even tussendoor kom, maar ik wil even iets verduidelijken. In het openings-bericht van dit topic verwijst krisje8 naar zijn site voor het schema van de voeding. Voor degenen die niet hebben gekeken, hieronder staat het schema. Hieruit blijkt duidelijk dat het niet om een symmetrische voeding gaat, en dat krisje zelf ook al bedacht heeft dat 0 en aarde hetzelfde knooppunt in de voeding zou kunnen zijn. Het gaat om een recht toe recht aan ongestabiliseerde voeding, zoals ik al op pagina 1 van dit topic heb vermeld:
The Force
kijk, dat biedt perspectieven. Ik kan nl niet op die stie, geeft alleen foutmeldingen en slechte verbindingen, vandaar...
Dit is idd een voeding waarvan de aarde op de - pool is aangesloten en dus gewoon een +, - naar +, -, - voeding.
Krisje je maakt gewoon gebruik van de - hoor... er is geen aarde, dus op de + en - kun je je schakeling aansluiten en je signalen die je naar wat jij omschreef als "nep-aarde" stuurt kun je gewoon op de - aansluiten hoor... geen probleem mee!!
Succes!! GreetZ The Force
Dat had ik dus ook al gezegd:
Op 19 april 2004 09:36:41 schreef High met henk:
hebben jullie al op zijn site gekeken?daar staat ook een GND getekend en in de tekst staat dat hij dan geaard is. Dat kan wel, maar dan moet je hem wel met de randaarde van het stopcontact verbinden.
Bedoel je zo'n GND krisje8?
Maar kreeg hier geen antwoord op!!
Dit is idd gewoon een gnd aan -, maar ik ging ervanuit dat hij hem met de randwaarde verbonden had
krisje8
Op 26 april 2004 09:20:57 schreef High met henk:
Dat had ik dus ook al gezegd:[...]
Maar kreeg hier geen antwoord op!!
Dit is idd gewoon een gnd aan -, maar ik ging ervanuit dat hij hem met de randwaarde verbonden had
De randaarde wil ik juist namaken.
Dus zo een vuilnisbak bijvoorbeeld.