Mosfet artikel.

Hoi,

Het mosfet artikel onder artikelen is verouderd en niet handig. Zal ik dat eens herschrijven?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Is de paus katholiek?

Eh, ik bedoel: yes please. Als het kan met een stukje over FET driver IC'tjes zodat je ook kunt schakelen met de belasting in de source zonder heel hoge gatespanningen zelf aan te hoeven leggen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Nou REW leef je lekker uit zou ik zeggen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat lijkt me een goed idee. Het huidige artikel is wel erg minimalistisch.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ja, doe maar. Ik zit al tijden te wachten op het vervolg, want ik snap het nog steeds niet zo goed ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

@Rew,

Suc6, lijkt me interessant.

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Dat lijkt me zeker een goed idee. Ik wil eventueel wel mee schrijven en/of proeflezen, ik denk intussen best wat verstand te hebben van MOSFETs en de aansturing ervan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

OK. Opzetje "inhoudsopgave". Commentaar?

----
Mosfets.

1. Fysische werking.

1.1 FET
1.2 MOSFET

2. Types.

2.1 JFET +
2.2 N-enhancement
2.3 P-enhancement
2.4 N-depletion +
2.5 P-depletion +

(+) Is "overleden" / alleen in speciale toepassingen.

3. Gebruik.

3.1 Basis
3.3 Gate weerstand
3.4 Snubber
3.2 High side N-mos
3.3 fet-drivers

4.Parameters.

4.1 Threshold
4.2 RDS-on
4.3 VDS max
4.4 VGS max
4.5 gate capacity
4.6 Avalanche energy
4.6 verdere parameters

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hai,

Ziet er zeer interessant en leerzaam uit!

Is het wel op de 27ste klaar :+

Heb ik in 2011 nog wat interessant 's te lezen :P, Pf na de 200ste kerstkaart is dit dan wat leuker :D

Alvast bedankt.

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Op 22 december 2011 10:00:12 schreef Frederick E. Terman:
Is de paus katholiek?

Inderdaad, een goed artikel mag altijd! Jij dacht: laptop mee op familiebezoek en typen maar?

Ben benieuwd naar het resultaat, er kan een hoop over geschreven worden dat je ook wel in het forum terug kan vinden, maar waar nu juist een interessant artikel een mooie verzamelplek voor is.

Succes!

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik mis nog een vrij cruciaal puntje: het Miller plateau.

Daarbij nog het verschil tussen de gate-source capaciteit en de gate charge, die afhankelijk is van de drain spanning, en een beetje uitleg over geleidings- en schakelverliezen.

Verder iets over dissipatie, thermische coefficienten (vgsth en rdson) en derating.

Ik ga er even vanuit dat het alleen gaat over MOSFETs in schakelende toepassingen, en er dus weinig tot niets in hoeft over lineair gedrag? Als je daar wel een beetje op ingaat, kun je ook de bespreken.

Dit zijn uiteraard allemaal suggesties, misschien is het handiger om sommige dingen er uit te laten, omdat het dan wel veel werk wordt, en beetje te ver gaat voor zo'n artikel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

He @SparkyGSX,

Niet te veel ijzen stellen, anders moeten we wachten tot 2013 :+

We willen immers in 2011 nog wat te lezen hebben :o

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Lambiek

Special Member

@ REW,
Dit is misschien ook nog belangrijk.

Gate bescherming.
Gate_source overspanning.
Drain_source overspanning.
Drain overspanning Drain overstroom.
Inversdiode.
Paralel schakelen van fet's.

Schakelen bij Ohmse lasten.
Schakelen bij inductive lasten.

Denk dat dit er ook bij moet, op het forum kom je het regelmatig tegen, en dan kan je ze eerst hier naar verwijzen.

Kijk maar of er iets tussen zit.
En als je hulp nodig hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@lambiek: daar heb je absoluut gelijk in, ik wilde net de body diode noemen, en de gate-source spanning is ook zeker belangrijk. Een beetje uitleg over avalanche breakdown zou ook niet verkeerd zijn. Misschien is het ook niet verkeerd om een stukje de wijden aan smart / autoprotected FETs.

Het hoeft er natuurlijk niet allemaal in een keer in, je kunt met zo'n artikel beginnen en steeds verder uitbreiden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Autoprotected fets ken ik niet. Nooit van gehoord. Dat stukje mag jij doen.

Gate source overspanning drain-source overspanning heb ik ondertussen geschreven.
Wat is drain overspanning?

Imax -> kapot. moet nog iets uitgebreider.

Als ik weer even tijd heb, maak ik even een WIKI waar ik hem inzet. Mogelijk scherm ik hem even af, zodat voorlopig Lambiek, Sparky en ik er even er aan kunnen werken zonder op de vingers gekeken te worden. :-)

Just checking: De BF256C uit de alles etende LED is een depletion mode JFET. Er staat verdomd weinig in het datasheet

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Sorry REW, ik bedoel Drain overstroom.

En je hoeft volgens mij niet zo'n haast te maken, want er wordt al acht jaar op deel twee gewacht. :) Dus daar kan nog wel even bij.

Denk dat Sparky er intelligente fet's mee bedoeld, maar weet het niet zeker.

Ik kan ook niet meer vinden over de BF256C.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Die smart FETs hebben vele namen, maar ik bedoel types zoals de vnp28n en bts302.

Een apart stukje over logic level FETs is misschien ook wel handig, omdat je die, bij kleine stromen en lage frequenties, wel direct aan een microcontroller kunt hangen. Een driver van losse torren, zoals ik hier al talloze keren heb gepost, lijkt me ook wel een goed idee, en eventueel een motorregelaar met een halve brug driver (dus met een MOSFET in plaats van de diode in het huidige schema) voor grotere stromen.

Ook het gevaar van gate-source undervoltage mag wel even belicht worden, denk ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

zeer handig dat dit artikel een update krijgt. Ik was net zo als meerderen personen hier al een langere tijd aan het wachten op het vervolg.

maartenbakker

Golden Member

Voor de BF256C moet je denk ik een oud Philips databoek hebben. Die Koreanen weten ook niet meer dan dat ze van project 50 te horen krijgen (ik ga ervan uit dat ze met "sourced from project 50" doelen op de een of andere fabriek of productielijn van obsolete componenten).

Even gezocht: In SC4a 06-76 "Special Semiconductors" staan ze, maar dat boek is niet te scannen zonder het te snijden en dat doe ik alleen als ik een slecht dubbelexemplaar heb.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 23 december 2011 18:09:44 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij smart FETs zou ik alleen zetten dat je ze beter niet kan gebruiken. Als ze uit productie gaan is er vaak geen vervanger... Of is dat te kort door de bocht? :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Niet alles hoeft tot in de einde van dagen geproduceerd of gerepareerd kunnen worden. Er zijn nog veel meer componenten waar geen directe vervanger voor bestaat.

Daarbij worden die smart / autoprotected FETs heel veel toegepast in automotive producten, dus die zullen niet zomaar verdwijnen. Sommige van die dingen hebben complete high-side drivers aan boord, andere "alleen" beveiligingen tegen overtemperatuur, overstroom, over- en onderspanning op de gate. Voor sommige toepassingen zijn ze echt ideaal, alleen wel duur, en voor zover ik weet hebben Dick Best, Baco, etc. ze niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
flash2b

Special Member

Op 23 december 2011 15:25:06 schreef maartenbakker:
Voor de BF256C moet je denk ik een oud Philips databoek hebben.

BF245 dan maar? http://www.pci-card.com/bf245.pdf

BF244, BF245 en BF256, allemaal van dezelfde generatie maar een andere fabrikant, en dus een andere aansluit volgorde.

Lambiek

Special Member

@ rew en Sparkygsx,

Heb al wat voorbeeld schema's gemaakt, die kunnen dan straks bij de tekst gevoegt worden. Wat ik zelf aan gegeven had heb ik bijna af, weet niet of er nog meer suggesties zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

@flash2b: da's een mooie uitgebreide sheet. Iets dergelijks trof ik in mijn oude boek aan. Alle genoemde FET's zijn bij mijn weten oorspronkelijk van Philips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

OK. http://gaia.bitwizard.nl/co is de nieuwe wiki. Ik heb wat ik tot nu toe heb er ingekwakt, maar nog niet omgezet naar de WIKI hoofdstukjes en zo.

Als je wilt meehelpen met de text schrijven, mail me even met je usernaam, dan mail ik je een wachtwoord terug.

Hij staat nog even dicht dat we de grootste onzin kunnen uitkramen binnen een beperkt groepje. Anders gaan mensen die er geen verstand van er naar kijken en die onzin geloven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/